Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

R

R

07-07-2017 om 23:13

Waarschuwing: Snapchat "Snap maps"

Vanavond kreeg ik een filmpje op youtube als aanbeveling te zien over Snapchat. Er is kritiek op dat sinds kort de locaties van gebruikers in snapchat openbaar zijn. (Zonder toestemming?) Deze functie is wel uit te zetten, maar je moet maar net weten dat die functie er is en je die uit kan zetten.
Uit het filmpje volgt dat kinderen deze optie "cool" vinden en zich niet bewust zijn van eventuele gevaren.

Ik wil bij deze ouders waarschuwen wiens kind actief is op een smartphone of tablet, omdat deze app zeer populair is onder kinderen.
Het is namelijk met de nieuwe functie wel erg makkelijk te achterhalen waar je kind op een bepaald ogenblik verblijft, waar het op school zit of waar het woont.
Zeker omdat met name kinderen van rond de 12 jaar de wereld om zich heen gaan ontdekken en al snel onbekenden toevoegen. (Die je achteraf kan verwijderen als ouder, maar dan hebben de onbekenden al voor x tijd toegang gehad tot het netwerk van het Snapchataccount van jouw kind.) Of (zonder toestemming) hun account voor iedereen zichtbaar maken.

Op Google nieuws wordt onder andere deze site genoemd waaruit volgt dat ook in de media erover gesproken wordt: http://www.ad.nl/binnenland/volg-waar-je-vrienden-zijn-steeds-minder-privacy-op-snapchat~a1eecea8/

40er

40er

08-07-2017 om 09:17

Editie nl

Had er afgelopen week ook een item over. Misschien interessant om terug te kijken?

Jasmijn

Jasmijn

08-07-2017 om 09:45

standaard op 'uit'

Vziw staat de applicatie standaard op 'uit', de kinderen kunnen hem natuurlijk wel aanzetten. Dus eigenlijk zoals met alles wat met internet te maken heeft, blijf zelf op de hoogte van alle ontwikkelingen en leg je kinderen uit dat je geen vrienden wordt met vreemden, en ook blijven uitleggen waarom dit is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-07-2017 om 10:47

niet standaard 'uit'

Ik geloof er niets van, dat de optie standaard 'uit' staat. Misschien wel als je de app nu nieuw downloadt, maar niet als je hem al had.
Mijn kinderen en hun vrienden (allemaal met snapchat) waren onlangs helemaal opgewonden. Toen was de optie namelijk net gelanceerd en ze konden plots van al hun vrienden zien waar ze zich op dat moment bevonden.

Vesta

Vesta

08-07-2017 om 11:01

nee, hij staat standaard 'aan''

Je moet deze mogelijkheid echt zelf uitzetten na de update. Anders hebben ze er niet zo veel aan.

Je kunt zien waar je vrienden zijn, maar ook patronen zien en dus ook zien waar je niet bent. Handig voor inbrekers.

Forummer

Forummer

08-07-2017 om 11:05

Jasmijn

Jasmijn

08-07-2017 om 11:14

verkeerd dus

Oh dan ben ik verkeerd ingelicht door dochter van 22, ze heeft het in ieder geval voor zichzelf uit staan. (en nu bij mij ook)

R

R

11-07-2017 om 11:51

Ontwikkelingen volgen

Ik ben het ermee eens dat je alle ontwikkelingen op social media gebied zou moeten volgen.
Echter, is dat wel haalbaar?
Kinderen zijn volwassenen meestal voor en vaak verschijnt er ineens weer een nieuw netwerk waar je geen idee had van dat het bestond. (Musical.ly is een nog vrij recent voorbeeld.)
En dat is nog los van de tientallen updates.

Vesta

Vesta

11-07-2017 om 13:01

alle

of ik alle ontwikkelingen moet volgen weet ik niet, in elk geval wel die waar mijn kind zich mee bezig houd.
Daarbij is het kind web-wise maken heel belangrijk zodat ze zelf kritisch gaan kijken naar wat er van ze gevraagd wordt en of ze dat wel willen. Net als fietsen is het langzaam steeds meer los laten en zorgen dat ze veilig de weg op kunnen. Dat wat je er niet op zet kan ook niet verspreid worden. Wat anderen er op zetten is lastiger te beheersen, maar je kunt wel proberen te voorkomen dat er dingen te verspreiden zijn door je gedrag en ook daar in na te denken.

E

E

08-09-2017 om 21:46

Alle ontwikkelingen

Alle ontwikkelingen bijhouden lijkt mij onmogelijk. Maar waar je kind zich mee bezighoudt, daar alle ontwikkelingen van bijhouden, lijkt me wel een prima plan.

Wat algemeen bekend is, is dat kinderen zich (zonder toestemming) overal maar voor registeren.
Gehoord over Snapchat? Gelijk het wordt gedownload.
Gehoord over een spel? Gelijk aanmelden.
Toen ik op de basisschool zat (10 jaar geleden) zaten wij heel vaak op de computers op de gang ons overal op aan te melden. Ik denk dat er vrijwel geen ouders zijn die weten op welke sites wij ons hebben geregistreerd, en dat zal ook niet gebeuren omdat een deel van die sites inmiddels offline is.

Vanaf volgend jaar in mei 2018 zullen social media door Europese Wetgeving een controleplicht krijgen of kinderen beneden de 16 jaar wel met toestemming van de ouders een account op social media hebben/gebruiken.
Lijkt mij een goede ontwikkeling, dan weten ouders waar ze wel/niet de ontwikkelingen van in de gaten moeten houden als ze toestemming moeten hebben gegeven.
Ik hoop wel dat die "controleplicht" ook echt werkt en kinderen niet alsnog heel erg makkelijk "stiekum" zich overal kunnen registeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.