Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Funda

Funda

22-06-2017 om 08:11

Geen vaste lijn meer?

Met een verhuizing in het vooruitzicht vraag ik mij af... zou het lonen om de vaste telefoon op te zeggen??
Met alleen een mobieltje in huis komen we een heel eind, lijkt me.
Alleen mijn jongste (10 jaar) heeft nog geen eigen abonnement.

Hebben jullie nog een vaste lijn? En waarom wil je daar niet vanaf?
Of hebben jullie goede / slechte ervaring met het opzeggen ervan?
Is het een besparing? Of maakt het uiteindelijk niet veel uit?


Niki73

Niki73

22-06-2017 om 09:10

Ik lees mee

Ik heb nu nog een vaste lijn vanwege familie in het buitenland, maar die bel ik toch al meestal via Whatsapp... Ik denk erover om de vaste lijn op te zeggen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-06-2017 om 09:20

Ook aan het dubben

Belkosten zijn veel hoger als je vast belt. Het scheelt me slechts 2,50 per maand om hem op te zeggen maar daar kun je toch weer een kop koffie op een terras voor krijgen
De enige die hem gebruikt is mijn moeder, om me te bellen.

Binnenkort wordt het tijd om mijn all-in-one-abo te verlengen en dan neem ik het opzeggen van de vaste lijn zeker mee.

Pirata

Pirata

22-06-2017 om 09:46

Ik zeg m op

Ik verhuis ook binnenkort en ik stop met dat ding. Zelfs mijn vader belt me nu mobiel.
De enigen die nog bellen op de vaste lijn zijn verkopers en mensen die ik eigenlijk niet wil spreken.
En laatst met de stroomstoring deed de vaste lijn ook al niks.

Bouwdoos

Bouwdoos

22-06-2017 om 09:59

Hier ook

Hier ook geen vaste lijn meer, ik bel sowieso zelden. All-in-one hebben we dus ook niet meer, alleen maar analoge TV en (heel snel) internet. Die laatste zouden we niet zonder kunnen, maar de vaste telefoon missen we echt niet.

Enige nadeel: we hebben een nogal groot huis en ik ben bijna nooit in de buurt van mijn telefoon als hij gaat. Ik mis dus nog wel eens een telefoontje.

@Emma

@Emma

22-06-2017 om 11:15

3in1 abonnement

Sinds de dood van mijn 93jarige vader gebruik ik geen vaste lijn meer. Ik heb geïnformeerd naar mijn provider (die grote met groen logo) en die antwoordt dat je de vaste lijn in een 3in1 abonnement niet kunt opzeggen want je krijgt het er "gratis" bij. Jaja, toen ik mijn 3in1 abonnement afsloot, lang geleden, was het toch echt niet gratis.
Ik moet nog even nadenken hoe ik dit ga oplossen. Zijn er providers die 2in1 aanbieden? Tv en internet dus?

marlies

marlies

22-06-2017 om 12:17

ouders mensen

Mijn moeder van 85 belt mij met de vaste lijn. Mobiel belt ze me niet want dat is te duur. Mijn schoonmoeder idem dito. Daarom heb ik een vaste lijn. En soms is het voor naar het buitenland bellen wel handig, als er niet via skype, facetime of wat dan ook gebeld kan worden. Dus zolang die oudjes leven, zeg ik mijn vaste lijn niet op.

@Emma

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik een jaar of wat geleden bij Ziggo mijn vaste lijn wilde opzeggen kon dat best. Je moest daarvoor los internet en losse tv nemen - en opgeteld kwam je dan hoger uit dan bij 3 in 1. Dus in die zin spraken ze nog de waarheid ook.

We zijn inmiddels overgestapt, maar hebben nog wel steeds 3 in 1. Toch maar weer eens naar kijken dus, want er staat hier niet eens een telefoontoestel aangesloten.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-06-2017 om 13:54

Bellen over het Internet

Je kut tegenwoordig ook heel goed je thuistelefoon(centrale) aansluiten op het Internet met VOIP (voice over ip). Dat is veel goedkoper dan een vaste lijn. Bovendien kun je handig je telefoonnummer gewoon meenemen als je verhuist (ik heb een heel 'mooi' nummer en kon het anders niet meenemen). Je houdt dan de mogelijkheid om meerdere toestellen in huis te hebben.

Een mobiele telefoon is toch soms leeg of ligt ergens waar je hem niet kunt horen. Bovendien wil je soms gewoon 'het huis' bellen en niet 'een persoon'.

