Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-10-2017 om 09:42

Telefoonabonnement brugklasser

Wat voor telefoonabonnement of prepaid heeft jullie jonge puber? De mobiele bereikbaarheid van mijn brugklasser wordt momenteel geregeld door haar vader, maar ik ben niet zo blij met de uitvoering. Ze heeft een prepaid en nu al een paar weken geen beltegoed omdat ze teveel heeft gebeld (of zo). Leuk en aardig, maar in de praktijk ben ik vooral degene die daar last van heeft. Ik vind het geen fijn idee dat ze niet kan bellen in geval van nood.
Dus ik wil voorstellen het zelf te regelen, en denk aan een klein abo (100 minuten/sms) met een beetje data. Kost 7 euro per maand bij T-Mobile. Oudste had pas internet vanaf haar 17e, dus eigenlijk vind ik het niet heel nodig, maar het lijkt er tegenwoordig bijna standaard bij te zitten.


Stickertje

Stickertje

11-10-2017 om 09:58

Prepaid zonder data

Iedere maand zakgeld op een bankrekening waarvan een gedeelte gebruikt kan worden als beltegoed. Zelf opwaarderen via de computer met de pinpas. Teveel gebeld of mobiele data aangezet dan zitten ze zelf op de blaren. In het zakgeld zit 2,50 beltegoed per maand, als ze dat niet gebruiken kunnen ze meer andere dingen doen.
Beiden hebben een keer hun beltegoed opgemaakt aan data, niet handig. Ze zijn er nu heel secuur mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-10-2017 om 10:46

Beltegoed

Ze ligt zelf niet echt wakker van het gebrek aan beltegoed. Meestal belt ze thuis via Whatsapp en ze kan wel gebeld worden. Ik vind het zelf echter wel fijn als ze gewoon kan bellen.

Mijn brugklasser

Heeft een 100 minuten/sms-bundel, geen data. Er is wifi op school. Heb trouwens wel de sms-bundel eenmalig met 1000 extra moeten uitbreiden de eerste maand

Vogel

Vogel

11-10-2017 om 10:56

Leermomentje

Je zou willen dat ze er bewust mee omgaat en in de gaten houdt of ze nog kan bellen, maar zolang ze er zelf niet mee zit dat het beltegoed op is zul dat doel niet bereiken.
Mijn zoon heeft een abonnement waarbij hij drie ‘noodnummers’ kon opgeven. Dat zijn de overige gezinsleden, die kan hij ook bellen als zijn beltegoed op is. Blijkt wel handig te zijn.

mirreke

mirreke

11-10-2017 om 11:26

Abo bij simpel

Kost nauwelijks wat, je hebt goed inzicht in het verbruik, kunt een plafond instellen, enz enz.

Pirata

Pirata

11-10-2017 om 11:47

Tmobile

4,50 voor 150 minuten. Een stuk goedkoper dan prepaid. Mijn kinderen hebben ook een abonnement, omdat prepaid bellen zo duur is.

Stickertje

Stickertje

11-10-2017 om 12:10

prepaid dwingt tot het maken van verstandige keuzes.

Pubers en ik doen veel via wifi. Met zijn drieën verbellen we nog geen 40 euro per jaar. Als je kan bellen bel je ook wat makkelijker. Wij maken bewust de afweging of bellen wel nodig is of dat het ook even kan wachten tot we elkaar zien. Op school hebben ze wifi, thuis ook dus communicatie met vrienden gaat via wifi. Onderweg kunnen ze bellen als dat nodig is, kapotte fiets of zo. Andere dingen wachten tot thuis.

Zomer

Zomer

11-10-2017 om 12:54

Hier

Hier hebben beide dochters een abbo via Ziggo (is net overgenomen door Vodafoon) met 1000mb data, bel tegoed (weet zo even niet hoeveel). Ik geloof voor 10 euro per maand. Op school en thuis is er internet en de data voor onderweg of als op school de wifi langzaam gaat. Wij betalen dit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-10-2017 om 14:27

verantwoordelijkheid puber

Wij hebben de kinderen vanaf de eerste klas van VO zelf verantwoordelijk gemaakt voor hun telefoon en hun bereikbaarheid. Ze krijgen 25 euro zakgeld per maand, en daarvan betalen ze zelf hun beltegoed. Dan gaan ze trouwens direct een stuk minder bellen, maar dat terzijde. Met daarbij de voorwaarde dat ze altijd een beetje beltegoed MOETEN hebben. Bij de oudste hoefden we dat nooit te controleren, want hij belde toch nooit. De jongste had nog wel eens de neiging om zonder beltegoed weg te gaan, maar inmiddels is daar het kwartje ook geland. Zijn oplossing is ook: gewoon nooit meer mobiel bellen.

