Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Iemand verstand van echtheid Apple?

Ik heb via marktplaats een Apple pen gekocht. Het doosje was niet gesealed dus al open gemaakt, dus niet nieuw. De pen zat wel in seal. Het serienummer herkent hij wel op de site en geeft aan dat het een pen is. Maar er is geen aankoopdatum gevalideerd.
Dus ik denk dat of de pen is gestolen of en dat is mijn vraag, kunnen ze een serienummer namaken?
Of kan er iets anders zijn waarom er geen aankoopdatum staat?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-11-2020 om 11:32

Doet hij het?

Als hij werkt, zou ik me er niet druk om maken. Ik denk niet dat iemand voor de diefstal van een Apple pen aangifte gaat doen. Of zijn dat heel dure dingen?

@Emma

@Emma

28-11-2020 om 11:35

Phryne

Ja dat zijn dure dingen. Als ik een dief was zou ik eerder een Macbook meenemen, maar een pen (mits in grote hoeveelheden gejat) valt mindrr op.

Flavia

Flavia

28-11-2020 om 11:59

Zelf?

Moet de koper dat niet zelf doen ivm garantie. Iets dat maar heel weinig mensen ook doen.

Merel

Merel

28-11-2020 om 12:07

nee hoeft niet zelf

Nee dat hoeft niet zelf, wij hebben ooit iets bij Apple gekocht in NewYork dus met een schade in nederland dachten we, dit gaat vast een probleem worden, maar nee hoor, de aankoop stond gewoon in de computer, en wij hadden niets geregistreerd.

Kikki39

Kikki39

28-11-2020 om 18:08 Topicstarter

Tja vreemd

De pen herkent hij dus wel, maar geeft geen aankoop aan.

Hij is cadeau v Sint voor iemand anders, dus ik kan hem niet checken.

Mijntje

Mijntje

29-11-2020 om 10:28

uitkijken

Daarom kijk ik uit met wat ik op marktplaats koop, zeker bij dure dingen. Bij de aanschaf van een fiets bijvoorbeeld kijk ik naar wat de koper nog meer aanbiedt. De ringsloten zitten er soms niet meer om. Ook als diegene wel erg veel fietsen verkoopt of heeft verkocht (kan je ook checken) vertrouw ik het niet. Ook niet als ie maar kort lid is. In het algemeen: iets te goedkoop is klopt er iets niet.
Of ik vraag om de aankoopbon en als ik dan niks meer hoor weet ik het wel.

Marie

Marie

29-11-2020 om 10:52

Mijntje

"Daarom kijk ik uit met wat ik op marktplaats koop, zeker bij dure dingen. Bij de aanschaf van een fiets bijvoorbeeld kijk ik naar wat de koper nog meer aanbiedt. De ringsloten zitten er soms niet meer om. Ook als diegene wel erg veel fietsen verkoopt of heeft verkocht (kan je ook checken) vertrouw ik het niet. "

De vraag is of dat terecht is.

Ik verkoop barrels van fietsen vaak nog voor 10 of 15 euro en die worden dan standaard gekocht door mensen die fietsen opknappen en weer een tweede leven geven. Helemaal legaal dus. Heel erg goed juist.

Marie

Marie

29-11-2020 om 10:54

uitkijken

Overigens zou ik ook uitkijken met dure spullen op Marktplaats.
Doe ik eigenlijk niet.

En als je het toch wilt doen: inderdaad, aankoopbon vragen, testen als je hem ophaalt. Kijken hoe lang iemand lid is, de klanttevredenheid van die verkoper checken, kijken wat hij/zij nog meer verkoopt.

En je realiseren dat je een risico neemt.
Wil je dat met dure spullen?

Aankoopbon.

Dat zou bij mij ook niet veel zeggen, als garantietermijnen zijn verstreken gooi ik die weg. Ik hou van weggooien, opruimen, weggeven en verkopen. Ik steel niets

Mijntje

Mijntje

29-11-2020 om 18:18

Wil

Maar toch niet van dure dingen?

Mijntje.

Eén keer per jaar ga ik door de aankoopbonnen, garantiebewijzen en gebruiksaanwijzingen. Het kan bij het ene artikel na twee jaar zijn, het ander bewaar ik wat langer, maar dan gooi ik het weg.
Als ik twijfel over dat weggooien maak ik er een foto van.
Bij echt dure dingen krijg ik vaak de factuur via de mail, die zitten in een apart mapje.

Mijntje

Mijntje

30-11-2020 om 09:09

wil

Zoals velen, neem ik aan Dat betekent dat als jij je iPad, iPhone of vouwfiets ed wil verkopen je de factuur in kan laten zien aan de koper.
Ik bedoelde ook: als er op mijn vraag om inzage in een factuur (en uit welk jaar iets is) niet wordt gereageerd vertrouw ik het niet. Als iemand zou uitleggen waarom dan ligt het eraan. Ik wil geen gestolen goed kopen en als iets te mooi is om waar te zijn heb ik een gezonde dosis argwaan.

Mijntje.

Daar heb je gelijk in, om oplettend te zijn. Maar net zoals Marie koop- of verkoop ik dit soort duurdere dingen die jij noemt eigenlijk nooit via marktplaats.
Bij Kiki gaat het om een Apple pen. Het ligt eraan hoe oud hij is, maar die kosten nieuw rond de €100,-
Geen idee wat ze heeft betaald maar op foto's van de verkoper zie je al het doosje en omschrijving. Dus je weet of hij past bij de betreffende ipad en of de prijs (tweedehands) redelijk is. Je koopt hem en vraagt je daarna af of het wel een legale transactie was, er is geen aankoopbon.
In dit geval zou ik de bon misschien ook niet meer hebben, of heb de pen ook gekregen voor de kerst en heb hem nooit gebruikt en geen bon. Misschien kunnen ze in de Apple store het nummer herleiden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.