Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-04-2020 om 18:13

Corona-app ja of nee?

Het klinkt niet erg solide allemaal, hoe dat van overheidswege nu lijkt te gaan met die app en wat voor een het dan moet worden. Ik heb er totaal geen verstand van, maar als ik lees wat teletekst meldt??


Nee

De eerste data-lek is al gemeld, en de app draait nog niet eens. De combinatie overheid - ICT is tot nu toe nooit erg gelukkig gebleken.

Ik zal 'm niet installeren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-04-2020 om 18:37

Nee

En mocht ie verplicht worden, dan is dat een mooi moment om weer ouderwets zonder telefoon de deur uit te gaan. 🤣

Dendy

Precies!

Triva

Triva

19-04-2020 om 18:53

Flauw

Je hebt niet gelezen hoe dat precies zat met dat datalek hoop ik (of je begrijpt de uitleg niet)

Triva

Ik begrijp de uitleg heel goed. En de risico's nog beter, aangezien ik elke dag met de AVG te maken heb. Tijdsdruk is nooit (!) een excuus om persoonsgegevens te verspreiden.

Jesse_1

Jesse_1

19-04-2020 om 19:10

Welke?

Is al bekend welke app het gaat worden, hoe het werkt en wat de bedoeling precies is? Dan heb ik wat gemist denk ik.
Wat heb je gelezen op teletekst Wilgenkatje?

Emmawee

Emmawee

19-04-2020 om 20:50

Zelf bijhouden

Het was een van de eerste dingen die ik schreef in het eerste corona-draadje. Dat het goed zou zijn als we allemaal zouden bijhouden met wie we contact hebben , zodat contactonderzoek makkelijker zou zijn.

Zeker met beperkte versoepeling van de maatregelen is dat voorlopig nog heel makkelijk. Zodra het gewone leven weer meer op gang komt, kun je ook offline registratie toepassen. Je houdt bijvoorbeeld ook bij op welke openbare plekken je wanneer bent geweest. Bij een vastgestelde besmetting kunnen deze tijd-plaats combinaties worden gepubliceerd.

Wie dat allemaal teveel werk vindt kan daar vast wel een app voor gebruiken. Maar zo'n door de overheid in alle haast ontwikkelde app lijkt me bijna vragen om problemen. Al moet ik zeggen dat ik de openbaarheid waarmee dit nu gebeurt zeer lovenswaardig vind. De haast niet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-04-2020 om 21:04

@Jesse

Pagina 104 op teletekst vandaag. Over de kritiek van deskundigen. Dat in alle bekendgemaakte programmeercodes ontwerpfouten zitten, en dat de zorgen over de privacy niet zijn weggenomen.

Eens met Emmawee. Ik noteer van alles in mijn ouderwetse papieren agenda.

Dees

Dees

19-04-2020 om 21:06

Maar

Maar het gaat juist om de contacten waar je niet bij stilstaat, de dame die je net ff te dichtbij passeert de winkel medewerker die je helpt etc erc

Ad Hombre

Ad Hombre

19-04-2020 om 21:16

Amateurisme

Als het in Nederland gebouwd wordt zal het vooral weer erg amateuristisch worden. Het is logischer om dit Europees en/of globaal aan te pakken.

Aangezien we nu al massaal onze geheimen aan Google, Facebook en Apple toevertrouwen ligt het erg voor de hand als die partijen een oplossing bouwen.

Dat hoeft helemaal geen enorme inbreuk op je privacy te betekenen. We lopen rond met een telefoon terwijl Google (bijv) bijhoudt wie er allemaal in de buurt geweest is. Als iemand positief getest wordt geeft hij (of beter: een geautoriseerde zorgverlener om grapjasserij te voorkomen) dat aan in de app die dan iedereen die recent in de buurt geweest is op de hoogte stelt van de mogelijkheid dat zijn ook geinfecteerd zijn.

Ik zou niet weten wat daar zo ingrijpend aan is.

Emmawee

Emmawee

19-04-2020 om 21:18

Nee Dees

Het doel is het bron- en contactonderzoek van de GGD's te vervangen. En daarmee krijg je ook niet elke "dame die je net ff te dichtbij passeert de winkel medewerker die je helpt etc" boven tafel.

Ik denk dat je met de oproep om contacten bij te houden veel meer bewustzijn creëert dan met een app. In combinatie met een plek (in de krant en online) waar de tijd-locatie-combinaties worden gedeeld, ben je behoorlijk compleet.

