Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

bertje1

bertje1

06-11-2013 om 17:46

ipad versus tablet

ondanks mijn aversie, is een ipad misschien toch wel handig.
mijn vragen:
- wat is verschil ipad en tablet
- kun je op een ipad alles wat op je eigen normale computer ook kan?
- kun je een stikje in een ipad doen zodat je iets makkelijk kunt overzetten naar de pad (en weer terug op de compu)??
en:
is het mogelijk om je gewone mail standaard OOK door te sturen naar een online mail?? en hoe veilig is online mail? (hahah wat een vragen...)
alvast bedankt.

o ja: zijn er ook tablets met internetaansluiting (naast wifi)?


Charis

Charis

07-11-2013 om 08:59

Tablet

Bertje, een iPad is zeker handig en ook erg leuk! Het is ontzettend gemakkelijk om een klein handzaam apparaat beneden te hebben liggen dat je niet hoeft op te starten, maar dat onmiddellijk klaar is voor gebruik en waarop je alles kunt googlen wat je wilt en je bovendien een hele rits handige en leuke apps kunt zetten.

Om antwoord te geven op je vragen:
- Er is geen verschil tussen een iPad en een tablet. Een iPad ís een tablet, een van de vele soorten die er op de markt zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook voor een Samsung Galaxy of Nexus kiezen. Als enigszins digibeet bent, is de iPad wel een apparaat dat je gemakkelijk onder de knie krijgt omdat het besturingssysteem iOs erg gebruikersvriendelijk is (ook mijn schoonmoeder van 72 kan er min of meer probleemloos mee overweg).

- Nee, een tabletcomputer zoals de iPad beschikt niet over de volledige functionaliteit van een computer maar is veel beperkter.

- Op een iPad kun je geen usb-stick aansluiten. Op bijvoorbeeld de Samsung wel.

- Op een iPad en andere tablets kun je gewoon je standaard mail ontvangen als je dat wilt en daarnaast ook nog online webaccounts gebruiken zoals gmail. Dit is net zo veilig als op een computer.

- Als je behalve wifi ook internet buiten de deur wilt (3G) dan moet je een iPad of tablet met 3G-functionaliteit aanschaffen. Daarvoor betaal je extra.

Succes met je keuze!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-11-2013 om 09:48

WiFi

Ik heb zelf een iPad zonder 3G. Als ik de iPad buitenshuis gebruik is dat op plaatsen waar wifi is. Vrienden, werk, camping, Starbucks, McDonalds. Geen 3G scheelt een hoop geld.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 10:06

gewicht

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel verstand ervan, al hebben wij wel een Ipad in huis.
Het enige verschil wat mij is opgevallen is het gewicht. Ik vind een Ipad zwaar. Iig zwaarder dan de samsungtablet van mijn schoonmoeder.

Charis

Charis

07-11-2013 om 10:19

Gewicht?

Gewicht is eerlijk gezegd wel het laatste waarop ik mijn keuze voor een tablet zou baseren

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 11:30

Nou Charis

Ik vind het een vervelend ding om mee op de bank te zitten. Zwaar in de hand. Mijn man zit er altijd mee aan tafel. Dan zit ik net zo lief achter een laptop

Puck

Puck

07-11-2013 om 11:55

Ook tablet fan

Het grootste verschil tussen een iPad en een tablet is dat een iPad exclusief van Apple is met de eigen software en dat de meeste andere tablets Android hebben. Ander besturingssysteem dus. En een iPad is fors duurder dan een tablet.
Het voordeel van een tablet boven een laptop of computer is dat het veel handzamer is en dat het veel sneller opstart. Je kijkt zo veel makkelijker even je mail, of surft veel sneller even op internet voor informatie. 's Morgens bij het ontbijt lees ik zo snel even de krant op de tablet, ik gebruik m als kookboek, houd er een kasboek in bij, lees de reclamefolders digitaal via spottify.
Kortom, het is geen vervanger voor een laptop, maar wel een heel fijne en handige aanvulling.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-11-2013 om 14:17

Nieuwste iPad

De iPad Air is 469 gram, beduidend lichter dan de voorgangers. Ik heb een hoes waarmee ik hem lekker kan neer zetten en vasthouden.
Een iPad ís een tablet, net zoals een haring een vis is.

aversie??

