Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Cleo

Cleo

10-11-2017 om 08:29

Smartphone nat geweest, had het te laat door maar hij doet het nog wat nu?

Liet gisteren mijn telefoon in de wc vallen. Ik had hem er in 1 seconde weer uit. Heb hem uit zijn hoesje gehaald, snel gedroogd en er leek niets aan de hand. Alles deed het nog, niks te zien. Ik weet nu beter, stom dat ik hem ben blijven gebruiken. Maar het is gebeurd. 's Avonds "kroop" er een vlek over het scherm. Toen realiseerde ik me dat er tóch echt water in was gekomen. Heb hem gauw in een bak met rijst gedaan. Net gekeken, hij doet het gewoon, de vlek is wel groter, beslaat nu vrijwel het hele scherm. Het is een "doorzichtige" vlek, ik kan alles gewoon goed zien en gebruiken. Je ziet eigenlijk mee de rand van het water denk ik?
Wat is jullie advies? Verder drogen en er het best van hopen, neem ik aan? Meer tips? Mag ik blijven hopen dat-ie het gewoon blijft doen?

Jasmijn

Jasmijn

10-11-2017 om 09:24

uitzetten en accu eruit

Ik heb altijd gehoord dat je hem uit moet zetten en de accu ook los moet halen (ivm kortsluiting) en dan een tijdje in de rijst laten liggen.
Ik heb dit een keer gehad met een iphone en deze bleef het ook doen, ook tegen beter weten in blijven gebruiken maar na een week gaf ie toch de geest. Als je er belangrijke dingen (foto's ofzo) op hebt staan, kan je die misschien (ook tegen beter weten in, maar toch, even doorsturen naar de cloud of iets van dropbox) en daarna uitzetten en lang laten drogen.

Jasmijn

Jasmijn

10-11-2017 om 09:25

oh bij iphone

Oh en bij een iphone zou ik zelf niet eens de accu eruit kunnen halen, dat kon ik bij mijn samsung wel.

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 11:52

ER zijn bedrijfjes die een anti-waterbehandeling

uitvoeren. Die dus de hele telefoon kunnen drogen. Dat duurt wel een paar dagen. Ik zou daar eens informeren.
Vocht in je telefoon is funest, uiteindelijk gaan contactpuntjes en printplaatjes (zitten die er nog in?)/chips, accu ed, corroderen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2017 om 20:43

Veel langer in de rijst

Een dagje is echt te kort.

Ik zou hem zeker een dag of 3, zonder accu, in de rijst leggen.
Of morgen meteen naar een reparatiebedrijf brengen. En vannacht in de rijst.

Jackie

Jackie

10-11-2017 om 23:25

Ook een natte telefoon gehad

Ik heb 'm toen uit elkaar gehaald en even in de oven gelegd op 40-50 graden, met de ovendeur op een kier (zonder de accu hoor, die kan dan in rijst). Kreeg die tip van een collega. Telefoon deed het gewoon prima.

Ik ben trouwens best smetvrezig, ik denk dat ik een telefoon uit de wc niet meer zou kúnnen gebruiken :')

koffie

koffie

10-11-2017 om 23:42

Lang, heel lang laten drogen

Wat Ginny ook al zegt. Echt meerdere dagen laten drogen, een dag of 2-3 op rijst - niet helemaal bedekken, want veel vocht verdampt ook gewoon, mits er voldoende lucht langs stroomt. En dan nog een aantal dagen extra wachten voordat je 'm weer in elkaar zet. Niet föhnen, dat veroorzaakt statische elektriciteit.

O ja, en haal alles wat je eruit kunt krijgen, eruit: accu, simkaart/houder etc etc.

Na een week of zo kun je hem dan proberen op te laden. Dat kan ook behoorlijk lang duren. Soms lijkt het een dag lang alsof er niets gebeurt en dat doet ie het opeens toch weer. Of niet...

Cleo

Cleo

11-11-2017 om 10:15

accu kan er niet uit

Dus ik hoop er maar het beste van. Laat hem voorlopig maar ff in de rijst liggen.

Triva

Triva

11-11-2017 om 10:36

Accu kan er niet uit?

Cleo

Cleo

11-11-2017 om 10:40

Triva

eh, ja, dat schreef ik

mirreke

mirreke

11-11-2017 om 15:24

Daarom met iphone naar

reparatiebedrijf. Die krijgen de accu er namelijk wel uit. Want dat kan natuurlijk gewoon, alleen heeft Apple dat lekker moeilijk gemaakt voor de simpele consument... Daar is goed over nagedacht.

Juul

Juul

12-11-2017 om 14:20

Zelfde gehad

Vorig jaar iPhone in de wc gedropt. Ook direct er weer uitgevist. Ik zag ook zo’n vlek op het scherm. Ik heb in paniek ding staan föhnen. Ik dacht echt dat telefoon overleden was. Echter langzaam maar zeker kwam het leven terug in het ding. Ik kon m na een paar dagen ook weer opladen. Ik heb telefoon niet uit elkaar gehaald. Ik zou nu vooral even geduld hebben. De mijne doet het nu nog steeds prima.

aan het leibandje...

