Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

wachtwoorden beheer

Manlief en ik bedachten ons dat het handig is om aan wachtwoordbeheer te gaan doen. Je hebt zoveel wachtwoorden, en stel dat er iets met de ander is dan zou je zomaar ergens niet bij kunnen.

Hoe beheren jullie je wachtwoorden?


Katniss

Katniss

19-03-2014 om 19:10

Worddocumentje

Ik heb gewoon een worddocumentje met de naam 'wachtwoorden'. Is niet beveiligd, dus het gaat hier niet helemaal officieel Ik probeer ook mijn wachtwoorden zoveel mogelijk hetzelfde te houden, alleen voor mijn digid heb ik iets afwijkends. Internetbankieren gaat met pincode. Die hoef ik nergens op te schrijven.

Lou

Lou

19-03-2014 om 20:23

op papier

Ik heb een hele lijst wachtwoorden (want juist veel verschillende) op een los papiertje. Wel goed opbergen natuurlijk, maar dat is moeilijker te vinden denk ik dan een word-documentje genaamd 'wachtwoorden'.

Minthe

Minthe

20-03-2014 om 07:42

Allebei

We gebruiken hier allebei LastPass. Werkt erg goed, ook met verschillende apparaten. Als je het hoofdwachtwoord hebt kan je de wachtwoorden beheren (je kan ook kiezen voor dubbele beveiliging met een grid of Yubikey, in dat geval heb je die ook nodig).

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2014 om 10:53

ook op papier

Ik heb gewoon een adressenboekje. Al die wachtwoorden, codes en loginnamen duizelen me. Maar zo kan ik alles overzichtelijk bijhouden, ook voor webshops, alles eigenlijk. Nadeel: dit moet niet gestolen worden.

Hé dat vind ik een goed idee!

Een adressenboekje, heb ww ook op papier, maar het begint wat teveel te worden, één grote zoekpartij, van waar staat die nu weer.
Dan heb je het gelijk op alfabet, thanks!

Puck

Puck

20-03-2014 om 23:51

keypass

Wij zijn ook heel tevreden over keypass. Voordeel t.o.v. echt op papier is dat je voor alle websites, webwinkels etc. de als veilig bekend staande wachtwoorden kunt gebruiken met 20 karakters, hoofd- en kleine letters door erlkaar, symbolen etc. Die kun je namelijk met knippen en plakken vanuit keypass weer invoegen. Verder kun je overal waar je bent via een mobiele app je wachtwoorden te voorschijn toveren.

guera

guera

26-03-2014 om 10:04

appje

Ik heb de belangrijkste in een app op de telefoon. Een soirt wacjtwoord kluis keepass.

Lastpass

Met Lastpass hoef je nog maar 1 wachtwoord te onthouden en kun je op ieder device inloggen, zonodig via webinterface. Maakt administratie met briefjes of excelsheets overbodig. En adressenboekjes kun je verliezen...

Egel

Egel

04-07-2014 om 20:39

1Password heb ik

Zoiets heb ik ook, heel erg superhandig: 1Password. En het wordt ook nog overal gesynchroniseerd: laptop, phone, en mijn werkcomputer. Hij kan ook zelf paswoorden aanmaken (en die hoef ik daarna dus niet te onthouden).

Stenna

Stenna

04-07-2014 om 22:50

ehm

gewoon overal het zelfde password? Makkelijk te onthouden. Wel alleen bij alles wat niet enorm belangrijk of risico is natuurlijk (dus webshops, service-websites, vluchtmaatschappijen, informatiesites, etcetc). Niet voor bank en digi-d, daar heb ik een andere voor. Dat kan ik dan nog net onthouden.

lennest

lennest

06-07-2014 om 18:04

Tips omzet toch te onthouden

Gebruik zinnetjes! Bijvoorbeeld: ik woon op nummer 2, je haalt alle klinkers weg en dan wordt je wachtwoord kwnpnmmr2. Of je vervangt alle 'a' door @, de 'e' door 3, etc. Je kunt met dit soort wachtwoorden heel goed variëren: door het toevoegen van een letter, cijfer of leestekens ervoor of erachter te plaatsen, hiermee kun je heel veel combinaties maken èn het is makkelijk te onthouden, voor mij werkt het!
Ik heb dit niet zelf verzonnen hoor, een ICT-man gaf dit als tip omdat zo veel mensen zo slecht veel wachtwoorden kunnen onthouden en 1 wachtwoord gewoon te link is.