Aversie tegen een iPad? Leg eens uit, ik wist niet dat dat mogelijk was...

USB heb je niet nodig, want alles staat in je iCloud.

Als je echt een aversie hebt kan je er ook nog een soort laptop van maken door er een toetsenbord aan te hangen.

Ik zou niet kiezen voor alleen een iPad, maar als aanvulling op een laptop. Voordelen: snel, makkelijk en handzaam. Nadelen: als je echt wilt werken (dus bijv. met Word) vind ik een laptop nog steeds handiger.

Als je het geld hebt, zou ik wel kiezen voor een iPad en niet voor een Android tablet. Het is niet alleen gebruiksvriendelijker, maar je hebt ook meer keuze in apps en als je ook een iPhone hebt, synchroniseert hij alles direct.

lennest

lennest

07-11-2013 om 22:38

Flash

Het grootste nadeel van de ipad is dat websites met flash niet te 'zien' zijn, ios ondersteunt dit niet. Apple heeft een andere tekstverwerker dan windows, maar dat hoeft niet het probleem te zijn. De tablet is geen pc.
Ik lees ook veel boeken op de ipad, via itunes kun je heel makkelijk boeken of muziek op de tablet te zetten. De android ken ik eigenlijk niet.

Flash

Flash kan wel, moet je een appje voor installeren

Word weet ik eigenlijk niet. Ik werk wel gewoon met Office producten op mijn Mac maar ik gebruik mijn ipad niet voor Word, etc. Wellicht is het wel mogelijk.

Puck

Puck

08-11-2013 om 11:25

gonnie

Ewn aversie tegen een ipad kan ik me voorstellen. Ik hebook een aversie tegen apple in het algemeen, gewoon omdat het je verplicht en beperkt tot alles wat alleen van apple afkomstig is. Bij een android systeem is dat toch veel minder.

puck

Dat was vroeger zo, maar nu toch niet meer. Ik werk ook gewoon met Word en Outlook op mijn Mac (die ook veeeel sneller opstart dan een Windows computer). Vroeger was Apple voor een kleine groep gebruikers, vooral in de grafische sector. Daardoor was software van andere partijen niet altijd in Apple uitvoering verkrijgbaar. Nu wordt Apple grootschalig gebruikt en passen ontwikkelaars hun software daarop aan. Bijna alles is voor iOS en Windows verkrijgbaar.

Terug naar topic opener: kijk uit met een aanschaffen van die hele goedkope tablets, dan blijkt nl heel vaak duurkoop.

Aiselle

Aiselle

08-11-2013 om 12:54

Samsung

Op mijn Samsung kan ik ook geen usb-stick aansluiten. Als ik iets wil overzetten doe ik dat met dropbox.

lennest

lennest

11-11-2013 om 12:53

gonniegans

Welke app gebruik jij voor flash voor de ipad?

nathalie

nathalie

14-11-2013 om 08:18

Dezelfde vraag

Ben er al uit bertje?
Ik zit met zo'n beetje dezelfde vraag. Ik wil een tablet maar ga ik nou voor een apple of een android besturing?
Ik ben niet heel handig op de computer maar gewonen dingen als emailen en een beetje surfen lukken wel. Applebesturing is intuïtiever maar men zegt dat android daar tegenwoordig weinig meer voor onder doet. Ik heb geen Iphone en als er een smartphone komt (nu nog nog een simpele gsm) dan zal dat een android worden zoals allemaal hier in huis.
Kortom ik neig naar android maar als ik er niet makkelijk mee overweg kan dan betaal ik liever meer voor een apple... lastig hoor.
De applefans zweren bij hun Ipad dat hoor ik veel om me heen en ook in dit draadje. Zijn er ook supertevreden androidgebruikers die niet anders zouden willen? Of ligt dat meer in de lijn van een goed alternatief voor als je je budget meer wilt laten meespelen, zoiets als beste koop versus voordelige keus bij de consumentenbond, Miele versus Zanussi?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-11-2013 om 08:35

