Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Benner

Benner

03-02-2019 om 10:21

Puber constant op telefoon

Hallo,

Ik heb een zoon van 13 die alleen maar op zijn telefoontje zit, we hebben verschillende dingen geprobeerd. Maar we zijn nu op een punt aangekomen dat we echt dingen moeten gaan verbieden. Hij wil er zelf ook niet mee stoppen. We willen de telefoon niet helemaal weg hebben, maar zeker wel verminderen. Overal waar hij is, is zijn telefoon ook. Wij als ouders worden er gek van. Nu neem ik aan dat veel meer ouders met getzelfde probleem kampen.

De grote vraag, wat doe ik eraan om de telefoon flink te verminderen bij hem?

Angela67

Angela67

03-02-2019 om 11:03

nou, gewoon verbieden?

tijdens het eten alle telefoons op een plek minstens vijf meter verder.
en bij andere gemeenschappelijke activiteiten ook zo'n soort afspraak.
gr Angela

Mej. Griffel

Mej. Griffel

03-02-2019 om 11:08

gewoon

uitzetten Grenzen stellen, vooral als het op school minder goed gaat.
Telefoon voortaan niet mee naar boven nemen. In ieder geval niet tijdens huiswerk en niet tijdens het eten en niet tijdens het slapen.
Wat doet hij erop: spelletjes? Geef hem een half uur spelletjestijd per dag, laat hem alle spelletjes waarmee hij niet kan stoppen zonder geruzie van z'n telefoon gooien. Wijs hem op het gevaar dat hij als hij dood is denkt: wat heb ik gedaan? Op mijn telefoon zitten. Tsja. Daarover leren nadenken en weten dat het een serieuze verslaving kan worden waarbij je in een kliniek kan komen te zitten om af te kicken, dat het je leven kan overnemen. Daarover in gesprek blijven, zeggen dat je daar bang voor bent.
Maar vooral grenzen stellen en dan zelf het goede voorbeeld nemen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-02-2019 om 11:21

Niet tijdens het eten

Ik heb hier eigenlijk nooit regels voor gehad. Niet tijdens het eten, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Lijden zijn schoolresultaten eronder? Wat stoort je het meest?

Lou

Lou

03-02-2019 om 12:56

Hoeft geen probleem te zijn

Waarom is het een probleem? Waar word je precies gek van? En wat voor 'verschillende dingen' heb je al geprobeerd?

Ik zou zeggen: gewoon verbieden tijdens de meest logische momenten. Dat zijn eten, slapen en huiswerk maken. Vergeet inderdaad niet om zelf het goede voorbeeld te geven.

En vraag ook eens hoe het gaat online. Wat is hij aan het doen, met wie kletst hij, welke games vindt hij leuk? Laat de telefoon geen vijand worden.

Jan

Jan

03-02-2019 om 14:11

Waarom een verbod?

Wat wil je daarmee bereiken? Beantwoord die vraag voor jezelf, en dan volgt de rest min of meer vanzelf

Vogel

Vogel

04-02-2019 om 19:33

Functie

Vraag je zoon wat hij allemaal doet op zijn telefoon. Gewoon, omdat je benieuwd bent.
Gedrag heeft een functie, en komt voort uit een behoefte. Welke behoefte wordt bevredigd door die telefoon? Sociaal contact? (Het sociale leven van pubers speelt zich niet alleen op school af, maar ook thuis d.m.v. Whatsapp en Insta enz.) Vlucht uit de werkelijkheid? Verveling bestrijden?
Leg uit waarom je je tijdens het eten of andere momenten stoort aan die telefoon.
En kijk hier eens: https://www.mediaopvoeding.nl/
O.a. Justine Pardoen geeft hier antwoord op vragen op dit gebied,

AnnavD

AnnavD

04-02-2019 om 20:44

niet zo gek veel mee doen

tijdens het eten telefoon weg, bij naar bed gaan beneden laten en dat is hier wel.

En verder ? Zolang school er niet onder leidt zou ik er geen punt van maken. Die dingen zijn nu eenmaal heel belangrijk voor de pubers. Dat jij er gek van wordt is m.i. niet zijn probleem .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.