Nooit nooit nooit maar 1 wachtwoord!

Dat is de killer igv hacking. Gebruik gewoon een goede passwordmanager die overal een ander wachtwoord zet, bij voorkeur bestaande uit >10 random tekens. Veel beter wordt het dan niet, en te onthouden hoef je er nog maar eentje, die van je manager. En neehee, daarvoor alsjeblieft niet het meest gebruikte wachtwoord kiezen...! Welk wachtwoord dat is? Tien punten voor degene die hem het eerst noemt

Tante Tiny

Tante Tiny

06-07-2014 om 19:35

geboortedatum

ijlk

Geboortedatum...?

Nope, maar in zekere zin ben je wel erg "warm"...

Ardenna

Ardenna

07-07-2014 om 22:53

Meest voorkomende wachtwoord is:

password of wachtwoord toch?

Stenna, om elk ww anders te laten zijn kun je de hoofdkleur van het logo gebruiken van de site. Als de meest voorkomende kleur oranje is voeg je de o toe voor je ww en de e er achter aan. Als er twee kleuren evenveel voorkomen hoef je maar twee keer te proberen.

Het meest gebruikte wachtwoord in 2013 was...

...123456

Internationaal gezien dan. Goede runnerup is ook "qwerty", maar bij ons op de universiteit is "geheim" onverwoestbaar. Gelukkig krijgen we binnenkort een verplichte periodieke wijziging waarin veiliger combinaties afgedwongen worden. Dus geen wachtwoord1, wachtwoord2 etc. meer maar Hmp07809i! bijvoorbeeld.

Ja lastig. Maar dat is een gehackte pc ook. Lastiger zelfs.

oh ik dacht

de naam van je hond of kind(eren) of een combinatie daarvan

Lucerna

Lucerna

08-07-2014 om 10:17

Jippox

Heb jij bepaalde feuilletons te vaak gelezen?

Ik heb sowieso altijd niets-betekenende en onlogische wachtwoorden. Wachtwoord, geheim en 123456 zijn inderdaad veel voorkomen. Net als 1q2w3e4r5t of namen van kinderen of huisdieren.

En al is het wachtwoord nog zo goed...

...dan heb je nog steeds medewerkers die voor het "gemak" hun wachtwoord op een geeltje schrijven en dit op hun monitor plakken.

Stenna

Stenna

09-07-2014 om 13:21

gast, guest of welkom

daarmee ben ik al talloze malen op universiteiten en zalen de presentatie-computer opgekomen als men vergeten had die te deblokkeren of het wachtwoord dat er op geplakt zat niet klopte (ja echt, dat doen ze normaal ook standaard. Ben ik de enige die zich dan afvraagt of dat handiger is dan het wachtwoord eraf halen?!).

Dat een en hetzelfde wachtwoord dat ik zelf gebruik is dus alleen, ik gaf het al aan, voor het type login waar het niet erg zou zijn als het gehackt werd. Omdat je er verder niks kunt (allen consumentenbond-reviews lezen; of krantenartikelen, bieb-boek verlengen, of een vliegreis boeken maar die moet je dan toch met je eigen kaart betalen, etc.). Natuurlijk nooit voor werk, email, bankzaken of digi-d. Maar het zijn juist die tamelijk zeldzaam gebruikte onbelangrijke (qua beveiliging) dingen die ik niet kan onthouden. Wel de alledaagse en belangrijke.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-07-2014 om 18:41

Evernote

Ik stop ze in evernote eventueel zelf beveiligd met een extra wachtwoord.
Daarnaast draai ik het om, voor low-security zaken hu ik hetzelfde wachtwoord aan maar wissel ik het emailadres. Ik heb een catch-all domein waaronder ik willekeurige email adressen kan aanmaken.

dc

dc

14-07-2014 om 20:47

systeem

Ik heb een voor mij logisch systeem. Ik moet wel verschillende wachtwoorden hebben, want ik ben datamanager op werk, en moet verplicht om de zoveel tijd veranderen en mag dan niet degene die ik ervoor of zelfs daarvoor had gebruiken. Ook mag degene om in Windows in te loggen, niet hetzelfde zijn als die van het administrator account en ze moeten beide weer anders zijn dan het wachtwoord voor het programma waarmee ik alle gegevens van leerlingen en werknemers kan opzoeken. Opschrijven zou erg onhandig zijn en zelfs strafbaar

In het ergste geval moet ik er een aantal proberen. Ik heb voor persoonlijk gebruik wel een notepad waar ik dan een hint neerzet, waardoor ik weet welke ik moet hebben, maar een ander echt niets mee kan. Voor mijn werk gebruik ik enkel en alleen mijn hoofd en dat is een ander systeem dan dat ik prive gebruik.

