Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Graag jullie input: e-reader vs ipad

Lang tegengeprutteld ('wil 't gevoel van een echt boek') maar ben door alle enthousiaste verhalen uit m'n omgeving toch om: een e-reader.
Vooral omdat (50plusser) ik steeds vaker in de bieb boeken laat staan (te kleine letters) en leesbrillen in bed gewoon niet lekker zitten. Ook lees ik graag engelse boeken en die zijn makkelijk(er) te downloaden.
E-reader dus. Mooi kerstkado vond manlief, dus alleen nog even uitzoeken welke de beste is (Sony, lees ik op o.a. kieskeurig).
Maar.. daar kom ik ook de optie tegen dat de iPad ook een e-reader heeft + natuurlijk alle andere mogelijkheden. En dat spreekt me ook wel erg aan. Vooral het platte formaat (geen laptop meer op schoot) en het makkelijk meenemen op vakanties en reizen.

Aan de andere kant; wel weer veel duurder, en omdat man en ik allebei een iPhone hebben, vraag ik me af wat voegt een iPad dat eigenlijk nog toe?

Graag dus jullie ervaringen voor:
- lezen in bed (op je zij), is iPad of e-reader dan ook handzaam?
- bij uitvergroten letters moet je dan veel (meer) heen en weer scrollen? En verschilt dat per iPad of e-reader?
- verschillen maten e-reader/iPad? En 't gewicht?
- moet je voor een iPad ook weer een abonnement hebben, of alleen een WiFi (zal vnl thuis of in hotels gebruikt worden waar WiFi is)

Vragen, vragen... en dat op de valreep voor een kerstkado . Hoop dus op n paar snelle reageerders die niet gestresst rondrennen voor de laatste boodschappen!

dank alvast,
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-12-2011 om 13:16

I-pad

Ik heb zelf geen van beiden maar ik ken wel veel mensen met een I-pad en daar ben ik vreselijk jaloers op. Mijn zus heeft er ook boeken op gedownload en dat ziet er prima uit. Ik was er wel verbaasd over want ik had meer 'platte tekst' verwacht, maar het ding bootst het uiterlijk van het boek heel mooi na. Ik zou thuis niet zo snel kiezen voor een elektronisch boek, dat zie ik meer voor onderweg of op vakantie, maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie.

Mamaka

Mamaka

24-12-2011 om 13:50

Beide

Wij hebben beide en het zijn compleet verschillende apparaten. De IPad is een geweldig ding, maar wordt hier vooral gebruikt door de kinderen om spelletjes op te spelen. Verder gebruiken we hem om te internetten op locaties met Wifi. Onze zoon ligt heel veel in het ziekenhuis en dan is de IPad echt ideaal. Wij hebben er geen abbonement bij. Onderweg doen we dingen waar geen internet voor nodig is en op locatie gebruiken we ons eigen netwerk (thuis) of het beschikbare netwerk van hotel/restaurant/ziekenhuis. Boeken lees ik niet op de IPad. Het kan wel, mijn vader en mijn beste vriendin doen het wel, maar voor boeken gebruik ik om de volgende redenen mijn Sony E-reader:

- Het scherm van de e-reader is niet verlicht en dus veeeeel rustiger voor je ogen. De bladzijde ziet er echt uit zoals een bladzijde in een boek.
- Op de e-reader zit een knopje voor de volende bladzijde. Ik houd tijden het lezen mijn duim op dat knopje en kan dus snel naar de volgende pagina, zonder dat ik steeds het scherm hoef te "aaien".
- Ik heb om mijn e-reader een leren hoes in boekvorm, met een leeslampje er in (ook van Sony). Daardoor kun je ook gewoon op je zij in bed lezen. Ik lees mijn e-reader zelfs in bad, op een Xenos-rekje boven het water, maar ik betwijfel of dat heel verstandig is...
- In de Sony e-reader kun je eindeloos geheugenkaartjes stoppen. Ik heb er zo'n 8000 boeken op staan. Maar misschien kan dat met de IPad ook, daar heb ik minder verstand van.
- De batterij van de e-reader gaat vele malen langer mee, omdat hij alleen stroom grbuikt wanneer je een bladzijde omslaat. Het scherm is immers niet verlicht. Een IPad is na een aantal uren echt wel leeg, met een vol opgeladen e-reader kan ik meerdere boeken uitlezen voordat hij leeg is.

