Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Fotoalbums?

Hoe doen jullie dat met je (digitale) foto's? Worden ze nog afgedrukt en in boeken geplakt? Bewaren jullie ze digitaal? En zo ja, schrijf je er dan een tekst bij of datum? Of ligt alles, net zoals bij mij, opgeslagen te wachten om geordend te worden? Voor als ik eens tijd heb, ha, ha, ha!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

01-02-2011 om 13:12

Oke!

Ik ga het vanavond eens proberen! Ik zie dat de programmaatjes wel verbeterd zijn, ik heb zelf ooit een boekje gemaakt in 2007 en heb daarna besloten de opmaak maar in photoshop te doen omdat het helemaal niet ging. En inderdaad mijn vriendin heeft altijd schots en scheve boeken, maar wellicht komt dat eerder door haar, alhoewel ik haar afgelopen september heb geholpen en het echt heel vervelend ging om foto's netjes onder elkaar uit te lijnen (moest je gewoon op het 'oog' doen) en zij heeft rechthoekige foto's en foto's die vierkant zijn en alle maten daar tussenin. En dat op een pagina, met grote witte randen er tussen en verder op weer kleine witte randjes, lelijk gewoon.

Iris

Iris

01-02-2011 om 21:26

Ojee, ik ben hopeloos ouderwets

Ik laat foto's afdrukken en die plak ik dus in! Erg he? Ik heb dat altijd gedaan, want ik plak ook andere dingetjes in van de reis, en schrijf er tekst bij. Natuurlijk kan dat ook digitaal en zo, maar ik vind dat plakken en knippen gewoon zo leuk. En misschien heb ik geen geduld om me eerst te verdiepen in een opmaakprogramma....

Iris

Ik vind foto's inplakken eigenlijk ook veel leuker maar het kost zo veel tijd en daarom loop ik hopeloos achter (een jaar of 6 of zo). Je moet iedere keer alles pakken en weer opruimen en dat brak me op. De laptop staat alsmaar op de (hele grote) eettafel en dan is even een uurtje foto's doen wel heel makkelijk.

Ik heb van de oudste 2 kinderen allebei in de loop der jaren zo'n 7 van die hele grote Henzo foto-albums gemaakt. Die nemen dus ook hartstikke veel ruimte in, dat is dus wel een bijkomende voordeel van die digitale foto-albums, lekker dun.

Hoe dom kan je zijn (nou heel dom!)

Vorige week kwam het album voor de tweede keer en dit keer was ie goed dus ik was helemaal blij.

Vanochtend komt mijn moeder en die bladert in het album. Zegt ze: goh, Truusje is toch naar oma vernoemd? Ja, klopt, Truusje heeft 3 namen en de derde naam is de naam van mijn oma. Maar, zegt mijn moeder, oma heette Marianna en geen Marianne. Waaaaaaaaaaaat, heb ik nou mijn dochter de verkeerde naam gegeven of heb ik de verkeerde naam in het album gezet? Ik verschoot lichtelijk van kleur en vergat op slag hoe dochters naam was. Koortsachtig ging ik op zoek naar het geboortekaartje (waar lag dat ding) en ja hoor, dochter heeft oma's naam maar ik heb het in het album verkeerd gezet.

Ik kan het niet uitstaan van mezelf, hoe heb ik dat nou verkeerd kunnen zetten? Als ik het man vertel zegt hij: ach jammer, maar dat ene lettertje. Maar ik heb nu eigenlijk de neiging dat hele album opnieuw te maken. Ik was toch niet helemaal tevreden over de indeling (het was voor het eerst dat ik een digitaal album maakte). Nu heb ik een pietsiebeetje meer ervaring en wordt het vast mooier. Ik moet erbij zeggen dat ik een nogal perfectionistische muts ben, dus dat een foutje mij ontzettend ergert (of is het irriteert ).

Even van jullie weten: zouden jullie het album opnieuw maken omdat de naam van dochter verkeerd staat of zou je denken zoals man, ach het is maar een lettertje.

