Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Bosbes

Bosbes

28-06-2018 om 20:17

vraag over geminimaliseerd houden programma's (windows)

Onlangs ben ik binnen mijn werk overgestapt van Apple naar Windows. Vanwege wisseling in baan. Ik werkte al erg lang op een Mac dus het was even wennen.
Mijn nieuwe computer is veel langzamer, heeft 2 kleine schermen (i.p.v. 1 superscherm), enzovoort. Ik ben dus niet heel blij, behalve dat ik het wel fijn vind om nu net als een flink deel van het bedrijf met Outlook te werken, dat is dan wel praktisch.

Wat ik heel erg irritant vind (en ik vrees dat het niet te voorkomen is...): als ik bijv. een excel- of Worddocument open heb staan, en ik minimaliseer het (voor later gebruik) en ik wil een ander excel (of Word)document openen....dan maximaliseert dat eerdere document weer.
Ik raak nog steeds vaak in verwarring (huh, maar die maakte ik toch niet open?). Meestal minimaliseer ik dat eerst weer en ga dan pas aan de slag met mijn nieuwe document. Soms werk ik er toch maar overheen. Na afloop minimaliseer ik dat weer. Ik hou van een rustig en overzichtelijk beeld.

Ik heb net mijn zus hierover gebeld die ook de hele dag met Windows werkt en er wel verstand van heeft, maar ze begreep me niet, of wilde me niet begrijpen. Later snapte ze wel dat ik met 'klein maken' minimaliseren bedoelde. Conclusie was dat zij het logisch vond, want het document blijft ten slotte eigenlijk 'open' staan. En het programma wil weer even open, of zoiets.
Nou ja, ik vind het verre van logisch en Apple kon het prima aan om alleen het document te openen dat ik op dat moment wílde openen.
Iemand?

p.s. na al die jaren binnen enkele weken last van een tintelende arm.

Angela67

Angela67

28-06-2018 om 20:52

taakbalk/windows 10

houd de cursor op de taakbalk, klik met je 'rechter'muisknop (voor linkshandigen dus de 'linkermuisknop') en kies voor 'instellingen'. Scroll naar beneden tot je komt bij 'taakbalkknoppen combineren'. Klik het keuzemenuutje daaronder open en kies voor 'nooit'.
Volgens mij krijg je nu wat je wilt: je kunt drie excelsheets open hebben staan en elk van de sheets is als apart item op de taalkbalk te zien.
Helpt dit?
gr Angela

Bosbes

Bosbes

28-06-2018 om 21:00

niet helemaal

Bedankt Angela!
Het helpt niet, maar ik denk wel dat ik dit een prettiger beeld vind. Dus dat helpt toch.
Het lijkt ook meer op wat ik gewend ben. Fijner zo!

Als ik een *nieuw* document open maak (bijvoorbeeld vanuit het mailprogramma of een document uit een mapje) dat nog niet al geminimaliseerd was, blijft het zo dat van hetzelfde programma (excel bijvoorbeeld), ook het laatst geopende excel-document open gaat, dat ik geminimaliseerd had. Dus dat is helaas niet veranderd.
Waarom blijft dat ding niet gewoon op zijn plek?

Ik vraag excel toch niet om dát document te laten zien? (2 tegelijk dan)? Ik snap niet waarom hier niet ooit iets aan gedaan is. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar íemand is die dit echt handig vindt..!

Inanna

Inanna

28-06-2018 om 21:15

vreemd

Ik heb het geprobeerd, Excel geopend, bestand geopend en de boel geminimaliseerd. Vervolgens Excel opnieuw gestart en dan krijg ik gewoon het scherm waar ik bijvoorbeeld kan kiezen voor een lege werkmap. Zowel bij Excel opnieuw starten via het icoon op mijn bureaublad, als via het menu start, als via in de verkenner dubbelklikken op een Excelbestand. Mijn geminimaliseerde bestand blijft gewoon braaf op zijn plek.

Ik weet alleen niet waar het hem in zit, dus veel heb je er niet aan verder.

Ik heb Excel 2016, misschien verschilt het nog per versie.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-06-2018 om 21:53

Bij mij niet

Ik heb alles wat geminimaliseerd is onder in mijn scherm staan. Als ik daarop klik wordt het groot, maar ik kan een nieuw document openen zonder dat het eerst geopende groot wordt. Meestal wissel ik overigens met alt-tab tussen alle verschillende applicaties en documenten. Mijn muis gebruik ik zelden, ik doe bijna alles met functietoetsen.

Lente

Lente

28-06-2018 om 22:05

Als je een rustig scherm wil, dan maximaliseer je het bestand

waar je in werkt. het maakt dan niet uit of andere bestanden ook open poppen. Die zie je niet want jouw bestand is maximaal.
Dat vind ik prettiger dan op een Mac (uitgaande van Office programma’s).

Je kunt ook alle bestanden automatisch laten maximaliseren. Dan zie je altijd maar een document tegelijk . Je hebt dan echt geen last van andere bestanden die open zijn, al zitten ze erachter.

Ik denk dat het aan je instellingen ligt.

Bosbes

Bosbes

28-06-2018 om 22:31

hm, instellingen

Bedankt voor de tips. Het lijkt dus te kunnen....dat hoop ik echt!

