Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

OND

OND

15-08-2018 om 14:36

Preditoren op internet...

Mijn kleine van 12 heeft een vriendin van 13, een meisje met "fotomodellen-looks" en ongeïnteresseerde ouders (zo lijkt het toch).
Dat die kleine er erg goed uitziet weet ze inmiddels ook wel en ze was dus meer dan geïnteresseerd, toen ze een facebook berichtje kreeg van een zogezegd "modellenbureau", dat wel "geïnteresseerd was" in haar. Op hun website was er een lijst met bedrijven waar ze zogezegd mee samenwerkten. Het zag er allemaal heel degelijk uit.
Daar was ze op ingegaan en er volgde dus een sessie via webcam, waarbij ze wat kledij moest presenteren. Ook een presentatie in bikini hoorde blijkbaar bij de "sollicitatie-procedure". En die "vriendin van haar", mijn kleine dus, daar waren ze ook wel in geïnteresseerd.
De webcam van de mevrouw (?) "aan de andere kant" was toevallig stuk, net als de microfoon. De conversatie ging via een chat applicatie, verder contact via een G-mail adres.
Toen de kleine me dat verhaal vertelde, gingen natuurlijk onmiddellijk alle alarmbellen af en ik contacteerde mama.
"Ik weet ook niet hoe dat soort "scouting" gaat, maar ik ken de CEO van een nogal groot reclamebureau. Ik ga die eens bellen...".
Meneer de CEO belde de dag erna terug: "tja die manier van doen is in elk geval niet gebruikelijk hè. Iedereen is op zoek naar unieke modellen, maar niemand zal een poot uitsteken als er geen ouder bij aanwezig is! En maar goed ook. En dat gedoe met webcams en G-mailadressen, daar doet niemand die ernstig is aan mee.
Ik heb ook eens nagevraagd. Ik ken dat bureau niet en niemand kent het. Ook niet bij de zogezegde "grote spelers" waar ze mee zouden samenwerken..
Als je kleine of haar vriendin een modellencarrière ambieren kan ik altijd wel eens aan mijn fotograaf vragen om een photoshoot in te plannen, maar daar zal toch altijd een mama of een papa moeten bij zijn. We zijn niet gek hè!".

Ad Hombre

Ad Hombre

15-08-2018 om 14:45

Als we dure woorden gaan gebruiken

laten we het dan goed doen: predatoren

OND

OND

15-08-2018 om 15:01 Topicstarter

Pfff...

Als dat een "duur woord" is, hebt u uw woordenschat toch tijdens de hamsterweken gekocht...

Trix

Trix

15-08-2018 om 15:28

Ja joh

Roofdier is een predator met Bonuskorting. Niks mis mee. Maar als je roofdier te gewoontjes vindt, spel predator dan goed.
En verder over de inhoud:
Ja, het leven op het wereld wijde web is vol gevaren. En daarbuiten ook nog eens. Goed in gesprek blijven met je kinderen is heel belangrijk. Net als laten zien hoe je vervolgens omgaat met twijfels. Wat heb je verder gedaan met dit niet bestaande bureau? Wat vond je dochter ervan? En haar vriendin? En haar ouders?

vlinder72

vlinder72

15-08-2018 om 15:57

Niet gek

Als volwasseneprik je hier wel doorheen maar als kind niet. En heel veel volwassenen ook niet als je leest hoe vaak mensen via internet opgelicht worden.

Heel belangrijk om in gesprek te blijven met je dochter. Wat zijn risico indicatoren? Wat mag ze wel en wat niet? Wanneer moet ze iets bespreken? Welke risico's zijn er en wat doet iemand dan (zo vond mijn zoon van 15 ooit zijn droomschoenen voor de helft van de prijs en heb ik hem precies kunnen laten zien waarom die website nep was en hoe je dat kon zien)

Het www zit vol gevaren en wij zullen altijd alert moeten blijven.

OND

OND

15-08-2018 om 16:08 Topicstarter

roofdier... Ik kon er even niet opkomen...

"Maar als je roofdier te gewoontjes vindt, spel predator dan goed."
Touchè.
Sorry Ad Hombre en Trix: vingers zijn soms sneller dan hersenen.

Antwoord op uw vragen:
een paar dagen na die telefoongesprekken zijn de kleine, haar vriendin en ik langs geweest bij mijn ex. Ze heeft uitgelegd hoe bonafide modellenbureau's nu precies werken, geïllustreerd met tal van voorbeelden en zo.
Verder:
- We hebben bij de politie aangifte gedaan
- Dochter vond het niet leuk dat het wat trager zou gaan, maar was wel blij met het vooruitzicht van een bonafide photoshoot, haar vriendin idem
- Ondanks herhaaldelijke oproepen, hebben we van de ouders van de vriendin geen respons gekregen. Helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.