Ik heb een hele boos mail naar de hema gestuurd

Ik zit vanavond nog eens in het album te bladeren, blijkt dat er inmiddels 3 bladen bijna helemaal los in het album liggen. Het is een paar keer bekeken dus dat is flut-kwaliteit. Ik heb dus een hele boos mail naar de Hema gestuurd dat ik mijn geld terug wil. Ben benieuwd.

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2011 om 22:07

Jeetje

Dat die bladen losgaan herken ik absoluut niet. Dus dat lijkt me echt gewoon fout ingebonden. (Overigens gebruik ik Albelli, ik weet niet of dat uitmaakt, maar vroeger was dat in elk geval hetzelfde).

En over dat foutje: hou je nog even in. Maak eerst nog eens wat andere albums. Over 5 albums ben je nog veel beter geworden, weet je nog beter wat je wel niet wilt, wat bij je past, etcetera. DAN is het vroeg genoeg om dit album nog eens over te maken. Want dan kun je ook meteen al die andere dingetjes overdoen die je nu nog niet ziet.

Tip: Verander het wel meteen in de software, zodra je iets ziet wat je wilt veranderen. Want anders weet je het straks niet meer. En zet dan ook meteen ergens in het schutblad links: "Tweede editie" of iets anders geinigs. Dat doe ik tenminste wel.

En ik heb dus 1 album al 3 keer geprint! Ik mocht het van mezelf echt gaan uitzoeken en heb toen hetzelfde album én bij Albelli, én bij Blurb gemaakt. En die Albelli-probeerversie heb ik nu net in de kerstvakantie verbeterd zoals ik hierboven beschrijf (met de kennis die je hebt na een boek of vijf). Dus dit is 'm nu 'echt'.

De andere boeken hou ik gewoon, zoveel mensen vragen mij hoe dat werkt, en dan kan ik het mooi laten zien allemaal.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2011 om 22:07

Zo leuk dat ik nu weet hoe je eruit ziet

Abelli

Ik heb van allerlei kanten al meer gehoord, dat zowel de albums van de Hema als die van het kruidvat snel losse bladen hebben. Ik heb dat met de albums van Abelli ook niet, die blijven goed. Mischien te vergelijken met de vroegere albums van Henzo en goedkopere albums.
Muizemeis
ps wel balen dat je iets fout getupt hebt Savon
Muizemeis

Luna

Luna

08-02-2011 om 19:13

Verkeerde spelling

Is mij ook een keer overkomen. Ik had de middelste naam van dochter verkeerd geschreven. Anne ipv Anna ... En ik had het echt wel 573 keer nagekeken Gelukkig was het niet zo'n heel duur fotoboekje maar toch ... Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan! Omdat ik het aan mijn moeder wilde geven voor Moederdag had ik geen tijd meer om een nieuwe te laten maken en heb ik het maar zo gegeven. Als ik niks gezegd had zou het haar trouwens waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn

Ik heb mijn geld terug gekregen

De Hema reageerde vanochtend al snel dat hier het principe "niet goed, geld terug" gold. Nou hartstikke fijn, maar ik had geen bon meer. Geen probleem, de klantenservice kon nakijken wat ik betaald had en ik moest een print maken van mijn giro-afschrift (gelukkig had ik gepind). Onze Hema op het dorp deed niet moeilijk, ze vonden het vervelend dat het 2 keer fout was gegaan. Ze hoopten dat ze het geld terug zouden krijgen van de bestel-hoe-heet-dat (fabriek? mensen?), maar goed dat is lekker mijn probleem niet.

Ik heb me nu vanavond eens verdiept in de wereld van de digitale albums.

Albelli - hoor ik vooral positieve verhalen over, zij lijmen de rug met pur.

FotoQuelle - heb ik ooit een album van gezien, genaaide binding of leporello binding (maar ik kan er niet achter komen wat dat is, iets met harmonica-gevouwen of zo).

