Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

marc

marc

20-01-2019 om 09:45

foto's verkleinen naar max 1 MB

Help!!

Moet mijn gemaakte foto's met mijn iPhone op mijn Macbook verkleinen naar max 1 MB, nu variëren de foto's van 2,3 - 4,3 MB.

Ik wilde dat met voorvertoning doen, maar doe iets verkeerd want de pixelgrootte blijft hetzelfde.
Wie kan me stap voor stap de handelingen uitleggen?

Angela67

Angela67

20-01-2019 om 11:33

marc

ik googlede 1x en had meteen meer dan 5 hits met uitleg.
ook youtube is altijd een handige vind ik.
ik heb overigens geen apple, dus ik weet niet of jij problemen hebt die verder gaan dan die instructies. maar ik zou gewoon gaan spitten, daar leer je zelf ook weer meer van en helpt bij een volgende keer. als je eenmaal een website hebt gevonden waar ze prettig uitleggen dan kun je daar misschien ook andere dingen vnadaan halen.
gr Angela

Jasmijn

Jasmijn

20-01-2019 om 19:39

het werkt bij mij wel

Hoi Marc,

Ik heb het gedaan via voorvertoning, het werkt wel maar niet zo precies als voorvertoning aangeeft. Ik verklein een foto van 1,6 mb naar iets van 192 kb (als testje) maar uiteindelijk blijkt de foto dan toch 750 kb te zijn, dat is vreemd, maar hij is wel verkleind in ieder geval. Misschien heb je er dan toch wat aan?

Dit staat er:
De bestandsgrootte van een afbeelding verkleinen
Open in het programma Voorvertoning op de Mac het bestand dat je wilt wijzigen.
Kies 'Extra's' > 'Pas grootte aan' en selecteer 'Hersample afbeelding'.
Voer in het veld 'Resolutie' een kleinere waarde in.
De nieuwe waarde wordt onderaan weergegeven.
Tip: Als je de bestandsgrootte van meerdere afbeeldingen tegelijk wilt verkleinen, geef je de afbeeldingen weer in hetzelfde venster en selecteer je ze in de navigatiekolom van het venster. Kies vervolgens 'Extra's' > 'Pas grootte aan'.

Met command + i kan je daarna (je klikt dit aan zodra je de foto geselecteerd hebt) kan je nog even de nieuwe grootte controleren.

Ik neem aan dat dit voor een paar foto's nodig is voor iets? Ik zou niet zomaar al mijn foto's zo verkleinen om er meer te kunnen bewaren want je kan er daarna niets anders meer mee, geen print meer maken, niet meer voor een fotoalbum gebruiken, alleen op je beeldscherm zijn ze nog leuk, verder is het formaat pasfoto.

En ik heb daarnet nog iets gevonden, kan je online doen: https://www.photopea.com
Dit lijkt op photoshop.
Je kiest file -> open, dan kies je de foto die je verkleinen wilt
Vervolgens image -> image size en hier kies je het formaat.
Daarna verkleint de foto zich.
Vervolgens ga je weer naar file -> export as en dan kies je .jpg als extensie en ben je klaar.

Sas

Sas

20-01-2019 om 20:22

Volgens mij kun je beter de afmetingen veranderen

en niet de resolutie (pixels).
Dan is het effect groter terwijl de kwaliteit best goed blijft.

Foto's verkleinen met GIMP

Het is inderdaad beter om het formaat kleiner te maken en niet de resolutie. Als je de resolutie gaat verlagen en het beeld is nog groot, heb je de kans dat de kwaliteit van de foto achteruit gaat. Een mooi programma om foto's qua resolutie te verlagen is GIMP
https://www.gimp.org/ kies binnen dit programma voor image gevolgd door scale image.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2019 om 12:55

Geez wat een gedoe

Voor het geval iemand wil weten hoe je het het best in Windows kunt doen:

Installeer de Image Resizer voor Windows.
Rechtsklik op het fotobestand en kies de gewenste grootte.

bicyclette

bicyclette

31-01-2019 om 13:01

nog makkelijker

Ik stuur mijzelf een mail met de foto's als bijlage. Als ik op 'verzenden' klik, krijg ik de vraag of ik de foto's klein, medium, groot of op werkelijke grootte wil meesturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.