Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Tine Winkel

Tine Winkel

16-09-2019 om 15:18

e-reader en e-books van de online bib

Ik overweeg een e-reader te kopen. In het verleden hoorde/las ik nogal eens dat e-books van de online bibliotheek niet te downloaden waren op een e-reader. Als ik in de online-bieb kijk, lijkt dat wel mogelijk te zijn. Heeft iemand hier hier ervaring mee, positief of negatief? Welke e-reader heb je dan en hoe moeilijk/makkelijk is het dan om boeken uit de online-bieb erop te krijgen?

Dees

Dees

16-09-2019 om 19:00

Flink werk

Het is wel mogelijk ja. Alleen was het een paar jaar geleden een flinke klus om het werkend te krijgen.

Toentertijd had je er een pc/laptop voor nodig om de boekej op je e-reader te zetten.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-09-2019 om 19:25

Dat bedoel ik idd

Dees, dat dus. Ik vroeg me dus af of dat tegenwoordig makkelijker is. Want lezen op mn mobieltje kan natuurlijk ook. En dan is boeken lenen heel makkelijk.

Floria

Floria

16-09-2019 om 19:56

E-reader

Wil je de e-reader ook voor andere boeken gebruiken? Of zou dat allemaal op je telefoon kunnen?
Ik download uit de bieb op mijn telefoon, heel makkelijk. Het scherm is wel kleiner, maar er staat dan niet zoveel op een bladzijde.
Met de e-reader heb ik het nooit geprobeerd.

via reader for pc

Ik heb een programma gedownload "reader for pc" hierin worden de downloads van de bieb gezet en dan kan je ze op je e-reader zetten. Je kan dan ook automatisch uploaden aan houden, dan gaat het in 1x door als je de e-reader aan laptop gekoppeld hebt.
Dan wel zorgen dat je gelezen boeken verwijderd op "reader for pc" anders download hij alle boeken weer die in de bibliotheek van dat programma staan, dus dan krijg je bv ook de oude boeken van de bieb erop terwijl die natuurlijk niet meer te openen zijn.

op laptop lezen zou ook bij veel boeken kunnen, dan heb je dat programma niet nodig, maar daar heb ik natuurlijk geen e-reader voor.

Vogel

Vogel

19-09-2019 om 19:15

Nog nooit gelukt

Ik heb een Kobo ereader en het is mij, noch de technische mannen in huis, nog nooit gelukt boeken van de bieb op de ereader te krijgen.
Boeken van de bieb lees ik dus op mobiel of tablet (in de app van de bieb, werkt heel makkelijk), en boeken van mijn Kobo-abonnement lees ik op de ereader.

Annelies B.

Annelies B.

20-09-2019 om 09:41

Ooit ....

Ooit een jaar een abo gehad van de online-bieb.
Het downloaden ging goed, maar dan begon de ellende...

De laptop had op één of andere manier moeite met Adobe Digital Editions. Werd op verkeerde plek opgeslagen en niet toegankelijk op de één of andere manier ...Toen kwamen de boeken ook nog eens niet in mn downloadmap.
Na verschillende mailtjes met de helpdesk ben ik toen gebeld door iemand van hen en hebben samen alles in orde gekregen.

Maar als leesliefhebber was ik iedere keer al snel door mn boeken van de bieb heen. En die blijven standaard 3 weken staan. Ben je dus eerder door die 10 boeken heen dan heb je pech... Dus na een jaar, waarvan de laatste maanden niet eens meer gebruikt, de online-bieb ingeruild voor Kobo. Zeer tevreden tot nu toe. Soms gebeurd het dat je een reeks boeken hebt gelezen, en dan blijken de laatste boeken in die serie gekocht te moeten worden .... Dat is minder.

specht

specht

20-09-2019 om 10:45

Bibliotheek boeken op ereader

Hier zet mijn man zonder problemen de biebboeken voor mij op de ereader.
Hij gebruikt hier wel de pc voor, maar dit is altijd zo gebeurd.
Wel herken ik het probleem dat de boeken drie weken blijven staan, en je dus maar tien boeken per drie weken kunt lezen.
Boeken assortiment is redelijk, wel veel spannende boeken, maar de nieuwste boeken zul je er niet vinden.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2019 om 13:41

Legaal = bloeden

Het is toch treurig. Wil je alles netjes legaal doen zit je te worstelen met allerlei tijdbeperkingen en kopieerbeveiligingen. Download je gewoon illegaal een epub is er geen vuiltje aan de lucht. Gestraft voor je goeie gedrag,

Gelukkig werkt Kobo plus wel vrij probleemloos (als ze het gewenste boek tenminste hebben).

Baby-Lon

Baby-Lon

27-09-2019 om 14:50

@Ad: Ja!

Ja, precies Ad! Met films en series is dat hetzelfde, dat ergert mij al jaren. Kennissen die allerlei series en films illegaal downloaden waar ik wegens mijn principes niet aan kan komen, bijvoorbeeld omdat het alleen beschikbaar is op een Amerikaanse streamingdienst die je alleen kunt afsluiten met een credit card met adres in Amerika, of iets dergelijks.

Niet altijd het juiste formaat

Met Adobe digital editions lukt het me wel om bieb boeken op mijn Kobo te zetten, maar vaak is precies het boek dat ik graag wil lezen niet in dat formaat beschikbaar, alleen voor pc of mobiel. Ik lees graag Engelstalige boeken en daarvan heeft de bibliotheek niet veel in mijn smaak. Ik vraag me af of ik lid zou kunnen worden van een Engelse bibliotheek en dan hun ebooks lenen...

Annelies B.

Annelies B.

