Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Zijn jullie ook opeens spam-loos?

Ik las 1 of 2 weken terug dat er ergens een mega-server was opgerold (in amerika of zo??) die betrokken was bij het versturen van meer dan de helft van alle wereldwijde spam.

Nou nou, dat zal wel weer overdreven zijn denk je dan als nuchtere hollander.

Maar het is ongelooflijk!! Mijn junk-mailbox blijft zo goed als leeg! Misschien nog 1 mailtje per dag ipv de 10-tallen viagra, casino en weet-ik-veel baggermails die ik vroeger allemaal langs zag schuiven.

Bij jullie ook???

Ingrid

Geen idee

heb gewoon een spamfilter dat on-line alles al in mijn spammap pleurt, al voor het mijn postvak inkomt dus.
ik zie er dus niks van.
lijkt me dus meer een positief iets voor de providers dan voor ons.
groeten albana

Nee tuurlijk niet

die spammap van mij staat on-line bij mijn provider. dus al voor het mijn p.c. inkomt wordt de spam eruit gefiltert. daar kijk ik niet dagelijks in (euh op vakantie dan weer wel) dus nee, die zie ik niet. ik open alleen mijn eigen out-look en die is dus spamloos omdat alle spam al ervoor eruit is gehaald.
groeten albana

Denk het niet..........

het gebeurd wel dat mensen waarvan je de post wil ontvangen worden aangezien voor spamverspreiders en in de spammap on-line komen. maar daar kom je vaak snel genoeg achter(mondeling, telefonisch of je mist mail die je verwacht)....dan kijk je online op je eigen account en kun je ze daar uit de spammap halen en meteen even aanvinken dat je van deze mensen wél de mail wilt hebben.je kunt zelf je spammap instellen, hoe lang spam bewaard moet worden en na hoeveel tijd het verwijderd moet worden etc.
maar vaak zijn de mensen die de spam pas op hun p.c. eruit filteren zélf spamverspreiders....hun adressen worden misbruikt door die grote spamverspreiders....vandaar dat ze binnen no-time bij providers als 'spamverspreiders' worden aangemerkt, die zien namelijk dat een bepaald adres véél verstuurt om de zoveel minuten naar al zijn contactpersonen. en blokeert dan dus dat adres.
had mijn vader ook, die had ook zo'n spammap in outlook (spamfighter) en werd zo zelf spamverspreider. die haalde ik de hele tijd (on-line) uit de spammap, maar op een gegeven moment werd ie door (andere dan de mijne) providers gewoonweg 'geweigerd', kreeg dus al z'n mail meteen retour(gebounched). en toen schrok ie wel........er zaten talloze mailtjes bij die hij nooit verstuurd had, geautomatiseerde dus, hij maakte reclame voor de gekste dingen (hoef ze niet te noemen denk ik) en dat állemaal van zijn mail-adres, of een verbastering van zijn mail-adres en áán zijn contactpersonen en ook allerlei onbekenden.
er bleek geen redden meer aan....er zat niks anders op dan formateren die p.c. en een nieuw e-mail-adres aanvragen en dan meteen die spam er online al uit laten halen. nu gaat het prima. en z'n oude mailadres is door ondertussen opgeheven door zijn eigen provider i.v.m. het versturen van spam dus...
pas maar op pelle! het is niet erg veilig om spam pas te filteren op het moment dat het al op je p.c. staat.....dan kan het kwaad al geschied zijn. on-line eruit laten halen en dan de boel in de gaten houden is stukken 'veiliger'...
(hahaha, 't lijkt wel een voorlichtingspraatje over veilig vrijen....)
groeten albana

