Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

e-reader

Mijn e-reader-van-het-eerste-uur heeft het begeven. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vriendinnen geven tegenstrijdige adviezen: zeker geen Kobo, juist wel een Kobo, een dure loont echt, nee je kunt best een goedkopere nemen, eentje zonder licht erachter of juist eentje met. Gewoon van marktplaats, nee vooral niet tweedehands.
Heeft hier iemand iets zinnigs te zeggen? Wat zijn de voor- en nadelen van jullie e-readers?


Juno

Juno

04-04-2016 om 13:40

Hier

Ik heb de Kobo H20. Ik vind de achtergrondverlichting ideaal,het geeft een beetje strooilicht waardoor ik 's nachts kan lezen als partner slaapt en ook op de camping zonder een ander lampje erbij. Leest fantastisch in de volle zon. Hij kan in bad, maar ik vind het voornamelijk fijn dat ik niet in een kramp hoef te schieten als er wat water op komt. Als ik veel lees zo'n vijf uur per dag gaat hij twee weken mee. Hoef hem nauwelijks op te laden. Synchroniseren kan theoretisch via de wifi maar het ding is geen tablet en alles gaat traag. Ik zet de boeken op mijn laptop en van daaruit sync ik ze naar de ereader.
Ik heb er een mooi hoesje bij waardoor het voelt als een boek. Hij was flink duur maar ik ben er nog iedere dag blij mee!

Helena

Helena

04-04-2016 om 13:41

Ik heb een sony

Maar ik vind het onhandig dat je echt goed licht moet hebben om ermee te lezen. Dus ik zet mijn boeken ook altijd op de iPad en kies afhankelijk van het licht voor een bepaald apparaat.
Handig is wel dat je met een ereader in de zon kan lezen, maar ja dat wist je natuurlijk al. Dat zou voor mij een criterium zijn omdat dat met de ipad weer niet kan.

Nou moet ik wel zeggen dat ik zeer slechtziend ben en gedrukte boeken niet kan lezen en daarom afhankelijk ben van ebooks en daarom zo luxe twee apparaten heb.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

04-04-2016 om 13:48

Ook

Ik ben ook zeer tevreden met mijn Kobo H2O.
Ik lees vaak buiten in de zon, in de nacht of in bad (heb al heel wat papieren boeken mishandeld)dat gaat er prima mee. Hij mag onder water, maar dat ga ik maar niet express uitproberen. Wel fijn dat er druppels op mogen vallen.

Ik vind het echt een uitkomst dat ik nu zonder schuldgevoel in bed kan lezen als mijn man slaapt.

Inderdaad weinig opladen. Boeken zet ik er ook via de laptop op, dat vind ik handiger.

Ik weet eigenlijk geen nadelen, zo goed bevalt hij. Ik heb hem nu bijna een jaar en echt al heel veel uren gelezen. Heerlijk.

Ik laad ook bibliotheek boeken erop trouwens. Gaat ook prima. Maar je hebt al een e-reader dus dat zul je vast wel weten.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2016 om 13:55

Ook kobo

Ik ben ook heel tevreden met m'n kobo glo. Heerlijk, met achtergrondlicht, voor in de tent, in de auto, als m'n man al wil slapen, in een volle berghut. M'n man heeft er ook heen, familie en vrienden ook (in de berghut ligt nog wel eens een stapeltje van 7 kobo's op tafel), en iedereen is erg tevreden.
Daarnaast hebben we ervaring met wat oudere, ook tweedehands, ereaders, onder andere voor de kinderen, en daarvan blijkt toch duidelijk dat het scherm veel minder scherp is, minder contrast heeft, en dat touchscreenbediening ook wel veel gebruiksvriendelijker is dan door een paar knoppen te moeten gebruiken.

Helena

Helena

04-04-2016 om 13:56

Pimpelpaars

Kun je met die Kobo dan wel in het donker lezen?

Pimpelpaars

Pimpelpaars

04-04-2016 om 13:59

Helena

Ja hoor, dan stel ik het licht van de reader in op 3% en dan heeft mijn man er geen last van. Ideaal.

En ik ben 47 en mijn ogen gaan achteruit. Als ik dan moe ben, zie ik het niet meer zo goed. Tadaa, groter lettertype en Pimpelpaars leest de sterren weer van de hemel. (haha)

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2016 om 14:03

Helena

De kobo glo en de kobo aura hebben een verlicht scherm. Dat werkt anders dan de verlichting op een telefoon of tablet, schijnt eigenlijk op de tekst in plaats van vanuit het scherm naar je ogen, en is daardoor veel rustiger voor je ogen. Hoeveelheid licht is ook in te stellen, ik heb aan de minimale hoeveelheid genoeg, maar er kan veel licht uit komen. De Sony ereaders hadden dat inderdaad nog niet.
Als je slechtziend bent kan ik me voorstellen dat zulke verlichting voor j nog meer toegevoegde waarde heeft dan voor mij. Mijn Sony ging net binnen de garantietermijn kapot, en van het geld dat ik terugkreeg heb ik en kobo gekocht (voor minder geld). Ik vind het een goede verbetering.