Emmawee

Emmawee

19-04-2020 om 21:25

Ik denk dat het een prima idee is als Google en Apple enz. zo'n app ontwikkelen, voor wie het niet zelf wil bijhouden.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-04-2020 om 21:38

Emmawee

Het werkt dan ook als je de grens over gaat zodat we weer een beetje verder kunnen durven te kijken. Dat vereist natuurlijk wel dat iedereen dezelfde app gebruikt of - in ieder geval - dezelfde backend (waar de data wordt bijgehouden) stel ik me zo voor.

Apple en Google (samen 99% van de smartphone markt) zijn al bezig aan een dergelijk system:

https://www.theverge.com/2020/4/10/21216484/google-apple-coronavirus-contract-tracing-bluetooth-location-tracking-data-app

Ik kan me een maatschappij voorstellen waar je (boven een bepaalde leeftijd) verplicht wordt die app op zak te hebben als je de straat op wilt. Niet leuk, maar als we een deel van onze vrijheid terugwillen zullen we wat moeten.

Emmawee

Emmawee

19-04-2020 om 22:22

Ik niet

"Ik kan me een maatschappij voorstellen waar je (boven een bepaalde leeftijd) verplicht wordt die app op zak te hebben als je de straat op wilt. Niet leuk, maar als we een deel van onze vrijheid terugwillen zullen we wat moeten."

Nou Ad, daar kan (en wil) ik me dus juist niets bij voorstellen. En waarom boven een bepaalde leeftijd?

Ik zie de meerwaarde van het verplicht jezelf laten volgen niet. Ik zie wel de meerwaarde van het zelf (van tevoren) actief bijdragen aan een mogelijk bron- en contactonderzoek. Een app kan daarbij een prima hulpmiddel zijn, maar pen en papier net zo.

Bij voldoende capaciteit bij de GGD zou het gewoon dmv een interview achteraf gebeuren. Zo'n onderzoek gaat natuurlijk beter als mensen goed bijhouden waar ze wanneer met wie waren.

Ik geloof trouwens niet dat er een methode is waarbij je geen enkele besmettingsmogelijkheid mist. En andersom geloof ik wel dat er methoden zijn die teveel besmettingsrisico's registeren.

Mariet

Mariet

19-04-2020 om 22:32

Je hoeft niet ver te gaan, voor een meer restrictiever beleid. In bijv België vind je vast meer gehoor voor jouw opvattingen.
Maar hier alsjeblieft niet zeg.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-04-2020 om 23:24

Emmawee

"Nou Ad, daar kan (en wil) ik me dus juist niets bij voorstellen."

Waarom niet creatief nadenken over hoe we ons zoveel mogelijk vrij zonder dat we virusuitbraken veroorzaken?

"En waarom boven een bepaalde leeftijd?"

Omdat een kind van 6 nog geen smartphone heeft.

"Ik zie de meerwaarde van het verplicht jezelf laten volgen."

Voor jou heeft het niet zoveel waarde, maar voor de maatschappij en je medemensen is het belangrijk om snel te kunnen traceren wie er recent met een besmette persoon in contact geweest is.

Er hoeft niet eens gevolgd te worden. Je telefoon slaat alle telefoons die hij is tegengekomen (geanonimiseerd) op. Als je besmet blijkt alarmeer je iedereen met wie je de laatste X dagen contact hebt gehad met een simpele druk op de knop. Centraal wordt geregistreerd welke anonieme code er bij welke telefoon hoort. Dat is alles.

Alleen een appje installeren, hoe erg is dat?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-04-2020 om 23:25

Mariet

"Maar hier alsjeblieft niet zeg."

Dan blijf je toch lekker binnen? Kun je ook niemand besmetten!

Gaat niet zo snel

Onder de zeven app-bouwers die dit weekend hun plannen voorlegden, tekent zich nog geen geschikte kandidaat af, erkent het ministerie van Volksgezondheid. Aldus het AD. En dan moet het AVG-oordeel nog komen. Hopeloos gedoe weer, paniekvoetbal.

'Waarom niet creatief nadenken over hoe we ons zoveel mogelijk vrij zonder dat we virusuitbraken veroorzaken?'

Daar gaat die app niet voor zorgen, hoor. De app geeft een signaal aan iedereen die in contact is geweest met een besmet persoon. Maar dat kan zo maar 2 tot 12 dagen ná het contact zijn (incubatietijd). Want de bron weet pas dat-ie bron is, als hij of zij ziek is geworden. En getest is ...! Maar Nederland test niet (nou ja, amper). Dus wat weet je dan?

Mensen die milde verschijnselen hebben, hebben volgend het RIVM ook weinig virus te verspreiden. Dus die hoef je niet te weten (die worden ook niet getest). En mensen die flink ziek zijn, gaan niet naar buiten. Of zie je op 5 meter afstand aankomen.

