Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Monika40

Monika40

11-12-2011 om 14:04

Hoe foto's oude pc opslaan/bewaren?

Ik heb een oude pc en het zou mij niet verbazen als deze het binnenkort voorgoed begeeft.
Ik heb minstens 800 foto's op deze pc staan die ik absoluut niet kwijt wil.
Nu heb ik wel eens gehoord dat je die op cd kunt zetten, back-up maken of op een usb stick. Ik heb echter geen idee hoe dat moet. Kan iemand mij hier bij adviseren hoe dit te doen?

+ Ik ben aan het sparen voor een ipad. Kan ik hierop foto's zetten, bewerken en een album maken?

Bij voorbaat veel dank voor de hulp!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

11-12-2011 om 14:13

Externe harde schijf

is het makkelijkst en snelst!

Hombre

Hombre

11-12-2011 om 20:21

Usb stick

Ik denk dat momenteel een USB stick het beste is (als je foto's erop passen). Een externe harde schijf kan ook, maar die gaan vaker kapot. (zie draadje in off-topic) Bewaar je foto's NOOIT op 1 plaats tegelijk. Een iPad is een rotding voor opslag maar wel erg fijn om foto's op te bekijken.

Een andere optie is om je foto's te uploaden naar een online dienst als Flickr. Kost je $25 per jaar en dan zorgen zij voor backups e.d. Je kunt de rechten zo instellen dat alleen jij je foto's kunt zien.

dc

dc

11-12-2011 om 20:45

Toevoeging

En als er ingebroken wordt, dan wordt alle electrische zooi meegenomen, dus dan is online opslaan of op cd's branden wel handig.

Op korte termijn zou ik echter heel snel een externe harde schijf kopen en heel snel je foto's kopieren hierop (via de verkenner, rechts klikken op de folder met je foto's, op de harde schijf lokatie staan en rechts klikken om te kopieeren). (Als je dit niet lukt, zou ik even iemand om hulp vragen, dan moet je het echt gewoon een keertje zien).

Monika40

Monika40

11-12-2011 om 21:23

Bedankt!

Opslaan op een usb stick lijkt me het makkelijkste en het goedkoopste. En als ik het goed begrijp kan ik die USB stick dan ook weer op mijn toekomstige Ipad aansluiten en zo mijn foto's op de Ipad zetten.

dc

dc

11-12-2011 om 23:45

Hoe groot?

Ik weet niet of 800 foto's op 1 USB stick gaan passen. Hoe groot zijn usb sticks tegenwoordig? En hoe groot zijn je foto's? (hoe oud is de camera?)

Hombre

Hombre

13-12-2011 om 09:42

Ipad

Er zijn twee hoofdmanieren om foto's op de iPad te zetten:
- Een usb/camera-adapter bij de iPad kopen.
- De boel met een PC via iTunes kopieren.

(allebei omslachtig)

margje van dijk

margje van dijk

13-12-2011 om 11:30

Gewoon uitrekenen

als je er van uit gaat dat een foto 2 MB, dan kun je uitrekenen hoe groot je USB stick minimaal moet zijn om er 800 foto's op kwijt te kunnen: 800 x 2 MB = 1600 MB. Dat is 1.6 GB (gigaByte).

Als je, zoals P suggereert, een stick van 16 GB koopt, dan kun je daar nog 10 keer zo veel foto's op kwijt, dus 8000 in totaal.

Of je foto's inderdaad ongeveer 2MB per stuk zijn kun je in de verkenner zien: Als je de optie 'details' kiest (dus niet alleen een rijtje bestandsnamen, maar per bestand ook de datum wanneer die genomen is, en de omvang van het bestand) zie je daar waarschijnlijk zoiets als 2,000 KB achter staan (of groter, of kleiner). 1 MB = 1000 KB.

Als jouw foto's groter of kleiner zijn kunnen er dus minder/meer op je USB stick.

Zodra je de USB stick in je computer steekt verschijnt er een extra letter (naast de gebruikelijke C: of D: die je al hebt). Daarheen kopieer je de foto's, dat kan door ze er naartoe te slepen.

Margje

Merel

Merel

13-12-2011 om 19:39

Afbeeldingen map

Als je al je foto's in de map afbeeldingen hebt staan, dan kan je kijken hoe groot deze map is. Weet je precies of het op een memorystick van 16 gb past.
Zelf brand ik een keer per jaar een (of soms 2) dvd's met de foto's van dat jaar. (en meteen een kopietje) daarna checken of het er allemaal goed op staat en dan maak ik er meteen een leuk hoesje om (met de foto's van dat jaar erop (een compilatie). Dat doe ik iedere kerstvakantie, in de hoop dat ik zo niets kwijt raak. Pas na tig-dubbele check verwijder ik ze van mijn computer. ieder jaar plan ik om ook een fotoalbum te maken, maar dat komt er steeds niet van ;-(.... ooit, ooit ga ik boeken maken (of zal ik over 10 jaar een soort megadik album maken

dc

dc

14-12-2011 om 11:22

Maar merel

Als je computer het dus begeeft in november, dan ben je alle foto's van dat jaar kwijt?

Zodra ik de foto's upload op de computer, zet ik ze gelijk ook op een externe harde schijf, en de foto's blijven op de computer staan totdat ze op harde schijf 2 en een dvd heb staan.

En P, bedankt voor je uitleg, heb al heel lang geen usb stick meer gebruikt!

Merel

Merel

14-12-2011 om 12:59

Backup draait

Oh was ik vergeten erbij te zetten, ik heb hier een time-capsule (mac) en die draait een paar keer per dag een backup, daar staan ze dus ook nog op. Nooit op maar een plekje dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.