Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Problemen op werk door sociale media


Marielle3000

Marielle3000

26-04-2021 om 10:12 Topicstarter

Het Facebookaccount is weg! We konden niet vinden hoe je een account verwijdert als je het wachtwoord kwijt bent. Toen bedacht zoon dat je het account moet opgeven als nepaccount waar wel via google een formulier van Facebook voor komt en wat is gelukt. 
Ik heb uiteraard met zoon gesproken over de tekst en ook dat het niet handig is onder zijn eigen naam teksten te plaatsen. Hij zegt dat dit de enige keer is geweest en behalve op school nooit op Facebook zat. 

Ik had de afgelopen jaren zelf in de gaten moeten houden wat er over zoon op internet staat. We hebben nu zelf gezocht en op het Facebookaccount na niks gevonden van inactieve accounts.  

Het UWV heeft vrijdag ons gebeld en laten weten dat zij graag het arbeidscontract van zoon willen, maar die is hij kwijt. Zij zeiden dat ze de Albert Heijn gaan bellen en gaan uitzoeken of dit ontslag zoon verwijtbaar is en dat zoon al moet beginnen met solliciteren. 

Het juridisch loket heeft aangegeven dat wij naar de rechtbank kunnen gaan omdat zij denken dat het ongeldig ontslag is maar zoon zegt dat hij er nu niet meer wil werken en ander werk zoekt. En we zijn ook gewaarschuwd voor dat er kans bestaat dat zoon de rechtszaak moet betalen en we ons moeten afvragen of dat risico het waard is. 



vakbond: laat je zoon ook gelijk lid worden van een vakbond, die zou je hier ondersteund hebben. Het lidmaatschap voor een scholier/student kost bij FNV € 2,08 per maand.

CNV heeft zelfs een speciale jongeren tak waar je voor € 1,50 per maand lid van wordt. 

En het is een goede ervaring. Dat je bijvoorbeeld je contract beter kunt bewaren, het kan onhandig zijn om niet direct bij de hand te hebben.

Heeft hij al een map oid voor financiële administratie en bewaardocumenten? Het gaat nu groeien. Ook online een vak aanmaken is handig. 

Marielle3000 schreef op 26-04-2021 om 10:12:

Het Facebookaccount is weg! We konden niet vinden hoe je een account verwijdert als je het wachtwoord kwijt bent. Toen bedacht zoon dat je het account moet opgeven als nepaccount waar wel via google een formulier van Facebook voor komt en wat is gelukt.
Ik heb uiteraard met zoon gesproken over de tekst en ook dat het niet handig is onder zijn eigen naam teksten te plaatsen. Hij zegt dat dit de enige keer is geweest en behalve op school nooit op Facebook zat.

Ik had de afgelopen jaren zelf in de gaten moeten houden wat er over zoon op internet staat. We hebben nu zelf gezocht en op het Facebookaccount na niks gevonden van inactieve accounts.

Het UWV heeft vrijdag ons gebeld en laten weten dat zij graag het arbeidscontract van zoon willen, maar die is hij kwijt. Zij zeiden dat ze de Albert Heijn gaan bellen en gaan uitzoeken of dit ontslag zoon verwijtbaar is en dat zoon al moet beginnen met solliciteren.

Het juridisch loket heeft aangegeven dat wij naar de rechtbank kunnen gaan omdat zij denken dat het ongeldig ontslag is maar zoon zegt dat hij er nu niet meer wil werken en ander werk zoekt. En we zijn ook gewaarschuwd voor dat er kans bestaat dat zoon de rechtszaak moet betalen en we ons moeten afvragen of dat risico het waard is.



ten eerste super fijn dat je het acc weg is ! Zo weet je zeker dat ze niet nog eens zoiets na voren kunnen halen.

ik snap zeer zeker dat je zoon klaar is met dat bedrijf na al dat gedoe en daar ook niet meer wil werken laat staan geld uitgeven bij de rechtbank terwijl je eigenlijk door de gebeurtenis daar niet meer wil werken.

het acc is weg nu lkkr focussen op een nieuwe baan met en nieuwe start hij heeft nu wel geleerd hoe vals ze kunnen zijn.

heel veel succes ik hoop dat hij snel een nieuwe baan vind waar hij gewaardeerd word.😊

AnneJ schreef op 26-04-2021 om 10:56:

En het is een goede ervaring. Dat je bijvoorbeeld je contract beter kunt bewaren, het kan onhandig zijn om niet direct bij de hand te hebben.

