Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Watervrouw

Watervrouw

22-10-2020 om 12:21

Glasvezel of snellere wifi van nieuwe provider?

Hier wordt glasvezel aangelegd en als we nu een provider daarvoor kiezen wordt het in de zomer van 2021 in huis aangesloten. Als ik bijvoorbeeld pas in 2023 glasvezel wil dan moet ik zo'n 450 euro extra betalen om die aansluiting alsnog te realiseren. Dus ik moet nu een besluit nemen. Ik moet hierbij goed op de kosten letten.

Nu moet er toch wat gebeuren want de huidige wifi is slecht met name boven en op de zolder al helemaal niet terwijl dat wel moet ivm schoolgaande kinderen. Ik heb al wat uitgezocht en providers gebeld maar krijg steeds meer te horen over bijkomende kosten zoals de installatie en dure powerlineadapters die nodig zijn. Ik krijg ook tegenstrijdige informatie. Ik ben zelf echt heel slecht in dit soort zaken. Lijkt wel hoe meer ik er over te horen krijg hoe ingewikkelder en duurder het wordt. Wie kan mij zeggen wat slim is? Of een andere "gewone" provider kiezen met superieure wifi of toch een keuze maken voor glasvezel en de extra opstartkosten maar accepteren en dus nog minimaal een half jaar doorkwakkelen. Het gaat om 1 en in de toekomst 2 tv's, internet en nog een vaste telefoon.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2020 om 13:54

Twee verschillende dingen

Die glasvezel en je wifi hebben in principe niets met elkaar te maken.

Ik zou sowieso direct glasvezel bestellen als ik het kon, maar dat wordt hier niet geleverd.

Wat goeie wifi betreft, dat is vrij ingewikkeld. De beste oplossing is waarschijnlijk een extra access point op zolder en dat dan aansluiten via een netwerkkabel of desnoods een powerline adapter (maar die dingen zijn nier erg betrouwbaar).

Of betaal een van die aanbieders die beweren overal in huis goede wiefie te verzorgen. Ik zou ze niet vertrouwen, maar ik kan het gelukkig wel zelf.

Zoek een handige neef zou ik zeggen.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-10-2020 om 14:47

Hmm ...

Ga eerst eens na of het modem niet aan vervanging toe is.

Rode krullenbol

Netwerkkabel

Ik ben op zoek naar een redelijk geprijsde nieuwe laptop. Tot mijn schrik hebben die regelmatig geen uitgang voor een netwerkkabel!

En die heb ik dus nu wel nodig voor het verbeteren van de kwaliteit van de doorgifte bij mijn zoomsessies. Een nieuw kastje, inderdaad, gaf niet genoeg kwaliteit. Teveel gewapend beton in de muur.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2020 om 15:22

AnneJ

Mijn Dell Latitude 7490's hebben nog gewoon een ethernet aansliuiting, maar een USB ethernetadapter werkt waarschijnlijk ook prima.

https://www.coolblue.nl/en/product/702341/startech-usb-3-0-to-gigabit-ethernet-network-adapter.html

Idee

Ja dankjewel Ad. Het is een goed idee. Mocht het nodig zijn. Voorlopig ben ik nog aan het rondkijken, nog genoeg laptop hier in huis maar allemaal oud. Nog geen Windows10 of wel windows10 er opgezet en heel traag geworden. Of wel redelijk maar het geluid is te zacht.

Misschien tweedehands. Een vriendin had net een nieuwe maar is de oude toch al weer kwijt.

Misschien wacht ik wel op een aanbieding.

Gelukkig dat er een aanpassing mogelijk is.

40er

40er

23-10-2020 om 07:40

Glasvezel

Hier hebben we jaren lang kabel gehad, via Ziggo. Dat werd veranderd en moesten we over naar Caiway. Ging hem om verschillende redenen niet worden. Er lag hier ook glasvezel, maar niet tot in huis. Toen werd er ook gezegd dat we dan aansluitkosten zouden moeten betalen. We zijn over gegaan naar KPN, die hebben glasvezel tot in huis gelegd en wat denk je? Geen extra kosten!

Je zou dus kunnen kiezen om nu je wifi/internet aan te pakken en misschien pas over 3 jaar over te stappen op glasvezel.

Mari39

Mari39

23-10-2020 om 07:57

Hier

Is vorig jaar ook door kpn glasvezel in de straat gelegd. Je kon zelf kiezen of je het ook direct in de meterkast wilde hebben liggen, dus in huis. Helemaal gratis! En geen verplichting tot afnemen glasvezel.
Pas nu, een jaar later, gaan wij overstappen.