Nee hoor echt geen onzin

natuurlijk heeft mijn vader niks met jouw te maken, maar het is gewoon een 'algemeen bekend gegeven' dat spam afvangen op de server van de provider stukken veiliger is dan spam afvangen als het je eigen p.c. al binnen is.
zie b.v. voor meer info: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/spam_voorkomen_bestrijden/4
de spamfilters bij providers zijn meestal ook 'geavanceerder' dan die je aan outlook koppelt, bij providers gebruiken ze een "Bayesiaans spamfilter" dat 'leert' vanzelf. dus als ik mijn vader eruit haalt dan zal dat de volgende keer niet weer gebeuren.
je kan ook een combinatie maken én on-line filteren én in outlook ook nog een keer. dan heb je 100% zekerheid.
het is natuurlijk ook een kwestie van hoe goed houd je het zelf bij. wij kijken regelmatig on-line. zo kunnen we in de gaten houden of het daar nog goed gaat...net zoals jij je spammap wel een nakijkt. alleen is het dan onze p.c. nog niet ingekomen, terwijl het dat bij jouw al wel is....
en dan tot slot loop je nog het risico dat je e-mail-server (je e-mailadres dus) op een goede dag 'volloopt' en je je mailadres niet meer kan gebruiken.je mail-adres heeft bij je provider maar een beperkte capaciteit. je gaat met vakantie en door omstandigheden kan je niet terug dus duurt dat wat langer dan normaal....door de hoveelheid spam zal je e-mailmap compleet overstromen....die spammails blijven er namelijk allemaal instaan zolang jij je post thuis met je p.c. niet ophaalt. waarschijnlijk niet van mails van kenissen, want die weten ondertussen allang dat jij nog in het buitenland blijft, maar die spam gaat maar door en door.....
niks bijzonders trouwens....want het gebeurd heel veel mensen als ze terug zijn van vakantie dat ze zo'n verassing te wachten staat. als je geluk hebt krijg je van je provider na opschoning van de gehele inhoud (dus alles weg ook van je vrienden)je eigen mailadres terug en anders krijg je een nieuwe.
meer info ook nog hier: http://support.combell.com/questions/309/Welke-problemen-zijn-er-verbonden-aan-het-ontvangen-van-spam/
en een uitleg over hetgeen mijn vader gebeurde (en wat het risico is als je spam pas op je p.c afvangt) staat hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=352360
ik ga liever op safe....
groeten albana

Door

je spam binnen te laten komen 'bevestig' je dat je mailadres actief is. daarvoor zenden spammers een stukje mee wat zodra je van de server download zichzelf terugstuurt. en dan bedoel ik specefiek dit stukje van de site: "Dit is erg vervelend, maar je kan er weinig aan doen. Als je e-mailadres eenmaal op adressenlijsten van spammers staat, is het hek van de dam. Afzenderadressen worden "gespoofd", dat wil zeggen: willekeurig gekozen."
en dat gebeurde dus mijn vader.........

en heeft jouw provider dan geen gratis spamfilter?? écht niet? ik dacht dat tegenwoordig niet meer bestond.

en wat je zegt: "Mijn provider labelt de mail als ik dat wil en ik laat de zooi gewoon binnenkomen. Geen probleem mee." en ik bedoel dat ik denk dat dat vanzelf een keer spaak loopt....en dat gun ik je niet toe. dat is alles.

groeten albana

Tja albana

Dat providers een spamfilter hebben zal best, maar dat kun je niet zelf instellen. Dus spam binnen *laten* komen? Je kunt niet anders, volgens mij.
Ik heb een Zonnet mailadres. Toen Zonnet nog Zonnet was, had ik niks te klagen. Had destijds zelf niet eens een spamfilter want er kwam stomweg nooit wat binnen.
Daarna werd Zon overgenomen door Versatel en vervolgens dat weer door Tele2 en toen was het huilen met de pet op wat de spam betreft. Overigens (gelukkig!!) nog steeds niet in die hoeveelheden zoals de starter van deze draad aangeeft, maar wel dagelijks spam.
Sinds een aantal maanden hebben ze de boel bij Tele2 weer op orde, zo lijkt het, want toen werd de hoeveelheid spam opeens weer een stuk minder. Als ik 2-3 spammailtjes per week krijg is het veel, en de eerste Viagra-mail kwam pas een week geleden. Tot die tijd waren het meestal mailtjes van schathemeltjerijke figuren uit duistere bananenrepubliekjes die graag hun miljoenen even op mijn rekening wilden parkeren. Erg lief, maar vriendelijk bedankt heren, ik heb geld zat :-)
We hebben zelf natuurlijk ook een goed spamfilter.
Ik weet trouwens niet of het klopt, maar ik heb gehoord dat zelfs blokkeren van de afzenders niet slim is, omdat ze dan weten dat je adres bestaat en je dus alleen maar meer spam zult krijgen. Ik blokkeer dus niks en doe gewoon shift-delete.
Ohja, zoiets als jouw vader Albana, heb ik al 2x gehad bij Tele2. De eerste keer, 1½ jaar geleden, bleek een hele server geblokt waar toevallig ook mijn mailadres onder viel. Weken niet kunnen webmailen, ontzettend irritant. Gelukkig kwam alles nog wel op Outlook binnen. April dit jaar was het opnieuw raak: mijn mailadres werd voor spammer aangezien (wat niet waar was, mijn man is ICT-er en heeft het nagekeken) en kwam op de blacklist terecht, weer duurde het weken voordat een techneut bij Tele2 snapte wat er gaande was en het adres weer vrijgaf. Het heeft een hoop telefoontjes en ergernis gekost. Sindsdien geen last meer gehad en ik heb gelukkig nog steeds gewoon hetzelfde mailadres.