Wist ik

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) laat maandagochtend weten geen oordeel te kunnen vellen over de zeven corona-apps die afgelopen weekend zijn voorgesteld. Volgens de toezichthouder heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de kaders rondom de privacybescherming niet goed opgesteld.

https://www.nu.nl/tech/6045917/toezichthouder-overheid-te-onduidelijk-over-privacykader-voor-corona-apps.html

Jesse_1

Jesse_1

20-04-2020 om 13:13

Dat bedoel ik

Waarom zitten we hier weer te speculeren over corona-app ja of nee terwijl we helemaal niet weten wat voor app dat is, wat het doet en wat het kan.

Er is geen "'m" of "die app", want er is geen app en ook niet bekend wat/welke dat gaat worden.

Emmawee

Emmawee

20-04-2020 om 19:59

"Waarom niet creatief nadenken over hoe we ons zoveel mogelijk vrij (laat?) zonder dat we virusuitbraken veroorzaken?"

Waarom zou creatief denken alleen kunnen leiden tot een al dan niet verplichte app?

Een app kan natuurlijk prima data verzamelen, opslaan en delen. Wat ik graag zelf doe, is het beoordelen van de data. Zo heb je het voorbeeld* van het signaal van de buurman dat wordt opgepikt door Bluetooth, terwijl hij jou niet kan besmetten aan de andere kant van de muur. Maar ook andersom is het zo dat ik bijvoorbeeld in een bioscoopzaal, leslokaal, vergaderruimte, restaurant kan zijn, waarbij ik keurig 3 of 4 meter afstand heb van een besmette persoon. Een app registreert dit dan mogelijk niet als besmettingsgevaarlijk, terwijl ik dat zelf anders zou beoordelen. En dat zijn maar twee redenen waarom ik niet overtuigd ben van nut, noodzaak, werking en veiligheid van een dergelijke app.

Mijn (creatieve!) idee is dus om tijd-plaats-combinaties bij te houden en deze te publiceren bij aangetoonde besmetting. Dit kan met of zonder gebruik van een app en het kan ook prima zonder verplichting. Nadeel hierbij is wel dat mensen van alles kunnen beweren en vergeten.

"Dan blijf je toch lekker binnen? Kun je ook niemand besmetten!"

Als dat het enige alternatief is dat je kunt bedenken, sla je wel wat mogelijkheden over.

* Dit is een voorbeeld van een mogelijke app. Ik wéét dat er nog geen app is gekozen.

Emmawee

Emmawee

20-04-2020 om 20:01

(laat?)??!! Correctie

Ik bedoel:
"Waarom niet creatief nadenken over hoe we ons zoveel mogelijk vrij (kunnen bewegen) zonder dat we virusuitbraken veroorzaken?"

Mariet

Mariet

20-04-2020 om 20:11

Ad doe normaal

Blijf zelf lekker binnen.

Ik kan trouwens niet binnen blijven, jij wel.

Als je binnen blijft hoef je de rest vh land ook niet te monitoren.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-04-2020 om 20:42

Mariet

Ik begrijp dat mensen die oplossingen bedenken niet normaal zijn?

Liever normaal dan een dom schaap.

Mariet

Mariet

20-04-2020 om 21:58

Dat motiveert zeg

Ad, zo ga je wel zieltjes winnen voor een app of ander controle systeem.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 08:15

Mariet

Jij begon.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 12:30

App ontwerp

Dit lijkt mij privacytechnisch best een mooi ontwerp.

https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/04/contact-tracing2.png

Emmawee

Emmawee

21-04-2020 om 18:27

Zeker

Mooie weergave ook.
Wel blijven mijn bezwaren staan die ik in #23 noemde.

maan.

maan.

22-04-2020 om 16:31

Twijfels over nut

Heb mn twijfels over het nut van zo'n app. Ik ben toch vast niet de enige die vaak mobielloos buiten is? Ik ben toch niet de enige die standaard locatie en bluetooth uit heeft?

Daarnaast: op mijn werk MAG ik niet met mobiel rondlopen. En ik ben niet de enige.

Tot slot, mijn oma heeft geen mobiel en gaat overal naartoe (net zo eigenwijs als oud) en ook zij zal niet de enige zo zijn.

Bij een coronacontact zullen zowel bron als doel dus een telefoon met geactiveerde app moeten meenemen, hoe groot is de kans dat dat niet het geval is? En hoe motiverend is dit om de keus te maken de app te downloaden EN gebruiken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.