Katniss

Katniss

14-07-2014 om 21:55

Vreselijk

Als ik het wachtwoord om in te loggen op mijn werknetwerk moet wijzigen ben ik meestal een kwartier bezig. Alles wordt afgekeurd vanwege niet veilig genoeg, of dat ik meer dan 80% van het wachtwoord het afgelopen jaar heb gebruikt (juli%13).
Trouwens wel grappig met het wachtwoord voor je digid. Die van mij is vreselijk simpel want een paar jaar geleden kon je nog gewoon 123456 doen ofzo. Toen ik vorig jaar digid's voor mijn ouders aanvroeg moesten de wachtwoorden aan allerlei eisen voldoen.

Paulusma

Paulusma

18-02-2015 om 22:55

Vernietig het papier

Wat ik doe, is op een stand-alone PC de wachtwoorden bijhouden en hiervan af en toe een lijstje printen (als extra in geval van een crash). Zo kan ik snel zoeken in de lijst. Eens in de maand een nieuwe lijst uitprinten en de oude verwijderen en goed!!! vernietigen met een goede papiervernietiger, bv http://www.multi-office.nl/papiervernietigers
Je wilt tenslotte niet dat de oude lijst met alle wachtwoorden in een vuilniszak terecht die ergens open scheurt

Christel

Christel

19-02-2015 om 11:13

voor webshops

had ik ook één wachtwoord, lekker handig. Maar toen moest ik ergens opeens een wachtwoord verzinnen met minimaal 2 cijers en een hoofdletter. Daarna kwam er eentje die mocht geen 2 dezelfde letters/cijfers naast elkaar hebben. En toen werd het een zooitje en nu moet ik meestal "wachtwoord vergeten" aanklikken.

Ik zou dus een app op mn telefoon/tablet willen die ik beveilig met mijn helemaal zelfgekozen wachtwoord zonder restricties en waar ik dan een lijstje kan zien van mijn wachtwoorden. Dat moet toch niet moeilijk zijn.

Minthe

Minthe

19-02-2015 om 11:20

Stukje omhoog...

LastPass werkt perfect! Daarmee kan je een lijstje inzien, maar het kan ook de wachtwoorden voor je invullen en zelfs genereren. Je kan hem op je telefoon, tablet en PC gebruiken. Om LastPass te beheren heb je één ijzersterk hoofdwachtwoord nodig, eentje die je kan onthouden (of op een veilig plek op kan schrijven).

Christel

Christel

19-02-2015 om 14:12

LastPass

Ik ga eens kijken Minthe!

vraagje

N.a.v. dit draadje met last pass bezig geweest, maar ik heb het toch verwijderd van computer omdat ik het toch niet voor elkaar kreeg bij websites waar ik al een ww had en dat zijn er inmiddels natuurlijk heel veel.
Waarschijnlijk deed ik dus iets verkeerd.
Wie kan me stap voor stap uitleggen wat ik moet doen als ik bij een website in wil loggen waar ik dus al een ww voor heb. Dit moet dan omgezet worden in een lastpass ww.
Kan dit dan automatisch in 1x? Wat moet ik dan aan klikken? Of moet ik dit handmatig per website doen? Geen idee wat handig is, als het maar gaat werken.
Ik wil natuurlijk niet dat ik bv niet meer bij de bank kan inloggen omdat ik iets fout doe.
Ik ben dus niet handig in deze dingen maar wil het eigenlijk wel veilig hebben.

Minthe

Minthe

19-02-2015 om 18:00

Gewoon

Je gaat naar 'n site (bijvoorbeeld OO ), logt gewoon in en LP vraagt dan vanzelf of hij het wachtwoord moet opslaan. Hij slaat de gebruikersnaam ook op, dus als je verschillende accounts bij dezelfde site hebt is dat geen probleem.

Handmatig in één keer kan (gelukkig!) niet, je moet het dus wel per site doen. Maar dat gaat natuurlijk vanzelf, zeker voor de sites die je regelmatig gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.