Heeft hij al een map oid voor financiële administratie en bewaardocumenten? Het gaat nu groeien. Ook online een vak aanmaken is handig.

ik ben het ook met anneJ eens 

zowiezo is het contract bewaren erg belangrijk ook andere papieren kun je maar beter bij de hand houden want soms kun je helaas niks zonder deze papieren.

een map voor administratie enzo lijkt me een goed idee, zo heeft hij zelf ook overzicht en altijd de bewijzen en papieren klaarliggen dit is goed voor hem zelf maar ook voor andere situaties die helaas ook eens voorkomen.(mochten ze ooit iets ontkennen).

en overzicht is altijd fijn dat weerhoud en beperkt chaos 

Fijn dat het min of meer opgelost is. Ik blijf de reactie van de AH disproportioneel vinden. Zou daar zelf ook niet meer willen werken denk ik. Een rechtszaak zou ik niet aan beginnen. Dat zou me het risico, de tijd en de energie niet waard zijn.
Contracten bewaren is zeker handig. Gaat dat tegenwoordig niet veelal ook digitaal?

MamaE schreef op 26-04-2021 om 11:39:

Fijn dat het min of meer opgelost is. Ik blijf de reactie van de AH disproportioneel vinden. Zou daar zelf ook niet meer willen werken denk ik. Een rechtszaak zou ik niet aan beginnen. Dat zou me het risico, de tijd en de energie niet waard zijn.
Contracten bewaren is zeker handig. Gaat dat tegenwoordig niet veelal ook digitaal?

Nu je het zegt klopt heel veel dingen gaan digitaal inderdaad daar heb je gelijk in.

ik zelf vind dat super irritant 😅 ik heb liever de ouderwetse manier dat ik het gewoon alles op papier krijg en de papieren bij elkaar in een map kan bewaren maar helaas word alles steeds meer digitaal.

kword al niet goed als mijn laptop een keer een storing krijgt.

Het probleem met al die digitale contracten en loonstroken is dat ze meestal op een portaal van de werkgever staan. Bij een ontslag wordt vaak ook meteen de toegang tot dat portaal geblokkeerd en kan je nergens meer bij.

Tip voor alle werknemers: regelmatig dit soort dingen downloaden en veilig opslaan.

Mensen met onregelmatige werktijden doen er daarnaast verstandig aan om ook werkroosters en urenopgaven op te slaan. Al kan je die waarschijnlijk wel weer wegdoen als het aantal verloonde uren (en eventuele toeslagen) op de loonstrook keurig blijkt de kloppen met de feitelijk gewerkte uren.

Groeten,

Temet

Temet schreef op 26-04-2021 om 11:56:

Het probleem met al die digitale contracten en loonstroken is dat ze meestal op een portaal van de werkgever staan. Bij een ontslag wordt vaak ook meteen de toegang tot dat portaal geblokkeerd en kan je nergens meer bij.

Tip voor alle werknemers: regelmatig dit soort dingen downloaden en veilig opslaan.

Mensen met onregelmatige werktijden doen er daarnaast verstandig aan om ook werkroosters en urenopgaven op te slaan. Al kan je die waarschijnlijk wel weer wegdoen als het aantal verloonde uren (en eventuele toeslagen) op de loonstrook keurig blijkt de kloppen met de feitelijk gewerkte uren.

