Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Oregano

Oregano

02-03-2018 om 12:31

Fotoboek maken voor 21e verjaardag dochter, wie heeft tips?

Ik wil voor mijn dochter een fotoboek maken met foto's vanaf haar geboorte. Nu staan er duizenden op de computer, iemand een tip waar te beginnen en hoe ik dit overzichtelijk kan houden. Ik weet niet zo goed een begin te maken. Wat is een niet al te ingewikkelde manier, heeft iemand van jullie dit al eens gedaan?
Grote dank!!
Oregano

Jasmijn

Jasmijn

02-03-2018 om 12:54

veel werk, maar wel een super kado

Poeh dat is veel werk, maar wel te doen. Ik zou gaan voor 2 pagina's per jaar, dus het opengeslagen deel een pagina links en eentje rechts. Dan kom je uit op 42 pagina's (en misschien nog een begin en eind blad)
Dat is een mooi dik boek.
Het meeste werk is inderdaad de leukste foto's per jaar uitzoeken. Misschien eerst uit je hoofd een soort tijdlijn uitschrijven op papier? Dan kan je daar foto's bij zoeken. De verjaardagen, eerste schooldag, laatste schooldag, examen, zoiets.
De ene pagina met veel foto's, een andere met bijvoorbeeld maar één hele mooie, zo hou je het leuk in balans.
Oh en even op zoek gaan naar een vriend of kennis met een kortingscode, of online zoeken. Telkens is er weer een andere album aanbieder met korting. Ik zou wel gaan voor een boek met echte fotopagina's en een layflat uitvoering (dat je, als het boek helemaal opengeslagen is de foto van de ene naar de andere pagina mooi recht doorloopt) maar dat hebben de meeste aanbieders wel.

Triva

Triva

02-03-2018 om 13:12

nou

Ik maak nu altijd boeken bij albelli van 120 pagina's, dat is een mooi dik boek

Jasmijn

Jasmijn

02-03-2018 om 13:56

nog dikker

Ja dat is zeker dik 120 pagina's, ik bedoel alleen ermee te zeggen dat je een beetje een keuze moet gaan maken ivm verdeling van de pagina's. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Ik ben ooit begonnen zonder planning vooruit en toen had ik in eerste instantie een heel dik boek wat maar een half jaar besloeg. Daar ben ik toen maar weer mee gestopt.
Een veel te dik boek krijgen is denk ik ook niet leuk, daar kom je dan weer niet doorheen, dan is het weer te dik, te veel.
Mijn ouders hebben van mijn jeugd twee boeken gemaakt, dat was de hoeveelheid foto's die er gemaakt zijn in die tijd. Niet heel veel, maar eigenlijk is het wel genoeg als ik die boeken zo bekijk, dan blijft het nog leuk om in te kijken.

Lou

Lou

02-03-2018 om 14:06

Niet per jaar

In sommige jaren is er meer gebeurd dan in andere jaren, en bovendien heb je van sommige jaren vast wel meer mooie foto's dan van andere jaren. Ik zou dus niet kiezen voor zo veel foto's per jaar, dat wordt rigide.

Hoe wel aanpakken: gewoon beginnen bij de babytijd en dan merk je vanzelf hoe streng je wilt selecteren omdat het boek anders naar jouw smaak te dun of te dik wordt.

Triva

Triva

02-03-2018 om 14:59

beginnen

Hoe ik het zou doen:

Je begint niet in het boek maar je begint met mapjes, voor elk kalenderjaar 1 mapje. Je zet daar in welke foto's je zeker wil en eventueel wat foto's voor als er ruimte is (apart in mapje zetten in dat jaar).

Als je alle mapjes hebt tel je het aantal foto's. Je gaat gemiddeld uit van 4/5 per pagina (A4 formaat) en je kijkt of dat er max 120 zijn (in het voorbeeld van albelli). In april en oktober krijg je daar altijd 50% korting (geef je op voor de nieuwsbrief) en dan heb je een album voor 55 euro.