Voor mickey

misschien moet je eens een beetje rondsurfen voordat je zulke uitspraken doet.
zelfs bij tele2 kun je alles eruit filteren voordat het je p.c binnenwandelt. er zit een levengroot verschil tussen blokeren op je p.c. en het eruit laten filteren vóórdat het in je p.c. is.
jij opent je mailtjes door shift-delete te doen en dat is juist de bevestiging dat je mailadres actief is.
ik schat zo in dat je over een jaartje weer dezelfde ergenis hebt.
groeten albana

Zie

je opent 'm door erop te klikken (al is het maar een kwart seconde) en dan zie:
'Open NOOIT spam e-mail. Klikt u er wel op dan loopt u het risico dat door een code in het bericht de spammer meteen te weten komt dat u de boodschap ontvangen hebt.'
van deze website: http://beveilig.uwpc.info/spam.htm
zelfs als je er meerdere tegelijk selecteert (met ctrl+A) dan nog 'opent' de eerst geselecteerde.(maar oke dat is er maar 1tje).
groeten albana

Misschien iets duidelijker

E-mail SPAM
Op dit gebied heeft SPAM zich tot een ware gesel ontwikkeld. Volgens ter zake kundigen bestaat 95% of meer van het wereldwijde vrije e-mail verkeer (d.w.z. buiten corporate "firewalls") uit SPAM.

De ISPs vormen de eerste verdedigingslinie en blokkeren al 25-30% van alle SPAM berichten voordat ze uw INBOX bereiken. Ze doen dit niet alleen als een klantenservice, maar bovenal omdat SPAM een enorme onproductieve belasting vormt van hun bandbreedte en opslagcapaciteit.

Wat overblijft, is echter aanzienlijk en kan al naar gelang uw zichtbaarheid op het net, nog altijd 50-80% van uw inkomende postverkeer uitmaken. Zo bereiken mij gemiddeld 150-200 SPAM-berichten per dag.

SPAM, de overlast
SPAM berichten hebben voor u absoluut geen waarde. Meestal gaat het om advertenties voor namaak-juwelen, "interessante" koopjes op de aandelenmarkten, seksuele ondersteuningsproducten, loterijen en online casino's, pornografie, en suspecte "get rich" voorstellen.

Maar ze kosten wel tijd. Zelfs het openen, als SPAM kwalificeren en verwijderen kost al snel 10-15 seconden per bericht. In het bovenstaand voorbeeld betekent dit 50 minuten per dag! Plus het gevaar dat men, in de hitte van het gevecht, ook eens een serieuze mail naar de prullenmand verwijst.
SPAM, de gevaren
Behalve lastig, is SPAM doorgaans ook hoogst gevaarlijk voor de gezondheid van het systeem en de veiligheid van de gebruiker.

De meeste SPAM berichten vervoeren namelijk behalve de getoonde inhoud ook een verborgen "pay-load", bestaande uit enigerlei vorm van malware (viren, Trojaanse paarden, enz.). Soms bevinden ze zich in de tekst van het bericht (als onzichtbare afbeelding, of tekst in achtergrondkleur. Alleen al het lezen van het bericht kan in zo'n geval tot installatie voeren.

