Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jacquel

Jacquel

20-10-2020 om 10:57

Legitiem belang

Ik baal van cookies en zet ze ook altijd uit. Maar nu komt opeens de term 'legitiem belang' om de hoek kijken. Ik zet bv. de cookie voor marketing uit, maar als leveranciers een legitiem belang hebben, mogen ze die toch plaatsen. Gelukkig kan ook dat uitgezet worden, maar dat gaat, ondanks mijn standaardinstellingen, niet automatisch.

Vandaag zag ik dat deze website ook cookies wil plaatsen bij legitiem belang.

Maar wat is dat legitieme belang, dat ze boven mijn privacy stellen? Dat is gerechtvaardigd belang, zegt het infoblokje. Ja, duh, dat betekent gewoon hetzelfde, maar zegt niets wanneer een leverancier meent dat belang te hebben en waarom dat belangrijker is dan mijn privacy. Wie weet hoe het zit?

V@@s

V@@s

20-10-2020 om 11:52

vind het ook verwarrend

Ook doordat alles wat je aanzet rood wordt, dan krijg ik het idee dat je het juist uitzet (of misschien is dat wel zo).

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2020 om 12:01

Cookiedrama

Die cookiewalls zijn vreselijk. Fijn dat jij zo fanatiek bent, maar gegeven de keus tussen gewoon alles goedkeuren en een half a4tje met voorkeuren opgezen klik ik dan maar gewoon op accepteren.

Installeer anders de Brave browser en browse in een private window.

cookiewet versus AVG

Ik denk dat het toegevoegd is om aan de AVG te voldoen. De AVG is wat duidelijker dan de Cookiewet dat er expliciete toestemming nodig is (geen opt-out maar opt-in), en dat 'legitiem belang' biedt een uitzonderingsgrond op die vereiste van expliciete toestemming.

De Cookiewet ondertussen blijft gewoon van toepassing. Die 'legitiem belang' cookies kunnen voor de cookiewet in heel verschillende categorieën vallen (intern versus 3rd party, technisch noodzakelijk versus niet noodzakelijk). Daarom dat je sommige van die 'legitiem belang' cookies wel kunt uitzetten en sommige niet.

'legitiem belang' is geen rechtvaardiging om cookies te zetten. Het staat nergens in de Cookiewet. Als de Cookiewet voorschrijft dat er voor een bepaald soort cookies toestemming nodig is, dan verandert 'legitiem belang' daar niets aan.

Niet alle cookies worden gebruikt om persoonsgegevens te verzamelen of te linken. Dus niet bij alle cookies is een AVG verwerkingsgrond nodig. Soms is alleen de Cookiewet van toepassing en niet de AVG. Maar voor veel cookies is een dubbele rechtvaardiging nodig: waarom mag het van de Cookiewet EN waarom mag het van de AVG.

Jacquel

Jacquel

20-10-2020 om 18:24

Syboor

Dank voor de toelichting. Ik weet echter nog steeds niet wanneer er sprake is van legitiem belang dat mijn privacy overstijgt. Ik wil graag een concreet voorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.