Wat Lente zegt: alles maximaliseren: nee. Ik doe het wel vaker dan bij Apple inderdaad (daar kan het ook gewoon he..), dat je op je hele scherm het document hebt waarin je werkt.
Maar niet altijd, al is het maar omdat ik telkens moet switchen tussen de Agenda, de mails en mijn word-document (bijvoorbeeld). Ik moet het soms tegelijk kunnen zien en dan zijn zelfs 2 schermen soms niet genoeg. Naast elkaar bekijken is dan fijner.

Inanna, ik begrijp niet helemaal wat je zegt van 'vervolgens Excel opnieuw opgestart'. Maar het programma is dan toch al open omdat er bestanden zijn geminimaliseerd?
In ieder geval heb je daarna gedaan wat bij mij niet lukt, dus het nieuwe document ging open zonder dat je een oude opnieuw weg hoefde te klikken.

Ik ben inmiddels thuis, heerlijk op mijn Apple. Nog steeds hopend dat het op mijn werk aan instellingen ligt.

Lente

Lente

29-06-2018 om 19:18

Twee toepassingen tegelijk zien

Dat is heel eenvoudig met Windows. Vanuit toepassing 1 gebruik je windowstoets en pijltje naar rechts tegelijk. Dan vult die toepassing de rechterhelft van je scherm. Vanuit toepassing 2 gebruik je windowstoets en pijltje naar links. Dan vult die toepassing de linkerhelft van je scherm.
Zo'n eenvoudige optie heb ik nog niet kunnen vinden op een Mac.
Die heb ik thuis en daar erger ik me geregeld aan de onhandigheden ten opzichte van Windows. Met name met Office programma's en met bestandsbeheer. Die Finder is echt verschrikkelijk. Gelukkig werken andere dingen heel goed op de Mac

Lente

Lente

29-06-2018 om 19:18

Waar ik toepassing schrijf kun je ook bestand lezen

Oftewel je kunt zo ook twee excel bestanden naast elkaar zien.

Lente

Lente

29-06-2018 om 19:22

En over switchen tussen programma's

Met Windows klik je op Control tab en dan zie je alle programma's die open staan. Kun je gewoon aanklikken welke je wilt.

Bosbes

Bosbes

01-07-2018 om 23:07

Lente, dank...maar...

Dank voor je tips Lente.
Kan wel degelijk met Apple (apple-toets / tab, etc).

Je hebt het alleen niet echt over mijn probleem toch?

In ieder geval zal ik het morgen eens uitproberen, kan op zich ook wel handig zijn.

Maar kan ik na 3 dagen concluderen dat het echt niet te voorkomen is, dat als ik een document heb geminimaliseerd, deze open gaat als ik een ander document van hetzelfde programma open maak?
Jammer jammer.

Angela67

Angela67

01-07-2018 om 23:14

en toch . .

bij mij werkt het goed.
stap 1: ik ga naar de verkenner en ik dubbelklik op een Word bestand. Word opent zich en het document opent zich.
stap 2: ik maak dit Word-document klein door middel van het liggende streepje rechts boven in (als je je cursor daar overheen houdt, zegt ie 'minimaliseren). Het Word document is nu te zien op mijn Taakbalk; ik zie het begin van de naam van het document.
stap 3; ik ga weer naar de verkenner en dubbelklik op een ander Word-document. Dit document opent zich gewoon, maar eerst zie ik wel Word weer opstarten. Ondertussen gebeurt er niets met het eerste document, dat blijft gewoon klein op de taakbalk staan.

Dus waarom werkt het bij mij wel en bij jou niet?
Of doe jij andere stappen/open je vanuit een ander punt een Word-document?

gr Angela

Jacquel

Jacquel

02-07-2018 om 00:55

Mjn ' opossing'

Bosbes,

K begrijp precies wat je bedoelt en ik erger me er ook rot aan. Ik heb nog steeds de oplossing niet gevonden. Wat ik nu doe is niet minimaliseren, maar met de middelste button (dus die tussen minimaliseren en maximaliseren) het bestand kleiner maken, dan met de muis het bestand vanuit een hoek nog kleiner maken (draggen) en het bestand onderin een hoek van het scherm parkeren. Dan staat het dus nog open en maximaliseert het niet mee met een ander bestand.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Triva

Triva

02-07-2018 om 07:16

Zoals angela zegt

Je moet het programma meerdere keren opstarten. Zo werk ik ook in meerdere documenten tegelijk op 1 scherm. Als je dan bijv een bijlage uit een mail opent, opent het in het programma waar je het laatst in gewerkt hebt.

Angela67

Angela67

02-07-2018 om 08:22

niet zelf Word extra opstarten

het is niet zo dat ik zelf eerst Word opstart en dan bij Bestand/Openen het Worddocument kies. Ik kies een bestand uit de Verkenner en dubbelklik daarop.

Ik kan me voorstellen dat het een Windows of Office instelling is waarbij je kunt kiezen of Word een nieuwe sessie start (zoals het bij mij werkt) of dat Word dat niet doet. Ik heb even gezocht, maar kan daar niet snel iets over vinden.

Tip van hier thuis: man geeft aan dat hij het herkent, hij heeft het wel eens als hij niet goed dubbelklikt, dan lijkt Word niet te begrijpen wat er precies bedoeld wordt (en opent dus eerst het oude document). Hij herkent het dus wel, maar heeft er maar soms last van.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.