Daarom toch nog maar soort van 'vast'.

Half a twin

Half a twin

22-06-2017 om 13:55

effe nieuwsgierig

Vor de dag-dagelijkse dingen zou ik best zonder vaste lijn kunnen. De dokter bellen, een afspraak maken met de verwarmingsmonteur dat duurt niet lang en kan best met een mobiel. Maar lekker lang bellen met die ene vriendin in Amsterdam waar je niet iedere werk komt hoe doe je dat? Het liefst doe ik dat met mijn vaste lijn. Toestel is makkelijker vast te houden, het is goedkoper, het is sneller dan wifi bellen dasr zit nog wel eens vertraging op de lijn. Dat vind ik onhandig praten. Begin ik al met een antwoord als de ander nog niet uitgesproken is.
Met lang bellen heb ik het liefst nog een telefoon met snoer, die grote hoorn hangt makkelijker tuseen schouder en oor.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2017 om 14:05

3in1

Wij hebben de vaste lijn ook nog, maar die is al jaren buiten gebruik. Ik heb net weer even gekeken. Het scheelt 1 euro per maand. We hebben ooit besloten het zo te laten, omdat het nummer zo wel beschikbaar blijft. Ik twijfel nu of dat echt zin heeft.

Vesta

Vesta

22-06-2017 om 14:28

handig

ik vind die vaste lijn juist heel handig.
Idd voor € 1 aan abbonement en € 10 aan belkosten (alle nrs in NL) ben ik echt goedkoper uit dan met mobiel bellen. Wij bellen heel veel zeker 3-4 uur per week.

Het andere voordeel is dat ik hiermee ook controle heb of dochter idd thuis is zoals ze beweerd of niet. Een mobiel kan overal zijn, maar die vaste lijn hooguit bij de buren.

Half a twin

Voor lang bellen kun je een abonnement nemen waarbij de teller na 10 minuten stopt - je gebruikt dus max. 10 minuten van je beltegoed, ookal bel je anderhalf uur. Ik kan de provider noemen die ik heb en waarbij dit geldt, maar dan wordt het reclame.
Verder bel ik zelf graag, vooral op m'n werk, met de bijgeleverde oortjes. Dan kan ik gelijk meetypen als ik wil. Hoef je niks vast te houden, en minder last van omgevingsgeluiden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-06-2017 om 14:42

voordeel vaste lijn

Even mijn mobiele nummer bellen als ik mijn toestel kwijt ben

Vesta

Vesta

22-06-2017 om 14:46

Caroro

worden op jouw werk dan geen headsets bij de toestellen gegeven?
Wij bellen vooral via Skype en dan dus met headset, kunnen er ook gelijk documenten gedeeld worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2017 om 17:13

Bellen zelden

Wij bellen vooral als appen te langzaam gaat, dus als iemand in een winkel staat bijvoorbeeld. Zoals net, ik bij Jumbo hangend boven de pizza's, man die thuis moest kiezen.

Onze vaste telefoon deed het op een gegeven moment niet meer, dus we hebben ook geen toestel meer voor vast.

Gewoon vaste telefoon

Die gebruiken we thuis ook om te bellen als er niet geappt of zo kan worden, bijvoorbeeld naar instanties als DUO.
We hebben allemaal nog steeds een prepaid smartphone. Dus als de kinderen mij bellen vragen ze mij ook om even terug te bellen met het vaste toestel als ik thuis ben. Zodat het geen beltegoed kost.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-06-2017 om 17:57

Alles in een

Ik heb een vaste lijn in mijn alles in een pakket. Volgens mij zijn de afzonderlijke onderdelen duurder, en ik word ook nog wel eens gebeld op de vaste lijn. Ik ben er dus nog niet aan toe om hem op te zeggen, maar ik word wel een van de weinigen.

Lente

Lente

22-06-2017 om 19:15

Ik heb de vaste lijn opgezegd

We zitten bij xs4all. Opzeggen in ons complete pakket scheelt 5 euro per maand.
Maar in de praktijk scheelt het meer want ongemerkt werd er toch meer gebeld met de vaste lijn dan het aantal minuten dat binnen die 5 euro viel.
Nu belt iedereen binnen zijn bundel en dat gaat prima.

