Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Angela67

Angela67

29-04-2019 om 09:08

podcasts, artikelen beluisteren ipv lezen

Ik vraag me af of ik de enige ben die ervan baalt dat nieuws/artikelen vaker in podcast-vorm worden aangeboden? Ik lees een paar kranten veel online en lezen kan ik doen in mijn eigen tempo. Zo'n podcast/gesproken artikel vind ik veel 'dwingender' en daar zit ik zelf niet op te wachten. Maar het lijkt erop dat het tij niet keert . Ik ben er misschien ook te ongeduldig voor, maar ik ben eigenlijk benieuwd of mensen dit ook vonden en toch overstag zijn gegaan? Zou ik het toch moeten proberen omdat het ook misschien interessanter is dan ik denk?
gr Angela

Hanne

Hanne

29-04-2019 om 09:25

Heeft voordelen

Het heeft ook voordelen, je kunt het namelijk wel combineren met andere klussen, zoals de was strijken, tijdens het fietsen of in de auto.

Het was voor mij in het begin zeker wennen, maar achteraf ben ik blij dat ik die moeite heb gedaan.

@Emma

@Emma

29-04-2019 om 09:58

klop

ik heb ook vaak geen zin in luistergedoe ipv snel te scannen of een artikel intetessant genoeg is. Laatst een podcast geluisterd en ik vond het erg prettig. Wie weet wen ik er ook een keer aan Voor mijn dyslectische dochter is het wel fijn overigens.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-04-2019 om 11:14

idd

ik scan ook vaak liever een tekst om te bepalen of ik het gehele artikel grondiger ga lezen. Aan de andere kant, ik vind het ook erg fijn om een podcast te luisteren tijdens andere bezigheden. Ik handwerk graag, ondertussen luisterend naar een luisterboek of podcast - multitaskend ontspannen.

Athena

Athena

29-04-2019 om 11:27

Voor mij

is het ook niets. Ik houd niet van oortjes op mijn oortjes en ik lees een aantal kranten vaak in de trein. Ik kan daar moeilijk naar podcasts zitten luisteren zonder oortjes. Thuis heb ik ook niet de rust om te gaan zitten luisteren. Lezen gaat vermoedelijk sneller en lijkt me minder vermoeiend. Als ik wel de tijd had om te gaan zitten luisteren, zou ik iets kiezen waar ik meer van geniet. Een luisterboek (Harry Potter in het Engels lijkt me al heel lang geweldig), of mooie muziek, of een film kijken.

margaretha

margaretha

29-04-2019 om 12:05

ben er (nog?) niet aan begonnen

Omdat ik ook een hekel heb aan oortjes, luister nu al nooit de muziek op mijn gsm. Tijdens het autorijden luister ik ook bijna nooit naar muziek/ radio, ga dan zeker geen podcasts luisteren. En tijdens fietsen en wandelen ben ik te bang dat ik dingen om me heen zou missen en daardoor in een mogelijk gevaarlijke situatie kom. De enkele keer dat ik sta te strijken kijk ik graag een aflevering van een serie of een film. En idd bij lezen kun je makkelijk kiezen wat evt. over te slaan of terug te lezen

Lusithania

Lusithania

29-04-2019 om 12:13

Botgeleiding

De koptelefoons van Aftershokz hoor je door botgeleiding. Je zet ze vóór je oren en je oren blijven vrij om je omgeving te horen.
Ik ben er blij mee.

Inanna

Inanna

29-04-2019 om 12:16

ik kan het niet

Mijn gehoor schakelt uit als ik iets anders aan het doen ben. Dus als mijn oog op iets valt en ik ga het lezen, dan hoor ik niks meer.
Ook als ik bezig ben met iets anders waar ik me op concentreer, komt de info niet echt meer binnen.

Athena

Athena

29-04-2019 om 14:32

Net als

Margaretha en Inanna. Niet in het verkeer en als ik me concentreer hoor ik sowieso niets meer.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-04-2019 om 14:39

inanna lezen en luisteren

maar dat is logisch, dat je die 2 dingen niet kunt combineren, lezen en luisteren. Het gaat dan in beide gevallen om talige taken. Maar praktische zaken met je handen (bv. aardappels schillen) combineren met luisteren (naar een radio of podcast) - lukt dat ook niet? Dat is dan volgens mij wel bijzonder.

Mijntje

Mijntje

29-04-2019 om 14:45

Nee

ik ben denk ik ook te oud hiervoor en heb geen plannen in die richting. Ik lees nauwelijks kranten op internet, maar liever de gewone papieren krant en een echt boek. Als ik aardappels schil of een ander klusje wil ik gewoon rust aan mijn hoofd.

