Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Triva

Triva

02-01-2019 om 19:56

Ereader: tips?

Ik heb nooit een ereader gewild maar ik wil het ding nu 's nachts gaan gebruiken terwijl mijn man slaapt. Ik lig namelijk nogal vaak ongewild wakker en ik denk dat lezen dan een betere optie is dan de smartphone (nee warme melk ga ik niet proberen, dat neemt de oorzaak niet weg, ik maak het liever wat comfortabeler).

Ik wil er dus eentje die zo goedkoop mogelijk is, zonder apart lampje te gebruiken, zo min mogelijk licht uitstralend maar wel goed leesbaar, makkelijk te bedienen etc. Ik heb echt geen idee nog hoe het werkt, wil wel graag gebruik maken van de Bibliotheekdigiboeken dus als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik het graag. Ooit eens op tablet geprobeerd maar ik vond het hele systeem ondoorgrondelijk.

Wat komt er in aanmerking?


Zeer tevreden met

mijn kobo aura. Voldoet aan al je eisen, behalve de prijs..
Licht is instelbaar (0-100%), boeken erop zetten, ook die uit de bieb, is erg simpel. Met een sgn sleepcover is hij beschermd en gaat hij in de slaapstand wanneer je hem dichtklapt.
De mijne is alweer een paar jaar oud. Als hij nog te verkrijgen is, zou ik zo dezelfde nemen, mocht hij kapot gaan.
Misschien zou ik de H2O overwegen (waterdicht), maar die vind ik wel weer erg duur.

Lynna

Lynna

02-01-2019 om 20:08

Kobo Aura One

Ik heb de Kobo Aura One, waterdicht, heel duur, maar ik ben er zo blij mee. Verlichting is heel fijn, wordt zelfs warmer in de avond. Heel prettig voor je ogen.

Triva

Ja, lijkt me een prima ding, maar nog 1 tip: ga ff naar de Mediamarkt of zo en voel even hoe de verschillende modellen in de hand liggen. Ik had indertijd puur op specs de Kobo Aura huppeldepup (weet niet meer) uitgezocht, maar na ff voelen werd het de Aura 6 inch. Zeker als je veel in bed gaat liggen lezen, is het belangrijk dat-ie lekker in de hand ligt.

Wat ook heel erg fijn is, is dat je gewoon in de zon kunt lezen. Het is net krantenpapier. Maar dat geldt voor zo'n beetje alle e-readers hoor. Is vooral een groot voordeel tov tablets.

Triva

Wie weet ook een optie;
Een luisterboek. Ik heb de app van zon betaalde site( weet niet of ik t mag noemen) en dan luister ik boeken. Maar dat heeft ook met de min7 te maken, lezen op je zij met een bril vind ik niet fijn en zonder is nogal lastig.
Wat betreft de ereader ik zou toch voelen hoe hij inde hand ligt. Ik had eerst de Sony en nu een koboh2. Moest er effe wel aan wennen. Het leest wel heel makkelijk. Als je in de zon wil lezen is een ereader met matterend scherm fijn. Vriendin van mij had toen een glanzende en ik vond dat irritant lezen. De gewone kobo van mijn vader ligt sinds hij overleden is ook hier, die is wat lichter en kleiner maar leest ook prima.

Ik zou even in je vriendenkring rond vragen of je er een even uit mag proberen. Dan weet je of t fijn is. Het oplichtende scherm vind ik erg prettig.scheelt vaak leesbril

Jo

Jo

02-01-2019 om 21:34

Kobo Clara HD

Vanwege de beste schermverlichting van de Kobo ereaders heb ik zeer recentelijk de Kobo Clara HD aangeschaft.
Deze e reader is niet waterdicht, dus niet geschikt voor als je in bad wil lezen.
Ik heb hem voor een aanbiedingsprijs van € 99,- aangeschaft. Helaas is dit aanbod verlopen. Voor een tientje minder krijg je hem cadeau bij een lidmaatschap van een tv-gids.

De sleeve aangeschaft bij een voor mij onbekende webshop voor een veel scherpere prijs dan in de grote "winkels".

De ebooks van de bieb zijn niet allemaal geschikt voor e-readers. Dus het aanbod via de bieb is beperkter dan je misschien op het eerste gezicht zou verwachten.

Omdat ik een handige zoon heb, kan ik je helaas niet vertellen hoe dat ebook van de bieb op mijn e-reader is gekomen. Heb alleen gezucht gehoord dat het iets meer werk was dan verwacht.

Van de bieb

Lukt mij ook heel vaak niet. Soms geeft ie dan een word bestand aan wat mijn reader weer niet kan lezen.

Triva

Triva

02-01-2019 om 22:28

Dus voor 90€ krijg ik clara én een jaar de varagids? Of betaal ik dan nog geld voor de varagids zelf? Dat zie ik nergens. Wel goeie aanbieding... Beter dan die refurbished vd bolcom.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-01-2019 om 22:33

Heb je geduld?

