Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Keggie

Keggie

28-06-2018 om 22:35

Sextortion?

Een paar dagen geleden belandde ik op een vage site. Bleef daar even hangen. Kreeg ik vanavond ineens een dreigmail, bedoeld om geld af te persen...
In die mail wordt beweerd dat ik een x-rated video gekeken zou hebben en dat beelden van mij verspreid zullen worden. Ik heb geen video gekeken, maar wel een verhaal gelezen. Vind het toch naar. Kunnen ze dan ook iets van je hebben? Ik deed het vanaf mijn iPhone. Camerainstellingen staan uit, maar ik heb niet zoveel verstand van iPhones en wat wel of niet kan.
Heb het bericht verwijderd, niet gereageerd en niets overgemaakt.

Na wat googlen kwam ik wel heel veel informatie tegen over mensen die massaal een dergelijk bericht hebben gehad, wordt afgedaan als phishing. Maar ja, ik ben dus wel echt op een bepaalde site geweest. Alleen staan in mail dingen die niet kunnen kloppen. Dat mijn computer gehackt is enzo. Maar ik was er dus niet vanaf mijn computer en mijn virusscanner laat niks raars zien.

Wie heeft hier meer verstand van dan ik?

Irene

Irene

29-06-2018 om 10:55

niet reageren inderdaad

Ik heb dit ook wel eens gehad na wat nieuwsgierig rondsnuffelen. Maar de teksten in het dreigberichtje klopten al helemaal niet, wat jij ook al schreef. Wegklikken en niet op reageren, heb er ook nooit meer wat van gehoord.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-06-2018 om 13:56

Keggie

Heb je je mailadres opgegegeven op die site dan?
Dat kun je beter niet doen.

Keggie

Keggie

29-06-2018 om 14:37

Nee

Nee, ik heb niet mijn e-mailadres opgegeven. Daarom maakte ik me er juist ook zo druk over. Maar volgens de politie is het feit dat ik op die site was en dat ik daarna dit bericht kreeg waarschijnlijk toeval: ze sturen dergelijke berichten naar heel veel mensen. Daar zitten dan altijd wel mensen bij die geld overmaken. Het zou dus kortom phishing zijn.

Maar ik weet het niet en ben er niet gerust op. En ik kan nergens antwoord vinden op de vraag of iemand jou van afstand kan filmen als je met je mobiel op zo'n site bent.

Irene

Irene

29-06-2018 om 14:46

oh mail

Ik had over het woordje mail heen gelezen, ik kreeg een pop-up met dit soort info maar dat had ik gewoon weggeklikt

Ad Hombre

Ad Hombre

29-06-2018 om 15:19

Keggie

"waarschijnlijk toeval"

Dat denk ik ook. Het is pech dat je ook nog eens een 'slecht geweten' hebt.

Keggie

Keggie

29-06-2018 om 15:32

Enorm

Kaori

Kaori

29-06-2018 om 15:59

Trojan

Deze is niet helemaal onschuldig. Er wordt een trjojan geïnstalleerd die je mail oppikt.
En vervolgens wordt er gedreigd een op dat moment van jou gemaakt filmpje te verspreiden onder je contacten.
Zaak is vooral je beveiliging goed up to date te hebben en een extra scan uit te voeren als je niet helemaal up-to-date bent.
Om externe activatie van je camera te saboteren is het goed de camera af te dekken. Dat kan met een modern schuitje of met een ouderwetse sticker.

Keggie

Keggie

29-06-2018 om 16:28

Ja maar Kaori

Geldt dat ook voor je iPhone? Want daarmee was ik dus op die site.
En kun je iemand filmen als die met z'n iPhone op zo'n site zit? Heb wel eens gehoord dat dat kan, maar dan meer in een chatgesprek ofzo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-06-2018 om 20:22

Mail heb ik ook gehad

En nee, ik ben nergens geweest. Dus relax, waarschijnlijk is het een scam.

Het is wel een kut-mailtje. Nare ondertoon.

Mams

Mams

29-06-2018 om 20:38

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.