Inanna

Inanna

29-04-2019 om 15:19

nou Tine

Lezen was misschien een slecht voorbeeld, maar ook als geconcentreerd bezig ben met tekenen of schilderen of zoiets, wat totaal niet talig is, dan hoor ik dingen gewoon niet.
Het is meer dat als ik me niet vreselijk concentreer op luisteren, dat het gewoon niet binnenkomt. Mensen moeten ook niet tegen me gaan praten vanuit het niets, dan hoor ik gewoon niet wat ze zeggen, dan realiseer ik me vaag dat ze iets gezegd hebben, maar wat, daarvan heb ik dan geen idee.
Dus als mijn interesse even verslapt tijdens een podcast of een luisterboek, dan mis ik gewoon een heel stuk. Ik heb het geprobeerd met een echt goed luisterboek, spannend verhaal, goede stem, maar ik blijf terugspoelen omdat ik stukken niet gehoord heb.

Pirata

Pirata

29-04-2019 om 15:24

Nee

Ik lees liever. Filmpjes als nieuwsitems kijk ik af en toe, maar ik vind meestal de tekst het prettigst.
Sowieso doe ik graag maar één ding tegelijk, dus aardappelen schillen/was opvouwen/reizen met een tekst waar ik met enige concentratie naar moet luisteren, niks voor mij.

mirreke

mirreke

29-04-2019 om 16:05

Toch wel

Ik ben sinds enkele maanden helemaal om. Podcasts zijn vaak diepgravender dan gewone nieuwsuitzendingen of documentaires. Inmiddels luister ik podcasts over van alles, over kunst, over het Holleederproces, over China, ik luister GaslitNation.
Ik ben juist snel verveeld. Als ik tv kijk wil ik graag ook wat met mijn handen doen, dus dan ben ik bv. aan het haken. En als ik teken of iets anders met mijn handen doe, wilde ik weer graag ook tv kijken (dat lukt dan weer niet), en daarvoor blijken podcasts ideaal.
Wat ik echt heel leuk vind: de podcast als heruitvinding van het hoorspel. Ik hou erg van science fiction, en er zijn ongelooflijk leuke en goed gemaakte audio dramas...

Podcasts blijken ook heel goed samen te gaan met werken in de tuin.

Tips: Girl in Space, The Horror of Dolores Roach, The Bright Sessions, Wolverine the long night, Leviathan, The once and future nerd, maar er zijn er echt heel veel meer.
Erg leuk, maar niet handig voor in de auto door het soms wat slechte geluid is de Grote Harry Bannink Podcast.

Maar in het begin dacht ik ook dat podcasts niks voor mij zouden zijn...

Bosbes

Bosbes

29-04-2019 om 17:00

Jaaaa podcasts!

Ik ben dol op podcasts. Maar zelden als nieuwsbron (dat is voor mij papieren krant en nos.nl)
Wel bijv de volgende podcasts:
Echt gebeurd
Man met de microfoon
Parel radio

En als 'boeken' of vervolgverhalen heb ik onder andere geluisterd naar :
Bob
De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween
Laura H.
De verwarde cavia
Opgejaagd.

Podcasts vind ik erg geschikt op de fiets of in de bus of als ik alleen thuis ben (dat ben ik alleen vrijwel nooit). Ik kan helaas vaak de rust en concentratie niet vinden voor een boek, pas op vakantie soms. Als kind en puber nog wel maar nu op de een of andere manier dus niet (mijn vakantie is bijna voorbij dus dat boek zal helaas niet uit komen vermoed ik...).
Ik vind de podcasts echt verrukkelijk!

UItkomst

Als vervanger van radio 1 vind ik podcasts een uitkomst. Ik luister graag naar gesproken achtergrond als ik met iets mechanisch bezig ben, Maar ik werd gek van dat oeverloze gewauwel over sport en de neurotische onderscores.Op de publieke omroep vind je amper meer radiodocumentaires of achtergrondinterviews. Daarnaast lees ik ook nog een papieren krant,

@Emma

@Emma

30-04-2019 om 08:17

Haha 😊

Leuk om te lezen dit. Ik ga me er maar eens meer in verdiepen, om te beginnen in de auto op vakantie met vriend.

Angela67

Angela67

30-04-2019 om 08:40

locatie

Leuk om de verschillende reacties te lezen. Blij dat ik niet alleen ben .

Ik denk dat de locatie waar ik me bevind, uitmaakt voor mijn mening of ik het zou willen beluisteren of niet. Lezen blijf ik denk ik altijd fijner vinden. Maar: luisterboek heb ik geprobeerd en dat was prima op de fiets. Ik koos wel iets wat ik graag wilde horen en al kende. Nadeel is dat ik niet veel fictie lees en dan eigenlijk ook graag Engelse originelen. Maar ik kan blijven zoeken en daar plezier aan hebben af en toe. Alternatief daarvoor zijn de 'audio drama's ' die Mirreke noemt. Ook voor op de fiets denk ik.

Verder voel ik vooral weerstand voel tegen podcasts van 'mijn' kranten en tegen nieuws-in-podcast-vorm in het algemeen. Dat lees ik liever zelf. Als podcasts helemaal los staan van mij bekende kanalen kan ik me er misschien eerder in verdiepen.