Thursday Next

Thursday Next

04-04-2016 om 14:31

ook kobo

Ik heb een kobo-glo van een jaar of 5 oud, man heeft een kobo-aura van bijna 1 jaar. Ze bevallen allebei prima. Het licht van de glo heb ik op 1 % staan, dat is voldoende om in bed bij te lezen. Bij 100% is het net een hoogtezon zo fel. De Aura is iets kleiner (volgens mij) en heeft bij 1% wat minder licht nog maar ook al goed om in het donker mee te lezen (en anders kan je het licht natuurlijk feller zetten).
Nadelen van de glo: Hij is soms erg traag of ongevoelig met bladzijden omslaan of boeken zoeken. Meestal gaat dat wel goed hoor, maar soms dus niet.

Lusithania

Lusithania

04-04-2016 om 14:39

Hier

Ik heb de Kobo aura hd (8 inch). Heerlijk met de instelbare achtergrondverlichting. Lettergrootte goed op heel erg groot instelbaar. Ik lees er de boeken op die niet als daisy (luister) boek beschikbaar zijn.

Boekenwurm

Boekenwurm

04-04-2016 om 14:54

Fijn draadje!

Wil net een draadje openen maar vind nu dit draadje.
Ik heb nog geen e reader maar wil er binnenkort eentje aanschaffen.
Heb niet zoveel eisen volgens mij, wil goed kunnen lezen in de zon en dat ie lekker in de hand ligt. Weinig opladen zou ook wel fijn zijn.

Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat een Kobo dan sowiso goed voldoet, maar kan ik beter voor een Kobo Glo HD of voor een Kobo aura H2O gaan? Ik kan het verschil tussen deze twee niet goed vinden, begrijp alleen dat de h2o tegen (spat) water kan en de andere niet? Is dat het enige verschil?

Enne, nog een vraagje: missen jullie het gevoel van een boek in je hand (en in je boekenkast) niet enorm, met een ereader? Ben ik nl wel een beetje bang voor...

Helena

Helena

04-04-2016 om 15:03

Reader versus boek

Bedankt voor de extra uitleg. Waarschijnlijk wordt een volgende dan een Kobo, maar dan moet deze eerst overlijden.

Ja, ik mis wel het gevoel van een boek. Hoewel onderin staat dat ik op p 134 van 327 ben, zegt me dat toch minder dan als ik een boek in mijn handen houd. En terugbladeren naar een bepaalde zin is ook lastig. Op een of andere manier onthield ik bij papier de bladspiegel of indeling beter. Op een reader zien alle pagina's er bijna hetzelfde uit.

En opladen? Dat hoeft echt bijna nooit. De batterij gaat eindeloos lang mee.

Dorrca

Dorrca

04-04-2016 om 15:04

kobo

ik heb de Kobo Aura HD, die leest echt super. Rustig, het scherm is net papier om te zien en de verlichting van binnen erg fijn. Niet voor in bad maar dat is ook een stevig prijskaartjeverschil met de H2O

Juno

Juno

04-04-2016 om 16:21

Boekenwurm

Ik ben nooit zo van trends of het nieuwste van het nieuwste maar ik ben van mening dat je met apparaten zoals laptops, telefoons of ereaders het best voor het nieuwste kan gaan. De H2o is rustig aan de ogen, iets scherper dan de vorige versie, kan tot ik meen drie meter diep (dat is meer dan spatwaterdicht, je zou hem zonder stress uit je handen kunnen laten glippen tijdens het badderen).
Voor het 'boekgevoel' heb ik het bijoassende hoesje gekocht. Het enige nadeel is dat je altijd op de rechterbladzijde leest . Die kaft kan je ook helemaal naa achter omslaan, vind ik prettig. Alsof je een pocket leest.
Dingen opzoeken in een boek gaat wel, maar niet zo makkelijk als in een echt boek. Kookboeken vind ik ongeschikt voor op de ereader.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2016 om 16:38

Kobo glo

Grootste nadelen:
- Soms pikt hij het omslaan van een bladzij niet op
- De laagste lichtstand is eigenlijk nog te fel

Verder best tevreden.

Voor bladerboeken als kookboeken is het niks. Daar gebruik je een gewone tablet voor. Studeren op een e-book werkt ook voor geen meter.