Lente

Lente

02-03-2018 om 23:10

Aanvullend op Triva

Haar voorstel is prima.
Ik zou nadenken over thema’s en niet over jaren.
Bijvoorbeeld:
School
Sport
Hobby
Gezin
Familie
Verjaardagsfeestjes
Vakanties

En zo verder.

In het album kun je de thema’s vaker laten terugkomen, omdat er een nieuwe periode is aangebroken. Een precieze indeling in jaren lijkt me niet zo belangrijk. Wel in periodes, zoals baby, tot school, basisschool, VO, vervolgopleiding. En daar doorheen de thema’s, wel of niet per periode.

Marianne

Marianne

03-03-2018 om 23:24

thema's

Ik zou het doen zoals Triva voorstelt (per jaar mapjes maken, welke zeker wel en welke misschien).

Daarnaast zou ik ook nadenken over de thema's, want als je moet selecteren, kan je niet elk jaar alles doen. Je wilt wel dat bepaalde thema's naar voren komen.

Dus echt eerst het voorwerk doen, voor je aan het album begint.

Maar uiteindelijk zou ik het wel redelijk chronologisch doen, anders zie je je dochter als 8 jarige en een pagina later als 6-jarige? Lijkt mij niet handig.

Verder zou ik er per foto wel een datum (of maand/jaar) bijzetten en bijv welke groep (als relevant).

Ik zou zeker niet elke 2e pagina een bladvullende foto doen. Kan me voorstellen dat je teveel foto's hebt om het zo te doen. Wel is mooi als je niet op elke pagina dezelfde indeling en steeds weer 4-5,(of 6) foto's doet (dat wordt erg saai kijken en krijg je echt het gevoel, het gaat maar dood), maar af en toe een bladvullende foto of op 1 pagina een grote foto en evt 1 kleintje of 2 of 3 kleintjes erbij.

Verder nadenken over achtergrond (o.b.v. een kleur uit een van de foto's of elke pagina (of elke 2 pagina's) de achtergrond afwisselen. Maalt het vaak ook wat sprankelender dan aldoor witte achtergronden met alleen maar foto's erop.

Leuk idee. Hoop dat je heel tijd hebt en goed bent in her maken van keuzes .

Veel plezier en succes ermee.

Triva

Triva

04-03-2018 om 01:23

marianne

Mijn paginas zijn altijd zwart, nooit wit. Kleur vind ik maar afleiden. Doe ik soms, zeker niet altijd

Marianne

Marianne

04-03-2018 om 08:21

Triva

Oh dat kan ook,zwarte pagina's, maar doe het zelf noot en mijn vriendinnen ook niet, dus dacht daar niet aan.

Is uiteindelijk een kwestie van smaak.

Ik hou wel van kleur en zeker als je een kleur uit een foto neemt geeft dat eat mij betreft rust.

Ik hou zelf in elk geval niet van een heel album vol met alleen witte pagina's en elke pagina vol met kleinere foto's. Het is fijn af en toe wat afwisseling aan te brengen met de grootte vn de foto's,dat geeft rust (vind ik).

Voor TO, ken je niemand die mooie albums maakt? Het kan handig zijn te zien hoe iemand anders de lay out maakt ter inspiratie. Een mooie layout (denk ook aan de dikte en kleur van evt. kaders rond de foto's) doet heel veel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-03-2018 om 11:13

120 pagina's

Eerst op je computer mapjes maken per jaar.
Dan per jaar de gedenkwaardige plaatjes eruit pikken. Erg leuk !!

Ik ben dol op digitale fotoboeken maken. Voor allevier heb ik een boek van 0 tot 21 gemaakt. Deze boeken staan in onze kast.
De oorspronkelijke albums ( nog uit de klassieke fotoalbumtijd, fotorolletjes en afdrukjes) heb ik meegegeven naar hun eigen huis.