Profotonet, die heeft boeken met een lay-flatbinding, ziet er wel heel er mooi uit (http://www.profotonet.nl/t2.asp?path=d3cyaygx, even beetje naar beneden scrollen), maar daar hangt ook wel een flink prijskaartje aan èn ik heb nog nooit van het bedrijf gehoord. Aan de andere kant hebben ze op de sites die ik gevonden heb alsmaar geweldige beoordelingen.

Kortom, ik ben helemaal verdwaald in fotoland, sneu hè. Ik weet niet meer wat ik moet kiezen. Trouwens is glanzend papier mooier?

Luna, ik had hetzelfde als jij, vele, vele malen naar gekeken, man laten kijken, nog een keer alles gecontroleeerd en het dan nog fout doen. Jij voelde je vast net zo'n sufferd als ik!

En Margje, ik vind het ook zo leuk dat ik nu een beeld heb van wie er antwoord! Iemand zei zaterdag tegen mij dat je de hoofden snel weer vergeet en dat iedereen dan weer gewoon is wie die is met het hoofd dat je erbij bedacht had. Ik heb dat niet, ik zie jou nog zo voor me, zal wel door de rode kool komen. Ik vind het wel heel slim van jou aangepakt, gewoon een paar albums proberen. Ik wilde het zo graag helemaal goed doen (hoezo perfectionistisch?) en tja, dan gaat alles fout natuurlijk. Nu heb ik vele, vele, vele uren aan een album besteed, dat is 2 keer gedrukt en ik heb nog niks. Ik had 2009 en 2010 (tot juli) ook al gemaakt maar nog niet opgestuurd, gelukkig.

Maar goed, wat zal ik nu?

margje van dijk

margje van dijk

09-02-2011 om 09:32

Savon

Ja, dat is inderdaad heel vervelend: je kunt niet gewoon even je album overpompen van de ene naar de andere software. Dus toen ik mijn Albelli-album ook in Blurb wilde maken, moest ik het gewoon opnieuw maken, pagina voor pagina.

Echter, bij mij is het selectie- en keuzeproces het tijdrovendst. Dat je echt moet gaan uitzoeken wat je er nu wel en niet in wilt hebben, hoe het op de pagina moet komen, in welke layout, welke tekst. En dát probleem heb je dus niet meer als je het nog een keer wilt maken bij een andere aanbieder. Dus het is puur het technische werk wat je over moet doen, verstand op nul en blik op oneindig want je hebt het voorbeeld bij de hand.

Ik herken niet alle merken die je noemt, maar ik heb laatst wel het album van een vriendin gezien, wat zo'n lay-flat binding had. Dat was inderdaad een prachtig album, zwarte bladen had ze gekozen en het zag er uit als zo'n luxe trouwalbum. En daar kostte het dan ook naar. (Ze had het via een fotograaf gedaan).

Maar dat album was mij veel te chique. Ik maak vakantiealbums, en onze kinderen vinden het prachtig om daar van tijd tot tijd doorheen te bladeren, en daarvoor maak ik ze ook. Dus als het dan zo'n luxe album is waar je je hart voor vast moet houden, dan is dat helemaal niet geschikt. Zo'n album zou ik inderdaad kiezen voor iets heel speciaals als een huwelijksalbum of zo. (Mijn vriendin had een fotosessie laten maken bij de fotograaf van haar hele familie (ouders, kinderen, kleinkinderen), waar wel 50 prachtige foto's uit voortgekomen waren, en daar heeft ze dat mooie album van gemaakt.)

Maar voor de gewone huis-, tuin en keukenalbums die ik maak vind ik Albelli absoluut het geschiktst. Dus dat zou ik jou ook gerust aanraden. En met een beetje geluk (ik durf het niet zeker te zeggen maar je weet het nooit) kun je je hema-bestand openen in de Albelli-software. Heb je dat al eens geprobeerd? Want de software kan nog steeds wel gelijk zijn (was altijd zo), maar dat het verschil zit in de afwerking (drukken, inbinden). Dan zou je het zo nog een keer bij Albelli kunnen doen.