Sequentieel lezen en af en toe via de browser onhandig een nieuw boek downloaden. Dat *kan* maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Eentonig

Ook hier een Kobo glo (dochter) en een Kobo Aura. Erg tevreden over. Enige nadeel is dat ik te weinig tijd om te lezen heb

Pimpelpaars

Pimpelpaars

04-04-2016 om 17:37

In water vallen

Je mag de kobo h2o in het bad zelf laten vallen dus. Maar dat heb ik nog niet gedaan.., met papieren boeken is me dat al heel vaak gebeurd, maar die zijn ook veel zwaarder natuurlijk.
Is er hier iemand die dat weleens overkomen is?
Dat een reader lichter is dan ern papieren boek vind ik ook een voordeel trouwens. Meer mogelijk leeshoudingen. )
Ik vind zo n hoesje fijn, ook vanwege de slaapstand die hij ervan krijgt. Soms wil ik een 'linkerbladzijde' lezen (in bed ) en dan doe ik de reader op zijn kop in het hoesje.

Kobo en bladeren

Sinds ik de screenprotector van mijn Kobo heb afgepeuterd, slaat-ie bij mij veel te snel een pagina om. Ik lig graag een beetje onder de deken mij e-reader te lezen als manlief al slaapt, maar komt het laken ook maar een beetje tegen het touchscreen aan, slaat-ie de bladzijde al om. Omgekeerd, toen de screenprotector er nog op zat, had ik de grootste moeite om de pagina om te slaan.

Caesar

Caesar

04-04-2016 om 17:49

Kindle

Ik hoor hier niemand over de Kindle. Hier een paar kindles voyage in huis. Daar zijn we toch wel heel tevreden mee.

Jaina

Jaina

04-04-2016 om 18:04

Ja, kindle

Ik heb ook een kindle maar als je de boeken niet via Amazon koopt maar bijvoorbeeld via bol.com moet je ze wel elke keer converteren. Wat op zich niet zo heel erg is verder maar toch weer een stapje extra. Ik koop mijn boeken juist veel via amazon dus voor mij is Kindle ideaal. Ze zijn niet te duur en gaan lang mee. Die ik nu gebruik is al 5 jaar oud en doet het nog perfect. Mijn dochter heeft onlangs een nieuwe gekregen en dat is ook een mooie. Ze heeft een Kindle Paperwhite met wifi, touch screen en back light. Een van mijn andere kinderen heeft een Kindle Fire maar dat is natuurlijk een echte tablet dus iets heel anders.

Ik vind zelf e-readers heel prettig voor het lezen van fictie maar niet voor het lezen van non-fictie. Non-fictie boeken lees ik vaak niet helemaal van A tot Z & ik kijk vaak dingen na en blader terug (of vooruit)

En ik lees ook nog genoeg gewone boeken maar zeker voor op reis en voor in bed vind ik de Kindle ideaal.

Caesar

Caesar

04-04-2016 om 18:55

Kindle

Ik koop dus ook voornamelijk bij Amazon. Meestal Engelstalige boeken. Maar ook Nederlandstalig. Vaak zijn die boeken goedkoper dan bij bol. De Kindle voyage vind ik echt heel fijn.

Beertje37

Beertje37

04-04-2016 om 19:47

Ook kindle

Hier ook een kindle voyage. Ik ben er heel erg blij mee. Omzetten is een kleine moeite en het meeste koop ik sowieso via Amazon. Ik dacht dat ik echte boeken heel erg ging missen, maar ik vind echte boeken nu onhandig... Daar heb je namelijk wel echt licht bij nodig

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-04-2016 om 19:48

Sony

Ik heb een Sony PRS T2 (of zo). Die zie ik hierboven niet staan. Worden ze niet meer gemaakt (of een opvolger)? Hij bevalt overigens prima, maar in het begin vond ik het maar een lastig ding. Qua gebruiksvriendelijkheid kun je waarschijnlijk beter elk ander merk kopen

mirreke

mirreke

04-04-2016 om 20:03

Ipad met kindle app

ideaal.

Als ik in het donker wil lezen, zet ik de lichtstand op z'n zwakst, en neem ik een zwart blad met witte letters. Ook in de kindle app kun je de verlichting nog aanpassen, dus ik heb ongelooflijk rustig beeld, zonder lichtschijnsle of vermoeide ogen.

Ik lees namelijk ook graag in bed, en ik geloof dat dat ooit de meest grote irritatie in onze relatie was. Lief kon niet slapen door het geritsel van het boek en door het lampje. Ik kon niet slapen doordat ik niet in bed kon lezen. Nu dus verholpen.

Enfin, met een ipad kun je overal je boeken kopen, amazon, itunes, bol of iets anders, en alles gewoon lezen.

