Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Hanny61

Hanny61

28-08-2020 om 17:42

Digitale talencursus

Nu ik ben afgekeurd en veel beperkingen heb, waardoor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk (nog) niet kan, ben ik op zoek naar een tijdverdrijf. Zelf denk ik aan een digitale taalcursus, bijvoorbeeld Frans of Italiaans. Iemand goeie ervaringen? Ook andere suggesties om op eigen tempo iets te kunnen doen, zijn welkom.

ElenaH

ElenaH

28-08-2020 om 17:51

Duolingo

Mijn dochter gebruikt Duolingo om Italiaans te leren.

Monique

Monique

28-08-2020 om 18:17

Hier ook

Duolingo.
Dochter heeft het gebruikt voordat ze een paar dagen naar Parijs ging. Heeft er echt wat aan gehad.

Zelf gebruik ik hem om m'n spaans te verbeteren. Heb er ook al veel van geleerd. Gaat me beter af dan de klassikale lessen die ik heb gevolgd.

wimb

wimb

29-08-2020 om 09:27

ook Duolingo

En ik vind het gewoon hartstikke leuk. Frans en Nederlands vanuit Engels en soms Duits vanuit Frans. Als il dat in mijn jonge jaren had gehad dan kende in nu alle talen van de wereld.
Wimb

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2020 om 15:28

Discipline

Ik zou graag Spaans leren, maar ik ken mezelf langer dan vandaag. Op de mavo deed ik al niet meer dan noodzakelijk en daar heb ik uiteraard spijt van gekregen. Toch maar eens kijken bij Duolingo 😀

Monique

Monique

30-08-2020 om 17:31

Op school

Deed ik ook zo min mogelijk kaaskopje.
Maar nu het niet meer MOET, is het heel veel leuker.

Het is bij mij nu echt een gewoonte om het iedere dag te doen (sinds 1 januari geen 1 dag overgeslagen)
Ik wil het in ieder geval iedere dag minimaal 10minuten doen omdat ik weet dat ik anders steeds makkelijker een dagje oversla.
En vaak zit ik er veel langer op, want dan ben ik toch wel lekker bezig ermee

hanny

Lijkt ondersteunende gebarentaal je iets? Is leuk om te doen en het kan in je eigen tempo. Je kunt zelf gebaren opzoeken die je wil leren op verschillende sites. Ik deed de nederlandse gebarenchallengemaar die start maar 1 x per jaar helaas. Gebaar van de dag heeft wel veel gebaren.

Hanny61

Hanny61

31-08-2020 om 14:28

Duolingo

Ik ben met Duolingo begonnen mijn Frans wat op te frissen. Erg leuk!
Gebarentaal lijkt me ook interessant. Daar ga ik me eens in verdiepen. Toch tijd zat!
Bedankt allemaal! Meer suggesties welkom.

Bellefleur

Bellefleur

31-08-2020 om 15:01

Gratis?

Is Duolingo gratis?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2020 om 23:21

Bellefleur

Jazeker.

Ik ben begonnen en vind het inderdaad leuk.

Tessa

Tessa

01-09-2020 om 02:34

Instagram

Ik ben mijn Duits aan het opfrissen via Instagram. Daar volg ik drie accounts om de grammatica te oefenen.
Zoiets is misschien ook voor andere talen. Is gemakkelijk te volgen, gratis en als ik toch nog meer wil kan ik altijd nog een echte cursus gaan volgen.

Guera

Guera

01-09-2020 om 21:38

duolingo

is wel echt erg matig. Beetje zoals Google translate. Waarom niet een serieuze cursus met anderen een paar weken. Leer je zoveel meer en beklijft veel beter

Duolingo

Ik ben ook met Duolingo bezig. Het is best leuk om te doen, het is gratis, en je kan er zoveel of zo weinig tijd aan besteden als je wilt. Een aardig tijdverdrijf waar je nog wat van opsteekt ook.

Als je echt serieus een taal goed wil leren zijn er vast veel betere cursussen. Als het allemaal niet zoveel uitmaakt, is Duolingo leuk om te doen.

Nadeel is dat veel talen niet beschikbaar zijn vanuit het Nederlands. Dus dan moet je die leren vanuit het Engels (of vanuit Frans, zoals ik hierboven las, maar dat is voor mij te hoog gegrepen).

Groeten,

Temet

Hanny

Kunnen al die LOI-cursussen niet ook gewoon in eigen tempo? Dan is er naast talen nog heel veel meer mogelijk.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2020 om 09:31

Cursus

Een groepscursus kost meteen weer aardig wat. Ik heb er wel naar gekeken. De locatie vind ik in coronatijd ook wat ver, wat voor hoe ik ben in de hand werkt dat ik het bijltje er bij neer ga gooien. Het zit er ellendig genoeg voorlopig niet in dat ik een gesprek in het Spaans zou kunnen voeren, dus ik oefen tot die tijd lekker op de bank woordjes en zinnen.