Laatste tip: heb je een ING-rekening, of ken je iemand met een ING-rekening? Bij de rentepunten kun je een Albelli-kadobon kopen van 50 euro, waar je 25 euro + 1,95 verzendkosten voor betaalt. Heb ik al een paar keer gebruikt, scheelt toch weer! Je kunt wel maar één bon per boek gebruiken. (Neem dus nooit de goedkopere, 25 euro voor 12,50, want zelfs je dunste boek komt daar al gauw overheen en dan heb je veel meer voordeel met de 50-euro-bon). De bon is beperkt houdbaar (de mijne die ik vorige week heb besteld tot april 2012), dus je hebt ook meteen een deadline

En o ja, glanzend of niet. Ik heb het beide uitgeprobeerd. (Ach, had ik naar de meeting maar wat boeken meegenomen!). Het is een kwestie van smaak. Ik vind zelf glanzend mooier, zoals ik vroeger ook altijd al glanzende foto's mooier vond dan mat. Het glanzende papier is wat dikker, dus je boek wordt er ietsje stugger van. Ik wissel het af, bv. een zomervakantie doe ik vaak glanzend en een winterweekje vakantie op Ameland doe ik mat. Ik neig wel naar vaker glanzend. Mijn vriendin vindt mat duidelijk mooier, die doet nooit glanzend. Het is echt een kwestie van smaak, dus.

Margje

Ik heb ook ge

Savon

Ik las dat ze gelijmd waren met Pur, en ik dacht gelijk aan dat vieze gele spul dat je gebruikt als isolatie. Gelukkig ze bedoelde andree pur
Ik heb even bij mijn albums, van albelli gekeken, en die zijn en genaaid en waarschijnlijk ook nog gelijmd maar dat kan ik niet helemaal zien. Ik heb ze met canvas en met leren buitenkant, beiden zijn mooi.
Het is inderdaad veel werk als je de albums opnieuw moet maken, maar het is ook niet leuk als ze niet lukken.
Ik ben tevreden over abelli en zou niet anders willen. Ik raad het iedereen ook aan om het te doen.
Muizemeis

margje van dijk

margje van dijk

09-02-2011 om 10:16

Fotoomslag

Muizemeis heeft leer en canvas, en beide is mooi zegt ze.

Ik kan eraan toevoegen dat foto-omslag ook heel mooi is. Ik heb één keer canvas gedaan, en daarna altijd een fotocover. Ik vind die fotocovers veel sprekender, je ziet aan de buitenkant al welk boek het is. Ik kies altijd één grote veelzeggende foto van de vakantie en die strek ik over de hele voorkant uit tot over de rug naar de achterkant. Dit kan bijvoorbeeld een overweldigend berguitzicht zijn, of een gletscher, of juist een pittoresk stadsgezicht, of een typische foto van ons allen, iets wat heel erg de inhoud van het boek vertegenwoordigt. Op de achterkant, waar 1/3 al bedekt is, staat nog een kleinere rechtopstaande foto die dan niet tot over de hele lengte gaat. (Dit is vaak een grappige foto, bv. van jongste die een handstand maakt op het strand). In het overgebleven hoekje schrijf ik een stukje tekst, als 'achterflap' wat je bij een boek ook ziet.

Of ik laat de vookantfoto ook tot helemaal de achterkant gaan, en dan zet ik er nog een tekstvak overheen of zo.

Hoe dan ook, ik zweer bij die fotocovers, ik vind ze veel leuker dan neutrale buitenkanten.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

09-02-2011 om 10:17

Ps mooi woord

Fotoomslag - ik zie een hele bijzondere zwemslag voor mijn geestesoog

Met streepje erin is het toch wat duidelijker.

