Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Internet pesten en school

hallo

vandaag werd ik door andere ouders op de hoogte gebracht dat mijn dochter al een tijdje ernstig gepest wordt op school. Ik wist wel dat ze wat gepest werd af en toe maar niet in welke mate helaas. Ze is 13 jaar en zit in 1vwo.

Nu kreeg ik te horen dat andere leerlingen een site gemaakt hebben met haar naam als zijnde prostituee (in minder nette benaming) en ze zelfs op school allemaal fotos enz gemaakt hebben die ze voor die site gebruikt hebben en dat een onbekend aantal leerlingen hier lid van is geworden, profielsite ofzo.
Afgelopen maandag werd ik tot mijn stomme verbazing door een 12 jarige aangesproken met het feit dat mijn dochter een prostituee(minder nette taal) is... letterlijk geroepen en geschreeuwd over straat. Dit begreep ik al niet en dacht dat het aan de adhd problematiek van de jongen lag in combinatie met gewoon gigantische onfatsoenlijkheid. Maar nu vallen de puzzelstukjes in elkaar, hij zit alleen op een heel andere school en ik hoop niet dat het zover verspreid is geraakt...

Nu blijkt alleen dat de schooldirectie hiervan op de hoogte is gebracht door meerdere leerlingen maar dat ze er eigenlijk weinig tot niets mee gedaan hebben (een persoon heeft even vluchtig gezocht online via google) maar ons als ouders zijnde hebben ze gewoon NIET ingelicht.

Ik kom er niet echt achter waar die site is, maar heb wel meerdere mensen inmiddels gesproken die het beaamd hebben dat dit gebeurd is.

Wat voor foto's etc er op staan is onbekend helaas....
Wie heeft tips wat te doen ?
Ik heb inmiddels diverse sites gemaild met de vraag of er zon profiel is aangemaakt, vooral ook omdat je profielen helemaal kan afschermen voor buitenstaanders, maar krijg dan bericht terug dat ik kopie identiteitsbewijs etc van mijn kind moet opsturen plus de link naar het profiel...wat juist het probleem is, het adres weten we niet ?!

rg Adina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Ben je al op school geweest? Dat zou ik zeker doen. Die hebben ook wel iets uit te leggen lijkt me. Weet de mentor ergens van?
En ik denk dat ik inlichtingen zou zou inwinnen bij de politie. Die kunnen onderzoek doen en als je weet via welke kinderen het gaat vinden ze het wel
Jee, wat zul je geschrokken en boos zijn.

oregano

oregano

23-06-2011 om 00:01

Wat erg!

Ik zou morgenochtend naar school gaan en niet weer vertrekken voor ik hier meer duidelijkheid over had gekregen via de mentor, onderbouwcoordinator of wat dan ook. Of oudercommissie inlichten. Maar hoe dan ook steun van de school eisen. Niet weggaan voor ze je goed op weg hebben geholpen met deze kwestie.
Verder zou ik inderdaad ook naar de politie gaan, het is echt verschrikkelijk wat hier gaande is qua pesterij. Een site met dit soort benamingen kan zoveel schade aanrichten. Ik krijg het er koud van bij het idee alleen al..Ik plof bijna plaatsvervangend uit mijn vel.
Heel veel sterkte, ook zeker voor je dochter!

Adina

Kan je de ouders die je ingelicht hebben niet benaderen of ze wellicht weten waar te zoeken? ( Ik zou ik zeker stappen ondernemen tegen de school, geen idee hoe, maar dit maakt zo kwaad. Eerst je dochter...)
mamsa

Yura

Yura

23-06-2011 om 09:03

Snel

Je moet heel snel de site achterhalen, want als ze er lucht van krijgen dat jij iets weet is alles gewist voor je het hebt gevonden. Je moet het snel vinden en alles printen voor het te laat is. Het lijkt me op deze leeftijd het meest voordehandliggend dat het om een hyves site gaat. Heb je je dochter zelf al gevraagd? Ik snap dat je haar wilt beschermen en het misschien niet wilt zeggen, maar grote kans dat ze het al lang weet, maar het uit schaamte niet aan jullie gezegd heeft. Wat moet je doen? Maak jezelf lid van hyves of log in op dochters naam. Vervolgens ga ja alle hyvespagina's van klasgenoten bekijken, liefst vanuit dochters hyves, want grote kans dat ze al die pestkoppen gewoon als "vriend" heeft, het gaat er op deze leeftijd namelijk om om zoveel mogelijk "vrienden" te hebben en niet of je die persoon irl nou wel of niet mag (of zelfs groet op straat). Bekijk de vriendenlijsten en ook of van welke hyves ze lid zijn. Zoals hierboven geschreven kan er zowel een hyvesprofiel voor je dochter zijn aangemaakt als een interessehyves. Is je dochter de jongste of heeft ze een oudere broer of zus? Die zou je ook in kunnen schakelen om te zoeken, die zijn vaak wat handiger dan de ouders en die hebben vaak klasgenootjes van broer of zus ook weer als vrienden. Heb je het gevonden, print dan meteen alles uit wat je ziet, maar misschien ook dingen die klasgenoten elkaar krabbelen en die eventueel over je dochter gaan.