Stickertje

Stickertje

11-10-2017 om 14:38

ijsvogeltje

Dat ja inderdaad. Die van mij krijgen 22,50 per maand en betalen daar zelf hun beltegoed van. Een keer wat gedaan met mobiele data en weg was het eerste tegoed wat wij er op gezet hadden. Dus nu bellen ze alleen in noodgevallen.

Zomer

Zomer

11-10-2017 om 14:44

trouwens

die van ons bellen sowieso nooit. Of alleen via whatsapp. Genoeg data vinden ze veel belangrijker.

Bel me terug

http://belme8008.nl/

Kinderen hadden hier een prepaid telefoon. Dat ging eigenlijk altijd goed. Daarnaast konden ze ook, bij gebrek aan beltegoed een gratis 'bel me terug' bericht naar mij sms-en. En in nood aan iemand anders vragen of ze even mochten bellen.

Tegenwoordig schijn je een limiet op abonnementen te kunnen zetten, maar in die tijd heb ik toch wat anderen meegemaakt die ineens opgezadeld werden met hoge rekeningen. En bij dochter werd het prepaid er een paar keer afgegeten door roaming. Ook een GRATIS schreeuwende beltone (van het Wilhelmus) bleek beltegoed te eten, maar dat hadden we snel door vanwege het beperkte beltegoed.
Nog steeds hebben we alleen prepaid op de mobiele telefoon en smartphone. Op veel plaatsen kun je gratis appen en alleen zonodig sms-en of bellen.

Beertje37

Beertje37

11-10-2017 om 15:26

Ook simpel

Simpel heeft nu een mooie aanbieding met 250 belminuten en 500mb pee maand voor maar €2,50 per maand.

Ja, simpel

Simpel hier ook, met belplafond en noodnummers die je kunt instellen en die altijd bereikbaar zijn, al is je beltegoed op.

Vraag over simpel

Vinden jullie ze betrouwbaar? Het is nl wel een erg mooie aanbieding. Je zit er wel 2 jaar aan vast, dat houdt me nog een beetje tegen.

Beertje37

Beertje37

11-10-2017 om 16:36

Tot nu toe wel

Ik kreeg de simkaart inderdaad binnen 2 dagen. Je betaald gewoon per maand, dus je kan niet heel veel geld kwijtraken.

Triva

Triva

11-10-2017 om 16:43

simpel

Geen enkel probleem mee, oudste heeft ook een abo voor simpel. Stel het plafond in, ideaal.

Simpel

Hier al jaren Simpel voor de oudste en sinds kort ook voor de jongste. Is onderdeel van hun zakgeld in feite. Denk dat ik zelf ook ga overstappen naar Simpel. Ze gebruiken het KPN netwerk en dat werkt beter dan mijn huidige provider. En het mooie aan Simpel is dat je je abbo heel makkelijk naar boven/beneden kunt bijstellen. Zo kun je ook van aanbiedingen gebruik maken tijdens je lopende abbo.

Jesse_1

Jesse_1

11-10-2017 om 18:12

Ook Simpel

Kinderen hebben sinds deze zomer een abonnement met data, daarvoor altijd zonder data, maar tegenwoordig wordt er alleen geappt en niet meer gebeld of ge-SMSt. Ik vond het zelf niet zo handig dat ze niet overal whatsapp konden gebruiken.
Inderdaad met limiet en noodnummer. Ze weten dat buitenbundel voor eigen kosten is, maar daar letten ze sowieso wel op. Ze houden zelf het verbruik van data op de telefoon ook in de gaten.

Met prepaid zaten ze nog wel eens zonder, hadden we zelf niet door dat ze geen tegoed meer hadden en dat natuurlijk altijd op het moment dat je het wel nodig hebt.

Angela67

Angela67

11-10-2017 om 21:24

prepaid

hier prepaid van Simyo voor jongste (13) en ik kijk zelf af en toe hoe het met het tegoed zit en ik hoog het dan zelf op. Bellen doet ie nauwelijks, dus meer dan 10 euro staat er niet op en dat gaat paar maanden mee. Tegen de tijd dat hij het belangrijk gaat vinden gaan we wel wat afspreken.
gr Angela

Tango

Tango

11-10-2017 om 21:47

Hier youfone

Hier abonnementen van Youfone. Heb ik zelf, dochter en zoon inmiddels ook. Zoon had hiervoor een prepaid van Simyo, die wilde ik omzetten in een abonnement maar bleek veel duurder dan Youfone. Toen maar overgestapt. Ik betaal voor hem nu 7,50 euro en hij heeft 125 belminuten en 1250 mb data. In het begin had hij alleen bellen en sms, maar later data erbij genomen omdat de wifi op school niet zo best is en zoon appt liever dan dat hij belt.
Dochter hier is de duurste w.b. abonnementen. Die vreet werkelijk data. Het vervelende is dat ze zelf niet begrijpt waar ze het aan uitgeeft. Ze heeft nu 2500 mb en ik zie net dat ze al 1950 verbruikt heeft. En ze zit nog niet op de helft van de maand. Vorige maand kreeg ze extra van me omdat ze in het buitenland zat met school. Deze maand krijgt ze echt niets bij. Ik geloof dat ik voor haar 20 euro per maand betaal, vind het wel genoeg.