Mocht je er niet overheen zien - ik bied me aan

rutiel

rutiel

04-03-2018 om 13:10

Zoals Lente

Vriendin van mij heeft een fotoboek voor haar dochter gemaakt met thema's. Zo had ze een lievelingsknuffel die echt jarenlang bijna op iedere foto stond. Dat was een leuk thema. De hond kreeg een paar pagina's en er was het thema 'vriendschap' met vooral heel veel foto's met mijn eigen dochter

Ik weet niet meer of het echt strict twee pagina's per thema waren, maar het was een heel leuk jeugdoverzicht geworden.

Marianne

Marianne

04-03-2018 om 13:16

Thema's

Ja, je kan het natuurlijk per thema doen en dan binnen elk thema chronologisch.

Maar maken mensen dan maar 1 thema"vakantie"? Wij zijn nl wel vaak met vakantie gegaan en zou dus echt niet op 2 pagina's passen.

Oh het lijkt me erg leuk om te doen, maar ook moeilijk om te selecteren. En heb helaas geen tijd ervoor. Later, als ik groot ben...

Triva

Triva

04-03-2018 om 13:30

thema's

Ik zou geen voorstander zijn van thema's. Je krijgt dan inderdaad het thema vakantie (daar maak je gemiddeld de meeste foto's per week) en een thema verjaardag (de meeste foto's per dag). Je krijgt dan hele grote thema's die dan pagina na pagina saai worden. Beter chronologisch lijkt mij.

Oregano

Oregano

04-03-2018 om 17:04

Wilgenkatje,

Wat lief van je! Mag ik je mailadres? Of kan ik via OOL een privé bericht sturen? Wat erg dat ik dat vergeten ben, maar 'kom' hier vanaf dat mijn dochter twee was en de laatste jaren niet zo vaak meer ; ))
Vroeger heb ik er zoveel aan gehad!
Groeten Oregano

Oregano

Oregano

04-03-2018 om 17:09

Update

Ik ben nu vanaf de laptop foto's aan het selecteren, vooral van vakantie inderdaad en verjaardagen, Sinterklaas, kerst, huisdieren, heb nu vanaf haar 7e tot 12e al 180 foto's... Van voor 2004 moet ik vanaf foto's doen, denk foto maken van een foto. En dan de rest nog vanaf 2009. Ik maak eerst een ruwe selectie en ben van plan daarna te selecteren. Maar dat blijft lastig...
En dan heb ik nog niet eens over een opmaak nagedacht... Ik ben blij dat Wilgenkatje zich heeft aangeboden te helpen : ).
Het is ook kort dag over 2 weken is ze jarig, beetje te laat begonnen, maar het komt goed en het gaat ook om het idee en de aandacht vind ik.
Bedankt!

Lou

Lou

04-03-2018 om 17:21

Gewone foto's

Heel leuk (vooral ook later) is het om er ook wat gewonere foto's tussen te doen: zo zag je kamer eruit, dit was de tuin, dat soort dingen.

Oregano

Oregano

08-03-2018 om 13:19

Een hele bevalling ; )

Hoi allen,
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu zover dat ik 120 blz heb gevuld. Het was een enorme klus, vanaf zondag elke dag de hele dag ermee bezig. Het selecteren, het scannen etc. Nu moet ik nog slepen met de foto's voor een mooie indeling. Daarna de opmaak. De achtergond kleuren voor de pagina's doe ik dat in het verhaal of bij het bekijken van hetvalbum. Dus de lay out. Bv een foto vervagen als achtergond in welk stadium vh boek kun je dat doen? En een foto coor de kaft. Ook na het verhaal?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel ; )
Groet, Oregano
Oh ja en ik heb geen teksten, dat lukt niet meer en leek me ook wat druk 🤔, of is dat toch mooier...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-03-2018 om 23:27

Het gaat om de foto's

Misschien hier en daar een jaartal ? Super dat je al zo ver bent gekomen !! Respect ! Ben benieuwd wat de jarige ervan vindt straks.

Karin

Karin

07-04-2020 om 10:54

Oregano fotoboek

Beste Oregano is je boek klaar.
Ik zoek ook inspiratie om een dergelijk boek voor mijn dochter te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.