Boekgevoel: ik dacht dat ik het zou missen, maar dat is voor mij totaal niet aan de orde. Ik heb altijd genoeg te lezen bij me, zonder gesjouw of dikke tassen. Ik kan markeren, opmerkingen erbij zetten, woorden opzoeken, op wikipedia dingen opzoeken, of op google maps, enfin, wat je maar wilt.

Super handig! Studeren zou mij ook lukken, ik maak altijd zelf ook uittreksels. Je kunt markeren, zoals ik al zei, en de gemarkeerde stukken ook achter mekaar lezen bijvoorbeeld. Eigenlijk maak je al meteen je eigen samenvatting zo.

Inderdaad kan ik, wat iemand al schreef, niet goed onthouden waar je in de tekst iets hebt gelezen, maar dat komt ook omdat je zelf je lettertype kunt wijzigen of vergroten of verkleinen. Nogmaals, daarom die markeringen en notities. Heerlijk ook dat je zelf het lettertype maar ook de bladspiegel kunt aanpassen. Ik hou zelf bv van veel letters op een blad, dus ik heb een kleine kantlijn, enkele regelafstand, een kleine letter, dat soort dingen.

Voor mij eigenlijk totaal geen nadelen. Daarbij komt, ik lees vrijwel uitsluitend Engels, en Engelse e-bookz zijn meestal heel goedkoop.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2016 om 20:39

Vesper

Die Sony had ik ook, maar wordt inderdaad niet meer gemaakt. Sony heeft de boot gemist met de achtergrondverlichting en is daarna helemaal gestopt met de eraders.

Vogel

Vogel

04-04-2016 om 21:15

Kobo Glo

Fijn ding, alleen als ik 'm een tijdje niet gebruikt heb moet ik weer even wennen aan zijn trage tempo t.o.v. de iPad.
Ingebouwde verlichting is ideaal voor uit en thuis.
Ik mis wel het boekgevoel, maar zou hem zeker voor kampeervakanties niet meer willen missen. Nooit meer stress dat ik door mijn boeken heen ben, en in drie weken tijd hoef ik meestal pas in de laatste week een keer op te laden. Voor op het strand neem ik nog wel altijd een Dwarsligger mee, daar vind ik zo'n apparaat toch te kwetsbaar voor.

margaretha

margaretha

04-04-2016 om 21:33

sony (verschillende) en AV

Een paar hele oude Sony's die het nog steeds doen, dan een redelijk jonge Sony (aanraakscherm) En omdat ik toch heel graag iets met verlichting wilde iets uit de Blokker, een mij verder onbekend merk nl. Autovision AV63L. Grote voordeel is het verlichte scherm (meerdere lichtsterktes) maar voor de rest een stuk langzamer dan de Sony's en minder snel programma. Ik heb heel erg moeten wennen aan het aanraakscherm van de jonge Sony, vond en vind het niet nodig of handig. Voor het omslaan van de bladzijdes gebruik ik altijd een knop (zeker liggend in bed).
Voordeel is dat je toch heerlijk dikke boeken kunt lezen zonder dat je pols kapot gaat, nadeel is dat bladeren minder plezierig gaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2016 om 21:41

mirreke

De ipad als e reader heeft eigenlijk maar een echt groot nadeel. Buiten in het zonlicht is het scherm onleesbaar. En voor iemand die eigenlijk vooral in de vakantie leest is dat redelijk fataal. Ik lees wel eens boeken op allebei. Deels op de ipad en deels op de kobo. Moet je alleen steeds even zoeken.

Skellig

Skellig

04-04-2016 om 21:53

Hier ook

Hier ook Kobo's. Eerst hadden man en ik een Kobo Touch, maar die hebben we allebei ingeruild voor een Aura 6 toen die uitkwam. De Touches zijn naar de kinderen gegaan, waarvan eentje ook al weer over is op de Aura. De Aura HD vind ik te zwaar, de H2O te duur.

Ik adviseer dus de Kobo Aura 6. Met verlichting, niet waterdicht. Het enige nadeel is dat het scherm snel beschadigt, maar met een goed hoesje (6 euro op Miniinthebox) is dat ook geen probleem.

En ik adviseer

De Kobo 6" met sleepcover. Heb geen enkele klacht, ook scherm is hier na twee jaar nog schadevrij.
En idd, non-fictie lees ik op papier.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

05-04-2016 om 07:49

Scherm

Misschien is dan ook een voordeel van kobo h2o. Mijn scherm is nog helemaal heel, geen krasje,na een jaar.
En ik ben een kluns. Ik maak altijd alles kapot. Mijn motoriek is erg slecht. Ik Heb hem ook al een paar keer laten vallen, daar kon hij tegen. maar ik zou het niet aanraden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.