Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

40er

40er

08-03-2018 om 06:48

Router, accespoint, wat is wijsheid

Ok, ben niet heel handig met wifi ed, maar misschien heeft 1 van jullie advies.
We hebben internet van kpn, maar boven werkt hetaltijd top. Oud huis, zit raar in elkaar. Maar wat is wijsheid. Boven een accespoint aansluiten, een extra router kopen.
Ik wil er morgen voor naar een winkel, maar hoor graag van jullie wat advies, zodat ik een beetje weet wat handig is.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2018 om 08:21

40er

Je bedoelt dat het boven slecht werkt neem ik aan?

De beste oplossing is een access point dat je via een ethernet kabel aansluut op de bestaande router. De meeste wireless routers kun je instellen om als access point te functioneren.

Protip: als je geen kabel naar boven hebt/kan trekken kun je evt. een MoCa verbinding maken over de coax tv kabel.

Alle andere opties, ethernet via het stopcontact of repeaters zijn suboptimaal.

40er

40er

08-03-2018 om 12:18

Idd, het werkt boven niet altijd perfect. We hebben geen kabels naar boven, ook geen coax oid. Er naar toe leggen word niet mooi, dat laat ik dus het liefst afvallen, die optie (al zal zoon daar anders over denken).
Morgen dus maar eens goed laten voorlichten.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2018 om 14:00

40er

Laat even weten wat ze je aanraden, ik ben benieuwd wat ze er tegenwoordig van maken.

Triva

Triva

08-03-2018 om 14:06

beetje ot

Wij hadden problemen met de verbinding van de Xbox (volledig bekabeld) en dat soms even de wifi wegvalt bij de laptops (was zichtbaarder toen we gingen whatsappen op de laptop).

We hadden weinig zin om het eerste probleem op te lossen (niet ons probleem) maar toen het tweede probleem opdook zijn we maar eens aan de bel gaan trekken. Modem in meterkast, router in trapkast, accesspoint op eerste verdieping, hub tussen modem en xbox (nou ja als ik het goed zeg hoor) en we dachten aan een hogere internetsnelheid.

Ziggo gebeld en tot onze verbazing kwam er gewoon gratis een monteur om eerst onze, blijkbaar sterk verouderde modem te vervangen, en vervolgens ons nog advies te geven over het geheel wat we hadden staan en ook gaf hij uitleg over hoe je kon zien waar de wifi slecht is en wat we in welke volgorde konden aanpakken om het probleem met de xbox op te lossen.

Het tweede probleem was al meteen opgelost met het nieuwe modem en het xboxprobleem zat in de hub. Oplossing kostte 22 euro (had nog wel goedkoper gekund maar xobxxend kind betaalt mee) en klaar.

Goh, hadden we echt eerder moeten doen.

Mari39

Mari39

08-03-2018 om 14:47

Kabel doortrekken

Voor een accespoint is niet zon probleem toch? Heb je niet nog een telefoonlijn naar boven? Of een casemaleiding? Kun je daar een ethernet doorheen trekken (of laten doen).
Wij hadden eerst ook die versterkers via stroom en dat is echt niet optimaal.
Op deze manier hebben wij boven twee ps4 bekabeld en een accespoint.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2018 om 15:14

Triva

"het xboxprobleem zat in de hub"

Dat verbaast me niks want hubs gebruiken we niet meer sinds de dagen van 10mbit ethernet,dus die moet wel heel oud en sloom zijn geweest. Tegenwoordig gebruiken we een switch. Kost 3*niks, gigabit.

"Ziggo gebeld en tot onze verbazing kwam er gewoon gratis een monteur"

Netjes van Ziggo.

"xobxxend kind"

Mooi woord!

40er

40er

08-03-2018 om 16:12

Boven

Liggen geen kabels, zelfs geen telefoon. Dat hebben we er 20 jaar geleden uit gesloopt met de verbouwing. Modem zit hier niet in de meterkast, maar op het punt waar de glasvezel binnen komt. Als we vanaf daar een kabel moeten trekken kunnen we door de hele huiskamer naar de hal en dan naar boven. We hebben geen kruipruimte waar dit door zou kunnen.
Ik ga morgen eens navragen en anders kpn eens bellen (goeie Triva) xboxxend kind is hier ook de reden voor klachten 😃

En Ad, ik laat de uitkomst weten!

Triva

Triva

08-03-2018 om 16:20

klopt Ad

We hebben nu inderdaad een switch, alleen denk ik dat mijn man iets langer had moeten zoeken naar een goedkoper modelletje

Kind is wel helemaal gelukkig, jammer dat we dit niet een jaar ofzo eerder hebben gedaan want het speelt al echt heel lang. Ik had alleen geen idee waar te beginnen om het op te lossen.

Triva

Triva

08-03-2018 om 16:23

hmm

Ad vindt een woord met een tikfout een mooi woord, ben je ziek Ad?

Xboxxend kind dus

Succes 40er maar ik wil zo'n Xbox echt aan een kabel hebben, wifi vertrouw ik dan niet (en dat Xboxxend kind helemaal niet).

Lente

Lente

08-03-2018 om 18:08

Hier opgelost met TP link met wifi

Wij hadden in ons oude huis ook slechte ontvangst in een deel van het huis. En daar stonden juist de computers.
Dat is opgelost met TP link. In eerste instantie per computer een TP link via het stopcontact. Altijd goede ontvangst op de pc. En geen kabels nodig. Alles gaat via het stroomdet.
Later een versie met WiFi erbij genomen zodat ook de mobiele telefoons en tablets een goede ontvangst hadden.

