Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

marc

marc

28-11-2018 om 18:04

digitale stroom meter

we zijn van plan om zonnepanelen te laten installeren, en het akkoord is nog maar net de deur uit, of we krijgen al een verzoek om een digitale meter te laten plaatsen omdat de oude meter een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering is. Je zou dus denken dat het dan in orde is, toch willen ze me aan een slimme digitale meter hebben, en als ik daar niet mee akkoord ga een conventionele digitale meter.

Is het slim om hier op in te gaan?
Heb al zoveel negativiteit gehoord over deze zogenaamde slimme meters!

iemand ervaring positief of negatief met de slimme meters?

rode krullenbol

rode krullenbol

28-11-2018 om 18:34

Hier

Hier doet de slimme meter het prima.

Voordeel

Ik krijg nu elke maand een overzicht van de verbruikte stroom en een vergelijking met het stroomverbruik van vergelijkbare woningen. Kun je in de gaten houden of het nog spoort.

Lente

Lente

28-11-2018 om 20:08

Handig toch

kun je zien hoeveel je zonnepalen terugleveren aan de energieleverancier.

Handig.

Ik ben blij met de slimme meter. Inderdaad, fijne overzichten iedere maand.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-11-2018 om 07:46

marc

Volgens mij wordt de salderingsregeling aangepast (=verslechterd). Met een oude schijfmeter heb je daar geen last van omdat dat dat ding hardwarematig saldeert. Dus ik zou lekker nee zeggen en afwachten tot ze je dwingen... (wat vast een keer zal gebeuren)

marc

marc

29-11-2018 om 11:46

dat is precies wat ik ook dacht

Bij de oude meter draait het bijv rechtsom als je stroom verbruikt, en linksom als je zelf stroom opwekt.

Bij de slimme meter ( misschien heb ik het mis ) kan ik me voorstellen dat je 2 meters hebt, de ene registreert het verbruik en betaal je bijv € 0,25 per kWh
de andere meter registreert de opgewekte kWh en de saldering voorwaarden van slechts € 0,07 per kWh, al met al een nadeel van € 0,18

Dus als ik het goed begrijp ga je bij een verbruik met de slimme meter bij een verbruik van 3600 kWh en opgewekte stroom van 4500 kWh is € 900 en €315 ik betaal dan ondanks dat ik meer opwek dan verbruik nog steeds 585 euro

Bij mijn oude meter die gewoon ouderwets terug draait wordt het interessanter, ik verbruik 3600 kWh en wek zelf op 4500 kWh ik betaal nu helemaal niks, ik krijg dan zelfs nog € 63,-

Klopt mijn beredenering Ad Hombre, of zit ik nu verkeerd te denken?

Watervrouw

Watervrouw

29-11-2018 om 15:47

Advies

Ook ik ben van plan om zonnepanelen te kopen en de man van het bedrijf waar ik deze ga bestellen adviseerde mij om geen snelle meter te nemen en zei ook dat ik een snelle meter absoluut kon weigeren. Deze leverancier wilde wel weten hoe mijn meter afgezekerd was en daarvoor moest ik de leverancier van de meter bellen en deze meldde mij direct dat er een snelle meter zou komen. Toen ik dat weer terugkoppelde aan de leverancier van de zonnepanelen en refereerde naar zijn advies geen snelle meter te accepteren zei hij, tot mijn verbazing en frustratie, dat ik die snelle meter maar moest accepteren want ik zou er niet onderuit kunnen. Dus ik zit ook dubio maar de wens de oude meter te houden overheerst. Hopelijk reageren er hier nog meer mensen.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-11-2018 om 19:46

marc

Zo zit het denk ik, maar mijn dak is nog paneelloos dus al te ver heb ik me er niet in verdiept. Je kunt altijd nog een 'slimme meter' nemen, maar als je die stap eenmaal gezet hebt kun je niet terug

marc

marc

01-12-2018 om 19:45

watervrouw

U spreekt van een snelle meter, maar hier wordt bedoeld een slimme meter.
Ze zijn bezig om iedere huishouding te voorzien van slimme meters, ze gaan er tegelijk ook van uit dat 20% niet meedoet.
Heb al verhalen gelezen dat zelfs slimme meters waarvan consumenten aangeven dat ze niet willen dat data uitgelezen wordt aan de energiemaatschappijen dit toch gewoon plaatsvindt.
Ook is er veel te vinden dat ook de TU Delft heeft getest dat slimme meters veel meer meten dan er daadwerkelijk verbruikt wordt, er zijn gevalen van 586% teveel.
Ook ik heb een email ontvangen dat ik de meter moest vervangen omdat mogelijk de meter onjuiste gegevens zou weergeven.
Als je een meter met een draaischijf hebt dan zou deze perfect werken, je kunt dit eenvoudig zelf controleren wanneer je weinig verbruikt en veel opwekt en je de draaischijf en de teller terug ziet lopen.

Afgezien van dat, vind ik het aantasting van mijn privacy, is het te hacken door derden, en zou de mogelijkheid bestaan tot het op afstand afsluiten van de meter!

Hoe dan ook, laat je niet intimideren dat ze een nieuwe meter komen installeren, ze mogen het je niet verplichten. Wel mogen ze later evt kosten in rekening brengen als het later dan toch zou moeten, maar dit is max 76 euro.
Ik durf dat risico wel aan te gaan.