Angela67

Angela67

11-10-2017 om 22:00

tango

maar waarom gebruikt je dochter zoveel data en geen wifi?
je kunt het zo instellen, bij de meeste telefoons dan toch, dat als er wifi is dat ie automatisch data uitzet. Daar wellicht mee beginnen.
En alle apps zodanig instellen dat ze niets op de achtergrond mogen doen.
Zelf internet ik veel op mijn telefoon maar ik haal toch echt de 1000 mb per maand niet.
Filmpjes zijn trouwens killing, dat doe ik zelf nooit. M
Misschien kan ze deze drie stappen uitvoeren en kijken hoe het gaat. En haar vooral zelf laten betalen.
gr Angela

Data vreten.

Dat ligt vaak aan de instellingen van de telefoon idd en draaiende apps.

Ik durf ook bijna geen nieuwe telefoon aan te schaffen, dan ben ik altijd dagen bezig om alles weer zo te krijgen dat hij niet ongemerkt data opvreet.

Automatisch overschakelen bij wifi...vink!
Downloaden en updaten...alleen bij wifi...vink!
Facebook...niet automatisch video's afspelen...vink!
What's app....foto's en video's niet automatisch downloaden..Vink!

Ik word er mesjokke van en doe jaren met dezelfde telefoon, alleen al door die hoeveelheid instellingen.

Tango, als je dochter geen idee heeft waar haar data blijft. Ook dat kan ze opzoeken op haar telefoon.
Bij "data" en dan "verbruik" kan je precies per app kijken wie alles opvreet.

Tango - YouTube?

Waarschijnlijk een open deur, maar mijn jongens wisten lange tijd niet dat YouTube werkelijk data vreet. Dat gaat razendsnel. Ik zou ff checken of ze dat wel weet.
En Beertje, bedankt voor de Simpel-tip. Wij stappen massaal over hier

Data vreten

Weten ook veel kids niet: Snapchat vreet data. Mogen ze van mij dus alleen met wifi gebruiken.

Triva

Triva

12-10-2017 om 10:11

het is zo simpel

Gewoon via instellingen je databeheer in de gaten houden, plafond instellen en bij alle apps aangeven dat ze alleen mogen updaten met wifi. Met databeheer kun je zien welke apps de meeste data nemen en dan hoef je niet te zeggen dat je dat niet wist.

Pippa

Pippa

12-10-2017 om 11:04

Hier

Hebben wij alles in 1 van KPN. Dat betekent dat we sowieso onderling met ons gezin gratis naar elkaar bellen. We kunnen onderling ook MB's met elkaar delen. Brugpieper heeft dus een abo met alleen belminuten (100) en krijgt elke maand MB's van ons (zijn vader en mij) omdat wij beide meer dan genoeg MB's hebben. Op school en thuis wifi. En.....op is op! Mocht dit erg snel zijn dan bespreken we met hem waar dat aan ligt.

Teuntje

Teuntje

12-10-2017 om 12:11

Maar

Als je puber er zelf niet mee zit dat er nog maand over is na het beltegoed dan loop je daar met een abbo net zo hard tegenaan als met prepaid. Als je een plafond instelt dan kan ze de rest van de tijd niet meer bellen, net zoals nu, doe je dat niet dan kun je tegen een flinke buiten-de-bundel rekening aanlopen. Ik zou kijken naar zo’n noodnummer mogelijkheid, of idd een soort collect call mogelijkheid. Dan kan op gewoon op zijn maar zijn de noodgevallen gedekt.

Triva

Triva

12-10-2017 om 14:14

Teuntje

Je kunt het plafond zo instellen dat er nog wat overblijft om te bellen en wat mb's voor nood. Ik kan zelfs twee plafonds instellen: de eerste voor een waarschuwing en bij de tweede kan ik het plafond alsnog verhogen omdat ik dan nog steeds mb's heb (ik heb 300 mb's die tevens ook gebruikt kunnen worden als 300 sms of 300 belminuten of 100 mb 100 sms en 100 belminuten wat je maar wil).

ik kan bij simpel een waarschuwing en

een plafond instellen, dan blijven er altijd nog 3 noodnummers over die wel gebeld kunnen worden. Heb nu een aanbod gekregen van simpel om te verdubbelen, dus betaal ik nog maar 5 euro per maand voor 1 GB en 100 minuten geloof ik( ik bel echt nooit dus weet t niet precies)Whatts app alleen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.