Uitproberen

Ga gewoon naar de Dixons en rommel een halfuurtje of langer op een iPad en een Androidtablet. Dan weet je het. Ik weet vaak binnen 5 minuten of het een liefde voor het apparaat wordt of dat ik het gefrustreerd in een hoek mik omdat het niet precies doet wat ik verwacht.

Jaina

Jaina

14-11-2013 om 13:02

Nathalie

Ik ben een zeer tevreden android gebruiker. De keuze had niks met prijs te maken want de Samsung Galaxy Tab die ik heb is maar iets goedkoper dan de Ipad. Als ik liever een ipad had gehad dan was ik daar voor gegaan. Ik vind een ipad verder ook prima. Mijn middelste dochter heeft er een en ik heb die ook wel gebruikt en het functioneert prima.
De reden dat ik voor een android ga:
meer gratis apps ter verkrijgen
open source dus makkelijker zelf dingen aan te passen
geen gedoe met itunes, alles rechtstreeks op de tablet te zetten vanaf de PC
flash

Ik heb verder ook geen andere Apple spullen maar als ik bijvoorbeeld een Mac en een iphone had dan zou ik vast voor een ipad kiezen want dan heb je die connectivity tussen de verschillende apparaten. Aangezien ik met een gewone PC werk en een samsung telefoon heb speelt dat voor mij dus helemaal niet.

Dat ipad makkelijker te besturen is heb ik nooit zo gemerkt. Ik zie weinig verschil tussen het bedienen van mijn tablet en de ipad wat betreft moeilijkheidsgraad. De android tablet is echt niet moeilijker te bedienen.

Uiteindelijk denk ik dat een android tablet in het hogere segment en een ipad elkaar weinig ontlopen wat betreft prestaties en gemak van bedienen.

Er zit wel een groot verschil tussen de hele goedkope android tablets en tablets in het duurdere segment. Hele goedkope tablets reageren vaak niet heel goed en zijn sowieso langzaam.

ipv android kan je trouwens ook kiezen voor windows tablets. Daar heb ik nog niet mee gewerkt en er zijn veel minder apps beschikbaar maar ik heb van sommige mensen ook enthousiaste verhalen gehoord.

Amazon heeft ook een eigen bestuursysteem in de kindle fire. Die is goedkoop maar ik zou er niet vlug voor kiezen omdat je dan wel erg vast zit aan Amazon wat betreft aankopen.Het is wel een fijne tablet als je echt alleen wilt lezen of films/series kijken.

Je hebt ook nog andere meer onbekende bestuursystemen maar wederom daar zou ik niet voor kiezen.

Flash

Voor flash heb je een andere browser Puffin nodig maar er zijn ook diverse apps voor te verkrijgen. Zoek maar eens op ipad flash, Apple flash ofzo. Maar staar je niet blind op Flash, de fabrikant Acrobat is er al mee gestopt. Dus dat is aflopende zaak. Nieuwe websitebeheerder kiezen voor iets anders.

Ik deel de mening van Jaina ook, de high end tablets zullen elkaar niet veel ontlopen maar kijk uit met de aanschaf van die goedkope kindermodelletje. Die draaien vaak op hele oude Android versies.