Het grappige in mijn geval is dat het bedrijf welke de zonnepanelen gaan installeren al een melding gedaan hebben via Energieleveren.nl, en ik ineens al een melding had ontvangen van mijn energieleverancier met de melding dat ik al zonnepanelen heb, terwijl ze nog geplaatst moeten worden.

marc

marc

01-12-2018 om 19:53

bedoelde dus ferrarismeter

hoe weet je of je een ferraris draaischijfmeter hebt, op de site zonneco.nl kun je meer te weten komen, hier staat dit:
1. Ferrarismeter

Deze analoge meter is zeer geschikt indien u zonnepanelen heeft of wilt aanschaffen. Op de momenten dat de zonnepanelen meer stroom leveren dan dat u verbruikt zal deze meter automatisch terugdraaien. U hoeft uw zonnepanelen niet te laten registreren bij de netbeheerder. Let wel op dat een negatief verbruik wel tot problemen kan leiden bij zowel de netbeheerder als uw stroomleverancier omdat ze lastig kunnen (willen) omgaan met negatieve meterstanden. (ons advies hiervoor is Greenchoice zij gaan hier wel goed mee om). Deze meters worden niet meer opgehangen; wees hier dus zuinig op en laat hem niet vervangen.

koffie

koffie

02-12-2018 om 09:32

Hierzonnepanelen en geen slimme meter

Niemand kan je verplichten een slimme meter te nemen. De netbeheerder wil het wel graag, dus zetten ze je een beetje onder druk. In mijn geval ging dat om mailtjes met dat het toch echt nodig was, en toen ik daar niet op reageerde, een mail dat het op eigen risico was als ik niet omruilde, en dat ze niet kunnen garanderen dat de terugloop klopt.

Dat laatste is correct. Een ferrarismeter is maar 1 kant op geijkt, dus oplopend. Dat betekent echter niet dat hij het teruglopen niet goed registreert. Ja, er kan een kleine afwijking zijn - als dat zo is, 50% kans dat het juist in je voordeel is

Op dit moment zie ik geen enkel voordeel voor mijzelf aan een slimme meter. Hoeveel ik opwek zie ik via de app die bij de zonnepanelen is geleverd. De meterstanden kan ik heel makkelijk zelf aflezen door even de meterkast te openen.

Zolang de salderingsregeling nog bestaat levert een slimme meter net zoveel op als een ouderwetse meter, maar zodra die wordt afgeschaft moet je nog maar afwachten wat je terugkrijgt. Overstappen kan altijd nog.

Ik heb daarom bewust de slimme meter geweigerd. We hebben een Ferrarismeter zonder terugloopblokkering. Dat laatste is wel belangrijk - er zijn "domme" meters waarbij teruglopen niet kan. Als je die hebt, zul je hem wel moeten omruilen voor een slimme meter, anders krijg je helemaal niets terug.

Hoe kom je erachter of je meter een terugloopblokkering heeft? De netbeheerder gaf mij géén juiste informatie (ik denk dat ze de vraag niet eens snapten....).
Even googlen leverde deze lijst op:
https://zonnepaneelkiezen.nl/doc/kwu-meters-metercodes.pdf

En anders kun je ook wachten met de beslissing tot de panelen liggen. Op een zonnige dag kun je dan zien of de meter terugloopt - zelfs in de winter, al gaat het dan heel langzaam. Alle elektrische apparatuur uit, meterstand controleren en een uurtje later nogmaals.

Watervrouw

Watervrouw

02-12-2018 om 11:38

Niet slim

Oh oh, het is inderdaad slimme meter en geen snelle meter zoals ik schreef. Maar bedankt voor nog meer info. Ik ben er een leek in maar dat gaat veranderen.

marc

marc

18-12-2018 om 07:53

opnieuw een mail van Enexis

met daarin het bericht om vooral nu, nu het nog gratis is een slimme meter te laten plaatsen.

Ik ben het ook vooralsnog niet van plan, omdat er te gemakkelijk om de feiten heen gedraaid wordt.

Zoals onveilige gasmeters die lekken of teveel berekenen door gebruik van allerlei gebruiksapparatuur in de woning
Door schending privacy, zelfs als je ervoor kiest om Niet een slimme meter aan te schaffen die op afstand de meterstanden kunnen doorgeven, dan nog zijn ze hardwarematig al voorbereid dat ze het zonder dat we dit weten het toch kunnen.

In de Media zoals tros-radar en Kassa teveel negativiteit is rondom de slimme meters, zoals ook nu weer bevestigd wordt voor omruiling van duizenden meters omdat ze onveilig zouden zijn.

Op verschillende site's zoals van rijksoverheid weer eens duidelijk wordt dat we voor de gek gehouden worden: Iedereen wordt geadviseerd om vooral niet teveel zonnepanelen te plaatsen terwijl wij Consumenten ( lees kleinverbruikers ) de meeste heffingen en belastingen betalen voor het gebruik tot een bepaald verbruik kWh, juist om die reden moeten we dus vooral meer opwekken dan we verbruiken omdat daar juist ons grootste voordeel zit. Hier is een uitgebreid rapport van te lezen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/12/15/de-historische-impact-van-salderen

Ook hier is te lezen dat een slimme meter helemaal niet verstandig is: https://www.duurzaamnieuws.nl/slimme-meters-met-zonnepanelen-niet-altijd-de-slimste-stap/

Heb aangegeven dat zolang er teveel negativiteit is rondom onveilige meters ik vooralsnog geen slimme meter laat plaatsen, maar evenwel bereid ben om dit wel te doen zodra wordt aangetoond dat er andere ( lees veilige en privacy gewaarborgde meters ) er in omloop zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.