Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Alison

Alison

06-12-2017 om 00:13

PC voor 80+

Mijn vader van 81 wil een pc. Hij heeft voorheen wat dingen gedaan op de pc van een neef die bij hem stond maar die is nu weg.
Probleem is dat hij niet bepaald verstand heeft van computers. Ik vind het al heel wat dat hij wil doen.
Nu zoek ik een pc met simpele software. Bestaat zoiets? Ik google me suf maar ik vind alleen een tablet. Dat wil hij niet en lijkt me ook niet handig want een monitor is groter en voor hem makkelijker te lezen.
Iemand al eens zoiets uitgezocht?

Seniorweb

https://www.seniorweb.nl/artikel/aankoophulp-laptop

"2-in-1
Een tussenvorm tussen tablets en laptops zijn zogenaamde 2-in-1 ofwel hybridelaptops. Deze apparaten kunnen qua vorm wisselen tussen een tablet en een laptop. Soms met een afneembaar toetsenbord, soms met een draaibaar of 360 graden om te klappen beeldscherm. Ze werken vrijwel altijd met Windows als besturingssysteem en zijn voorzien van een aanraakscherm. De prijzen beginnen iets boven die van instaplaptops, maar vanaf circa 350 euro zijn ze al te vinden. Het voordeel: de intuïtieve bediening en manier van werken van een tablet, maar ook de productiviteitsmogelijkheden - met een echt toetsenbord - van een laptop. Het nadeel: ze zijn zwaarder dan tablets en wegen ook meer dan de lichtste notebooks."

En dan zou ik toch een keer je vader meenemen naar de Mediamarkt om zelf een beoogde laptop te proberen. Soms komen daar onvermoedde attentiepunten uit voort die vanzelf leiden tot een andere aankoop.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2017 om 09:15

Geen tip wel 2 centen

over een laptop icm niet goed kunnen zien... niet iedereen is hetzelfde natuurlijk, maar ik vind een laptop echt iets heel erg ongemakkelijks. Het scherm staat laag, het toetsenbord vind ik echt onplezierig... Als de monitor groot genoeg moet zijn voor wat grotere letters en je comfortabel vooruit wilt kunnen kijken, heb ik dus liever een gewone desktop met royaal scherm.

Ik vind het ook fantastisch dat je vader hier nog aan wil beginnen. Complimenten! Als de computer nieuw in zijn huis staat, zou iemand alles kunnen installeren en dan hoeft er niet elk moment iemand te komen voor hulp, stel ik me zo voor.

Is de neef compleet uit beeld? Of anders: wonen jullie zo ver bij hem vandaan dat helpen te ingewikkeld wordt? Als hij geholpen kan worden zou ik gewoon een normale computer kopen, eventueel een occasion (zo noemen ze dat bij computers ook volgens mij ). Bij ons zit een winkel die tweedehandsjes verkoopt en de kringloop heeft ook wel eens wat staan.

Via vrijwilligerswerk kan hij ook hulp vragen.

V@@s

V@@s

06-12-2017 om 09:25

sim pc

Mijn ouders zijn erg tevreden met een simPC. Kun je niets zelf op installeren, dus ook niets fouts op doen. Mijn ouders zijn erg tevreden.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-12-2017 om 10:50

Chromebook

Je zou ook nog een chromebook kunnen proberen. Kan weinig aan kapot, documenten worden bewaard in the cloud. Zijn vrij goedkoop.

sophie

sophie

06-12-2017 om 14:42

leuk

En bedenk dat hij nog wel flink hulp nodig kan hebben. Mijn moeder is op haar 75e ook nog achter de pc gekropen. Ik heb flink wat uurtjes aan de telefoon gehangen als er weer iets was. Maar geweldig dat ze het willen leren, de senioren!