In andere gevallen bevinden ze zich in een bijlage, en worden zij bij opening daarvan geactiveerd.

groeten albana

Albana

Ja, jij bedoelt dat ik elke keer op de site van mijn provider kan gaan kijken en daar de mailtjes deleten voordat ik ze binnenhaal met Windows Mail.
Maar waarom denk je dat ik een mailprogramma heb op mijn computer :-). Juist om dat níet te hoeven doen. Ik heb een stuk of wat mailadressen, dat zou me veel teveel tijd gaan kosten. De weinige spam die ik nu krijg even deleten is minder werk.
Ik verwacht van mijn provider eigenlijk hetzelfde wat Zonnet altijd deed: die filterde gewoon zélf de Viagra- en andere rare mail eruit, ik kreeg ze niet eens te zien.

Hoe dan ook, gezien de weinige spam die hier altijd arriveert (afkloppen, grijns) ga ik er vanuit dat mijn systeem werkt :-). Ik open overigens nooit verdachte bijlagen.

Het grote verschil

en waarom het veiliger is om op je webmail een filter te hebben i.p.v. op je eigen p.c. is dat je provider de spammaillers een mailtje stuurt dat helaas jouw account is opgeheven. je weet wel zo'n mailtje dat je ook zelf krijgt als je eens een mailadres niet correct hebt.
jouw spambox doet gewoon 'niks' (ja ze verwijderen). alleen al het feit dat er 'niks' gebeurd maakt dat de spammer weet dat jouw account actief is. dus blijft ie maar doorgaan en doorgaan met spam sturen. je adres wordt bij steeds meer spammers bekend(ja die verkopen ook actieve adressen door) en je krijgt nog meer spam etc. etc.
spammers sturen 1000-en mailtje en een groot gedeelte daarvan zijn 'zelfverzonnenadressen' (van die adressen die je zo zelf ook wel kan bedenken) ze zijn dus 'berekend' op een groot aantal van die mailtjes retour. maar op een gegeven moment willen ze 'nieuwe adressen' invoeren en filteren ze de 'niet actieve' (dus die van niet bestaande én die van mij b.v.)eruit. spammers kunnen het verschil niet zien tussen een mailtje van mijn adres van de provider en een mailtje van een niet bestaand adres.
dus op een gegeven moment word mijn adres uit de spam-p.c. gegooid omdat 'ik' niet besta (als maildres dan).
zo krijg je dus steeds minder spammail.
is dus véél minder werk én het behoud voor je p.c.
overigens mickey hoef je ze niet te deleten. je kan ze gewoon 1 keer aanvinken en dan worden ze vanzelf door de provider verwijderd in de tijd die jij ervoor hebt ingesteld. daarna nooit meer. en omdat ze steeds minder worden hoef je na een maandje ofzo(ligt er natuurlijk aan hoeveel je krijgt) er niet eens meer op te kijken en kan je verder met een spamvrije outlook.
ik heb nu op de p.c. geen spamgedoe meer niet eens een filter. heb even voor je gekeken. outlook ong. 20 mailtjes per dag. on-line sinds afgelopen vrijdag 1 spammailtje. dat is dus 120 'echte' mailtjes en 1 spammailtje en wel keurig in de spambox van webmail. die spammailtjes komen dus voor de goed orde niet meer 'binnen' op mijn account. en dat terwijl het toen ik het ooit zo instelde (euh 2 jaar geleden ofzo?) het er ongeveer 30 per dag waren.
overigens spam loont. anders zouden ze het niet doen. ongeveer 3% van de ontvangers schijnt zo nu en dan wat te kopen of te bestellen. dat jullie dat niet zijn snap ik, maar je kinderen, huisgenoten?
dus heb ik gewoon liever dat ze mijn kinderen in ieder geval niet onder ogen komen.
groeten albana

Wordt ook wel phishing genoemd

hier een uitleg ervan.......alleen lichtelijk 'verouderd'
spambestrijder.nl

Intro

Gebruikers

Kies een slim mailprogramma
Filters
Wel of niet afmelden?
Alles over email
Links

Postmasters

Wat is spam?
Hoe werken spammers?
block lists
phishing
*nix MTA's
Exchange
Links

Voor managers

Contact
Phishing
Spammers willen graag weten welke email adressen geldig zijn, en welke niet. Door middel van een dictionary attack worden talloze mailtjes in de vorm van [email protected] verstuurd. Als er voor "[email protected]" een NDR (Non Delivery Report) verstuurd wordt, weet de spammer dat het geen geldig email adres is. Als ze echter zo'n NDR niet ontvangen, kunnen ze ervanuit gaan dat "piet" een geldige alias is.