Triva

Triva

23-10-2020 om 08:40

Nogmaals

wat Ad zegt: glasvezel en Wi-Fi heeft weinig met elkaar te maken!

Watervrouw

Watervrouw

23-10-2020 om 08:51

Later

#7 40er, Dat spreekt me aan. Zou het vaker voorkomen dat je die €450 aansluitkosten toch niet hoeft te betalen? Kpn staat hier niet in het lijstje van aanbieders.
#8 mari39, dat is fijn. Allen, dank voor het meedenken.

Angela67

Angela67

23-10-2020 om 08:58

watervrouw

in aanvulling op Ad H's posting:

ruwweg geschetst kun je zeggen dat kabel of glasvezel de kwaliteit bepaalt van het signaal tot in jouw modem (van ziggo of kpn of welke leverancier dan ook).
Wifi is draadloos en betreft de kwaliteit van het modem richting alle apparaten in jouw huis vanaf het modem.

1 voorbehoud: als je een heel oud modem van je leverancier hebt, kan de kwaliteit van het 'wifi-gedeelte' van het modem slecht zijn. Het loont de moeite om hun helpdesk te bellen en te vragen welk type jij hebt en of dat het nieuwste type is.

Als het modem nieuw genoeg is dan moet je gaan zoeken naar een oplossing in jouw huis om het wifi signaal van het modem beter door te geven naar je apparaten. Daar zijn diverse oplossingen voor, volgens mij heten dat wifi-boosters: oplossingen die het wifi signaal versterken naar plekken in het huis maar dan niet via kabel (maar via wifi signalen zelf). Ergens lijd je natuurlijk signaalverlies denk ik dan, maar het schijnt wel te werken. Ik heb daar geen ervaring mee.

Een andere manier is dat je een "tweede modem" (dat noem je dan een router) ergens neerzet in huis die je met een netwerkkabel verbindt. Dat soort routers kunnen ook als wifi punt dienen en daarmee breng je dus een krachtig wifi signaal dichter bij je apparaten. Dat is wat Ad bedoelde met een access point op zolder zetten; trek een kabel vanaf het modem door naar eerste of tweede verdieping en knoop daar een router aan vast die dan een wifi signaal gaat uitzenden.

Via het electriciteitsnet kun je ook het signaal van je modem doorgeven naar een router, maar ik heb daar geen ervaring mee. Wel twee linkjes ooit gekregen van een vriend die er verstand van heeft https://www.coolblue.nl/product/694244/tp-link-tl-wpa8630p-wifi-1300-mbps-2-adapters.html en
https://www.coolblue.nl/advies/powerline-adapters.html

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

23-10-2020 om 09:14

Angela

Dank voor de vertaling.

Wifi-boosters en powerline adapters (electriciteitsnet) zijn veel genoemde oplossingen, maar werken vaak vrij slecht. (kan meevallen)

De 'acces point' oplossing is de beste, maar vergt wel enige handigheid. Je kunt er niet zomaar een router bijhangen, dat ding moet dan in 'access point' of 'bridge' mode. Dat is voor een amateur vaak al te moeilijk.

Angela67

Angela67

23-10-2020 om 09:31

ad h, watervrouw

Inderdaad de router erbij hangen zou ik - als ik niet wist hoe of wat - door de kabelleverancier laten doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat de ziggo's van deze wereld wel zo'n dienst verkopen. voordeel is dat je dan ook kunt eisen dat alles werkt als zo iemand weggaat omdat je dan het hele plaatje via de leverancier hebt.
gr Angela

Triva

Triva

23-10-2020 om 11:19

Ziggo

Voor 50 euro komt er van Ziggo iemand langs die je probleem oplost. Als het probleem aan oud materiaal ligt vervangen ze dat gratis en betaal je dus ook niet die 50 euro. Als ze iets nieuws moeten installeren dan betaal je dat. Al 2x gratis gehad en 1x 50 euro betaald.

Watervrouw

Watervrouw

23-10-2020 om 13:08

Wederom dank

Het modem is vrij nieuw. Maar ik ga dat zeker weer checken. De hele actie van iemand in huis hebben we gehad maar zonder effect maar wel met factuur. Het enige wat verbeterd was is de ontvangst op de tv, overigens ook een recent model. Ik heb er meerdere telefoontjes en mailtjes over gestuurd maar zonder resultaat. Het is dan wie de langste adem heeft en om de rechtsbijstand in te schakelen voor 50 Euro terug vond ik te ver gaan. Ik ga me toch maar aanmelden voor glasvezel en hoop daar een goede start mee te maken en ga volgende week maar weer bellen met de huidige provider, tenslotte moeten zij leveren wat ze beloven en waar ik voor betaal. Wifiversterker hebben we al.
Wat ik nu nog niet begrijp dat de provider van de glasvezel, Fiber, zegt dat ze de verbinding willen maken via het huidige modem in de meterkast en huidige powerlineadapter en die doen het dus niet goed? En die zijn toch in bruikleen? Merk wederom dat mensen aan de andere kant van de lijn soms ook maar wat zeggen of onzin herhalen of zo snel mogelijk van je af willen maar dat is weer een ander issue.

