Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Plokkie

Plokkie

11-09-2020 om 21:48

Welke e-reader?

Kan iemand advies geven m.b.t. de aanschaf van een nieuwe e-reader?
Ik heb al sinds jaar en dag een Sony. Beviel prima, maar hij heeft het uiteindelijk afgelopen week toch begeven. Het liefst zou ik iets soortgelijks kopen, maar volgens mij is Sony al een tijdje geleden gestopt met het maken van e-readers. Ik heb al verschillende readers op internet bekeken, maar er staan veel specificaties bij die ik niet helemaal begrijp.
Mijn oude maakte gebruik van e-ink. Dat vond ik prettig lezen en bijkomend voordeel was dat de batterij heel lang mee ging. Ik had een hoesje om de reader, daar zat een ingebouwd lampje bij. Was ook prima, maar volgens mij zijn er nu ook schermpjes met ingebouwd licht?
Ik wil eigenlijk geen scherm dat zelf licht geeft, zoals een tablet. Verder is het fijn als de e-reader gemakkelijk in gebruik is. Heeft iemand een tip?

licht

Waarom wil je geen scherm dat zelf licht geeft?
Moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar ik vraag me af of je er wel een juist beeld van hebt. Ik vind het zeer prettig en comfortabel, je kunt de helderheid zelf instellen (vaak is een paar % al zat).
Ik denk dat inmiddels alle e-readers gebruik maken van e-ink? In elk geval is de technologie heel anders dan bij een tablet. Ik kan op mijn e-reader in de zon lezen, geen enkel probleem. Net alsof het krantenpapier is.
Ik heb een oude kobo, een aura 6 inch. Hij gaat lang mee, en de batterij hoeft maar eens in de drie weken opgeladen te worden. Kan natuurlijk vaker zijn als je veel leest, maar het valt erg mee, zeker als je de wifi uit laat.

Plokkie

Plokkie

11-09-2020 om 22:31

Anneque

Misschien heb ik ook geen juist beeld van een scherm dat licht geeft hoor, ik weet het echt niet.
Ik lees o.a. veel voordat ik ga slapen en volgens mij wordt geadviseerd om dan geen schermpjes te kijken i.v.m. een betere nachtrust. Als het scherm geen licht geeft zoals bijvoorbeeld een telefoon, dan is dat toch rustiger voor je ogen? Of bedoel je dat het scherm zelf geen licht geeft, maar dat er bij het scherm een lampje is ingebouwd? Dat maakt uit natuurlijk. Ik heb mijn oude e-reader al een jaar of 8 denk ik, dus ik ben echt niet op de hoogte van wat er nu te koop is en ik ken ook niemand die een e-reader gebruikt. Ik zie inderdaad dat e-ink gebruikelijk is,maar ik zie ook verschillende benamingen m.b.t. e-ink die me niets zeggen.
De wifi gebruik ik nu ook niet, dus dat zal voor de batterij idd gunstig zijn. Bedankt voor je advies!

Een ereader licht is anders

Dan een licht v d Ipad of tablet. Veel rustiger. Ik wissel qua belichting ook tussen meer of minder. Savonds vind ik wat minder licht fijner. Net genoeg om goed te kunnen lezen.
Ik heb een kobo h2o nu een jaar of 3-4 .leest makkelijk en is niet zo zwaar. Het vegen op de pagina vind ik wat minder.
Mijn moeder is nu om (78 ) na t heel lang niet gewild te hebben maar steeds moeilijker boeken kunnen lezen. Eerst las ze op de ereader die van mn vader is geweest maar zij kon niet goed met t vegen omgaan. Dus ze heeft nu een nieuwe Kobo met knopjes. Ik meot zeggen dat t wel fijner is met lezen een keer met je duim op een knopje duwen.

Triva

Triva

11-09-2020 om 22:39

Echt

Je wil niet meer anders als je ingebouwd licht hebt gehad. Mijn kobo heeft ook dag en nachtverlichting. Dus geen blauwtinten in de avond maar oranje. Maar 5% licht en dat is zeker minder dan het lampje wat je had. Echt niet twijfelen. Ik had jaren eerder een ereader moeten nemen. Niet te vergelijken met elk ander schermpje of lezen onder welke lamp dan ook.

Plokkie

Plokkie

11-09-2020 om 22:42

Op de oude

e-reader kon ik zowel op een knopje drukken als vegen als ik de bladzijde om wilde slaan. Op de één of andere manier vond ik vegen prettiger als ik zat en het knopje prettiger als ik in bed lag. Ik begrijp dat het bij sommige readers dus niet allebei kan. Dat licht waar jullie het over hebben, is dat dan dus geen blauw licht? Ik vond het idee dat ik niet wéér achter een scherm zat juist zo prettig als ik op de e-reader las.

Triva

Triva

11-09-2020 om 22:42

Ik lees alleen in bed, voor ik ga slapen en als ik s nachts wakker word. Vroeger pakte ik mijn smartphone en idd daar werd ik wakker van. Ging al beter met de blauwe delen uit het lichtfunctie.

Nogmaals, niet twijfelen...

Triva

Triva

11-09-2020 om 22:44

Op mijn kobo clara

Hoef ik niet te vegen maar tik ik ergens op het scherm. De plek is intestellen.

Plokkie

Plokkie

11-09-2020 om 22:45

Triva

Ik las je bericht over blauwtinten pas nadat ik mijn bericht had verstuurd. Ik vind dat nogal belangrijk, dus bedankt voor je toelichting. Ik maak op uit jullie reacties dat
een Kobo over het algemeen goed bevalt, die ben ik ook veel tegengekomen tijdens het zoeken.