Margje

Oké (en weer vragen)

Albelli, daar hebben jullie me van overtuigd. Ik denk inderdaad dat die lay-flat-albums, hoe mooi ze ook zijn, te luxe zijn.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar het Hema-bestand in Albelli te openen, dan krijg ik alleen maar foutmeldingen. Maar goed, ik dacht slim te zijn en het Hema-album en een leeg Albelli-album tegelijk te openen, dan kon ik zo kijken welke foto's ik gebruikt had. Dat gaat helaas ook niet, het is dezelfde software dus die opent maar één keer tegelijk. Ik begin gewoon opnieuw.

Goeie tip van die ING-rekening Margje, ik heb daar een rekening en ik heb ontzettend veel rentepunten (geen idee hoe ik daar aan kom, ik heb nou niet echt liggende gelden) dus dat ga ik zeker doen!

Glanzend of mat, hm, ja, daar ben ik nog niet echt uit. Ik maak geen vakantiealbums maar albums per kind, ruimt zo lekker op als ze ooit het huis uit gaan.

Fotoomslag (mooi lingowoord!), linnen, leer, ik neig naar linnen, maar misschien is foto ook wel heel mooi. Ik ben helaas niet zo'n geweldige fotograaf en Truusje is echt heel leuk maar absoluut niet fotogeniek, een goeie foto van haar is een gelukstreffer.

In het kader van "help Savon het perfecte foto-album te maken" nog wat vragen:

Staand, liggend, vierkant? Margje, jij met al je ervaring wat is het handigst? Ik had bij de Hema staand genomen (A4-formaat geloof ik), maar vierkant is misschien ook wel heel handig.

En de achtergrond, kleurtje? Ik zag wel dat de Hema veel leukere achtergronden heeft. Albelli heeft grote knalroze ruiten en zo, terwijl de Hema wat meer subtielere dingen had. Maar goed, leuke achtergrond en boeken die uit elkaar vallen daar heb ik ook niet zoveel aan.

Nog een vraag

Ik wil graag de datum bij de foto's zetten. Bij het Hema-probeersel had ik ze eronder en dat vond ik eigenlijk niet zo mooi. Zou het mooier zijn als ik de datum piepklein in een hoekje van de foto zelf zet?

Help savon het perfecte foto-album te maken"

Glanzend heb ik geen ervaring mee. Ik heb vierkante albums, ik maak zelf achtergrondjes. Ik heb de laatste software niet opde pc staan, maar je kon altijd nog heel veel achtergonden donwloaden(gratis) en je kon altijd ook je eigen foto's als achtergrond gebruiken. Op hun voorbeelden te zien kun je nog steeds je eigen foto's als achtergornd gebruiken.Als ik bij het tablad inspiratie kijk dan lijkt het nog steeds wel te kunnen om mooie achtergronden te downloaden.
Succes Muizemeis

Muizemeis

Albelli heeft wel heel veel achtergronden maar ze zijn wat schreeuweriger dan die van de Hema. Misschien is dat ook wennen, ik kan me geen voorstelling maken van een foto met als achtergrond rode pepers of zo.

joos

joos

09-02-2011 om 20:12

Werk met kruidvat

maar ik weet niet of dat ook albelli is? Wat ik er leuk aan vind is dat je heel veel achtergronden ook nog kunt downloaden. Ik heb nu net mijn derde album af en er waren sinds een maand geleden wel 20 nieuwe achtergronden bijgekomen op de site. De kwaliteit vind ik goed, de albums worden hier bijna dagelijks bekeken.
Ik was afgelopen week aan het verzenden (dat duurt wel lang bij kruidvat, wel een half uur of zo) en toen zag ik tijdens het verzenden dat ik nog 2 foto's met rode ogen had laten zitten. Verzenden toch maar afgebroken, rode ogen weggehaald en opnieuw verzonden. Ik vind het wel erg leuk om een album op de computer te maken, maar er gaat wel veel tijd in zitten.