Ik heb begrepen dat een WiFi versterker niet helpt maar dit wel.

jeetje wat slim

Hier ook dramatisch slecht bereik overal, en ook met draadloze telefoons. De afstand is gewoon te groot telkens. Werkt het ook voor je telefoon (vaste lijn)? We hebben hier al eens een expert bijgehaald en die wist het ook niet. TP link zo heet onze router, maar Lente je schrijft het zo neer alsof het een bepaald ding is dat dit oplost? Oh help, dit is echt zo niet mijn ding he.

Lente

Lente

09-03-2018 om 13:19

google op: tp link met wifi

Dan zie je het bepaalde ding

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2018 om 14:24

Stoplappen

Netwerkverkeer over het stopcontact is eigenlijk een slechte oplossing. De snelheden die je krijgt zijn vaak een fractie van wat er beloofd wordt en bovendien onbetrouwbaar, wat je vandaag haalt haal je morgen niet meer.

Ik heb een 400 Mbit down, 40 Mbit up Ziggo abonnement en die 400 Mbit gaat zo'n sstopcontactding echt niet halen. (zie bijv. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1678075 )

Maar goed, met een beetje mazzel haal je 20 Mbit en misschien ben je daar wel tevreden mee?

Een wifi versterker (repeater) is eigenlijk redelijk vergelijkbaar Het vertraagt je verbinding (ongeveer met een factor twee), maar voor sommige mensen is dat geen probleem. Helaas, in deze tijden van streaming TV en gaming komen er steeds meer mensen die er wel problemen mee hebben.

Een paar vuistregels:
- Zoveel mogelijk apparaten met en ethernetkabel op je router aansluiten, vooral die apparaten die veel data 'gebruiken': Smart-tv's, spelcomputers.
- Gebruik moderne access points (wifi routers) die op 5Ghz kunnen werken.
- Haal je het niet met je enkele access point (Wifi router) sluit er dan meer aan, maar sluit ze aan via ethernetkabels op je centrale router (internetaansluiting)

Ga je verbouwen? Leg dan (ook) ethernetkabels aan op strategische plekken. Kabels zijn *altijd* beter dan wireless!

Ik heb een groot huis met betonnen vloeren en teveel buren, dus wifi is ook hier een probleem. Gelukkig heb ik ethernetbekabeling in iedere kamer, dus ik heb op iedere verdieping een professioneel access point geplaatst. Professioneel omdat ik wil dat ze niet om de haverklap aan en uitgezet moeten worden (zoals mijn oude) en omdat ik wil dat ze snelle handoff ondersteunen. Dat wil zeggen dat ik nu door het hele huis kan lopen met een Skype sessie op mijn telefoon terwijl mijn telefoon overschakelt van het ene naar het andere access point zonder dat het hapert. Dat lukt niet over 4 verdiepingen met consumentenapparatuur. De smart-tv's en vaste PC's zijn bekabeld aangesloten en die hebben gewoon een 400/40 verbinding. Afhankelijk van het aangesloten apparaat haal ik tussen 50 en 200 Mbit over wifi.

40er

40er

09-03-2018 om 15:21

Kabel, Ad?

Volgens de kpn meneer was het toch beter om een kabel te doen, bij een xbox. Hij zou er 1 opsturen. Prima, maar die 10 meter is veel te kort, zelfs als hij rechtstreeks er naar toe geleid word.
We gaan er dus maar 1 aanleggen, maar zit er nog verschil in? En 1 van de gamma, is dat goed genoeg? We zijn, om het netjes weg te werken ca 18 meter nodig.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2018 om 15:27

40er

Gamma is goed genoeg, maar als je wilt wegwerken is het misschien nog een tip dat er ook platte ethernetkabels te koop zijn (voorbeeldje: https://www.kabelshop.nl/Valueline-Platte-Cat6-FTP-kabel-20-meter-100-koper-zwart-VLCP85230B20-i1282-t4752.html), die kun je bijv mooi onder een tapijt of zelfs onder een deur of drempel door laten lopen. Maar voor het mooiste resultaat moet je met een betonboor de kruipruimte in.

Mari39

Mari39

09-03-2018 om 15:50

kabel

zou ik wel op letten dat het cat5 of 6 is.Weet niet precies wat het is maar het zegt iets over snelheid en hoeveelheid data die over de kabel kunnen (geloof ik), merk maakt dan niet zoveel uit.

Wij hebben ook kabels langer dan 10 meter. In al onze slaapkamers zijn met de bouw casema en telefoonaansluitingen aangelegd en komen uit in de meterkast. Daar staat ook de modem. Telefoon/casema gebruikt hier niemand dus meer. Dus die kabels er uit getrokken (voor het er uit trekken de ethernetkabel eraan zodat je die meteen erdoor trekt). En uiteraard de contacten in slaapkamers vervangen door ethernetcontacten. Nu is er in elke slaapkamer een internetaansluiting.

Wat bij ons ook goed werkt, is homeplugs in het stopcontact en daar een ethernetkabel aansluiten. bijv. bij de smarttv in de woonkamer.
Heel soms moet ik ze opnieuw instellen maar dat is niet vaak. zo heb je bekabeld internet via stroomnet.

bijv
https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwj33Yavvt_ZAhVCqBgKHVWlC3EYABALGgJsZQ&ohost=www.google.nl&cid=CAESEeD2kBwYgyRRQy2Xuu0ooHtw&sig=AOD64_33AM2zZuK5WmlyHtNMSkNC5xJzDw&ctype=5&q=&ved=0ahUKEwjlsP-uvt_ZAhVB1RQKHTNbDjoQ9aACCEk&adurl=

Lente

Lente

09-03-2018 om 16:01

Die homeplugs van Mari39 is hetzelfde als wat ik aandroeg

Inderdaad aansluiten via de kabel tbv PC of TV, met als extra WIFI voor de telefoons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.