Groeten,

Temet

hier ben ik het ook erg mee eens en is een hele goede tip!

Hier is sprake van twee verzachtende omstandigheden: kind was nog jong en de uitingen zijn van jaren geleden. Wat mij betreft had de jongen de kans gekregen zijn fout uit het verleden recht te zetten. Maar over het algemeen lijkt het me alleen maar een goede zaak dat werkgevers hard optreden tegen openlijke antisemitische uitingen van hun werknemers. Wat dat met “woke-gevoelens” heeft is mij een groot raadsel. 

Toen mijn oudste de leeftijd van 13-14 jaar had was er alleen Hyves en MSN. De jongste kent nu eh... Tiktok, Instagram, Snapchat, Discord, Telegram, Facebook, Whatsapp? Ik ben misschien wat vergeten.
De waarschuwing om zelf in de gaten te houden waar je kinderen (stiekem) op zitten is goed maar vergeleken met 10 jaar terug ben je het overzicht wel snel kwijt. Ik vind het ook raar dat de school de kinderen wil laten zien hoe Facebook werkt, terwijl ze dat zelf waarschijnlijk allang weten. 

Mijn dochter is trouwens in 2012 op staande voet ontslagen bij de Schoenenreus door een verzonnen klacht. Ze zou drie dagen eerder tijdens werktijd op haar mobiel zitten, die ze nooit meenam naar werk. Jammer dat ik toen niet wist dat ze misschien een WW-uitkering kon krijgen. Ze vond het toen niet erg omdat ze met collega’s en de bedrijfsleider onenigheid had en al wat anders zocht dus we hebben er niks mee gedaan. Dit verhaal van de Albert Heijn klinkt ook als iets om personeel dat niet in “hun straatje” te kunnen lozen. 

Of er zitten geen nare ondoorzichtige plannetjes achter het ontslag, maar de AH accepteert gewoon geen openlijke antisemitische uitingen van haar werknemers. Soms is de meest voor de hand liggende verklaring de juiste natuurlijk . En dan denk ik dat in dit geval de jongen de kans had moeten krijgen zijn fout recht te zetten, maar dat had ik al gezegd. 

'de AH accepteert gewoon geen openlijke antisemitische uitingen van haar werknemers.' Misschien goed om dat dan te vermelden in een gedragscode die mensen krijgen toegestuurd, voordat ze een contract bij AH accepteren?

Tsjor

tsjor schreef op 01-05-2021 om 09:44:

'de AH accepteert gewoon geen openlijke antisemitische uitingen van haar werknemers.' Misschien goed om dat dan te vermelden in een gedragscode die mensen krijgen toegestuurd, voordat ze een contract bij AH accepteren?

Tsjor

Wat schrijf jij nou????????????

Bolmieke, dat lijkt me toch logisch? Als je iemand gaat ontslaan vanwege bepaald gedrag in het verre verleden, dan mag iemand dat toch op voorhand wel weten, zodat hij/zij die berichtjes weg kan halen?

Let wel: het gaat heel veel discussie opleveren, ook juridisch. Mag dat wel, iemand aanspreken op een bericht van 4 of 5 jaar geleden, bijvoorbeeld.

Maar die discussie wordt dan publiek: zo'n gedragscode wordt openbaar, mensen gaan daarover praten, vakbonden kunnen naar de rechter stappen.

Wat er nu gebeurt is heel veneinig: je weet het niet, je kunt je er dus ook niet tegen verdedigen en het kost je wel je baan.

Leg het maar vast, maak het maar publiekelijk, maak het maar vatbaar voor juridische afwegingen.

Het kan ook als je je ontslag aanvecht, maar vooral scholieren met kleine baantjes gaan daar meestal geen energie aan besteden en zijn ook nog geen lid van een vakbond. Zij zijn de eerste generatie, die een hele geschiedenis op social media kunnen hebben staan, nog voordat ze zelf konden lezen en schrijven.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.