Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Vic

Vic

19-08-2011 om 12:08

Virus of hardware probleem?

Als mijn laptop op standby gaat (door inactiviteit of als ik hem dichtklap) lukt het daarna niet meer om weer op te starten. Soms krijg ik heel lang een lichtblauw 'welkom-scherm' en daarna zie ik de openstaande applicaties weer, maar die doen dan helemaal niets meer. Ik kan de applicaties dan ook niet afsluiten en taakbeheer start ook niet meer op (krijg even een zandloper en die verdwijnt dan weer).
Klinkt dit als een virus (heb geen virusscanner), of eerder als een krakkemikkige harde schijf (laptop is 6 jaar oud? Ik los het nu op door hem altijd aan de netstroom te hebben en heb de instellingen zo gezet dat hij dan niet op standby gaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hardware volgens mij

Ik heb dat ook wel eens gehad met een lap-top. Iemand die er verstand van heeft beweerde het had te maken met de vrije ruimte die er nog was (ben even kwijt of het geheugen of harde schijf was).
Die was te weinig. Als een p.c./laptop stand-by gaat sluit hij de programma's niet af (die dan nog aan het werk zijn) om geen bestanden te verliezen en moet die gegeven dan wegschrijven op een andere plek (nogmaals ben vergeten of dat nu het geheugen of de harde schijf was) dan 'normaal'. Een soort tijdelijke plek dus, zodat de p.c. het later als het weer actief is het wél op de juist plek (w.s. ook nog gecomprimeerd) kan wegschrijven.
Dan start je 'm dus opnieuw op of haalt 'm uit z'n standby-stand en dan probeert ie dat weg te schrijven en nogmaals weg te schrijven en dat lukt dan niet omdat die bestanden corrupt zijn......of de ruimte te beperkt is om dat uit te voeren.
Die iemand die er verstand van heeft, heeft het later voor me opgelost door er meer geheugen of harde schijf uit te breiden/te halen/in te zetten voor mij.
Maar daar zag ik erg tegen op, want daarvoor moest ie helemaal opnieuw geïnstalleerd worden. Dus alles moest eraf en bewaard en je weet wel en ik kon dat ding naar mijn idee ook niet missen.
Dus ik heb het toen best lang uitgesteld en uiteindelijk wel gedaan, want het opstarten na zoiets duurde erg lang en soms moest ik het tig keer opnieuw doen en ik merkte gewoon dat het steeds erger en erger werd.
Het was niet duur, maar dat was ook omdat ik geen 'werkloon' hoefde te betalen. Daarna deed ie het weer als een tierlier.
Jij kent je eigen lap-top het beste, dus ga ermee naar iemand die er verstand van heeft en leg het uit. Wie weet is ie simpel uit te breiden/anders in te richten en is het zo verholpen. Misschien is het ook onmogelijk of te duur en is ie het niet meer waard.
groeten albana

Had ik ook

Op mijn vorige laptop (Toshiba met Vista) had ik dat ook, hij was wel opnieuw op te starten, maar niet ineens en ik was dat al snel heel beu. Ik heb het ook "opgelost" door de laptop te vertellen dat hij niet in slaapstand mag gaan, niet uit zichzelf en ook niet als ik de klep dichtdeed. Het lag bij mij niet aan tekort aan geheugen of harde schijf ruimte, hij was net nieuw, dus de harde schijf was nog erg leeg en ik had voor die tijd echt een berg geheugen. Sowieso deed hij sluimerstand wel goed en dan slaat hij de open programma's ook op, je zou denken dat dat dan ook niet zou werken.
Een virus was bij mij ook niet waarschijnlijk, want hij deed het eigenlijk vanaf dag 1.
Hoe dan ook, een nieuwe harde schijf of geheugen plaatsen is doorgaans niet zo moeilijk, het zijn de best te bereiken onderdelen in een laptop. Toen ik overging op een andere laptop omdat mijn grafische kaart stuk ging heb ik de harde schijf een aantal keer eruit gehad en weer erin gedaan om diverse redenen en dat stelde helemaal niks voor.
Waar het bij mij wel aan lag heb ik nooit kunnen ontdekken, ik geef graag de schuld aan Vista of een compatibiliteitsprobleem tussen mijn laptop en Vista, want het ding had wel meer kuren, ik heb in mijn leven nog nooit zoveel blauwe schermen gezien als toen ik die laptop gebruikte, maar dat is verder nergens op gebaseerd.

Vic

Vic

21-08-2011 om 12:19

Ik heb gelukkig wel wat 'deskundigen' in mijn kennissenkring. Zal eens vragen of er iemand wat kan herinrichten. Sowieso staat een nieuwe laptop wel op het verlanglijstje, maar dat wordt dan op zijn vroegst volgend jaar. Ik heb nu een heel erg goede (Fujitsu Siemens), die jarenlang zonder enkel probleem heeft gefunctioneerd en een stuk steviger oogt en voelt dan de laptops die nu (voor veel lagere prijzen) verkrijgbaar zijn.

Opschonen

Als ik dit heb kijk ik eerst of ik moet opschonen aangezichtsverlamming (bestanden op de harde schijf en in het geheugen) of een nieuwe installatie wil soms ook helpen. Hoe oud is je laptop?

Grenouille

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.