Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Waarom willen weten?

Waarom willen jullie weten naar wie je kind allemaal belt. Heeft je kind geen recht op pravicy? Je zult je kind toch los moeten laten en vertrouwen geven.

Mijn dochter kreeg in brugklas mobiel met prepaid. Die heeft ze nog steeds hoewel we overgestapt zijn van KPN naar Hema, was veel goedkoper. Prepaid opwaarderen betaalt ze zelf. Zit in zakgeld verrekend.

En we hebben haar heel duidelijk uitgelegd dat ze uit moet kijken met sms naar advertenties want kost veel geld doordat je niet eenmalig maar vaak abonnement afsluit. Ze belt/sms weinig, gaat meer via Hyves en huistelefoon.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

13-02-2011 om 21:22

Duidelijk

"Waarom willen jullie weten naar wie je kind allemaal belt. Heeft je kind geen recht op pravicy? Je zult je kind toch los moeten laten en vertrouwen geven."

Omdat ze nog geen ervaring hebben en alle valkuilen niet kennen, veel naiever zijn dan volwassenen, en makkelijk misbruikt kunnen worden en de ouders verantwoordelijk zijn voor hun welzijn en ook voor de financiële kant.

Heeft niets met privacy te maken, maar meer met gezond verstand. Kijk, als je de gesprekken gaat opnemen, ja, dat gaat me dan te ver.

Ely

Ely

13-02-2011 om 21:54

Vertrouwen

Ik denk dat het niet gaat om het wel dan niet vertrouwen van je kinderen maar het vertrouwen van de grote boze buitenwereld. En het zo goed mogelijk begeleiden in die wereld. De hersenen van een 12 jarige zijn nog lang niet uitontwikkeld, ze kunnen situaties nog niet goed overzien en oorzaak/gevolg begrijpen. Bovendien zijn er veel te veel mensen actief op internet/hyves met mobiele telefoons die niet het beste met kinderen voor hebben (understatement). En helaas zijn die mensen vaak veel creatiever dan wij (ik) denken....

Pelle, hyves loslaten?

Zou ik niet doen. Juist in de brugklas heb ik wekelijks de hyves van mijn zoon nagekeken. Niet omdat ik nou zo nodig alles wil weten maar om het wel een beetje in de gaten te houden. Ik werp nog steeds (2e inmiddels) wel eens een blik want er staan soms dingen op....

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2011 om 12:03

Niet gedaan

Met een bepaald budget gaat een kind vanzelf geen ellenlange gesprekken voeren en op = op. Dus als mijn dochters in 1 week door het budget heen waren dan moesten ze wachten tot de volgende maand. Om die reden heeft mijn jongste nooit een beltegoed genomen maar Blox (bij Vodafone). Daar krijg je 1000 sms'jes voor. Dat deed ze liever dan bellen. Wij konden haar wel altijd telefonisch bereiken, dus dan sms'te ze dat ze een vraag had en belden wij terug.
Ik ben niet zo van het controleren, als ik niet het gevoel heb dat ik daar reden toe zou moeten hebben.

Primavera

Primavera

14-02-2011 om 12:33

Niet willen weten, maar kunnen weten

Ik hoef helemaal niet te weten naar wie mijn dochter (12) allemaal belt, maar ik wil het wel kunnen opzoeken als ze ineens vlot door het beltegoed heengaat of ze toevallig, per ongeluk of niet, iets stoms heeft gedaan.
Het is zo makkelijk om voor hen ongemerkt een één of ander abbonement voor ringtones te nemen, terwijl ze dachten er maar eentje down te loaden of ze kunnen naief een één of ander duur nummer bellen na een sms-je, of een verkeerde tip van een vriendin krijgen, of je moet ze uitleggen dat ketting-smsjes beter gelijk gewist en niet doorgestuurd moeten worden, enz.