Vesta

Nee, we hebben geen headsets. Het is ook niet zo dat het werk bestaat uit heel veel bellen; het is een kantoorbaan, en iedere werknemer heeft een mobiele telefoon ipv een vast toestel op het bureau. Handig bij flexwerken, en op verschillende locaties werken.
Maar wel handig dus om de oortjes te gebruiken, en thuis ook als je weet dat het een lang gesprek gaat worden.

Vesta

Vesta

23-06-2017 om 10:17

Caroro

niet veel anders dan bij ons dus. Alleen hebben wij dan wel vaste lijnen als je een vaste werkplek hebt, maar dat worden er minder. Die headset pluggen we in onze laptops want 90% van mijn telefoontjes gaan per Skype.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-06-2017 om 12:53

Wij

Wij hebben een zakelijke aansluiting (kantoor aan huis van man). Daarbij betalen we alleen voor telefoon (2 vaste nummers) en snel internet, de TV krijgen we er dan 'gratis' bij. Dat doen ze expres, zodat er geen TV-aansluiting op de zakelijke factuur staat. Dus dat houden we nog wel even zo, ook al hebben we allemaal ook mobiel natuurlijk (en alleen jongste zoon nog prepaid).

marlies

marlies

23-06-2017 om 16:20

bundel

Hoe groot zijn jullie mobiele bundels dan en wat betaal je daar dan voor?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

24-06-2017 om 21:00

Hier wel een vaste lijn

Ik doe vrijwilligerswerk en bij mensen die ik bezoek is mijn vaste nummer bekend. Ik moet er niet aan de ken overal en nergens op m'n mobiel gebeld te worden. Ben met een van de anderen eens dat ik een langer gesprek liever voer met de vaste telefoon. Voelt prettiger aan.
Bellen via whatsapp doe ik soms met de kinderen.

Zal de leeftijd wel zijn, maar ik vind het prettig (ook) een telefoonlijn te hebben die hoort bij ons huisadres.

Lou

Lou

25-06-2017 om 13:25

Hier ook vast

Ik werk thuis en voor een telefonisch interview pak ik het liefst de vaste lijn. Ik houd hem vast en schrijf tegelijk. Dat kan natuurlijk ook met een mobiel en oortjes, maar niet zo makkelijk met een mobiel en zonder oortjes. Bovendien, en dat vind ik het belangrijkste, ik vind het geluid prettiger. Geen ruis, geen vertraging, geen stroboscoop-effect (alsof het geluid telkens een halve seconde wegvalt, zodat je allemaal halve woorden hoort) wat ik wel eens heb, zeker als degene aan de andere kant van de lijn door de stad loopt of in de auto zit.

Verder heb ik maar een klein abonnement op mijn mobiel, op deze manier kan ik dat zo houden.

Amsterdamse

Amsterdamse

25-06-2017 om 13:30

Alleen mobiel

We hebben geen vaste lijn meer, en mis het ook niet. Man en ik hebben een abo met onbeperkt bellen.

Ik bel, als ik alleen ben, of voor werk, vaak met de luidspreker stand aan, dus telefoon ligt dan voor me. Idee voor Lou? Hoef je geen oortjes te doen en heb je wel je handen vrij.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2017 om 13:34

Wilgenkatje

Ik gooi het toch meer op je voorkeuren, dan op de leeftijd .

Lou

Lou

25-06-2017 om 13:34

Amsterdamse

Ja, dat heb ik ook wel eens gedaan maar dan is de geluidskwaliteit nóg slechter. Heb jij daar dan geen last van? De vaste lijn geeft hier echt het beste geluid.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2017 om 13:35

Amsterdamse

Krijg je nooit klachten omdat je je telefoon op de luidspreker hebt staan? Ik vind dat echt zo onplezierig, als ik merk dat iemand zo aan het bellen is.

Amsterdamse

Amsterdamse

25-06-2017 om 13:54

Luidspreker

Ik zeg altijd van tevoren tegen de ander dat ik 'm op de luidspreker zet, en dat ik alleen ben. Eigenlijk nooit klachten. Het geluid is iets holler, dat wel.

Ik heb alleen een slechte verbinding met skype, vertraging en echo. Soms helpt opnieuw bellen, maar meestal niet. Skype vind ik verschrikkelijk.

Amsterdamse

Amsterdamse

25-06-2017 om 13:57

Kaaskopje

Wat vind je er eigenlijk onplezierig aan? Het geluid, of het idee dat je 'de ruimte inpraat'?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.