Ik heb enige ervaring in het redden van verloren gewaande elektronica.
Vergeet al die onzin over "in de rijst leggen": rijst heeft nauwelijks enig hygroscopisch potentieel, en wat de meeste mensen in huis hebben ("parboiled rice") al helemaal niet.
Het (pogen te) redden van dat soort rommel gaat steeds middels een geijkt standaardprotocol. Daar heb je enige kennis, wat apparatuur (geëigende werktuigen, broedstoof, vacuümpomp) en wat chemicaliën (demi-water, selica-gel, iso-propylalcohol) voor nodig.
Die heeft de gemiddelde burger niet in huis.
Niet dat het allemaal zo moeilijk is, maar de producenten willen liever niet dat jullie weten hoe eenvoudig het soms kan zijn.

Cleo

Cleo

13-11-2017 om 17:52

Juul

Er is dus hoop Hij doet het inderdaad nog steeds. Is jouw vlek ook verdwenen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-11-2017 om 20:57

Selica-gel?

Silica gel.

En wat houd jij het lekker vaag Yvan.
Ook nog tips waar Cleo wel wat mee kan?
Of moet ze gewoon de correcte variant van jouw kreten in Google gooien?

Juul

Juul

14-11-2017 om 20:14

Cleo

Mijn telefoon deed het in eerste instantie nog even maar hij viel langzaam maar zeker in een paar uur uit. Vervolgens kwam het leven toch weer terug en kon ik m ook weer opladen. Tegen alle adviezen in bleef ik dat maar proberen vlek is helemaal weg. Duurde wel even maar hij doet het nu nog steeds als een zonnetje. Het kan dus echt.

Suze

Suze

15-11-2017 om 22:59

Cleo

En? Ligt hij nog in de rijst?

Cleo

Cleo

16-11-2017 om 07:53

Suze

Nee! Ik begin voorzichtig te denken dat ik erg veel geluk heb gehad.....Ik heb dagelijks het vlekkenpatroon zien veranderen, en nu is mijn scherm weer vrijwel helemaal egaal. Paar minuscule vlekjes nog. Verder doet hij het gewoon, opladen gaat goed, aan- en uitzetten ook.

@#15, Ginny Twijfelvuur

Nee ik heb verder geen tips, behalve deze: koop een nieuwe. Als de oude kan gerepareerd worden, des te beter, dan heb je een reserve.

De redenen waarom

er niet veel tips te geven zijn, zijn velerlei: het is al niet eenvoudig om dat soort toestelletjes te demonteren, en alle vocht te verwijderen.
Vaak is het al erg moeilijk om de schakeling volledig spanningvrij te maken, wat altijd de eerste stap moet zijn. Een schakeling spanningvrij maken houdt meer in dan het verwijderen van de batterij.
De doorsnee mobiele telefoon is betrekkelijk waterdicht, maar die waterdichtheid is nooit absoluut. Water kan slechts moeizaam binnendringen, en eens er een druppel binnen is kan die er dus ook slechts moeilijk weer uit.
Door temperatuurschommelingen binnenin het toestel slaat hier en daar water als condens neer, wat aanleiding geeft tot de gekende verschijnselen: strepen en vlekken in het scherm, het toestel "doet vreemd" enz.
Men kan in eerste instantie proberen om het toestel -ook inwendig- te drogen door het bloot te stellen aan sIlica gel of droog calcium chloride in een (al dan niet geïmproviseerde, vb: een goed afsluitende Tupperware doos) desiccator.
Of drogen door het bloot te stellen aan sIlica gel of droog calcium chloride in een vacuümdesiccator, in een broedstoof bij ca. 40°C, onder mild vacuüm middels een vacuümpomp. Die spullen moet je dan wel in huis hebben... Ik heb die toevallig wel.

Op die manier kan je die telefoon meestal wel weer droog krijgen, maar de methode biedt geen oplossing voor de residuen die in en op de schakeling achterblijven en die vaak leiden tot corrosie, slechte contacten, vastlopen van de elektro-mechanische componenten en uiteindelijk overlijden van het ding.
Zo'n telefoon wordt zo goedkoop mogelijk in elkaar geknutseld en heeft weinig of geen "reserve" eens er iets mis gaat. Voorbeeld: bij de oudere Nokia's, vergeleken met de toestellen van nu erg "solide" en "robuust", werd het contact tussen zendschakeling en antenne gemaakt met een minuscuul messing veertje, dat drukte tegen een zilverlaagje van ca. 1 µm, dat is 0,001 mm, dik. Daar kan je dus niet "even een schuurpapiertje overheen halen" om "het contact te herstellen".

De enige goede methode is volledig demonteren van het toestel/spanningvrij maken/spoelen met demi-water/spoelen met zuurvrije iso-propylalcohol/gedemonteerd laten drogen bij licht verhoogde temperatuur en in mild vacuüm/monteren/bidden en testen.
Slaagpercentage: < 50%.

Dat zijn klusjes voor prutsers zoals ik, die het niet erg vinden om een halve werkdag met zoiets bezig te zijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.