Het simpelweg niet meer versturen van NDR's is wel erg kort door de bocht, omdat je daarmee belangrijke functionaliteit weghaalt. Er valt dus weinig aan te doen. Gelukkig wordt deze methode van phishing niet zo heel veel gebruikt, omdat het aan de kant van de spammer ook niet gemakkelijk is om al die NDR's te moeten verwerken.

Een slimmere methode van phising gaat via SMTP. De methode komt op ongeveer hetzelfde neer, maar zodra de spammer via SMTP een "user unknown" terugkrijgt, weet hij dat het een onbruikbaar mailadres is. Een NDR is dus niet langer nodig. Deze mehothode is erg goedkoop voor de spammer. Om dit tegen te gaan moet de server zo ingesteld worden, dat alle mailtjes geaccepteerd worden, ook voor niet bestaande gebruikers, maar de NDR's moeten wel normaal verstuurd blijven worden. Op dit moment ondersteunen mailservers zoals Exchange 2003 SP2 zulke configuraties.

alleen is deze uitleg uit 2005.(je hebt nu als het goed is ook een phishingfilter, alleen werkt die alleen op explorer en niet op de mail (tenminste die van mij niet). een duidelijke recentere uitleg vond ik niet. de uitleg bij mijn provider kan niet gekopieëerd worden is een 'beveiligd' stuk van de webmail.
groeten albana

Op de site van de provider

... kan ik nergens dingen aanvinken hoor!

Probeer 's

ik weet het niet zeker, maar bij een aantal andere providers moet je inloggen op 'mijn account' en daar kun je opties aanvinken. als je de spamsanners aan hebt gezet (dus aangevinkt) kun je pas daarna in de scanner verschillende opties gebruiken.
tele2 heeft het wel in ieder geval, maar ze hebben nogal wat 'verschillende abbonementen' en ik weet ook van iemand die tele2 heeft en voor de virusscan+spamscan extra moest betalen...maar bij mijn vader kon het wel zo aan. zal dus ook aan je abbonnement liggen.
voorzover ik kon vinden is het bij alle abbo's: 'optioneel' kijk maar bij:
http://www.shopadsl.nl/tele2/296_tele-2-internet-en-bellen-20-mbits/
maar misschien heb jij wel een heel uitzonderlijk abbonement omdat je al zó lang geleden ingestapt bent en overgenomen en overgenomen.
je zou het ook een dagje of wat aan kunnen zetten, kijken of het je bevalt en zo niet erna weer uit kunnen zetten.
groeten albana

Omdat je steeds

gedetailleerdere uitleg vraagt........lijkt me logisch. de details van 't een staan weer ergens anders.'t is geen kwestie van geloof trouwens....
groeten albana

Tja

Je hebt het over een abonnement Albana, en dat heb ik niet. In de tijd dat ik dat mailadres aanmaakte was Zonnet nog gewoon een site waar je o.a. gratis mailadressen kon aanmaken.

Nee dat gaat niet lukken pelle

spambestrijding is te ingewikkeld om zo even in 1 minuutje even 'helder' te krijgen. als het zo simpel was, was het allang opgehouden en gestopt toch?
er zijn gewoon veel verschillende manieren om aan adressen te komen om te spammen, veel verschillende manieren waarop spammers hun spam versturen en veel verschillende methodes waarop ze dat doen. al die verschillen maken spambestrijding gewoon ingewikkeld.
ik dacht dat ik het zo wel even in normale taal kon uitleggen, maar blijkbaar kan ik dat dus niet.
spam is gewoon een groot probleem, het kost ook gewoonweg veel geld. nederland was rond 2004 1 van de landen van waaruit de mééste spam ter wereld werd verstuurt. door een actiever beleid, o.a. door de OPTA i.s.w.m. de KLPD en door providers aan te spreken op in verantwoordelijkheid als 'aanbieders' en door anti-spamwetgeving is er al veel verbetert. o.a. dat providers dus gratis on-line-software aanbieden. ze moeten wel omdat spam voor hun eigen servers ook een groot probleem vormt. zo hebben b.v. zowel upc alsook planet grote problemen gehad door spam eind 2006/begin 2007. al met al is de hoeveelheid spam verstuurt vanuit nederland in 2006 met 85% afgenomen....dat is behoorlijk dacht ik zo. en in 2007 heeft dit zich gehandhaafd.
alle onderzoeken m.b.t. spam zijn dan ook ongeveer uit die tijd, omdat er toen grote problemen waren...en al die onderzoeken wijzen uit dat spam scannen vóór het de p.c. van de gebruiker binnenkomt toch echt de beste methode voor bestrijding is.
maar of je dat in 1 minuutje inclusief de details kan zien ergens lijkt me erg sterk.dat denk ik niet. gewoonweg omdat het te ingewikkelde materie is daarvoor. een beetje googelen zal dat bevestigen.
maar van mij hoeft het niet hoor...vindt het zo wel prima.
groeten albana