10-10-2019 om 18:55

MoederMop ...

Kobo heeft ook veel Engelstalige e-boeken. Misschien even neuzen?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-10-2019 om 19:08

Bovendien

"Hier zet mijn man zonder problemen de biebboeken voor mij op de ereader.
Hij gebruikt hier wel de pc voor, maar dit is altijd zo gebeurd."

Ik vind dat toch wel omslachtig, zorgen dat een man met tijd en zin aanwezig is, en een pc. Terwijl ik met kobo plus op m’n telefoon, iPad of e-reader, net wat er in de buurt is, een beetje over bol.com kan bladeren en de boeken aan kan klikken die ik graag wil lezen. Daarna op m'n e-reader met 1 klik de boeken downloaden (of wachten tot dat vanzelf gebeurt, als ik de boeken niet meteen ga lezen) en alles staat er op.
En als ik onderweg ben, graag wat wil lezen maar m'n e-reader niet bij me heb kan ik met de app op m’n telefoon verdergaan met lezen op de plek waar ik gestopt was.

Floria

Floria

10-10-2019 om 19:41

MoederMop

Hier hetzelfde, dus dat leek me een goed idee om eens uit te zoeken. Ik vond net openlibrary.org en heb daar een account aangemaakt omdat ze niet alleen boeken uit de public domain hebben (i.t.t. Gutenberg). Ik heb net een moderner Engels boek geleend en het is nu geopend op mijn computer. Het ziet er ingescand uit, inclusief vlekken, maar de bladzijden kan ik gemakkelijk lezen en omslaan. Op mijn telefoon is het niet te lezen zonder in te zoomen. Je leest het op een webpagina (niet in een app).

Ad Hombre

Ad Hombre

11-10-2019 om 09:53

Tijgeroog

"Ik vind dat toch wel omslachtig, zorgen dat een man met tijd en zin aanwezig is, en een pc."

Precies, die e-readers moeten toch ook geschikt zijn voor vrouwen?

specht

specht

11-10-2019 om 10:08

Geëmancipeerd

Ach ja misschien niet geëmancipeerd maar mijn man vindt het gelukkig geen enkel probleem om de boeken even binnen te halen als hij toch achter de pc zit die in de woonkamer staat. Waarom zou je niet gewoon iets even voor elkaar doen?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-10-2019 om 10:16

specht

"Waarom zou je niet gewoon iets even voor elkaar doen?"

Now we're talking!

Doe ik de ebooks en jij de was

Tijgeroog

Tijgeroog

11-10-2019 om 13:18

Specht

Mijn man wil dat ook best doen hoor. 😉 Maar ik vind het fijn dat ik al klaar ben voordat ik het hem überhaupt heb kunnen vragen.

Dees

Dees

11-10-2019 om 13:42

Ad hombre

Die zit!
Maar is wel vaak hoe het in de huishouden gaat he!

Eens kijken...

wat openlibrary.org te bieden heeft, maar ik het net weer een verse stapel papieren boeken op mijn nachtkastje liggen, dus voorlopig ligt mijn ereader te niksen. Reizen is lezen en vaak wordt het dan Engelstalig.

specht

specht

11-10-2019 om 15:49

Aanvulling

Wat ik had weggelaten omdat ik dacht dat het er niet toe deed is dat ik een ernstige gezichtsbeperking heb. Hierdoor kan ik alleen een smal beeld met grote letters lezen zoals op een staande Ipad. Op de pc moet ik mijn hoofd per regel steeds van links naar recht bewegen. Natuurlijk zet ik de pc wel eens op spraak, maar dat is voor sommige zaken lastig. Het is dan fijn als iemand het inderdaad even voor je doet.
Toen ze nog thuis woonde deed overigens mijn dochter het ook vaak even.

Lanza

Lanza

12-10-2019 om 08:24

Quote:

Ach ja misschien niet geëmancipeerd maar mijn man vindt het gelukkig geen enkel probleem om de boeken even binnen te halen als hij toch achter de pc zit die in de woonkamer staat. Waarom zou je niet gewoon iets even voor elkaar doen?

Tuurlijk kun je iets voor elkaar doen, hartstikke lief. Alleen wat ik niet snap is dat je zelf niet wil weten hoe het werkt. Als je man er eens niet is, kun jij dus de boeken er niet op krijgen. Dat lijkt me vervelend. Het is een kleine moeite om mee te kijken hoe je man het doet (waarschijnlijk is het vrij eenvoudig), zodat je het waar nodig zelf kunt.

Vrij eenvoudig is het alvast niet

Adobe Digital Editions mag best wat gebruikersvriendelijker.
Ik heb voor mezelf een handleiding met stappenplan geschreven. Ik doe het niet heel vaak, dan moet ik telkens in de handleiding nagaan in welke folder ze gezet zijn. Ook gaat het aan de bibliotheekkant wel mis, als het echt niet lukt, mail ik ze en krijg dan een verontschuldigd mailtje.
Ook met Kobo heb ik wel eens gesteggel gehad, met wachtwoorden en mailadres-account.Dan dacht ik om 22 u 's avondsnog een vers biebboek op mijn ereader te zetten en zatik om 00:30 nog te chatten met een hulplijn.
Dus ik kan het me wel voorstellen dat je het graag aan de meest ervaren persoon vraagt. Aan mijn man hoef ik het in elk geval niet te vragen.

Dees

Dees

14-10-2019 om 08:15

Bieb

Nou precies! Met Kobo overigens nog nooit een probleem gehad maar met die bieb was het heel vaak ellende daar heb ik die heel snel opgezegd. Wat niet werkt werkt niet klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.