Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Nadine<3

Nadine<3

27-09-2018 om 23:02

Game-console aan zoon van 12 geven: ervaringen

Hi,

Ik ben benieuwd naar ouders die hun zoon / dochter een spelcomputer cadeau hebben gegeven. Niet zozeer over het cadeau doen, maar meer over: wat doet het met hun? Heb het zelf liever niet, maar hij wilt heel graag een Playstation 4 en z'n "vriendjes hebben er ook allemaal 1". Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.

Groetjes,

gemengde gevoelens

Hallo,
Mijn zoon heeft begin dit jaar (hij was toen 12) met zijn spaarcenten een PS 4 gekocht. Wij waren er ook niet echt voorstander van, maar hij wou het ook zo graag en voelde zich een buitenstaander op school omdat zijn vrienden het steeds maar hadden over de spelletjes die ze samen speelden.
Vóór we hem in huis haalden, hadden we duidelijke afspraken gemaakt over wanneer en hoelang er mocht gespeeld worden.

Nu zijn we 9 maanden verder en van de afspraken is niet meer veel te merken (uiteraard ook onze schuld) en heeft de aanschaf al voor héél wat ergernissen maar ook plezier gezorgd.

Ergernis omdat hij er wel erg veel mee bezig is. Zijn interesses in andere zaken zijn zo goed als verdwenen. Als hij zelf niet aan het spelen is, kijkt hij op zijn telefoon naar andere die aan het spelen zijn

Anderzijds kan hij echt openbloeien als hij online aan het spelen is. Hij is niet echt sociaal in het gewone leven en eerder verlegen, maar dit valt weg achter het scherm. We horen hem vaak schaterlachen en dat doet wel deugd.

Dus ja; ik weet niet welke raad ik je moet geven. Afspraken maken vooraf en ze ook laten naleven, lijkt me zeker nodig om het spelen wat in te perken....

Nadine<3

Nadine<3

05-10-2018 om 07:49

Afspraken maken

Hi Anneke,

Bedankt voor je reactie en tips! Afspraken maken (en laten naleven) is een goede. Wel leuk om te horen dat het hem wel doet opbloeien. Ik hoop dat ik met hem goede afspraken kan maken en dat die worden aangehouden. Hij is inderdaad ook best verlegen en hoop niet dat hij hierdoor minder met vrienden gaat afspreken en sociaal contact gaat leggen. Dat heeft hij wel echt nodig.

Groetjes,

Mijntje

Mijntje

05-10-2018 om 08:39

Niet doen

Ik zou het gewoon niet doen. Als hij al moeilijk sociale contacten maakt heeft hij een vluchtweg om dat niet te doen. En je krijgt alleen maar gezeur. Op een laptop/computer (minecraft) of op de middelbare school via een verplichte ipad en mobieltje kunnen ze zich ook uitleven en het is al lastig genoeg daar een rem op te zetten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2018 om 14:58

Blij mee

Wij hebben jaren een Wii gehad en sinds vorige week is er een ps4 in huis.
Bij ons staat de spelcomputer in de kamer en zo kunnen we meekijken met wat er gebeurd. En meedoen!!
Ik speel Sonic met zoon en mijn man speelt met hem een Lego-spel.
Wij vinden het gezellig en prettiger dan dat zoon op zijn kamer op de laptop zit te gamen.

Hier

Onze kinderen hebben ook een spelcomputer. Daar hebben we wel even over na moeten denken want we zijn gemiddeld vrij terughoudend met het aanbieden van technologie. We hebben ook afspraken gemaakt over gebruik. In het begin hielden ze zich niet altijd aan de afspraken of maakten ruzie over wie wanneer mocht spelen. Dan verdween de spelcomputer weer voor een week in de kast. Ik heb ook duidelijk gemaakt dat als er te veel gezeur over zou komen ik hem weer zou verkopen.
Dat hielp wel want ze hielden zich daarna een stuk beter aan de afspraken en maakten er geen ruzie meer over. Sowieso was na een poosje de nieuwigheid er vanaf en was het spelen minder felbegeerd.
In het begin vond ik soms wel dat ze er iets te obsessief mee omgingen maar dat was dus maar tijdelijk.
De spelcomputer staat hier in de bijkamer omdat we ook geen tv in de woonkamer hebben.

