Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Rik Stapelbroek

Rik Stapelbroek

09-12-2010 om 11:55

Tijdslot op spelcomputer.

Toestemming van de Redactie Ouders Online

Naam topic:
Tijdschakelaar op spelcomputer? (onderzoek student)

Inhoud:
Beste forumbezoeker.

Mijn naam is Rik Stapelbroek en ik ben een student aan de Hogeschool in Amersfoort. Als eerstejaars ga ik in het kader van de opleiding met medestudenten een bedrijf starten. Bij een bedrijf hoort een product en wij hebben voor een tijdschakelaar voor op de gameconsole gekozen. De reden hiervoor is dat wij denken dat het reguleren van de tijd dat er gegamed wordt, in veel gezinnen een probleem is. Met ons systeem willen wij ouders een hulpmiddel bieden om afspraken te maken over te besteden tijd en de controle hierop. Om het product zo goed mogelijk te maken, zoeken wij feedback. Dit is dan ook de reden van deze forumpost.

Hoe wij het systeem voor ogen hebben zal ik hieronder kort schetsen.

1. Digitale tijdschakelaar:
U krijgt een tijdschakelaar met een tijdprogrammering voor de hele week. Hierdoor kunt u op 22 momenten aangeven dat het aangesloten apparaat aan mag. Op deze momenten kan uw kind een spel spelen.

2. Een doos met slot:
De tijdschakelaar wordt met het snoer van de spelcomputer in een afsluitbare doos geplaatst. Hierdoor kan het kind de instellingen niet veranderen en het snoer er niet uit halen.

3. Een gebruikshandleiding:
Er zit een gebruikshandleiding bij. Hierin staat beschreven hoe het product het best gebruikt kan worden en staan de verschillende toepassingen beschreven.

4. Tien unieke seal-stickers.
Slimme kinderen zouden het snoer kunnen loshalen van de spelcomputer en deze vervangen door een nieuwe kabel. Om dit te voorkomen, krijgt u tien unieke stickers die u kunt plakken op plek waar de kabel in contact staat met de spelcomputer. Dit werkt als een zegel: als de zegel verbroken is, ziet u dat onmiddellijk.

5. Een kookwekker.
Bij het product zit een simpele kook wekker waar het kind als geheugensteun zelf de tijd kan instellen. Zo maak je visueel hoe de tijd verloopt. Tip: stel de tijd in op 5 minuten voordat het systeem de spelcomputer uitschakelt. Zo kan het kind de voortgang in het spel op tijd opslaan.

Graag willen we uw antwoord op de volgende vragen. Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Is het duidelijk hoe het systeem werk?

Mist u iets in het product?

Wat voor een naam zou u een dergelijk systeem geven?

Welke woorden zou u invullen in een zoekmachine als u dit product zoekt?

In wat voor een kleur zou u het systeem het liefst zien?

Zou u het product mogelijk aanschaffen?

Zo ja, hoeveel bent u bereid te betalen voor het product?

Waar zou u het product aan willen schaffen?

Suggesties zijn zeer welkom en ik reageer hier graag op. Omdat u een mogelijke gebruiker kan zijn, zien wij dit onderzoek als waardevol. Uw reacties zullen direct meegenomen worden in de belangrijke besluiten die wij als groep nemen. Ontzettend bedankt hiervoor!

Rik Stapelbroek.
E-mail adres: [email protected]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus

Tinus

09-12-2010 om 12:38

Tijdslot op spelcomputer

Goed product!
Ben benieuwd...

krasje

krasje

09-12-2010 om 15:00

2 vragen

Er is me iets niet duidelijk:

Is het per kind instelbaar?
En op de momenten dat mam haar record wil verbeteren, kan het kinderslot er dan makkelijk af?

koentje

koentje

09-12-2010 om 15:49

Nee hoor,

ik zou zo'n apperaat nooit kopen. Een kind moet toch ook de beheersing op leren brengen zich aan afspraken te houden?

Tjonge,

doos met slot, stickers als zegel... ik vind het een beetje 'crimineel' overkomen.
Ik zou het niet kopen. Hier mogen de kinderen geregeld op de computer (gewone, spelcomputer hebben we niet) en de ene keer mogen ze langer en de andere keer korter. En als ze bijna een highscore hebben ben ik niet zo streng dat ze onmiddelijk moeten stoppen, zolang het niet elke keer zo is natuurlijk. Ik kan geen week vooruit programmeren wanneer ze mogen spelen.
Voor sommige kinderen zal het denk ik wel erg prettig en duideijk zijn, maar voor ons dus niet.

maan.

maan.

10-12-2010 om 08:05

Lijkt me niks..

Ben niet enthousiast geworden over het tijdslot!

Ik moet dus van te voren gaan bedenken wanneer er mogelijk gespeeld zou kunnen worden.. tja.. dat kan ik echt niet inschatten!

Bovendien zit het tijdslot op het snoer.. tja laat nou de meestgebruikte spelcomputer toch de DS zijn.. snoerloos..

Enige bruikbare hieraan is de eierwekker.. die wordt hier al af en toe met PC-gebruik neergezet.. maar dan om de tijd tussen de kinderen eerlijk te verdelen. Het voordeel van mijn eierwekker is dat ie bij te stellen is.. spelletje bijna klaar oké dan nog vijf minuten extra. En ze weten dat ze elkaar kunnen vertrouwen wat betreft 'stiekem verzetten'.

