Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lady L

Lady L

25-06-2016 om 16:33

Zelf website bouwen, waar leer ik dat het beste?

Ik start een eigen bedrijf. Daarvoor heb ik een website nodig. Het internet wemelt van de cursussen, vaak zelfs gratis. Heeft iemand hier ervaring met een cursus of site? Hoe leer ik zelf een goede website te bouwen?

Lou

Lou

25-06-2016 om 18:53

Strato

Geen cursus, gewoon duizenden templates om uit te kiezen en zelf in te vullen. Is niet moeilijk! Als je het professioneler wilt, kun je beter een Wordpress-site maken, dat moet je wel eerst een beetje leren als het nieuw voor je is.

Anna G.

Anna G.

25-06-2016 om 21:17

mijndomein

Als je een nog een host zoekt voor je website kan je een uitgebreid pakket nemen bij bijvoorbeeld Mijn Domein waarin een makkelijke WordPress site bouwer inbegrepen zit. Daarin zitten allerlei handige tools die je in je website kan opnemen zonder daarvoor de nodige kennis in huis te hebben. Je kunt gebruik maken van van allerlei templates en SEO tools.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2016 om 22:44

hoe belangrijk is de website?

Hoe belangrijk is de website voor je nieuwe bedrijf? Verwacht je klanten te krijgen via je site? Dan is mijn advies: ga niet zelf lopen prutsen, maar zoek een deskundige. Iemand die met je meedenkt over de communicatieboodschap, over hoe je je gaat profileren, structuur van de website, tone-of-voice etc. En niet te vergeten: de vindbaarheid van je site. Want je kunt wel een mooie website hebben, jouw doelgroep moet hem wel weten te vinden. Dat gaat niet vanzelf.

Natuurlijk kun je zelf gaan freubelen. Iedere puber kan tegenwoordig een website bouwen. Maar je hebt websites en websites. Zorg dat die van jouw bedrijf wél de moeite waard is, en bijdraagt aan jouw succes. En ga je zelf bezig houden met de dingen waar je goed in bent (en je geld mee wil gaan verdienen).

Theekopje

Theekopje

25-06-2016 om 23:11

Wat moet de site kunnen

Is het alleen maar een tekst over wie je bent en wat contactgegevens? Dan is het technisch vrij simpel, dat kun je met elk pakket. Dan moet je vooral letten op professionele tekst en vormgeving, dat de site er ook op tablet en mobiel goed uitziet, en dat ie vindbaar is.

Als de site meer moet kunnen wordt het ingewikkelder. Denk aan bestellingen plaatsen, of productgegevens opvragen, of koppelingen maken met social media. Het is handig als je wel voor ogen hebt wat je met de site wil, voor je beslist of je het zelf gaat leren of het uitbesteedt.

Lady L.

Lady L.

26-06-2016 om 12:15

Op zich simpel

Het mag een simpele site zijn hoor, ik lever bepaalde diensten in de zorg/welzijn. Dus er komt een stuk over mij, mijn achtergrond, mijn dienstverlening en contactgegevens. Mooie foto erbij en dat is het wel.
Wat erop moet, qua tekst, tone of voice etc, dat lukt me wel. Het gaat me om de techniek, hoe ik er bijv voor zorg dat ik vindbaar ben, en dat hij idd op andere devices ook nog leesbaar is.

Fransien

Fransien

26-06-2016 om 13:07

wordpress

Wordpress heeft al veel ingebouwde functionaliteit, is vrij makkelijk in het gebruik, het is een vrij beperkend stramien maar wat ik hier lees is dat jij een standaard site wil en dan is zo'n stramien waarin alles goed leesbaar is allang prima.
Wordpress is op alle devices goed leesbaar, daar hoef je niets extra's voor te doen.
Als je toch iets meer wilt weten over webdesign, kijk dan eens op een site als coursera.org, daar staan goede beginnerscursussen op (gratis).

GS

GS

28-06-2016 om 18:16

wordpress ja

Allereerst heb je een domeinnaam nodig. Het hostingsbedrijf waar je je domeinnaam 'afneemt' of die je domeinnaam regelt, daar kun je gelijk een hostingspakket afnemen. Ik ben zelf bijv bij versio, maar er zijn meer hostingbedrijven. Zij bieden vaak voor websites 'content management systems' (CMS) aan: wordpress bijvoorbeeld of joomla, drupal. Systemen waarmee je de inhoud van de website kunt opbouwen. Wordpress en Joomla zijn het gebruiksvriendelijkst en bieden vele website-voorbeelden/modellen waarmee je je eigen website kunt bouwen zonder dat je html hoeft te kunnen. Maar: het kost on-zet-tend veel tijd en je moet een beetje handig met de computer zijn. Wordpress (WP) heeft duizenden 'themas''themes' zoals die modellen genoemd worden. Kiezen is dan lastig! En elk thema heeft toch net weer een iets andere manier hoe je de website moet opbouwen. Ik heb maanden rondgesnuffeld tussen de thema's en wissel nog steeds wel eens omdat ik toch niet helemaal tevreden ben (of benieuwd naar een andere layout!). You tube is daarbij mijn vriendje! Zoek op wordpress en theme en je zit legio filmpjes met tutorials.
Waar je ook op moet letten is de beveiliging van je website! daarvoor kun je in wordpress heel eenvoudig plugins voor installeren. Ik beheer dus ook zelf mijn eigen website en je wilt niet weten hoe vaak een aanval wordt uitgevoerd op je wachtwoord of hacks van je site. Verander direct je loginnaam (Nooit admin blijven gebruiken!!).
Laten bouwen van een website is dan wel gelijk professioneel, maar het kost ook wel wat. Het is even afhankelijk of je je tijd beter kunt investeren in je werkzaamheden of dat je toch in een opstartfase zit en je nog niet veel opdrachten hebt. Succes in ieder geval!