Je zult toch wel iéts hebben

jouw zonnetabbo(gratis) is omgezet in iets anders (abbo) je zegt je kan wel webmail inkijken......op diezelfde site staan waatschijnlijk jouw gegevens onder 'mijn account' ergens....
maar die kan ik niet voor je inkijken. dat moet je toch echt zelf doen.
groeten albana

Joehoe

Ik heb GEEN abonnement bij Zonnet, nooit gehad ook. Ik heb alleen een mailadres bij Zonnet (dat later Versatel en toen Tele2 werd).
En nee ik kan verder nergens iets wijzigen online, heb net speciaal nog even gezocht voor je.

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2008 om 22:06

Mailwasher

Ik heb al jaren Mailwasher, een gratis te downloaden filterprogramma wat je vóór Outlook zet, za'k maar zeggen. Mailwasher gaat naar mijn mailbox bij mijn provider en laat mij op mijn computerschermpje zien welke mailtjes er bij de provider voor mij klaarstaan. Op de betaalde versie van Mailwasher zit een "learning"-mogelijkheid, en je kunt er van alles aan instellen waardoor het prog vrij goed door jou gewenste mailtjes en ongewenste rommel kan aangeven. Ik laat dat met kleurtjes doen, rood is wat ik niet wil, groen is gewenst en blauw is twijfel. Hij laat de eerste paar regels van het bericht zien. Vervolgens kan ik dan aanklikken wat ik wil met die mailtjes: of meteen op de server deleten of laten "bouncen", de afzender krijgt dan het bericht dat mijn adres niet meer bestaat. Vervolgens "procest" Mailwasher de dingen die ik aangeef en haal ik via outlook gewoon mijn keurig schoongewassen mail binnen. Ik vind het ideaal.

Tirza

Nou dat is precies

wat die onlinefilter van onze provider ook doet en van behoorlijk wat andere providers ook. het enige verschil bij ons is dat het niet met kleurtjes gaat maar met 'boxen' waar je je mail naartoe kan laten verplaatsen in de verschillende boxen kan je de verschillende 'acties' aangeven (dus terugbounchen, deleten na zoveel tijd etc.).
ook een filter wat leert. dus in het begin is het even 'werk' maar erna is het amper nog werk omdat het filter leert. in ieder geval minder werk dan die talloze mailtje binnenhalen met outlook en maar wachten en wachten...tot ie alles eruit gehaald heeft.
maar ik heb geen ervaring met de betaalde versie van mailwasher, ken alleen de gratis versie. (waarom zou ik betalen als ik het gratis bij mijn provider kan krijgen?) maar mocht je dus géén gratis tool hebben die beschikbaar is, is dit dus een optie.
en voor mickey. kan je inloggen bij tele2? je gegevens (b.v. rekening voor internet) bekijken ofzoiets? tenminste ik neem aan dat daar je internetverbinding loopt? en dan zal het daar ergens moeten zitten...ongeacht welk email-account je hebt. maar het zou best kunnen dat je er geen hebt bij jouw abbo. had mijn vader ook niet bij tele2 en weer een ander die ik ken wél. dus er is bij tele2 geen peil op te trekken. mijn vader is overigens overgestapt naar een andere provider(met online gratis scanner), scheelde 'm ook nog 's 12 euro per maand qua kosten.
groeten albana

Laatste keer

Nee Albana ik heb geen rekening bij Tele2, ik heb daar geen abo. Onze internetverbinding loopt anders.
Maar ik besteed hier ook geen tijd meer aan, zoals gezegd heb ik zelden of nooit spam dus waarom zou ik iets gaan veranderen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.