Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Marie

Marie

05-06-2018 om 10:18

Schermen 's nachts

Beste ouders,

Ik lees hier en daar over computer en schermengebruik van jullie kinderen.
Onze zoon (13) heeft na zijn zeggen veel huiswerk. Zelf kunnen we zo weinig controleren want het meeste gaat via zijn eigen schoollaptop en ook daar staat niet altijd al zijn huiswerk op. Dus wij hebben als ouders vrijwel geen controle over zijn computergebruik (ik weet hoe dat klinkt)
Na het eerste semester van dit schooljaar bleek dat hij vaak ook helemaal niet aan zijn taken werkt en gewoon op youtube en dergelijke zat.
Nu heeft hij beterschap beloofd maar nog steeds betrap ik hem geregeld dat hij in plaats van zijn schooltaken youtube kijkt.
Wat gebeurt nu sinds de laatste weken, hij wacht als we slapen, zet zelf zijn wekker en dan gaat hij 's nachts zijn laptop ophalen om aan zijn schooltaken te werken en waarschijnlijk ook andere zaken.
De afspraak was namelijk dat hij 's nachts geen schermen op zijn kamer mag hebben maar daar houdt hij zich duidelijk niet meer aan.
Dan vind ik hem 's ochtends slapend op zijn laptop en kan ik hem niet uit zijn bed krijgen, logisch ook!
Wij hebben al van alles geprobeerd maar het levert steeds meer strijd op hij verzet zich steeds. Zijn argument is dat wij toch betere cijfers wilden zien, daarom moet hij ook 's nachts doorwerken.
Hij wordt dan ook ontzettend boos, volgens hem heeft hij geen vrijheid en al zijn vrienden mogen de laptop en telefoon gewoon op zijn kamer houden en hele nachten doen wat ze willen....etc.
Zijn mentor adviseerde om zijn browsegeschiedenis geregeld te controleren maar dat vindt onze zoon natuurlijk totale inbreek op zijn privacy en ook dat levert steeds strijd.
Ik had het best willen een beetje loslaten maar zijn nachtelijke bezigheden vind ik toch te ver gaan zeker als hij dan 's ochtends niet uit zijn bed te krijgen is.
Ik hoor heel graag jullie mening.
Bedankt!

JainaSolo

JainaSolo

05-06-2018 om 10:25

Afpakken

Ik zou na een overtreding de laptop afpakken en die een poosje in de kast stoppen. Daarna opnieuw proberen. Gaat het weer mis. Dan is hij hem langer kwijt. Hij is 13. Wees zijn moeder en grijp in als je merkt dat hij vrijheid en verantwoordelijkheid nog niet aankan

Tango

Tango

05-06-2018 om 11:41

Kast op slot

Ik zou de laptop 's nachts in een kast doen die op slot kan. Zodat je zoon hem niet kan pakken. Als hij laat zien dat hij verantwoordelijkheid aan kan prima, maar dat kan hij dus duidelijk niet. En natuurlijk mogen anderen het wel, tja dat zeggen alle pubers. De praktijk zal anders zijn.
Verder zou ik met hem een huiswerkplanning gaan maken. Ik vind het bijzonder dat je zijn huiswerk niet kan zien. Hier hebben we een systeem waarin we dat ook als ouder kunnen opzoeken. Vraag eens na op school of dat er bij jullie ook is.
Maak een planning met hem wanneer hij welk huiswerk maakt en leert. Laat hem evt. beneden werken zodat je zicht hebt op wat hij doet. En laat hem zijn vrijheid weer verdienen. Gaan de cijfers omhoog dan mag hij best weer op zijn kamer huiswerk maken of af en toe een filmpje kijken tussendoor. Maar niet 's nachts. Die kast zou ik voorlopig even op slot houden.
Het is heel verschillend per kind of ze bepaalde verantwoordelijkheden aan kunnen. Zoon hier is ook 13. Zij ipad ligt 's nachts gewoon naast zijn bed. Hij weet dat hij er niet op mag en doet het ook niet. In het begin controleerde ik dat, nu niet meer. Ik merk dat hij over het algemeen 's morgens uitgerust is. Heel soms gaat het mis. Dan wil hij nog even een late voetbalwedstrijd volgen en slaapt hij te laat. Dan ligt de ipad de volgende nacht beneden.
Van een 13-jarige kan je nog geen volledige verantwoordelijkheid verwachten op dit gebied. Ze hebben daar (meestal) echt nog hulp bij nodig.

Marie

Marie

05-06-2018 om 12:07

Kast op slot

dat is een heel goed idee!
Moet wel eerst een kopen maar dat terzijde
Nu is de laptop 's nachts wel verstopt maar de verstopplaatsen raken zo langzaam ter einde.
Bovendien vind ik het strijdspelletje erg verschrikkelijk

Wij vinden dat ook heel vervelend dat we niet al zijn huiswerk ed. volledig kunnen inzien. Er staat wel wat in de weekplanning op zijn laptop maar er zijn nog vele andere taken die worden in de klas mondeling vermeld.

Bedankt iig!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-06-2018 om 14:52

op jullie slaapkamer die laptop

Hij belooft iets wat hij niet kan waarmaken. Jullie zijn ouders en jullie zijn hoofdverantwoordelijken voor zijn opvoeding. Wat de ouders van 'iedereen' allemaal goed vinden, mag je gevoeglijk naast je neer leggen.
Er komt een dag dat hij schoorvoetend zal melden blij te zijn met jullie ingrijpen.

Jasmijn

Jasmijn

05-06-2018 om 17:26

desnoods onder je matras

Ja ik sluit me aan bij de andere reacties, ik zou als ik jou was wel eens vragen bij zijn mentor of je op een of andere manier het huiswerk kan nagaan, want bij ons was het online zichtbaar, dus ook op mijn eigen computer te bekijken.
En wat ik al in de titel schreef, ik zou zijn computer onder mijn matras ofzo leggen, in ieder geval kan hij de vrijheid nog niet aan blijkbaar, dus dan zo oplossen.

Wifi

Hier hebben we een tijdje de wifi ‘s avonds uitgezet. Scheelt ook. Ook kun je in de instellingen van je wifi bepaalde apparaten een ‘tijdslot’ geven waarop dat apparaat geen wifi-toegang heeft.

maan.

maan.

06-06-2018 om 14:03

Wifi uit

Lijkt mij idd het beste idee, in de nacht de wifi uit. Via routerinstellingen of gewoon de stekker eruit.

Guppie

Guppie

23-07-2018 om 07:30

Verbieden

werkt vaak averechts. Beter hem helpen een betere structuur te krijgen en efficiënter te werken en dan natuurlijk overdag. Eventueel wat eerder opstaan. En achter een verslaving, wat het toch een beetje is, zit vaak wat anders. Dat iemand niet helemaal zo lekker in z'n vel zit, onzekerheid. Als het niet anders kan inderdaad 's nachts alles uit. En z'n laptop afpakken? Dan heb je kans dat hij er ergens eentje ritselt, zodat ie gewoon verder kan werken.

Studiehulp

Biedt de school geen huiswerkbegeleiding / studiehulp? Anders is dat een optie. Dat is niet om het probleem van je weg te schuiven maar om rust te creeeren. Dan heeft je zoon als het goed is zijn hw af als hij uit school komt en heeft hij alle tijd om op de laptop te zitten. Onder jullie voorwaarde natuurlijk.
Sterkte en succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.