Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Kruisbes

Kruisbes

16-01-2020 om 22:27

Digitale fotokaart maken met veel foto's

Ik heb jullie hulp nodig.
Voor iemands bijzondere verjaardag heb ik diverse foto's verzameld over de jaren heen. Het zijn er nog steeds (veel te) veel, maar na nog twee rondes schiften zal ik toch snel moeten starten met het doel: een soort van 'fotokaart' maken (uiteindelijk in PDF) met veel diverse foto's.
Als je in zou zoomen, moet het nog redelijk zichtbaar blijven. En als je niet inzoomt, moet je die persoon van baby naar kind naar puber naar volwassene naar ... zien gaan.

Maar help, hoe? Ik heb een keer voor de verjaardag van een kind van mij, op mijn iPhone met Photogrid zitten pielen. Priegelwerk, niet zo veel foto's en er komt ook een soort tekstje onderin te staan ('photogrid' denk ik )

Nu wil ik dus iets moois gewoon op mijn computer maken. Ik heb een Mac en bewerk via die Mac zelden foto's. Ik maak uitsnedes, daar houdt het zo'n beetje mee op. Collage maken etc? Velen schijnen het te kunnen.
Ik weet niet welk programma etc etc.

Iemand tips waarmee ik snel aan de slag kan?

Kruisbes

Kruisbes

16-01-2020 om 22:31

o ja...

..en o ja, ik verwacht dat als ik bezig ga, ik vanzelf inzie dat ik nog veeeel rigoureuzer moet kiezen welke foto's ik er allemaal níet in doe. Omdat het anders toch slecht zichtbaar wordt.
Ik denk dat ik voor de persoon dit setje hou en geef (de uitsnedes), en dat ik wel degelijk nog minder foto's neem. Ik verwacht dat 50 foto's voor één 'kaart' echt te veel is...

Ondanks dat: het moet wel die kaart zijn, ook om door te sturen (uiteraard na toestemming, of dat diegene dat zelf doet), daar zijn goede / leuke redenen voor.

Jasmijn

Jasmijn

16-01-2020 om 23:25

Fotojet.com

Volgens mij kan je dit maken met boven genoemde site. Je kunt de collages ook nog aanpassen, door foto's buiten het vak te slepen, dan maakt hij een extra rij aan.
Met de gratis versie kan je al heel veel doen. Het is niet echt nodig om lid te worden

Mijntje

Mijntje

17-01-2020 om 07:43

kaartje2go

Heb wel ervaring met kaartje2go, die heeft ook 'collages'. Je zou even moeten kijken of je ook een voorkant, achterkant en binnenkanten kan gebruiken.
Albelli zou je ook nog kunnen kijken.
Succes!

Guera

Guera

17-01-2020 om 11:00

Simpel powerpoint

Als je niet handig bent met opmaken zoals ik gebruik dan powerpoint. Zit d ast op je mac?
Dan kun je foto's invoegen, draaien, verschillende groottes, tekst ertussen. Opslaan als pdf. Ook opslaan als jpg dan kun je hem ook gebruiken als 1 plaatje en er weer een kaart v an maken bij greetz ofzo.

Guera

Guera

17-01-2020 om 11:02

O en

Als het zonder inzoomen nog enigszins herkenbaar moet zijn dan is je max denk ik 15 foto's. En anders zou ik meerdere kaarten maken van levenstijdvakken ofzo

Jasmijn

Jasmijn

17-01-2020 om 12:44

4000 px max

Bij fotojet.com kan je tot max 4000px gaan, dat lijkt me groot genoeg.
Je kunt als je klaar bent je collage downloaden en opslaan als .jpg of .png
De jpg kan je vervolgens via je mac opslaan als pdf (aanklikken dat je hem wilt printen en dan linksonder ipv afdrukken kiezen voor opslaan als pfd) Je kunt nog prima inzoomen.

Karin

Karin

17-01-2020 om 14:15

Veel foto’s

Mijn zus hebben we een bureauonderlegger gegeven bij haar bijzondere-verjaardag-surprise party. Er stonden heel veel fotootjes op en nog goed “leesbaar”.

Kruisbes

Kruisbes

18-01-2020 om 23:01

Dank jullie!!

Dank jullie wel!!
Ik ben nu een enorm document aan het maken in powerpoint. Het is erg leuk. Drie jaar per bladzijde, behalve toen kind 4, 5 en 6 was (ieder jaar een bladzijde, zucht).
Een beetje zoals Guera dus noemde.
Het is enorm veel MB's. Ik ben benieuwd wat ik hier dan uiteindelijk mee ga doen. Een uitnodigingskaart kan dit niet echt worden geloof ik.

Ik heb er de hele dag aan gewerkt.

Die onderlegger, Karin, ook erg leuk!

Guera

Guera

20-01-2020 om 07:41

Probeten

Daarom moet je elke pagina van de powerpoint als jpg opslaan of als pdf. Dan heb je verschillende jpg s. In elk geval minder mb.
Elke jpg kun je weer gebruiken om een kaart te maken.
Stuur verschillende uitnodigingen!

Of elke jpg is feitelijk weer 1 plaatje en die verschillende dan weer als waren het losse foto's bij elkaar dan via greetz in zon kaart stoppen. Alleen geen idee hoe leesbaar het dan nog is. Misschien als supersize kaart. Maar die zijn erg duur.
Succes!

Kruisbes

Kruisbes

20-01-2020 om 20:41

opgelost Guera!

Ha Guera, ook jij bedankt voor het meedenken!
Het hoefden niet per se fysieke kaarten te worden. Ik heb het gisteravond afgekregen en heb het op mijn dropbox gezet. De directe familie die het kreeg heeft een uitnodiging gewoon via mail gekregen, met een link naar het bestand van 140 MB...
Misschien niet ideaal, maar al met al vind ik hem toch leuk geworden. En al leuke reacties, waaronder van de bijna-jarige zelf!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.