Mijn dochter heeft een prepaid, waarbij ik als ik wil via internet can checken naar welke nummers en voor hoe lang ze gebeld is. Dat doe ik in principe nooit, tenzij ze het beltegoed sneller dan normaal opmaakt. Toen ze een maand wegens omstandigheden meer en langere telefoontjes naar ons gemaakt heeft heb ik kunnen nagaan, dat het inderdaad daaraan lag en hoefde ze van mij niet te wachten om haar beltegoed op te waarderen.
Primavera

Pelle

O, ik controleer niet stiekem hoor, hij zit er meestal gewoon naast. En heel soms (als hij even vergeet dat hij een puber is) komen er hele verhalen los over klasgenoten. Genieten is dat!

En even algemeen: natuurlijk wist ik echt wel dat hij zou gaan puberen maar het ging opeens zo hard, ik kon het niet bijbenen! Van een echt jongetje ergens begin groep 8 was het eind brugklas een halve man geworden. Als ik nu mijn middelste zie die in groep 7 zit kan ik me niet voorstellen dat hij ook over 2 jaar al zo veranderd is. Hij is nog echt een kind, speelt heerlijk buiten met vriendjes en zegt nog mama in plaats van ma of mam ("mama" is voor kinderen volgens oudste).

Mijne denk ik pelle

Mijn dochter is (denk ik) 5 jaar geleden genept door zo'n mobiele-ringtoon-abbonnement. Maar toen was dat bepaald nog niet 'algemeen bekend' zoals nu én ze had het niet zelf opgegeven maar een of andere lolbroek (w.s. uit haar klas) had op internet haar nummer bij verschillende aanbieders opgegeven (dat kon toen nog,kan ondertussen allang niet meer).
Haar halve klas had hetzelfde probleem trouwens. En geen kind of ouder of medewerker van telefoonwinkel die er iets van snapte!! Want die ringtoons kon ze niet eens openen,daar was haar mobiel niet geschikt voor. Het enige dat we merkten was, kind waardeert op, er wordt een geheim nummer gebeld (dit kon de belwinkel zien) en hoppa alle beltegoed verdwenen binnen 30 minuten.
Zelfs hier snapte niemand er wat van. Niemand die er ooit van gehoord had, er werd zelfs gezegd dat het onmogelijk was.De belwinkel had ook geen idee hoe het te stoppen.
Uiteindelijk kregen we van de belwinkel (kosteloos dat was dan weer wel aardig) een nieuwe simkaart en de oude werd als 'viruskaart' opgestuurt en alsdaar op het hoofdkantoor wisten ze te achterhalen dat het dus zo'n ringtoonabbonement was.
Ik weet wel zeker dat we daar ook niet eerder achter waren gekomen als wij hadden meegekeken op haar mobiele account, wat was er dan te zien geweest? Een geheim nummer dat belt, er gebeurd wat en hoppa weer 3,40 eraf van het beltegoed.
Dus ik zie niks in dat meekijken. Volgens mij voorkom je er ook niets mee. Jij weet niet uit je hoofd wie die nummers zijn en wie erachter zit (kan wel kinderlokker zijn,dat zie je niet aan z'n nummer toch?).
Oudste is ook al eens gebeld toen ze denk ik 13 was, misschien nét 14. Door een aboonementenverkoper van een of andere mobiele-telefonie-maatschappij. Een hele aardige meneer en die had een gewéldige telefoon in de aanbieding voor maar.....euro en de belkosten waren ook zo laag en bla,bla,bla en zij kon die telefoon krijgen omdat ze zo'n trouwe klant was en bla,bla,bla. Oudste dolenthousiast, dát was de telefoon die ze zo graag wilde hebben! En ze was nog bijna jarig ook! (of het was bijna sint ofzoiets)