Hier dus totaal geen interesse.

Echt niet

Dat i kzoiets zou aanschaffen. Ik hou het zelf wel in de gaten als ik vind dat zoonlief er te lang achter zit. Bij dochterlief van 4 zet ik een kookwekkertje voor haar duidelijkheid. Als dat gaat mag ze het spelletje wat ze doet afmaken en dan gaat de laptop uit.
Muizemeis

Lynna

Lynna

12-12-2010 om 10:22

Geen tijdprogrammering

Dat vind ik een groot manco aan het systeem. Stel je voor dat je met je huiswerk bezig bent, het duurt langer dan gepland en je weet dat je daardoor niet meer kunt gamen????? Huiswerk afraffelen dus maar. Dat gaat niet werken......

Nee

Ik zou niks voelen voor een vaste-tijd-slot-regeling. Toen de kinderen jonger waren en ze soms neigden naar veel gebruik van de p.c. of spelcomputer hield ik het bij 'maximale uren per week' (b.v. 5 uur per week). Als dat in 1 dag op was,was het op ook voor de rest van de week. Soms speelden mijn kinderen op 1 middag uren lang en soms dágen lang niet (ook omdat ze dan andere druktes hadden,sporten etc..
En in vakanties of bij slecht weer waren die maximale-tijden aangepast aan de vakantie of aan het slechte weer.
Vaste uren en dan nog zoveel zou ik nooit doen.
Of je moet die eerste tijd (van de 22) zo kunnen instellen dat je die een week lang kan gebruiken,ook als je 'm 10 keer aan en uit zou zetten dan zou het wel kunnen.
ondertussen zijn ze oud zat om het zelf te reguleren.
groeten albana

Rik Stapelbroek

Rik Stapelbroek

15-12-2010 om 12:21

Reacties

@ Krasje
Het is helaas niet mogelijk om dit product te laten wisselen tussen meerdere kinderen.
Het kinderslot is verwijderbaar door de opvoeder die de sleutel heeft.

@Pelle
Wij zitten als groep erg in dubio tussen een systeem waarmee een kind een x aantal uren speeltijd te spenderen heeft. Of een systeem waarmee er eenmaal in de week in overleg wordt gekeken na de momenten waarover deze tijd wordt verdeeld. Wij denken dat het voor een kind moeilijker is om bewust de een x aantal uren te verdelen over 7 dagen. Het alternatie; dat er in dialoog wordt getreden en het kind ook leert hoe een ouder plant, lijkt ons waardevoller. Echter vangt deze toepassing niet de unieke situaties die ik bijvoorbeeld al bij @krasje geschetst zie.

@Koentje
Ons product ondersteund deze leerweg. Juist doordat ouders in dialoog treden met het kind is er een overdracht van kennis. Er is ook ruimte voor het opdoen van eigen ervaringen en dat zij de momenten dat de spelcomputer stopt en het kind creatief zijn tijd in zal moeten delen met andere zaken die van belang zijn (sport, etc.)

@Pelle
Als studentenbedrijf werken wij met een beperkt budget. Ook wij zien deze innovatie graag in het product alleen hebben wij hier nog niet de middelen voor. De kookwekker is mogelijk een goed alternatief omdat het bijdraagt aan het tijdsbesef van de gebruiker.

@Egberdien
Ik ben blij dat jij niet de frustratie van de spelcomputer in het huishouden ervaart. Dit geeft aan dat jij dit dilemma kan tackelen. Ik zelf ben een student die als kind dit probleem wel heeft ervaren. Ik heb een goede opvoeding gehad. Maar doordat het thuisfront niet te allen tijde bemand was (mijn ouders zijn tweeverdieners) heb ik vele schooldagen geskipped om te spelen. De constatering hiervan kwam laat en ik vindt het nog steeds lastig om te plannen wanneer ik op een spelcomputer speel. Deze tool was voor mij een uitkomst hiervoor geweest. Mogelijk ook voor andere kinderen aangezien er gemiddeld 14 uur per week gespeeld wordt door jongens tussen 8-12 wat ik bijzonder fors vindt.

@maan
De tool kan ook als volgt gebruikt worden: Tussen 16.00 en 21.00 kan er gespeeld worden. Hierdoor stel je een begin punt vast; als de kinderen uit school komen. Wanneer het bedtijd is dan zal de schakelaar ook zijn werk doen.
Je suggestie over de ds is sterk. Inderdaad valt de handheld met deze tool niet te controleren.

@muizemeis
Fijn dat de kookwekker volstaat.

@Lynna
Dit nadeel zie ik op een andere manier. Het draagt wel bij aan het planvermogen van een kind.

@Albanas
Wij hebben de mogelijkheid om een analoge tijdschakelaar te gebruiken. Deze kan ingesteld worden naar uren per week. Ik denk dat dit minder goed werkt omdat kinderen bij de dag leven. Toch begrijp ik jou insteek. Ik ben benieuwd hoe de andere forumbezoekers hierover denken.

Allen bedankt voor de waardevolle feedback. Mochten jullie nog iets bedenken dan hoor ik dit uiteraard graag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.