Hier ervaring met de kobo glo en kobo aura. Bevallen allebei prima. Allebei ook met licht, en als ik niet kan slapen zet ik het licht op 1%, dat is vermoeiender met lezen en dan val ik sneller in slaap.

Voor zoon heb ik laatst een kobo glo bij aliexpress gekocht, voor iets van €55,-. (Hij was z’n oude kwijt...). Volgens de omschrijving een tweedehands exemplaar, maar bij de reviews waren veel mensen die schreven dat er geen krasje op zat, dus ik heb de gok gewaagd. En heel tevreden, in 8 dagen was ie bij ons en inderdaad een gloednieuwe e-reader. Geen laders of gebruiksaanwijzing erbij, maar ik denk dat je dat wel opgelost krijgt. Er was een account op geïnstalleerd, met een paar Chinese boeken waarvan 1 tot halverwege gelezen was, maar in de leesstatistieken stond minuten leestijd, dus volgens mij was dat om de e-reader te testen.
Conclusie: aanrader, zeker als je niet te veel geld uit wil geven en de poespas van een mooi doosje enzo niet nodig hebt.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-01-2019 om 22:35

En de vara

Daar komt mijn aura vandaan (actie van vorig jaar, toen dochter op mijn oude glo was gaan zitten...): je betaalt dat geld voor de e-reader en het abonnement samen. Ik moest daarvoor wel wekelijks de varagids van de deurmat naar de papierbak dragen (waar ik me dan wel weer schuldig over voelde)

Rixt

Rixt

02-01-2019 om 23:12

Kobo Clara hd

Ik heb de e-reader pas sinds kort, maar ben er erg blij mee. Ik lees vooral in bed en dat is ideaal, der lichtsterkte en ook de avondstand kun je zelf instellen. Ik heb er een kobo plus abonnement bij genomen en lees nu veel meer, dan toen ik de boeken bij de bibliotheek haalde.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2019 om 08:37

Ali XP

Ik betwijfel of die dingen tweedehands zijn. Misschien is het namaak of worden ze in China goedkoper op de markt gebracht en parallel geimporteerd. Er staan er best veel te koop op Ali XP en inderdaad behoorlijk goedkoop. Had ik eerder moeten weten

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2019 om 08:50

Chinese kobo's

Zijn die wel compatible met 'onze' kobo plus?

Tijgeroog

Tijgeroog

03-01-2019 om 10:05

Ja hoor, helemaal hetzelfde. Bestaand account is eraan gekoppeld en kobo plus werkt er prima mee. Ik had eigenlijk het vermoeden dat het om restpartijen gaat. (Want de glo is niet meer op de markt, dus kan best ergens gedumpt zijn)

Ava

Ava

03-01-2019 om 15:37

Ook graag een

Ik wil er zelf ook één. Een vriendin is erg tevreden over de kindle paperwhite omdat het heel rustig voor je ogen is. Dat klopt wel. Lezen op ipad of computer is vermoeiender voor de ogen, vind ik. Maar of je er ook mee lezen kan in het donker, weet ik niet.

Weeg ook af of de e-boeken die jij wilt goedkoop of duur zijn, zijn ze in de taal waarin je graag leest of duurt het lang voor de vertaling beschikbaar is. En het omzetten van het ene formaat naar het andere, gaat dat makkelijk of juist niet. En natuurlijk of het formaat e-boek voor jouw apparaat bij meerdere winkels te krijgen is. Bij de kindle is dat niet heel makkelijk (omzetten kan maar is lastig, alleen boeken bij Amazon en redelijk aan de prijs) maar het grote voordeel is dat het prettig leest, alsof je in een boek bezig bent.

Zelf denk ik aan een 2de hands, al gevuld met ebooks. Eerst maar eens sparen.

Ava

Ava

03-01-2019 om 15:38

Maar..

Heeft de consumentenbond geen overzichtje van geteste e-readers?

In bed lezen

Ik heb een Kobo Aura en inderdaad handig dat je in bed kan lezen met het licht uit. Maar... een nadeel van onder-de-dekens lezen omdat er toch nog wat licht van de e-reader schijnt, is dat het aanraakscherm zo gevoelig is, dat als het dekbedhoes met het scherm in aanraking komt, de bladzijden omslaan. Dan zijn knoppen voor pagina-omslaan handiger.

margaretha

margaretha

03-01-2019 om 16:00

vroeger sony nu kobo

Voor het lezen in bed mis ik mijn oude sony nog wel eens, op mijn linkerzijde liggend gaat lezen makkelijker bij het "omslaan" ivm knoppen. Maar het licht van mijn huidige ereader geeft zoveel meer gemak dat ik heel blij ben met het ding. Een hoesje heb ik zelf gemaakt van een oud stukje fleecestof en ribfluweel. In bad lezen is geen probleem, je moet hem alleen niet laten vallen in het water.