Synchroniseren

Dan heb ik ook meteen even een vraag, als dat mag. Stel dat wij een Ipad aanschaffen. Dat is handig want ik heb ook een Iphone, dus dat wordt gesynchroniseerd. Maar man heeft ook een Iphone. Een Ipad is wel genoeg voor ons in huis, maar hoe gaat dan dan? Synchroniseerd ie dan steeds opnieuw of heb je verschillende gebruikers?

nathalie

nathalie

15-11-2013 om 11:03

Fijn

die reacties, kan ik wel wat mee. Ik ga idd maar eens naar Dixons die zit hier wel, en dan maar eens proberen. Ik was sowieso wel van plan om er wat geld aan uit te geven voor iets goeds vandaar dat een Ipad evt wel in aanmerking komt. Een android mag evenveel kosten maar zal ws vanzelf wel wat goedkoper uitkomen.
Grappig dat jij zegt dat er voor android meer tablet-apps zijn Jaina, in de consumentengids staat precies het tegenovergestelde. Maar wel fijn om te horen dat jij niet veel verschil merkt in moeilijkheid tussen de apple en android bij jullie thuis. Wordt vervolgd!

Charis

Charis

15-11-2013 om 11:20

Nathalie

Als je voor een iPad kiest, hoef je natuurlijk niet per se het allerlaatste model te kiezen. Scheelt ook weer in de kosten.

Jaina

Jaina

15-11-2013 om 11:41

Nathalie

Niet meer apps voor android wel meer gratis apps. Apple heeft inderdaad meer apps maar vaker betaald.

nathalie

nathalie

16-11-2013 om 14:04

boeken en kranten lezen

Ik lees hier dat jullie ook boeken en kranten lezen op de tablet. Maar daar moet je dan toch voor betalen zeker? E-boeken zijn bijna net zo duur als gewone boeken en op kranten moet je geabonneerd zijn. Of is het zo (zie Jaina) dat dat op android wel gratis kan en op apple niet?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-11-2013 om 15:16

Nathalie

Ik heb een regulier abbo op de NRC en kan hem dan ook downloaden. Je kan geloof ik ook een enkel digitaal abbo nemen. Boeken koop ik in het echt en ik krijg wel eens een digitaal boek. Digitale boeken zijn goedkoper dan papieren. Voor een bestseller vind ik digitaal prima, voor literatuur wil ik 'the real thing' en het liefst nog ingebonden ook. Voor mijn studie staat alles op ELO, en ipv dat uit te printen heb ik het op de iPad gezet. Je kan aparte mappen maken in de boekenkast. Zo heb ik kinderboeken, engelstalig, al gelezen en studie. Reuzehandig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-11-2013 om 18:16

Ik heb allebei hier in huis

En ik ben de Ipad echt wel gaan waarderen in de loop der tijd, maar de Samsung blijft toch favoriet. Zoveel makkelijker in gebruik, veel meer keuze in goeie en goedkope apps en veel toleranter voor B-merk accessoires. Op een Apple werkt alleen maar Apple goed. Verder is de camera van de Samsung beter en met flits.

De IPad lijkt wel stabieler te zijn. Beiden zitten behoorlijk vol en ik merk dat de Samsung daar minder soepel mee om gaat. De IPad draaide nog soepel door terwijl er nog maar 100 mb vrije ruimte was. De Samsung trekt dat niet.

Overigens kan ik prima een USB stick aansluiten op de Samsung. Op de IPad kun je echt niks aansluiten.

Apps

Ipad Apps zijn ook beter, worden strenger gecontroleerd op bugs. Je komt niet zo maar in de app store. Ik geloof ook niet dat er meer gratis Apps zijn voor android en zou de Consumentenbond meer vertrouwen. Android loopt in alles toch iets achter. Neemt niet weg dat het prima werkt hoor en er zeker niks mis mee is. En jongens, een USB heb je ook echt niet meer nodig hoor!!