Overigens zijn digitale boeken voor mij een geweldige uitvinding, omdat ik vooral klassieke engelse boeken lees. En boeken waarvan de auteursrechten zijn verlopen, kun je gewoon gratis downloaden via bijv. google books.

bibi63

bibi63

24-12-2011 om 14:54

E-reader

Het grootste én belangrijkste verschil is dat het niet verlicht is en dus leest als een boek. Een Ipad is een computerscherm, dat is niet fijn na een tijdje lezen. Dus als digitaal lezen je hoofddoel is (zeker als je al een Iphone hebt), zou ik ZEKER voor de e-reader gaan.
Gr. Bibi

Tihama

Tihama

24-12-2011 om 16:05

E-reader

Op 3 weken kampeervakantie heb ik hem slechts 1 keer hoeven opladen. In de volle zon lezen is geen probleem en 's avonds zette ik er een LED-lampje met knijper op, net zoals met een echt boek. Ik moest van mijn man een E-reader of I-pad kopen, want hij 'weigerde' om een kuub boeken mee te sjouwen naar Italië. Het was af en toe welff knokken, want ook zoon en man wilden meelezen.

Ik heb bewust gekozen voor een E-reader met E-ink in plaats van een LCD. Daar moet je wel opletten, want als je er een hebt met LCD dan mis je al die voordelen (laag verbruik, rustig aan de ogen, goed lezen in de zon). Ik heb diverse boeken van gutenberg.org gedownload: gratis en legaal.
Daarnaast een hele stapel NRC's. Als abonnee kun je die namelijk ook allemaal in e-pub binnenhalen. Op vakantie via de laptop en wifi binnenhalen en dan op de E-reader.

De bibliotheken bieden ook de mogelijkheid om DRM-beveiligde boeken te lenen.

Tihama

Hombre

Hombre

24-12-2011 om 19:30

Allebei

Zijn echt complementaire apparaten:
iPad:
- handige user interface, goed scherm
- snel bladeren in boeken
- duizend andere functies dan boeken lezen
Maar:
- veel slechtere batterijlevensduur
- veel zwaarder en groter (vooral in bed een nadeel)
- scherm is waardeloos in zon of buiten

Ik heb een aardig aftandse ereader, maar om die drie laatste redenen gaat hij nog steeds mee op vakantie.

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

E reader

Hier ook een sony fan! Heerlijk licht kwa gewicht. Zowel savonds buitenof in bed (met ingebouwd lampje in de hoes) en in de volle zon perfect leesbaar. Batterij gaat heel lang mee! Maar het belangrijkste vind ik het gewicht en grootte.

Moontje

Moontje

24-12-2011 om 23:38

Ipad

Ik heb een iPad, maar ik gebruik hem NOOIT.
Vind het helemaal niks, hooguit om heel even snel op te zoeken wanneer de trein of zo vertrekt, omdat het ding in één tel aanstaat.
Maar ik vind het totaal onhandig, typen kan je er niet normaal op.
Een boek lezen lijkt me op beide apparaten overigens prima kunnen?

Mare

Mare

25-12-2011 om 14:38 Topicstarter

Dank! de uitslag lijkt me helder...

... 't wordt de e-reader!

Super, jullie reacties. Inhoudelijk en relevant, precies waar ik naar op zoek was. De iPad lijkt ons ook erg leuk maar met 2 iPhones (drie zelfs, ook oudste heeft er 1), 2 laptops en 2 netbooks in huis is 't niet echt nodig.
Het allerbelangrijkste is het lezen en daar zijn jullie eenduidig in; mn de opmerkingen over lezen in vol zonlicht (strand op vakanties, dus geen boeken meer meesjouwen!), handzaam ('s avonds in bed) vind ik doorslaggevend.

Het wordt dan dus de Sony, leuk in 't wit. Zie 'm bij bol.com voor 149,-. Hoesje en lampje zijn 49,-. Helaas geen leren hoes, dat lijkt me helemaal mooi. Even gegoogled maar kan 'm niet zo snel vinden.
Als ik 'm nu bestel hebben we 'm woensdag binnen. Deze kerst nog 2 'echte' boeken gekregen, maar de eerstvolgende worden dan digitale boeken. Dank ook overigens voor de tips over waar te downloaden!

Thnx dus voor al jullie input!
Mare

Serwe

Serwe

25-12-2011 om 16:15

E-reader

Ik heb een e-reader gekregen deze zomer; een Kindle van Amazon. Na een wat aarzelend begin heb ik er veel plezier mee. Het formaat is lekker handzaam; je kan makkelijk vanuit bed lezen. Je hebt toegang tot een enorme hoeveelheid boeken waaronder allemaal titels die je in de winkel moeilijk kan krijgen. Er is ook enorm veel gratis beschikbaar. Op reis en vakantie is het heerlijk. Geen enorme stapels boeken mee maar alleen de e-reader. Hij gaat ongeveer een maand mee zonder opladen mits je de wifi niet constant heb aanstaan. Die zet ik alleen aan om nieuwe boeken mee binnen te halen.

Ik heb er echt veel lol van, wat ik niet had gedacht.