Vogel

Vogel

06-01-2019 om 10:50

Kobo

Ik heb een oude Glo, die doet het prima, en het licht is ook in de nacht fijn. Boeken van de bibliotheek er op zetten is me nog nooit gelukt.
En verder heb ik de app van de Luisterbieb op mijn telefoon, met een abonnement van de bibliotheek kun je daar boeken mee luisteren. Dat werkt vooralsnog het beste om weer in slaap te vallen.

Lente

Lente

06-01-2019 om 11:08

Hier ook de Kobo auro

Geen idee welke editie. Heb 'm al weer 3 jaar geloof ik.
Instelbaar licht is heel prettig. Hoeft van mij niet automatisch, weet niet of ik dat heb.
Voordeel is in het donker heel zacht licht, nooit storend. En in de zon heel hard licht om het leesbaar te maken.
Zo'n sleeve heb ik nooit begrepen. Reader gaat vanzelf uit na zoveel tijd. Of je zet 'm zelf in de slaapstand.
Action verkoopt goedkope hoesjes waar die precies inpast (weet niet of ze die nog hebben).

Inderdaad gebruiksvriendelijk. En geen leesbril nodig. Je zet gewoon de letters groter.

Dees

Dees

06-01-2019 om 11:56

Kobo

Ik ben ook Kobo fan. Weet niet welke ik nu heb maar weet wel dat de Kobo die ik eerst had ineens binnen 2 uur "leeg" was. Gelukkig 2 jaar garantie, maar dat betekent dus dat je de aankoopprijs terug krijgt en een nieuw model moet kopen want het oude model lag eruit. Nieuwe model uiteindelijk via de televisiegids aangeschaft was uiteindelijk dezelfde prijs als de vorige variant. Maar goed binnen 1,5 jaar wederom een apparaat met mankementen dit keer een scherm wat raar deed. En wederom moest ik een nieuw model aanschaffen en flink geld bijlappen.

Oké eet wel dat als deze weer zo snel stuk gaat ik toch iets anders ga zoeken qua merk.

Ik vind ze wel super gebruiksvriendelijk zeker gecombineerd met het Kobo plus abbo. Heerlijk zonder gedoe boeken lezen.

Milcham

Milcham

06-01-2019 om 13:22

bibliotheek

Niet alle boeken van de bibliotheek zijn geschikt voor de ereader. Je moet ze dan via een app op je tablet of telefoon lezen. Ik vind het niet werken. Het voordeel van het rustige scherm valt dan weg, ik heb te weinig zelfbeheersing om te blijven lezen en mn op de ipad is de app echt waardeloos. Bladzijdes blijven verspringen. Ik heb nog geen ervaring met een bibliotheekboek op de ereader, heb nog maar net mijn abonnement omgezet. Ik mocht maar 6 boeken per jaar digitaal lenen, dat schiet natuurlijk niet op. Ik koop vaak een boek, veel makkelijker.

margaretha

margaretha

06-01-2019 om 13:52

maar lente

in de zomer, in de zon heb je toch helemaal geen licht nodig?
Licht hoeveelheid zelf in te stellen, lettergroote zelf in te stellen. En ik ben nog steeds fan van het kobo plus abbonement via bol, kost idd wel bijna 10 euro per maand maar dan ook onbeperkt lezen.

Dees

Dees

06-01-2019 om 14:29

10 euro delen

En voor die 10 euro kun je ook met zijn 4en lezen hé.....kan allemaal op 4 apparaten.....

Lente

Lente

06-01-2019 om 15:03

Margaretha

Je hebt gelijk, ik ben in de war met mijn tablet
Ik wil wel OO kunnen lezen in de zon.

Milcham

Milcham

06-01-2019 om 15:32

Margaretha

Wel als je in bed leest. Of ‘s avonds laat, op de camping bijvoorbeeld.

margaretha

margaretha

06-01-2019 om 16:50

re milcham/ re dees

daar reageerde ik niet op, maar op het overdag in volle zon lezen. Daar heb je met een ereader geen lampje bij nodig. In bed of schemer uiteraard wel. Geen wonder dat ik bijna alleen maar meer mijn ereader gebruik.
Idd op meerdere apparaten gebruik maken van het abbo

Milcham

Milcham

06-01-2019 om 17:46

Nou

Nu met het donkere weer heb ik toch een beetje achtergrondverlichting aan. Vind ik fijner dan alleen een lamp.

margaretha

margaretha

06-01-2019 om 18:09

mee eens

het is nu ook geen hoogzomer, hij staat bij mij nu ook op een beetje lichtsterkte

Dees

Dees

06-01-2019 om 20:58

Licht

In het donker staat hij bij mij standaard tussen de 4-6% licht zat! Meestal laat ik hem overdag daar ook op staan gen gedoe met aan en uitzetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.