Ik heb bij de action een groot schrift gekocht met tabbladen en daar in eenvoudige uitleg de belangrijkste dingen opgeschreven. Daar attendeerde ik dan op als ze belde en ik het over de telefoon niet kon regelen.
-emailadres en wachtwoord(en)
-email inloggen
-emailprogramma gebruiken, teksten schrijven
-afbeeldingen invoegen, versturen
-afbeeldingen sorteren en opslaan in mappen
-google gebruiken/dingen opzoeken
-youtube gebruiken
-scannen en afdrukken
-internet bankieren

Ze is nu 80 en heeft er veel plezier mee. Ze vraagt sinds kort wel of ik haar mail wekelijks na wil kijken op belangrijke dingen(overheid ed). Dat doe ik nu van thuis, handel die af en verwijder dan ook meteen de niet relevante dingen om het voor haar overzichtelijk te houden

Je kunt nog overwegen om een netwerk aan te leggen.

sophie

sophie

06-12-2017 om 14:46

v@@s

Die simpc ziet er wel aantrekkelijk uit trouwens.

rutiel

rutiel

07-12-2017 om 17:25

Ja simpc

Mijn ouders hebben die ook. Fijn is dat er ook een vrolijke meneer bijhoort (of mevrouw) die alles heel rustig uitlegt. Voor hen is het echt ideaal. Ik vond het wel prijzig trouwens, maar mijn ouders hebben het geld er graag voor over.

Lente

Lente

07-12-2017 om 21:28

Mijn moeder is overgestapt op een ipad

Ze is nu 86. Ze is begin 80 met een pc begonnen. Dat ging best goed. Ze is naar een cursus voor ouderen geweest.
Maar langzamerhand werd het toch moeilijker voor haar. Ondertussen was er een Ipad bijgekomen. Die leek haar leuk in verband met de foto's en zo.
Nu gebruikt ze de pc niet meer maar wel de ipad.
En daarnaast heeft ze een oude iphone om te whatsappen. Om mobiel te bellen had ze al een eenvoudige mobiele telefoon en dat bevalt prima. Voor haar is het fijn dat de iphone maar 1 doel heeft, namelijk whatsapp. De mobiel is om te bellen. En ze heeft de Ipad om mail te ontvangen en websites te bekijken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-12-2017 om 21:44

Idd

Op een tablet kun je heel veel. Ook makkelijk om mee op de bank te zitten, bij ziekte in bed te hebben of mee te nemen op vakantie.

Triva

Triva

08-12-2017 om 07:43

nadeel tablet

Vind ik toch wel het typen. Tablet is er voor vergaderingen, scrollen door de stukken, voorbereiden etc maar tijdens de vergadering schrijf ik en mailtjes etc gaan via laptop.

Alison

Alison

10-12-2017 om 00:24

Ik heb het nog een keer met hem over gehad. Hij wil in ieder geval een pc. Hij gaat hem gebruiken om zijn bankzaken te regelen, YouTube filmpjes te kijken en wat rond te surfen.
Naar die SimPC en nog een andere heb ik gekeken maar ik vind het erg duur. Ook zijn de specificaties van de computer niet geweldig en er zijn genoeg mensen die hem kunnen helpen als er iets is.
Die tip van dat schrift is geweldig. Dat ga ik in ieder geval doen.
Nu ben ik ziek, al 2 weken ondertussen maar als ik weer uit de voeten kan zal ik hem zeker even meenemen naar de Mediamarkt. Kan 'ie eens snuffelen. Een tablet heeft 'ie vaker gebruikt maar dat is niet echt z'n ding en een Ipad of Mac wordt erg duur.
Ik denk dat het belangrijkste een groot scherm is zodat hij de letters groter kan zetten en toch nog makkelijk kan scrollen.
Bedankt voor het meedenken

Triva

Triva

10-12-2017 om 05:34

hulp

Hulp moet snel mogelijk zijn anders verliezen ze hun interesse. Gebruik daarvoor teamviewer oja en de laatste week van januari is er altijd de btw-korting bij mediamerkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.