En het is ook niet zo dat ik nooit meer boeken koop. Ik koop wel zorgvuldiger. Alleen nog boeken die ik echt heel mooi vind en graag dagelijks in de boekenkast zie sta. Wat maar goed is ook want we hebben al 8 boekenkasten vol boeken + nog dozen met boeken dus heel veel meer wil ik ook niet meer hebben.

Ipad is best zwaar in de handen, onrustig voor je ogen en leest niet echt fijn. Voor spelletjes en internetten is het wel weer een leuk ding. Ik heb er zelf geen maar mijn schoonzusje heeft er een en als ze 's weekends hier is neemt ze hem altijd mee. Boeken lezen daarop lijkt me nogal onhandig.

Kindle

In bed is de kindle veel handiger.
Wij hebben er eentje met 3G, die was een paar tientjes meer, maar dan heb je nergens nooit geen WiFi meer nodig om boeken te downloaden. Mooie leren hoes erbij, met ingebouwd leeslichtje. Ideaal.

Dirksmama

3G kost toch wat meer dan een paar tientjes ( hier £149 ipv £89) Wat is het voordeel van het keyboard, is me niet helemaal duidelijk. Met de Kindle zijn dus geen NL boeken te downloaden (?), dat vind ik jammer, had me ook leuk geleken.

Serwe

Serwe

25-12-2011 om 23:51

Shonagh

Met een kindle kan je ook Nederlandstalige boeken lezen. Op Amazon zelf zijn weinig Nederlandstalige boeken te bestellen maar je kan ook boeken van andere sites downloaden/kopen en via het programma Calibre het formaat converteren naar het kindle formaat. Calibre is gratis te downloaden en het is super makkelijk in gebruik.

Ik lees op mijn Kindle in allerlei talen en boeken van allerlei sites en het werkt makkelijk.

Het voordeel van het keyboard is dat het makkelijker is om via de Kindle boeken te zoeken op de site van Amazon. Heb je de versie zonder keyboard moet je via pijltoesten elke letter achter elkaar intoetsten. Kost wel meer tijd. Ik zelf koop/download echter meestal via de computer want dat zoekt toch nog weer makkelijker dus daar heb ik niet zo veel voordeel van maar het is wel makkelijker met keyboard.

Verder is een keyboard handig als je tijdens het lezen veel aantekeningen wil maken. Maar ik zou persoonlijk daar inderdaad niet 70 pond extra voor uitgeven.

Serwe, thanks!

Heel erg bedankt voor dit antwoord, het gaat dus een Kindle worden in februari :o) ( 10 jarig dienst jubileum met wat £££)

Heb je wat sites voor me waar je NL boeken kan downloaden of kopen ?

40 dollar

In de VS was het verschil maar 40 dollar, vandaar die 'paar tientjes'.

Mare

Mare

28-12-2011 om 20:17 Topicstarter

Ereader binnen maar: hij valt me zo tegen!

Kwam vanmorgen binnen, ik helemaal happy.
Maar; hij valt me behoorlijk tegen! Hij is toch wel vrij klein. Dat geeft verder niet, maar ik wil dus de letters vergroten. Als ik dat doe (gewoon door vingers uit elkaar te doen a la iPhone) vergroot de tekst wel, maar zie ik nog maar ca. 1/3 van de zin. Om te kunnen lezen moet ik dan steeds heen en weer scrollen van links naar rechts om de zin te kunnen lezen. Dat is wel heel vermoeiend...
De bijgeleverde gebruiksaanwijzing is wel heel summier en vermeld hier niks over. En 'landscapen' kan kennelijk ook niet... Wat ik ook heel vervelend vind, is dat iedere keer dat ik de letters vergroot of weer verklein het scherm dan een keer op zwart springt, dan weer op licht, dan weer op zwart en dan pas weer op licht met de juiste lettergrootte.

Ik heb ook cover en leeslampje erbij besteld; dat is pas leverbaar over 2 weken. Nu dus nog zonder, en ik vind het scherm zo donker. Normaal heb je toch wel een beetje contrast tussen witte blz en zwarte letters, maar nu is het heel lichtgrijs op wat donkerder grijs. En dat vind ik nou weer vermoeiend aan m'n ogen.
Kortom: ik twijfel nu enorm aan de wijsheid van mijn keuze .

Jammer, want ik had me er enorm op verheugd.
Jullie verhalen waren zo positief, dat ik denk dat ik iets niet goed doe. Of heb ik een niet deugdelijk werkend exemplaar??

Zoals het er nu voor staat stuur ik 'm terug maar misschien is dat voorbarig?

Mare

Inge M

Inge M

28-12-2011 om 21:26

Welke e-reader heb je nu gekocht

merk en type. Ik denk dat mensen dan makkelijker kunnen helpen.

