Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Ontmoeting SNS vriendjes

Mijn dochter van 13-jarige heeft een paar vrindjes die via Instagram leren kennen.

Ze hebben dezelfde interesse, K-Pop/Koreaanse Pop muziek, en het lijkt leuk om zijn mening/opinie over de muziek te delen.
Maar tegenwoordig wil ze graag om deze SNS vriendjes te ontmoeten.
Het is logisch, en we als haar ouder, elke keer gaan we samen met mijn dochter een lang reis maken om deze vriendjes te zien.
Elke weekend reizen we naar noord, zuid, oost, west, echter hele Nederland om deze vriendjes te ontmoeten, en natuurlijk moeten we ook.

Ik vroeg aan de mentor van mijn dochter en
haar antwoord was "het is heel normaal tegenwoordig,
daarom moeten jullie niet verboden".
Maar toch zijn we soms erg onrustig,
vooral wil mijn dochter gaat logeren bij de ongekende.
Maar is het normaal voor deze tijd van SNS?
Eerlijk zeggen, "te ver" voor ons!

Barbara

Barbara

26-02-2018 om 23:40

Beperken

Je kunt met je dochter een maximumafstand afspreken. Als jij bijvoorbeeld in Utrecht woont, dan zeg je tegen haar dat ze alleen mag afspreken met kinderen die bijvoorbeeld maximaal 30 kilometer ( of 40 of 50) verderop wonen. En je kunt ook zeggen maximaal een keer per maand ofzo. Je kunt ook vragen of er een keer een vriendje of vriendinnetje bij jullie komt. Die neemt dan ook vast een ouder mee, want ook dat kind mag vast niet alleen bij een onbekende langs. Zo leer jij ook nieuwe mensen kennen.

En logeren zou ik de eerste keer niet doen, maar als ze een paar keer met hetzelfde kind afspreekt en het wordt een vriendschap en de andere ouders vinden het ook goed, dan kun je het andere kind eerst bij jou uitnodigen als je het eng vindt.

Ja, 13 jaar, dan begint het loslaten....

Ps: ik vind het knap dat je als buitenlandse hier je vragen stelt om te leren “hoe wij het doen”

Mijntje

Mijntje

27-02-2018 om 12:13

ouderwets

Mijn oudste zoon is 13 en hij zou dit van mij nog niet mogen. Alleen met bekenden kletsen die hij in het echt kent. Zeker niet logeren. En ik zou ook echt niet elk weekend met hem digitale vriendjes irl willen ontmoeten, maar daar hebben we ook geen tijd voor.
En misschien ben ik heel ouderwets
Als het echt niet anders kan dan bij jullie thuis idd.

Niki73

Niki73

27-02-2018 om 12:19

Nee, geen goed idee

Mijn dochter mag zonder mij geen mensen ontmoeten die ze online heeft leren kennen en daar zeker niet logeren! Dit zijn nu net de dingen waar voor gewaarschuwd wordt, die heel gevaarlijk kunnen zijn. Ik zou die online-vriendjes eerst bij mij thuis uitnodigen en dan mijn gevoel volgen: is dit een betrouwbare persoon of niet.

rutiel

rutiel

27-02-2018 om 12:50

Ieder weekend?

Ik vind het best wat hoor, om ieder weekend te reizen zodat je kind haar vriendjes kan ontmoeten. Dan heb je zelf toch nauwelijks nog een sociaal leven?

Wat doen jullie dan in de tussentijd dat zij bij die vriendjes zit?

Logeren: tja, als jullie haar toch wegbrengen dan heb je misschien ook al kennis gemaakt met de ouders van die verschillende vriendjes. Dat lijkt mij dan weer minder een probleem, althans: niet een groter probleem dan laten logeren bij vriendjes van school (die je ook niet zo goed meer kent op die leeftijd).

Alison

Alison

27-02-2018 om 12:56

SNS vriendjes

Ben ik nou de enige die niet snapt wat SNS vriendjes zijn?

En on topic, je hoeft maar naar het nieuws van vandaag te kijken om te zien wat de risico's van afspreken met een internetdate kunnen zijn. Het is natuurlijk allemaal nog niet duidelijk en er kan ook iets anders gebeurd zijn met Orlando maar daten met een onbekende zonder voorzorgsmaatregelen is hoe dan ook niet slim en zeker niet voor een 13-jarige. Dat had ik nooit toegestaan. Als ze persé hadden gewild dan was ik meegegaan of had ik de date bij mij thuis uitgenodigd. (date in de ruimste zin van het woord)

Nee

Mijn oudste is nog geen 13 maar ik kan me voorstellen dat als er een hechte vriendschap is ontstaan via Instagram of zo iets dergelijks dat ik mijn kind een keer naar een andere stad of dorp begeleid per auto of openbaar vervoer maar zeker niet elke weekend. Ik denk dan meer aan een keer in vakantie. Mocht de vriendschap blijvend zijn dan kan ze later af en toe alleen gaan. Ik zou wel willen zien waar ze heen gaat op die leeftijd. Afspreken met onbekenden is eigenlijk sowieso een non-go. Zoals jij dit vertelt heb ik het ook nog niet gehoord van familie of vrienden en vraag me af wat die kinderen dan doen en hoe jullie dat doen? Eerst even koffie bij de ouders van dat andere kind en dan 2 uurtjes later weer ophalen?
En nee, Alison, dat weet ik ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.