Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lena

Lena

08-10-2019 om 19:52

Facebook en CO2

Mijn dochter heeft afgelopen maandag van school gespijbeld om naar Amsterdam te gaan voor een klimaatprotest, zucht...
Nu zit ze heel de dag op Facebook hierover te babbelen. Dat is wel het stomste wat je als klimaatactivist moet doen, iedereen weet dat Facebook vervuilend is, toch?
Als ik haar vertel dat Facebook voor veel CO2 zorgt omdat er servers gemaakt moeten worden, die servers stroom en onderhoud moeten krijgen, de monteurs vervoer moeten worden, de moderatie en vormgeving van Facebook ook niet CO2-neutraal zijn en dat alle apparaten waarop mensen Facebook bekijken dat al verre van zijn zegt ze dat ik niet moet lullen.

Ik wil graag met harde feiten komen maar kan niet 1-2-3 op Google vinden hoeveel CO2 er vrijkomt door Facebook, heeft iemand enig idee hoe ik dit kan uitrekenen en hoe ik mijn dochter ermee kan confronteren?

En dus....

ga jij hier op OO over praten. Alsof die geen server heeft die CO2 uitstoot.

skik

Hansie

Hansie

08-10-2019 om 20:29

Zie dit over klimaatverandering

@skik jij beseft het alleen nog niet. Zie dit maar voor we verder praten. https://dausel.co/EmK5gG

rode krullenbol

rode krullenbol

08-10-2019 om 20:31

Jaahaa ...

Vrijwel iedereen weet dat Facebook vervuilend is. Juist daarom is het onnodig om dat onder de aandacht te brengen.

Het gegeven dat een wasmachine het wasgoed juist extra kan vervuilen daarentegen? Dat is aanzienlijk minder bekend en daarmee noemenswaardig.

Enfin; misschien kun je het beter eenvoudigweg houden bij "Verbeter de wereld, begin bij jezelf!" En haar eens neutraal vragen hoe zij dat zou kunnen doen.

Rode krullenbol

Hansie

Hansie

08-10-2019 om 20:41

Milieu

@rode krullenbol

Voorkomen is beter dan genezen

rode krullenbol

rode krullenbol

08-10-2019 om 21:04

Dat is op zich ook een mooi spreekwoord. Maar binnen deze context misschien iets minder toepasselijk, aangezien het kwaad reeds geschied lijkt te zijn. Tenzij je verwijst naar mijn tussendoor opmerking over de wasmachine.

vlinder72

vlinder72

08-10-2019 om 21:05

Facebook?

De servers van google vervuilen behoorlijk. Maar ze zorgen ook weer voor veel werkverschaffing.

Het is allemaal niet zo zwart wit.

Bosbes

Bosbes

08-10-2019 om 21:08

werkverschaffing..

maar werkverschaffing heeft toch niet met een beter milieu te maken, of ben ik nou gek? Of nou ja, mensen met meer geld vervuilen meestal (veel) meer. Maar kunnen er ook meer aan doen (electrische auto kopen, zonnepanelen, ...) dus het hangt er vanaf.

Hoe dan ook snap ik niet wat de werkverschaffing in dit verband met milieuvervuiling te maken heeft.

vlinder72

vlinder72

08-10-2019 om 21:15

Bosbes

De servers staan Google staan in Groningen. Zouden ze daar weg gaan dan is dat vast heel goed voor het milieu maar voor de werkgelegenheid in Groningen een ramp.

Bovendien staan ze bewust in koudere landen zoals Nederland en Zweden omdat ze hier gekoeld kunnen worden met water en ze gebruik kunnen maken van windenergie.

Best interessante artikelen over die servers in Nederland

Mijntje

Mijntje

09-10-2019 om 06:38

slecht

Alles waar een stekker aan zit of een batterij in zit is slecht voor het milieu. Dat trekt maar electriciteit, je beeldscherm verouderd sneller bij intensief gebruik. De hele dag Facebooken is dus erg slecht. Dit forum trouwens ook

Ad Hombre

Ad Hombre

09-10-2019 om 09:33

Gezeur

Zullen we gewoon ophouden met zeuren over wat er wel of niet co2 produceert (nagenoeg alles, zelfs ademhalen) en gewoon gaan doen waar we goed in zijn (dijken bouwen)?

Niki73

Niki73

09-10-2019 om 09:57

Ja Ad

Even aansluiten bij Ad: leg zonnepanelen of zet een thuiswindturbine op je dak of lease ze als je zelf geen geschikt dak hebt. Daar zijn we namelijk ook goed in.

Computers afschaffen gaat de mensheid niet vooruit helpen, andere oplossingen hopelijk wel. Facebook en andere social media zijn bovendien prima middelen om de klimaatproblematiek en nieuwe technieken onder de aandacht te brengen. Ik zou het kind niet met het badwater willen weggooien.

Als je vindt dat je kind minder uren op zijn of haar telefoon moet zitten, dan leg je DAT aan banden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2019 om 14:22

Facebook???

Welke puber zit er tegenwoordig nog op Facebook?

Anna

Anna

09-10-2019 om 20:04

Klimaat en milieu

Allereerst: milieu en klimaat zijn niet hetzelfde.

Daarnaast: het klopt dat Facebook bijdraagt aan CO2-uitstoot zoals iedere webserver. Je kunt je dus afvragen wat Faebook toevoegt als je ook e-mail, Whatsapp en weet ik het hebt, en of het dus onnodige CO2-uitstoot is.

Echter, ik denk dat je beter kunt kijken naar wat Facebook in zijn geheel voor schade toebrengt aan de maatschappij. Ik heb artikelen gelezen over moderators die in Duitsland en India voor Facebook werken en hoe ze worden behandeld als slaven. Dat was voor mij eigenlijk de reden om het medium vaarwel te zeggen. Daarnaast is Facebook zeker niet een bedrijf dat iets goeds doet voor het MILIEU, daar is ook genoeg over te vinden.

Hopelijk doet ouders.nl het beter.

Natuurlijk zijn die gegevens er

Hierzo:
https://sustainability.fb.com/wp-content/uploads/2019/08/2018-Sustainability-Data-Disclosure.pdf

En dat moet je dan delen door 365 dagen en 1.5 miljard dagelijkse gebruikers, om de uitstoot per gebruiker per dag te berekenen.

En dan vergelijken met de activiteit die jij een goed alternatief zou vinden voor Facebook.

Ik snap niet waarom je zo focust op Facebook. De advertentieinkomsten zijn iets van 10 cent per gebruiker per dag. Hoeveel kunnen ze daar nu helemaal van doen? Focus op producten waar je echt geld aan uitgeeft, daar kun je veel meer impact hebben met een weldoordachte keuze.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2019 om 02:20

Facebook

Ik geloof ook wel dat Facebook niet zo fris is als wenselijk is, maar ik kies ervoor om daar niet wakker van te liggen. Ik vind het een aangename vorm om met anderen en eventueel bedrijven, contact te kunnen hebben. Het is wel nuttig om je bewust te zijn van hoe Facebook werkt. Dus als je dag in dag uit over groene kikkers leest waarover wordt gespeculeerd dat die onder de voet gelopen worden door paarse torren, dan schotelt Facebook je voortaan vooral nieuws over het wangedrag van die paarse torren voor, waardoor je het idee zou kunnen krijgen dat het op feiten is gebaseerd en niet op vermoedens.

Websites hebben inderdaad hele grote webservers nodig en steeds grotere naarmate de gebruikersaantallen groeien. Dat is kolossaal. Maar daar staan de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid ook niet stil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.