Hombre

Hombre

28-12-2011 om 22:08

Primitiever

Oh, een ipad is in alle opzichten superieur aan mijn ereader, behalve gewicht, batterijduur en leesbaarheid in zonlicht. En die zijn voor het lezen van een boek voor mij nogal belangrijk. Bij mijn ietwat aftandse model - zonder touchscreen - ging text zoomen alleen goed bij epub bestanden en niet bij pdf's. Dat geldt trouwens ook bij de ipad. Pdf bestanden hebben nou eenmaal een vaste layout. Dus dat leest alleen goed op een groot scherm. Is dat je probleem?

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

Mare

Mare

28-12-2011 om 22:15 Topicstarter

Sony (prs-t1)

Moet zeggen dat ik na 'n avond googlen wel iets verder ben:

ik zie dat je het contrast in kunt stellen (maar blijft niet echt zwart/wit dus toch tikje vaag), en ook het omzetten naar landscape lukt inmiddels.

Heel veel geprobeerd; alleen als ik kies voor een ander font past hij de tekst aan zodat deze mooi door blijft lopen. Omdat ik een heel snelle lezer ben moet ik dan toch wel heel veel scrollen, maar nu alleen naar beneden, dan wel blz omslaan. Als ik blz weer wil verkleinen of vergroten moet dat via kiezen van ander font, anders loopt ie weer van het blad af en krijg ik alleen gedeeltelijke zinnen.
En dan iedere keer dat op zwart en weer op wit springen! Vreselijk, ik krijg er echt pijn van in m'n ogen. Beetje stroboscoop-effect zeg maar.

Hoop dus erg op advies mn over het vergroten van de tekst terwijl deze wel lekker leesbaar blijft.
thnx alvast!

(en Hombre, ik stuur dit gewoon vanaf de notebook dus geen 'irritante' iPhone handtekening, en Inge M volgens mij ook niet?)

Ook geprobeerd

Gisteravond kon ik onverwachts bezoek de Kindle proberen. Mij viel de vergrote letter ook tegen (om zonder leesbril te kunnen lezen), inderdaad veel te weinig woorden op het scherm, maar dat weet ik dan ook weer :o)

neteret mut

neteret mut

30-12-2011 om 10:28

Logisch

dat er minder woorden op een scherm komen als je ze vergroot, het scherm wordt niet in 1x een stuk groter. Maar ik begrijp het helemaal, ik had het ook de eerste keer, zo van lekker die grotere letters en hee wat staan er ineens weinig op een scherm. Het went wel. Ik heb een ouder model, geen touchscreen, dus steeds op een "knopje"drukken voor de volgende pagina. ( 1x zwart en dan weer wit/grijs) en ook dat went. Heerlijk habdzaam, past in mijn handtas en dus overal een boek mee. Misschien dat Mare meer lettergrootes heeft, ik heb er 3, klein, groot en vreselijk groot. Ik ben eraan begonnen met het idee, van zou het iets zijn, daarom ook tweedehands. Dat scheelt ook denk ik, verwachtingen waren niet hoog gespannen. Inmiddels hebben we er 3 in huis.

Mare

Mare

30-12-2011 om 16:12 Topicstarter

Hij is retour gegaan...

Jammer, want zag er echt wel naar uit. Maar dit 'was' 'm gewoon niet voor mij.
Ik moet echt de letters kunnen vergroten en vond het steeds verspringen van kleur scherm te onrustig aan mijn ogen. Ook lukte het me niet om een contrastverdeling scherm/letters te vinden die ik prettig vond; ik bleef het wat grijs op grijs vinden.
Dat zal vast aan mijn ogen liggen hoor, want ook in mijn omgeving veel enthousiaste gebruiksters (vooral vrouwen overigens).

Hoe dan ook met cover+leeslampje erbij toch 200 euro, en dat is te veel om 'm dan maar te houden in de hoop dat het wel went. Retour dus, daar doet bol.com gelukkig niet moeilijk over.
Van collega krijg ik volgende week zijn iPad een poosje te leen; voorzichtig geworden ga ik het nu eerst eens uitproberen

Dank voor jullie input allemaal!
Mare

daantje123

daantje123

13-01-2012 om 14:39

Pocketbookpro

Ik heb inmiddels mijn tweede ereader. De eerste (BeBook) is inmiddels ingepikt door mijn zoon.
Nu heb ik een PockeBook Pro 902. Mooooooi!!! Wel wat duurder, maar met een groter scherm en licht. Met eink, want dat leest toch wel heel erg veel prettiger dan een iPad (heeft manlief, maar speelt vooral spelletjes)
Zie http://www.e-readerweb.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000043&lang=NL

Daan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.