Triva

Triva

11-09-2020 om 22:46

Blauw licht

https://help.kobo.com/hc/nl/articles/360017481174--Natuurlijk-licht-aanpassen-op-je-Kobo-eReader

En nogmaals, in het donker in bed zet ik het licht op 5%

Yaron

Yaron

11-09-2020 om 22:51

Kobo

Ik heb een Kobo Clara hd met ingebouwd licht, die heb ik op nachtstand tussen 2 en 10 sterkte, overdag meestal zonder licht. Ik slaap na het lezen op de e-reader beter in dan na het lezen van een gewoon boek meer nachtlamp aan.

Dees

Dees

12-09-2020 om 09:08

Hier

Ik lees al jaren met een kobo, mooi apparaat maar snel kapot. die dingen hebben 2 jaar garantie en ik heb er nu al 4 gehad die binnen die periode kapot gaan. Gelukkig krijg je wel steeds een nieuwe of geld terug.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-09-2020 om 09:21

Hetzelfde

Hier ook een oude Sony waar ik aan verknocht ben, maar die tegenwoordig wel heel vaak opgeladen moet worden.
Dus ik ben ook al aan het kijken voor een andere.
Ik lees vooral klachten over Kobo’s. Zijn jullie ervaringen wel goed?

Yaron

Yaron

12-09-2020 om 10:55

Geen klachten

Ik heb m'n Kobo nu twee jaar en nog geen problemen gehad, ben er erg blij mee. Ik gebruik hem in combinatie met een Kobo abonnement, voor mij ideaal.

Marie

Marie

12-09-2020 om 11:27

I-pad mini

Ik gebruik een oude I-pad mini als e-reader.
Voordeel vind ik vooral dat het scherm wat groter is (heb ik nog een beetje het gevoel een boek te lezen).
Scherm is ook als boek in te stellen - zwarte letters op wit/gelige achtergrond en voor in donker op witte letters op zwarte ondergrond (maar dat kan op elke tablet wel volgens mij).

Annelies B.

Annelies B.

12-09-2020 om 14:47

Kobo klara

Inmiddels bezig aan m'n tweede Kobo. Nu de Klara met ingebouwd licht. (De eerste had ik met los lampje. Lag je lekker te lezen, batterijtje leeg, en inderdaad dat blauwige licht. Niet instelbaar). Een geel-oranje-achting licht bij deze Klara. Heel rustig voor de ogen. Staat nu op 5%. Soms iets minder. En WiFi is heel handig. Ik heb ook een Kobo-plus-abonnement. Zo nu en dan kijk ik op de laptop of er nog leuke boeken zijn bijgekomen. En die staan dan automatisch op de ereader. Je kan met de ereader ook zoeken in Kobo-plus.
En dat terwijl ik zwoer bij echte boeken, vond een ereader helemaal niks. Sleepte op vakantie 10 dikke boeken mee, wilde papier voelen. En nu zo blij met de ereader. Scheelt kilo's aan boeken 😉. En soms wil ik toch gewoon een bladzijde omslaan, dus het 'echte' boekgevoel heb ik blijkbaar toch nog.
Je kan kiezen met omslaan uit tikken of vegen.

Triva

Triva

12-09-2020 om 16:13

ja het bericht

van Annelies had ik zelf geschreven kunnen hebben, ook zelfde apparaat. Nu na ruim 1,5 jaar nog geen enkel probleem mee gehad.

Ik lees dus altijd in bed en op mijn linkerzij. Bij mijn bed heb ik dus een constructie dat dat ding op de zijkant ligt en open blijft staan. Dit jaar voor het eerst een caravan en het was zoeken naar een vervanging daarvoor. Omdat we maar een bed van 130 breed hebben lag ik te dicht bij de ereader als mijn man al sliep. Uiteindelijk een plakhaakje aan de kast ernaast, een elastiekje door het lipje van het hoesje en opgehangen. Ideaal weer voor mij Hoef ik niks vast te houden ook. En zo fijn dat mijn man er geen last van heeft.

kobo

Ik heb hem al jaren, denk wel al 5 jaar. Het is mijn eerste e-reader en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Hij blijft ook lang opgeladen, die accu slijt ook maar niet. Echt geen enkele klacht over.

Plokkie

Plokkie

12-09-2020 om 22:50

Inmiddels

de Kobo Clara hd besteld, bedankt voor jullie adviezen!
Ik lees ook nog best veel papieren boeken, maar na weer eens een paar boeken op de e-reader betrapte ik mezelf erop dat ik de bladzijde van mijn papieren boek om wilde vegen
Ik vind het fijne van een e-reader dat je die zo makkelijk meeneemt. Als we 2 weken op vakantie gaan heb ik inderdaad geen grote stapel met boeken mee, maar kan ik wel lezen tot ik een ons weeg. Ik heb ook heel veel boeken in boekenkasten staan, ik kan daar moeilijk afstand van doen op de één of andere manier. Dan is het ook wel fijn als je wel nieuwe boeken kunt lezen, maar er geen plekje in je huis voor hoeft te vinden. Het ingebouwde lampje is misschien toch wel handig, dan heeft man er misschien minder last van als hij graag wil slapen. Nogmaals dank!

Dat laatste (kunnen lezen zonder partner te storen) is idd een heel groot voordeel dat ik vergeten was.
Veel plezier met je nieuwe reader! Altijd leuk, een nieuw apparaat.....wilde bijna dat de mijne ook eens zou verslijten

Triva

Triva

12-09-2020 om 23:20

Gefeliciteerd

Ben benieuwd naar je ervaringen. Speel een beetje regelmatig met de instellingen. Ik zie nog steeds nieuwe dingen na 1,5 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.