Angela67

Angela67

23-10-2020 om 13:20

waarom ga je niet verder met modem en router aan de slag?

want natuurlijk kun je je inschrijven voor glasvezel. Zou ik ook zeker doen.

Je schrijft: De hele actie van iemand in huis hebben we gehad maar zonder effect maar wel met factuur.

wat heeft diegene dan gedaan? was die wifi-versterker er al? is die aangelegd door je huidige provider?
Ik zou eerder m'n geld steken in je provider verantwoordelijk maken voor de snelheid in huis dus kijken of je moet overstappen naar een provider die dát als dienst aanbiedt.

gr Angela

Triva

"Voor 50 euro komt er van Ziggo iemand langs die je probleem oplost."
Nou daar heb ik andere ervaring mee. En die Ziggo-monteur is hier al drie keer langs geweest.
Ik gebruik wifi als ik alleen thuis ben of geen belangrijke meetings heb. Anders sluit ik laptop toch weer op kabel aan (die dan dwars door het huis loopt. Met een ethernetadapter kan dat ook bij laptops zonder poortje voor netwerkkabel. En ik gebruik ook wel mijn telefoon als hotspot. Ik heb een unlimited data abonnement, dus dat is goed te doen (alleen gaat batterij telefoon sneller leeg)

40er

40er

23-10-2020 om 17:10

Watervrouw

Vast wel, want mijn ouders en schoonouders zijn later ook veranderd, zonder kosten.

Bij mijn zus konden ze ook niet kiezen voor KPN, maar wat andere, ik weet de namen zo niet meer. Dat heeft ze gedaan, maar niet tevreden. Inmiddels hebben ze KPN zakelijk en alles werkt top.
(Niet dat KPN altijd goed is hoor... Maar ik heb betere ervaring met KPN dan met bv Caiway. Dat was bij mijn ouders echt drama)

maan.

maan.

25-10-2020 om 21:51

Eerst de slechte wifi oplossen?

Je wifi op zolder is slecht. Dat blijft met een andere provider, snellere wifi of glasvezel zeer waarschijnlijk nog steeds zo.

Toen wij overstapten op glasvezel ontstond dit probleem bij ons ook; in dit geval omdat de oude kabelwifi centraal in huis zat en de nieuwe glaswifi in het hoekje bij de voordeur.

Wij hebben (na advies) homeplugs gekocht: eentje bij het modem, de andere centraal boven. Op de homeplug boven een router aangesloten en ingesteld als accesspoint.

Weet niet of dit bij jou ook een oplossing kan zijn, vraag ook ns advies bij een vakman.

Daarna kun je altijd nog de keus maken om op een ander pakket over te stappen.

Succes

Mari39

Mari39

26-10-2020 om 11:56

Wifi verbeteren

Heb je toevallig nog loze leidingen in de muren? Bijv op zolder een casema of telefoonaansluiting die je niet gebruikt? Die kun je eruit halen.
Wat je kan doen is daar een utp kabel doorheen trekken en dan een accepoint op die utp kabel aansluiten. Je hebt dan een rechtstreekse internetverbinding tussen modem en accepoint. Dan heb je daarmee een stabiel WiFi point op zolder.
Mijn ervaring is dat dat stabieler is dan een accepoint via stopcontact (home plugs).

Ad Hombre

Ad Hombre

26-10-2020 om 12:08

Mari

Is een goed plan, maar kabels trekken is in mijn ervaring vaak niet goed te doen. Nogmaals, als je een overtollige coax kabel hebt is Moca een goede optie. Internet over coax werkt wel betrouwbaar. (geheimtip, want bijna niemand weet dat)

Watervrouw

Watervrouw

26-10-2020 om 12:42

Loze leidingen

Oh, hele huis zit vol! Vorige eigenaar van ons huis was een ouderwetse PTT-telefoonman, overal rare stopcontacten en kabels die uit muur of vloer komen. Als er een monteur voor iets moet komen en die moet in de meterkast zijn dan schrikt die zich altijd een hoedje. 😟

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.