Niny

Niny

23-06-2011 om 09:23

Snel naar school

Mijn dochter heeft ook zoiets aan de hand gehad, zij ontdekte dat er soort haat-Hyves was gemaakt over een klasgenoot (die zelf van niets wist, hij had geen Hyves). Ze is toen naar de mentor gegaan en via de docent van de mediatheek hebben ze een heleboel kunnen achterhalen en printen.
Heel veel sterkte voor je dochter en ook voor jou, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten!
Niny

Snel actie

Probeer zsm achter die site te komen en print alles uit.

Daarmee ga je naar de politie. En ook naar school.

Wij hebben een dergelijk geintje in het voorjaar gehad, toen uit vanuit mijn dochters naam via msn hatelijke dingen naar diverse klasgenoten werd verstuurd. Dochter wist van niets, maar het kreeg wel overal de schuld van. Via msn kun je helaas niets achterhalen en school heeft zich er met een leien dakje vanaf gemaakt. Haar naam is nooit gezuiverd dat ze er niets mee te maken heeft gehad en een rot ei in de klas is hier verantwoordelijk voor (ik weet ook wie maar kan niets bewijzen).

Dat van jou gaat veel verder dan dat, dus ik zou er zeker de politie bij halen. Maar net als wat mijn voorgangers zeggen: zorg dat je de site achterhaald en print dingen uit. Dan sta je sterk en kun je voor je dochter opkomen.

Grrr.... alle frustratie van het voorjaar komt bij mij weer naar boven. Walgelijk, dit soort acties. Vergis je niet wat voor een uitwerking dit op je kind heeft!

Succes! Ben benieuwd naar het vervolg.

Gemeen

Kijk ook even voor tips op Mijn Kind Online, die zijn heel erg mee bezig met internetpesten. Wij hebben twee heel vervelende akkefietjes gehad dit jaar. Eerst ging een pestkop van dochters eerste basisschool (waar ze in groep 7 is weggegaan) de kinderen uit dochters klas op het VO zitten opjutten, dat dochter een stalker was en dat het 'lachen' was om haar weg te pesten. Leuk als je net aan een nieuwe school begint! Dit hebben we allemaal geprint voordat het werd verwijderd en ik heb ook een kopie aan die ouders gemaild, die er nauwelijks op reageerden. Niks excuses of zo. De tweede keer werd dochter ervan beschuldigd dingen door te kletsen aan de mentor over wat er over die mentor op Hyves werd geroddeld. Dat had dochter niet gedaan en het is later ook uitgekomen hoe mentor daar dan wel achter was gekomen, maar toen had de hele klas dochter al geblokkeerd op Hyves.
Een vriendin van dochter werd zelfs bedreigd op Hyves. Het is zo gemeen wat er allemaal gebeurt via internet en de uitwerking op de kinderen is verschrikkelijk.

Ook alles kopiëren!

Mocht je de site of andere vervelende toestanden vinden heb ik een tip. Kopieer het DIRECT op een word-bestand dat je bewaard. Want zeker bij hyves kan degene die zulke akelig dingen schrijft het er ook zelf weer afhalen en dan ben je het bewijs weer kwijt. Soms staan die dingen er maar een dagje op. Of een paar uur. Maar dan is het kwaad al geschied en je kan het niet zomaar terugvinden. EN de boosdoeners kunnen alles ontkennen.

Adina:

Hoe gaat het nu? Ik ben zo benieuwd of je het hebt kunnen aanpakken en de site kunnen achterhalen.

Groet, Moppeke

Ja!

Ik zit ook steeds te kijken of er een update is van Adinda.

Stoepkrijt:

Jij was al net zo benieuwd als ik lees ik...

Ik zat te grommen toen ik het las, en het bracht ook slechte herinneringen naar boven. Ik hoop toch zo dat Adinda het goed heeft kunnen aanpakken en de daders flink worden gestraft. Deze ellende heeft zoveel impact bij je kind, dat levert echt schade op.

Hoe is het met jouw dochter op school?

Moppeke

Bij mijn dochter is het wel goed, de klas zelf is niet leuk, maar ze heeft leuke vriendinnen in de parallelklas. Om ons heen zijn dit jaar veel kinderen gepest via Hyves, we hebben gezien hoe hoopvolle eersteklassers veranderden in achterdochtige hoopjes ellende. Niet okee!

Fijn

dat het goed met haar gaat. Die van mij gaat nu de overstap naar het VO maken. Ze kijkt er enorm naar uit.

Maar ik hou ook mijn hart vast voor dit soort gruwelverhalen....