Ook albelli

Ook pas het eerste digitale fotoboek gemaakt met Albelli.
De eerste 21 jaren van dochter's leven in 1 fotoalbum, op iedere pagina ook een foto als achtergrond ( transparency 50 %). Ook op voor en achtergrond een foto, erg mooi geworden en goede kwaliteit. Ook kreeg ik ( van de Engelse Albelli)een link zodat ik het fotoboek ook online kan bekijken en aan onze Nederlandse familie kan door sturen.
Leuk extraatje ! Wel heel veel (leuk ) werk omdat ik van de eerste 10 jaren de foto's uit de fotoalbums moest zoeken en inscannen.

Savon

Ik heb nu ruim een jaar geen album gemaakt, dus ik weet niet goed hoe de achtergronden nu zijn.
Iemand zet ze op 50% transparant, dat is ook zo dat kan ook nog. Had je ook de extra achtergronden gedownload???
Muizemeis

Muizemeis

Ja ik heb wat achtergronden gedownload, maar ik blijf twijfelen over het formaat. Ik ben nu gewoon 2 verschillende boeken aan het maken (vierkant en liggend), tenminste de eerste 3 pagina's hoor en dan ga ik eens meningen thuis peilen.

Savon

Ik denk dat vierkant of liggend toch erg persoonlijk is, en dat dit een goeie manier is om het uit te proberen
Muizemeis

Dat is het ook

probleem is dat kiezen nou niet mijn sterkste kant is (voorzichtig uitgedrukt). Op een lege parkeerplaats word ik helemaal gèk, welke plek moet ik nou kiezen!

Savon

Ojee hoe moet dan als je in de auto rijdt en op een vijfsprong komt. Kun je dan ook niet kiezen welke kant je op moet
Ik zie zoiets ook gelijk voor me dan
Muizemeis

Ehm

ik volg altijd blind mijn Tomtom als ik ergens heen moet waar ik nog nooit geweest ben. Ik zal nooit op de gok ergens heen gaan, behalve dat ik niet kan kiezen heb ik ook het richtingsgevoel van een pak vla.

Petr@

Petr@

11-02-2011 om 22:34

Shonagh

Wat een leuk idee om dat voor de 21e verjaardag te doen! Die ga ik onthouden voor over 3 jaar.... (gaat veel te snel!)
Veel plezier in Amerika! Waar verblijft jouw dochter?

Petr@

Petr@

11-02-2011 om 22:44

Ons eerste foto album

bij Albert Heijn laten maken. Was een hoop geld en ook een foutje erin... grrr.... Maar goed, dat gebeurt dan niet bij een volgend album, hoop ik. Het was wel een mooi album.
Ik kreeg van Vista print afgelopen week een aanbieding om tegen verzendkosten een album te maken. Het leek mij wel leuk om van de afgelopen zomervakantie een album te maken. Was niet veel werk dus voor 5,68 dacht ik een leuk album te hebben.
Het lag afgelopen week in de brievenbus en het bleek een ieniemiene albumpje te zijn, haha, dat doe ik dus ook nooit meer! Maar wel schattig hoor. Ik heb maar besloten dat mijn man het voor Valentijn krijgt...

Petr@

Petr@

11-02-2011 om 22:48

En verder

liggen hier nog heel veel foto´s van de jongens om ingeplakt te worden. En moet ik ook nog de digitale foto´s ordenen. Elk jaar is dat weer een goed voornemen, nog nooit volbracht. Misschien dit jaar!

Een ander goed voornemen is een herinneringenboekje te maken met foto´s e.d. van mijn vader. Hij is bijna 12 jaar geleden overleden en ik denk dat ik mijn moeder daar wel erg blij mee zou maken.

Petr@

Bedankt, dochter is sinds augustus in Texas, begin april kan ik haar dan eindelijk weer knuffelen. Het fotoboek kon ik ook alleen maar maken omdat ze niet thuis was, anders was het niet geheim gebleven !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.