Bo

Bo

05-10-2018 om 15:58

tja

Ik denk dat je er tegenwoordig niet meer aan ontkomt. Het is nl ook JUIST een sociale bezigheid van de jongens tegenwoordig. "Ik zie je zo wel online', hoor ik regelmatig. Zo spreekt de jeugd tegenwoordig af.

Verder zou ik het even aankijken hoe hij ermee omgaat en afhankelijk daarvan afspraken maken.

Nadine<3

Nadine<3

05-10-2018 om 15:59

Goede tips

In de woonkamer is ook een goede tip. Ben wel erg benieuwd wat de spelletjes precies zijn waar hij het over heeft en dan kunnen we meekijken. Mobiele telefoon gebruik letten we wel goed op, eigenlijk met hele gezin (geen uur voor het slapen meer, niet tijdens het eten). Het verschil met een spelcomputer is misschien wel dat ze wat meer erin op kunnen gaan en misschien zelfs ook nog wat leren.

40er

40er

05-10-2018 om 16:56

Hier

Eerst in de woonkamer gehad, maar inmiddels staat hij boven op de slaapkamer van mijn zoon.
Hij heeft in onze woonplaats ook weinig sociale contacten, maar juist door zijn console veel contact. Met jongens van school, maar ook daarbuiten. In vakanties spreken ze vaak af, gaan naar elkaar toe.
Voor mijn zoon is het een uitlaatklep èn een deel van zijn sociale leven.(hij is inmiddels 15)

Mari39

Mari39

06-10-2018 om 15:41

Mijn beide zonen

Hebben hun eigen ps4. Ze zijn 16 en 11. Eerst in een gamekamer. Inmiddels op eigen kamer. Dat gaat eigenlijk heel goed.
bij de oudste was ik ook erg bezorgd over alle nadelen die zon ding met zich meebrengt. Ik begon ook met afspraken enzo maar die werden steeds minder nageleefd. Vind ik het erg? Niet echt, want het gaat eigenlijk vanzelf goed.
En ja, er wordt veel op gespeeld. Maar ze hebben het met hun vrienden ook erg leuk. Er worden zo ook nieuwe contacten gelegd. Met wie dan irl wordt afgesproken.
Mijn idee is dat als school er niet onder lijdt, als er verder nog activiteiten worden ondernomen, sport, baantje etc, dat er niet zoveel bezwaar is.

En vooral voor jongens is het een middel voor sociale interactie. Het is gewoon iets van deze tijd waar veel lol aan beleefd wordt. Onze generatie ziet dan veel bezwaren maar dat is meer omdat het onbekend is voor ons.

Bij ons hebben ze het wel zelf betaald, en het online abonnement (ps4plus) moeten ze zelf betalen.

Nadine<3

Nadine<3

10-10-2018 om 19:45

Super ervaringen delen

Leuk dat ze vrienden maken online en in het echt afspreken Mari39! Ik neig toch wel heel erg nu naar ook eentje aanschaffen. Het online abonnement gaan wij niet betalen, dat is mooi wat hij van zijn zakgeld kan doen haha

Mari39

Mari39

10-10-2018 om 20:01

Leuk!

Wat zal je zoon blij zijn!
Overigens heb ik begrepen dat je met het zo bekende Fortnite (heel populair spel) geen online abonnement hoeft af te sluiten om online met anderen te kunnen spelen.
En je krijgt altijd gratis een proefabonnement online bij aankoop.
Waarbij ik dan ook moet opmerken dat je dat op dag van afloop beter kunt annuleren, anders wordt het maandelijks verlengd. En dat is duurder dan dat je een jaarabonnement aanschaft. Even goed opletten zou ik zeggen!

Nadine<3

Nadine<3

24-10-2018 om 21:27

Nou hij is er blij mee hoor

Bedankt voor alle verhalen! Hij is er heel blij mee en we hebben wat regels afgesproken met hoe lang hij er op mag. Gaat nu nog goed! De Playstation staat in de woonkamer en het is toch best geinig. Hij komt met leukere verhalen aan de eettafel zitten dan eerst, al snappen we er soms weinig van.

Mari39, dat was precies het spelletje waar hij het ook over had, Fornite! We hebben de Playstation Slim geven met het spelletje erbij, dit was een bundel aanbieding.
(Link verwijderd door forumbeheer)
Bedankt voor alle reacties!

Groetjes,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.