Verder kan ik geen plekken bedenken waar ik liever zou luisteren dan lezen. Strijken doe ik niet (maar dat lijkt me wel een goede!), tijdens sporten is muziek fijner dan gepraat op je hoofd.

gr Angela

ps als iemand tips heeft voor sites met 'documentaire-achtige' podcasts waar je makkelijk doorheen kan scrollen (NL of ENG) om aan titel/beschrijving te zien waar het over gaat houd ik me aanbevolen!

VPRO

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/ons-basisinkomen-volgens-rutger-bregman.html

Bij de VPRO heb je diverse sites van de programma's die je (terug) kunt luisteren.

En als ik aardappelen zit te schillen zet ik Een Vandaag aan, zonder te kijken, of zoek ik een nog niet beluisterd bericht op NPO Radio 1.

Ik heb geprobeerd om radio te luisteren als ik in de keuken bezig ben, maar dat lukt niet zo goed omdat je dan toch ook herrie maakt, met opruimen van de afwas bijvoorbeeld.

Radio/podcast is gewoon prettig. Als ik ga slapen luister ik het OOG of zet een luisterprogramma op. Helaas val ik daar dan wel standaard bij in slaap.
Met de kans om het dan toch nog eens een keer op te zetten.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-04-2019 om 13:11

Als de zon schijnt en het regent

Is het leven welbeschouwd niet één groot kermis in de hel?

Voor wie zich wil laten inspireren door het progressieve geluid breng ik graag het initiatief Emma, Experts in Media en Maatschappij onder de aandacht (zie: https://www.emma.nl/over-ons). Zij hebben een debatcentrum/’sociaal lab’ dat De Tussenruimte heet (zie: https://www.emma.nl/tussenruimte).

Dit seizoen verzorgt onafhankelijk journalist en programmamaker Bas Mesters er een reeks bijeenkomsten onder de titel ‘Wie is wij?’. Dit is een ‘follow-up’ op een serie van artikelen die hij heeft geschreven voor De Groene Amsterdammer over wat burgers in Europa met elkaar verbindt (zie: https://www.groene.nl/series/wat-bindt-europa).

Over deze bijeenkomsten is reeds het een en ander te lezen op de website, maar er zijn ook geluidsopnames gemaakt ten behoeve van zogeheten ‘pod casts’.

Rode krullenbol

Roda

Roda

30-04-2019 om 21:55

Het beste uit het oog

Ik luister eigenlijk alle podcasts die Bosbes ook luistert. Superleuk! Heerlijk voor als ik met de honden wandel. Het gebeurt nog wel eens dat ik nog een extra blokje om ga omdat de podcast nog niet af is. Ook op de fiets en in de auto (via bluetooth luister ik ze.

Ik luister heel graag naar Het beste uit het Oog. Ook Kunststof vind ik vaak heel interessant. Binnen de muren (over het leven in de gevangenis). Universiteit van Nederland.

Ik zoek nog Engelse podcasts met een niet al te moeilijk taalgebruik.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-04-2019 om 23:40

Roda

Het Oog, dan heb je mij misschien wel twee keer voorbij horen komen.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-05-2019 om 08:20

In welke hoedanigheid?

Deze?


https://youtu.be/Rd499Y7vgJY

Bloempot

Bloempot

02-05-2019 om 07:53

Hier ook fan

Ik ben ook hoe langer hoe meer een fan van podcasts. In de trein maar mijn werk luister ik vaak “ met het oog op morgen” terug . Live luisteren vind ik te laat. Verder luister ik vaak naar het Volkskrantgeluid en de Echt gebeurd podcast.

Op dit moment volg ik de podcast van tante Jos.

Goede podcast waren verder , Bob, De brand in het landhuis en Finding Cleo. Er is zoveel, tips zijn dus altijd welkom!

Angela67

Angela67

02-05-2019 om 08:32

@rodekrullebol

dank voor de tip van Bas Mesters, ik ga er vandaag aan beginnen, klinkt erg interessant (en actueel).
gr Angela

Angela67

Angela67

02-05-2019 om 09:14

@rodekrullebol 2

Het zijn geen podcasts maar artikelen? Of doe ik iets verkeerd?
Gr Angela

rode krullenbol

rode krullenbol

02-05-2019 om 14:34

@Angela

Over de podcasts weet ik het fijne niet. Ik heb hier slechts gedeeld wat ik weet: dat er opnames zijn gemaakt ten behoeve van podcasts. Contacteer anders Emma even.

Groeten,

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

02-05-2019 om 16:48

@Angela en alle anderen

De podcasts van de serie 'Wie is wij' blijken nog in de maak. Als het goed is zullen ze aan het einde van deze maand of begin juni beschikbaar komen op de website (https://www.emma.nl/tussenruimte).

Mvg,

Rode krullenbol

Angela67

Angela67

03-05-2019 om 09:14

Dank

Ik houd het in de gaten 😀
Gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.