Moppeke - anders dan basisschool

Na de fantastische juf van groep 8 had ik aan het begin van de brugklas het idee dat ik op dezelfde voet kon doorgaan met de mentor. Dat bleek fout gedacht. Ik heb de mevrouw een paar keer gemaild of opgebeld over dingen die ik helemaal mis zag gaan, maar dat liep niet goed af. Binnen de kortste keren had ik het stempel overbezorgde zeurpiet. Terwijl de mentor niet zag wat er in de pauzes en tussen de lessen door allemaal voor akeligs gebeurde (nare liedjes, bijnamen, spullen afpakken enz). Hoe harder ik mijn best deed, hoe meer weerstand ik ondervond. En voor de kinderen in de klas die het slachtoffer waren, werd het alleen maar erger, want ineens moest er dan gepraat worden maar wel met een groep van vier pestkoppen tegenover één gepest kind. Dochter heeft haar heil buiten de klas gezocht en heeft een ontzettend leuk vriendengroepje opgebouwd, waarmee ze ook buiten school omgaat. En gisteren kregen we het verlossende woord dat ze volgend jaar naar de klas mag waarin 5 van de meiden uit dat groepje zitten.
Pestkoppen zitten in elke klas, het gaat erom dat je dochter een paar kinderen heeft met wie ze het wel goed kan vinden. Dochter werd door een meisje uit haar klas standaard 'vriendloos mensje' genoemd. Dat was voor dat kind zo'n gewoonte geworden, dat ze dochter ook zo aansprak toen die met een groep vriendinnen op het plein zat en pestkopje alleen voorbij liep. De vriendinnen barstten keihard in lachen uit (wie is hier nou een vriendloos mensje?) en pestkopje heeft het daarna nooit meer gezegd.
Ik vind het nog steeds een wrede wereld, zo'n school, maar dochter weet zich inmiddels aardig te handhaven. Ik hoop dat er bij jouw dochter wel wat meer aandacht aan sociale omgang wordt besteed dan bij mijn dochter. Ik ben niet echt onder de indruk van wat ze er daar op school aan doen. Dochter had het ook wel extreem slecht getroffen met haar klas, in andere klassen waren nog wel eens klassefeesten, bij haar in de klas waren altijd ruzies tussen kinderen onderling en tussen groepjes en is er behalve het verplichte sinterklaas niets gemeenschappelijk gevierd.

Stoepkrijt

Ik heb veel draadjes van jou gevolgd, en als ik in grote lijnen zo je verhaal lees, krijg ik er de bibbers van.

Vriendloos mensje, hoe verzint zo'n kind het. Maar ja, rotte eitjes zitten overal, en sommige gaan er helemaal in op anderen het leven zuur te maken.

Mijn dochter kijkt enorm uit naar de overstap naar het VO. Ze is helemaal klaar met de basisschool. Buiten pestgedrag (dat deels op haar nieuwe school in groep 8 doorging door een zeer rot en jaloers ei) hebben beide scholen mega zitten slapen qua leerproblemen. Uiteindelijk weten we nu (eindelijk) door externe expertise in te schakelen, dat we een zeer intelligente maar dyslectische dochter hebben. Dat is in ieder geval goede info voor een nieuw begin.

We willen de basisschooltijd graag snel afsluiten.

Ze heeft net een introductiedag van het VO gehad, en er zit niet 1 bekende in haar nieuwe klas. Niet van haar vorige school en ook niet van haar huidige basisschool. Dat is een goed teken, een nieuw begin. Daarnaast heeft ze wel een vriendinnetje buiten school om dat ook in haar klas is. Dat doet ons goed, en hopelijk gaat het ook goed.

Overigens gaat ze aan het einde van de zomervakantie, net voor het begin VO, nog een training doen bij de orthopedagoog. Gericht op pesten, omgang met elkaar, tips en tricks, do's en don'ts maar vooral bewustwording van eigen gedrag en hoe om te gaan met bepaalde situaties. Die training doet ze met een aantal gelijkgestemde kinderen met dezelfde achtergrond als zij.

Dat is in ieder geval een ding dat wij als ouders eraan kunnen bijdragen, aan een goede voorbereiding/overstap naar het VO.

Ik hoop van harte dat de tijd op het VO beter zal zijn, en dat ze kan genieten op school. Maar helemaal gerust erop zijn... nee Daarvoor hebben we al teveel meegemaakt.

Ik heb mijn dochter trouwens wel heel goed doordrongen van het feit dat er op elke school en in elke klas rotte eitjes zitten, dus dat ze daar mee zal moeten dealen. Want zo is het leven nu eenmaal. Helaas.

Fijn dat jouw dochter naar een andere klas mag! Dat verdient ze zeg, hopelijk wordt komend jaar een stuk relaxter en leuker op sociaal gebied!

Groetjes, Moppeke

Aldina?

Hoe is het afgelopen? Ik ben erg benieuwd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.