Maar hemeltje dank zei oudste ondanks haar enthousiasme alleen dat ze daar eerst met haar ouders over moest hebben.En of ze dus zo en zo laat terug konden bellen want dan was ze thuis. Dus die komt thuis en verteld haar verhaal en ikke zoeken op internet en kreeg de voorwaarden van deze gigantisch geweldige aanbieding te zien, die haar buget zeker 20 keer overschreed! En nog een contract voor 3 jaar erbij ook!Dat kon ik niet eens betalen,laat staan zij! Dus toen die meneer terugbelde heb ik hem haarfijn gezegd dat ie niet moest wagen om ooit nog mijn minderjarige kind op te bellen met zulke kletspraatjes want dat ik hem dan persoonlijk zou aanklagen.
Haar vriendin tuinde er wel in en die ouders hebben de grootste moeite gehad om van dat abonnement af te komen. Uiteindelijk hebben ze zeker een half jaar betaald omdat de deurwaarders maar bleven komen en ze niet konden doordringen bij die lui dat hun dochter minderjarig was. Uiteindelijk zijn ze er wel vanaf gekomen.
En ook dit had nooit voorkomen kunnen worden door meekijken op hun telefoonaccount. Want wat zie je? Een onbekend nummer dat belt.Of een geheim nummer.
Trouwens ook je beste vriend kan zijn mobiel zo met 2 drukken op de knopjes veranderen in onbekend nummer dus zelfs dat zegt niets.
Ik ben ervan overtuigd dat binnen nu en 3 jaar er wel weer een of andere nurd een trucje verzint om argeloze mensen op een slimme manier via hun mobiel geld uit de zak te kloppen. Na de ringtoonabbonmenten en telefonische verkoop en de tijd die het kost om dat algemeen bekend te maken en er wetgeving voor inelkaar te draaien etc. Let maar op binnenkort zitten we weer met iets 'nieuws' iets onbekends wat veel mensen geld gaat kosten.
Ik geloof dus niet in dat meekijken. Je voorkomt er hoogstens mee dat ze over hun beltegoed heen gaan. Maar dat bereik je ook door een pre-paidkaartje. Ik geloof wel in het bijhouden van nieuwe ontwikkelingen en het voorlichten van je kinderen en ze waarschuwen.
Bij oudste ging gewoon een lampje branden met die telefonische verkoop omdat het te mooi klonk om waar te zijn en ze al eens eerder geld was kwijtgeraakt door die ringtoon-abbonementen.
Nergens online je mobiele nummer doorgeven,nooit ingaan op aanbiedingen die je worden gedaan etc.etc.
En ondertussen zijn we natuurlijk allemaal allang ingeschreven in het bel-me-niet-register (niet dat dat altijd helpt,wij worden nog steeds gebeld zo nu en dan).
Ik controleer jongste dus ook niet écht. Ja, alleen als vreemden bellen. Dan meld ze dit bij mij.
Op internet laat ik gewoon een automatische back-up maken van alles wat ze doen. (op apparte afgesloten gedeelte van harde schijf) Zodat we altijd kunnen nazoeken wat er gebeurd is en en wat er gezegd is.
Heeft z'n nut ook al enkele keren bewezen.
groeten albana

Ja dat ken ik ook

Mijn vriendin haar dochter heeft dat ook gedaan in een hevige verliefdheidsbui toen vriendje op vakantie was
Dat was ook dramatisch veel (dacht over de 200 euro!) wel heeft ze dochter erna de hele zomervakantie laten werken en heeft dochter alles terugbetaald.
Weet je zeker dat pre-paid op alle manier duurder is? Hier weet puber haarfijn waar en bij wie er aanbiedingen zijn. Die heeft nu internet pre-paid voor 8,50 per maand (opwaarderen elke maand anders vervalt het) onbeperkt!!!
En de rest van het geld gebruikt ze om te bellen. Met die 8,50 kan ze bellen,pingen (is als ams-en) en internetten (hyven,krabbelen,msmsen) over internet tot ze een ons weegt. Bellen doet ze amper,maar is dan wel altijd bereikbaar (voor onsb.v.) Vodafoon bloxx. Hebben bijna alle pubers die wat ervarener zijn qua mobieltjes.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.