Aragna

Aragna

29-06-2016 om 00:46

gratis cursus a.s. zaterdag en online tutorials

Aanstaande zaterdag is er een gratis cursusdag in Amsterdam:
http://tasteofcode.nl

Heel informatieve online tutorials, incl. overzicht, staan op http://w3schools.com/. Je kunt daar ook heel handig opzoeken wat je nodig hebt.

Ik ben zelf niet zo'n fan van Wordpress en andere Content Management Systemen bij simpele websites. Het is best een gedoe om er mee te beginnen, en ik vraag me af of het wel simpeler is (bij een eenvoudige website) dan gewoon simpele html 5.
In ieder geval maakt een cms de website onnodig zwaar, het voegt een hoop onnodige code toe.
En, het allerbelangrijkste: je bent afhankelijk van een server waarop de betreffende cms-server draait. Je kunt je website dus niet gewoon backuppen/bewaren en gewoon thuis bekijken later zonder server. Dat is misschien op dit moment niet zo erg (als je een cms-server-installatie tot je beschikking hebt), maar later kan dit heel lastig zijn. Het maakt je afhankelijk van zo'n systeem. Terwijl html juist een simpele, universele code is. Die dus onnodig ingewikkeld wordt gemaakt door een cms.
Voor een grote, ingewikkelde website waar veel mensen informatie op zetten, kan een cms handig zijn.
Voor een kleine website die door één persoon wordt beheerd, heb ik daar mijn twijfels over.

Lady L

Lady L

29-06-2016 om 07:38

Poeh

Het klinkt wel als véél meer werk dan ik dacht, maar dat is op zich niet erg. Uitbesteden is geen optie dus ik ga aan de bak.

Concreet: wat kost het als ik het bijv via wordpress doe? En hoe zit dat met die server? Ik kan dan alleen de website aanpassen als die server in de lucht is?

Ik ga eens kijken hoe ingewikkeld dat html is, dank voor de link Aragna. En de rest voor de tips!

Lou

Lou

29-06-2016 om 10:45

simpel

Het kan dus ook heel simpel, bijvoorbeeld via Strato.

Lady L

Lady L

29-06-2016 om 11:00

Lou

Ja, ga dat ook bekijken. Kun je dan wel op elk gewenst moment je website bijwerken?

Lou

Lou

29-06-2016 om 11:59

Dat doe ik heel vaak, en is een fluitje van een cent. Er zijn verschillende aanbieders hoor, niet alleen Strato maar dat is waar ik zelf mee werk.

Lady L

Lady L

29-06-2016 om 12:03

Lou

oké, thnx!

GS

GS

29-06-2016 om 23:43

Lou

Even nieuwsgierig. Hoe maak je dan een website in Strato? Ook met Wp?
Bij mijn hostingsbedrijf draait de server altijd en kan ik dus altijd mijn website aanpassen. Dan kan ook wel offline, maar dan moet je al je bestanden kopieren ja. Dat heb ik dus niet gedaan.
Heel veel themes zijn gewoon gratis. Ook de plugins zijn gratis. Behalve de hosting en de domeinnaam betaal ik bijvoorbeeld niks voor mijn website.

Lou

Lou

30-06-2016 om 21:40

Nee het werkt niet met Wp. Het zijn gewoon templates die je invult. Je kiest eerst een template, dan allerlei kleurtjes en achtergronden, dan een aantal pagina's (daar zit een plafond aan), dan ga je vullen met tekst en foto's.

Je hebt een abonnement, dus je betaalt een vast bedrag per maand (als zzp'er aftrekbaar), daar krijg je een aantal mailadressen bij. Met een inlogcode kun je vervolgens zo vaak je maar wil je website veranderen, kost niets extra. Ik heb laatst alles overgezet naar een ander template, ging ook heel eenvoudig. Nu heb ik ineens een witte website Offline erin werken kan wellicht ook, dat heb ik nooit geprobeerd.

Er zitten dan weer geen ingewikkelde dingen in hoor, zoals een webshop of zo. Het contactformulier dat bij mijn template hoorde vond ik erg lelijk dus dat heb ik ook niet gebruikt. Mijn site als zzp'er is meer een digitaal visitekaartje met vijf pagina's en klaar. Ik heb mijn site ook niet nodig voor acquisitie, zo werkt het niet in mijn branche. Maar het is wel suf als je helemaal geen website hebt, dus heb ik voor deze eenvoudige manier gekozen. Het kost een paar euro per maand.

Lou

Lou

30-06-2016 om 21:41

domeinnaam

En oja, ik heb mijn eigen domeinnaam. Vind ik er ook wel leuk uitzien, ook voor het mailadres.

GS

GS

03-07-2016 om 23:28

Strato

Dank je voor de toelichting. Klinkt op zich leuk en makkelijk!

Emma

Emma

16-07-2016 om 23:51

Web Creator Pro (LM Soft)

Hoi,

Gewoon zelf een programma kopen en dan lekker aan de slag.
Web Creator Pro heb ik zelf en dat werkt hartstikke fijn.

Vergeet ook niet de tekst

@Lady L

Ik wil je ook op het hart drukken vooral niet de tekst te veronachtzamen. Gelijk aan een goede site staan goede teksten. Je kunt het beste hieromtrent eens 'seo copywriting' google'n. Dit is een manier van schrijven dat ervoor zorgt dat je hoger in Google komt. Dit is echt goed voor je nieuwe website.
Ik hoop dat ik je een stukje op weg geholpen heb.

(link verwijderd door forumbeheer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.