Hanny61

Hanny61

02-09-2020 om 18:41

Tijdverdrijf

Op dit moment kan ik fysiek nog niet veel aan. Toch wil ik graag weer wat meer met mijn hersens gaan doen. Door zo laagdrempelig met een taal bezig te zijn, kan ik elke dag mijn hersens laten kraken. Over een tijdje zou ik dan een cursus kunnen gaan doen, waarvoor ik ook het huis uit moet. Dan zou LOI misschien iets zijn. Ook gebarentaal lijkt me leuk. Ik voel me inmiddels veel beter, nu ik toch wat actiever ben.

Jo Hanna

Jo Hanna

02-09-2020 om 20:03

Rosetta Stone

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar ken een paar mensen die hier heel enthousiast over zijn. Niet gratis maar wel serieuze talencursussen, is mijn indruk.

Kaaskopje

Heb je Netflix? Dan kan je ook Spaanstalige programma's kijken met - neem ik aan - Spaanse ondertitels. Daar steek je ook weer het een en ander van op.

Ik heb wel eens de indruk gekregen dat men in Latijns-Amerika wat minder snel praat dan in Spanje (ik kan het mis hebben), waardoor Spaans uit Latijns-Amerika voor Nederlanders iets makkelijker te volgen is. Ik zou dus Nailed It Mexico oid eens proberen met Spaanse ondertitels

Groeten,

Temet

Rosetta Stone versus Duolingo

In Rosetta Stone gaat alles in de doeltaal. Geen uitleg of vertalingen in je eigen taal.

Bij Duolingo is een taalcursus juist altijd bedoeld voor sprekers van een bepaalde taal. Je krijgt uitleg, hints en vertalingen in je eigen taal. Bij Duolingo leer je daardoor sneller. Zeker als het om een verwante taal gaat (Spaans leren terwijl je al een beetje Frans kent). Na een tijdje kun je naast lessen doen ook verhalen lezen. Dat is erg motiverend.

Bij Duolingo ligt wel veel de nadruk op lezen/schrijven. Als je liever veel wilt luisteren/spreken moet je iets anders gebruiken. Verder geldt dat elke taal ingevoerd wordt door vrijwilligers, en de kwaliteit kan dus erg verschillen. Soms slaan die vrijwilligers de plank mis qua niveau (bijv. met de 'whole word' aanpak van Hebreeuws). En bij sommige talen merk je dat de teksten door een spraakcomputer uitgesproken zijn ipv door een mens, waardoor er bij afkortingen en losse letters rare situaties ontstaan.

Bij Rosetta Stone leer je een stuk langzamer. Je moet zelf uitpuzzelen wat de woorden betekenen mbv allerlei plaatjes. Daarvoor is het nodig dat je hetzelfde woord in heel veel verschillende contexten tegenkomt. Je moet in Rosetta Stone ook luisteren zonder ondersteuning van tekst. Rosetta Stone is vooral geschikt voor talen waar je echt helemaal niets van weet. Voor een Germaanse of Romaanse taal moet je het niet gebruiken, dan gaat het echt tergend traag.

Babble en Memrise

Duolingo is best aardig tijdverdrijf, maar het zit slecht in elkaar. Alleen al dat zelfstandig zonder lidwoord worden aangeleerd. Weet je nog niet of het de of het, la of le, der of die das is. Hun spaans is de Zuidamerikaanse variant, en toen ik me voor een vakantie op Portugees gestort had vroeg iemand waarom ik haar op zijn braziliaans begroette.

De engelse vriend van mijn dochter heeft zich de afgelopen maanden op Memrise gestort, en daar een aardig woordje Nederlands geleerd. Aardige van memrise zijn de video's met echte mensen zodat je heel veel verschillende accenten hoort. Ik doe Babble dat is wat schoolser met meer grammatica.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2020 om 09:10

Kenfan

Ik zie toch echt lidwoorden. Ook verschil tussen mannelijk en vrouwelijk.

Ik ga memrise even bekijken. Ik ben taal"coach" en zocht al naar een goede app.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2020 om 09:21

Kenfan

Geïnstalleerd en superblij met je tip! Duolingo is op zich nog steeds best handig, maar memrise bootst de praktijk na en daar moet ik zelf het meer van hebben. Ik stel me voor dat dat ook voor onze bezoekers geldt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.