Jaina

Jaina

16-11-2013 om 23:59

Nathalie

Boeken en tijdschriften zijn overal even duur maar dat zijn natuurlijk ook geen apps. Je kan uiteraard de boeken/tijdschriften rechtstreeks downloaden op je tablet of je kan ze overzetten vanaf de PC of een andere bron (daarvoor vind ik persoonlijk USB toch wel erg makkelijk want dan hoef je niet met itunes te werken)
Je hebt ook genoeg gratis boeken maar ik weet niet hoe de verhouding android/apple is. Op android heb je wel een paar apps waarmee je bepaalde apps die normaal betaald zijn weer gratis kan downloaden. Op je tablet zit automatisch google play maar je kan zelf extra stores downloaden zoals bijvoorbeeld aptoide, get jar en slide me waarmee je vaak meer gratis apps kan downloaden dan via bijvoorbeeld google play.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-11-2013 om 15:57

Jaina

Ik stop de boeken in Dropbox en kan ze op elk willekeurig apparaat er weer uit halen. Ik sluit de iPad zelden aan op iTunes.

nathalie

nathalie

19-11-2013 om 20:03

aangeschaft

Nou de kogel is door de kerk hoor. Ik heb de spaarpot geleegd en me een Ipad aangeschaft. Ik vond het lastig om zo in de winkel te zien wat me het best zou bevallen daarvoor weet ik er nog te weinig van. Op advies van mensen uit een paar verschillende winkels is het Ipad geworden en nu nog leren ermee te werken.
Als ik lees 'Op je tablet zit automatisch google play maar je kan zelf extra stores downloaden zoals bijvoorbeeld aptoide, get jar en slide me waarmee je vaak meer gratis apps kan downloaden dan via bijvoorbeeld google play.' dan ben ik er nog lang niet want daar kan ik geen soep van koken haha.
Goed te horen dat het missen van een USB niet erg is Gonnie, dat ga ik dan ook nog wel erveren.
Rosa jij hebt ook een Ipad air? En hoe gaat dat dan met boeken via dropbox en hoe kom ik aan gratis boeken? En zelden de Ipad aansluiten op Itunes? Itunes zit er toch gewoon al op?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

19-11-2013 om 20:46

Gefeliciteerd

Hier ga je héél veel plezier van hebben! Ik heb de iPad 2 en zolang 'ie het doet komt er geen andere. Ik ken wat mensen die me soms boeken mailen of ze in Dropbox zetten. Voor vakanties zet ik heel veel verschillende op de iPad zodat ik zo kan doorlezen maar ze ook kan weg doen zonder bang te zijn dat ik zonder kom te zitten. Ik praat dan over zo'n 1200 boeken, inclusief kinderboeken. Op de computer heb ik er meer. Beetje rondvragen, zo kom je het makkelijkst aan boeken. Een leuke app is de vakantiebieb, in de vakantieperiode kan je dan boeken downloaden die na de vakantie automatisch van je pad af gaan.
Je hebt iTunes nodig om het apparaat de eerste keer aan de praat te krijgenof om muziek of boeken van je computer op je iPad te krijgen. Ik doe dat dus niet, de muziek luister ik online via bluetooth. Van de pad naar een versterker zonder draadjes. De boeken haal ik uit dropbox.
Ach, en er mee werken... het ding kan niet stuk door ergens op te klikken dus je moet gewoon alles uitproberen. Wat ik handig vindt is om dezelfde soort apps bij elkaar te zetten. Nieuws, weer, magister, laatste reclamefolders onder 'info', kinderoefenspul bij elkaar enzovoort.
Al die soorten apps hebben hun eigen winkel, dat bedoelen ze met die GooglePlay. Wanneer je apps uit verschillende winkels kunt kopen heb je meer mogelijkheden. Je kan dan een andere winkel downloaden zodat je uit die winkel ook spelletjes kunt kopen. Ik ben al helemaal gelukkig zoals het nu is, ik hoef niet nog meer. Ik heb wel App van de dag, iedere dag een betaalapp gratis. Als het een leuke is, download ik hem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.