Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

China, is dat wat?

Wij overwegen sterk om naar Beijing te verhuizen voor werk. Onze kinderen zouden dan naar de internationale school gaan. Wie kent iemand die dit heeft gedaan? Is het bevallen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
globetrotterfr

globetrotterfr

18-06-2010 om 08:53

Expat?

Denkster,
is dit de eerste keer dat jullie naar het buitenland gaan? Gaan jullie voor een bepaalde tijd? Om daarna terug te keren naar Nederland (ga er even van uit dat jullie daar nu zitten)? Of om daarna door te gaan in het "expat" circuit?
Dat laatste doen wij sinds geruime tijd en onze kinderen zitten nu op hun tweede internationale school.
Niet in China/Beijing, maar ik ken wel mensen die in China zitten of gezeten hebben. Internationale scholen daar staan iha goed aangeschreven. Als je rechtstreeks contact met scholen opneemt en vraagt om contact met ervaringsdeskundigen, kunnen zij je meestal wel in contact brengen met mensen die er nu zitten.
(Tip: dan moet je wel opschieten, want de vakanties staan voor de deur (of zijn daar misschien al begonnen, iha is de vakantieperiode veel langer dan van nederlandse scholen en gaan de expats vaak gedurende de hele periode naar huis en/of op vakantie en zijn dus niet goed bereikbaar)
Beijing is een super veilige grote drukke stad, met veel voorzieningen voor mensen die genoeg geld hebben om er te leven, maar zoals aan elke grote stad in een opkomende economie, met nadelen (luchtvervuiling, veel verkeersopstoppingen)
Ons bevalt het expat leven goed, maar het heeft wel degelijk nadelen. Zo wordt het voor onze kinderen steeds moeilijker om nog over te stappen naar een ander schoolsysteem en zijn de kosten niet te onderschatten (weet niet of je een werkgever hebt die betaalt of bijdraagt).
Succes met de overwegingen.

denkster

denkster

18-06-2010 om 12:21 Topicstarter

Expat leven jep

1. Wij worden voor 3-4 jaar expats, met bijbehorende zeer ruime secundaire voorwaarden (scholen worden betaald, we hebben 3 kids!!) , daarna ga we definitief terug naar Nederland; mijn man en ik kunnen onze carrieres het beste voortzetten in Nederland dan, en de oudste gaat naar de middelbare school (tweetalig natuurlijk).

2. Wij hebben al als gezin in het buitenland gewoond, beviel ons prima, behalve dat onze kinderen geen goede school hadden; ik ga ervan uit idd dat Beijing dat wel heeft (en we hebben gezonde en normale kinderen die wel tegen een cultuur en taalstootje kunnen)

3. Fijn dat Beijing een normale metropool is; ik ken Singapore en Jakarta, vieze grote lawaaiige steden met files dag en nacht, maar dat kennen we wel , dat scheelt.

4. Het wordt voor mij persoonlijk de vijftiende keer dat ik verhuis, voor de kinderen is het ook wel omschakelen maar dat weten we ... ik zal voor eind juni maar snel contact opnemen in China, voordat iedereen wegvliegt!

margje van dijk

margje van dijk

19-06-2010 om 22:16

Wel china-ervaring met kinderen, maar niet als expat

Dag denkster,

Beemer wees mij op dit draadje, en ik wil wel reageren, maar ik weet niet of je wat aan mijn ervaring hebt.

Wij zijn hebben 2006 een half jaar in Beijing gewoond met drie kinderen (toen 8, bijna 7 en bijna 4). Mijn moeder, gepensioneerd onderwijzeres, was ook mee en zij heeft de kinderen thuisonderwijs gegeven. (Wij gingen niet lang genoeg om de investering van een internationale school de moeite waard te maken). We woonden niet tussen de expats, maar gewoon in een Chinese wijk waar verder nauwelijks westerlingen waren. Wel een relatief luxe wijk. We hadden een flat met drie kamers, en daarnaast nog een flat met twee kamers voor mijn moeder (tevens 'school').

Ik kan alleen maar beamen wat al gezegd is: Beijing is een goed georganiseerde, veilige stad om te leven. De luchtvervuiling is soms heel erg maar dat is heel wisselend. De ene dag heb je best wel een blauwe lucht en de volgende dag zie je helemaal niks van de smog. Soms heb je zo'n stof-storm (uit het noorden, de Gobi woestijn) en dan ligt binnen 1 nacht ineens het stof een paar millimeter dik op je vensterbanken (want het waait door de kieren gewoon je huis binnen).

Het vervoer is best wel een ramp hoor, ook in Beijing heb je veel files. Maar dat is misschien beter geworden sinds de Olympische spelen. De metro is heel goed en heel duidelijk. En je kunt in Beijing alles krijgen wat je maar kunt bedenken.

Het hangt erg van je netwerk af of je het leuk gaat krijgen. Als je Chinezen leert kennen die redelijk belangrijk zijn (hoog in de hierarchie op het werk bijvoorbeeld), en als die jou als hun verantwoordelijkheid beschouwen, dan zit je goed. Als je dat niƩt hebt, is het daarentegen heel erg moeilijk om ergens binnen te komen. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, ik neem aan dat jullie contacten hebben?

Chinezen zijn ontzettend aardig. In het toeristische centrum heerst wel een hele zakelijke sfeer (uiteraard), maar zodra je daar een beetje weg blijft merk je dat de gemiddelde Chinees vriendelijk en behulpzaam is. Het Engels is bar slecht, slechts een enkeling spreekt Engels.

Als je kinderen klein, schattig en blond zijn zullen ze tientallen keren per dag aangesproken, aangeraakt en gefotografeerd worden door Chinezen. Dat was althans wat de mijne overkwam, die daar wisselend op reageerden.

Contact met Chinese kinderen hadden onze kinderen niet of nauwelijks, ondanks de gezamenlijke speeltuin bij ons complex waar ze iedere dag speelden. Chinezen zullen je ook nooit bij hen thuis uitnodigen. En voor kinderen van ouder dan 3 is de taal gewoon een te grote barriere om samen te kunnen spelen.

Reizen in China is heel lastig als je niemand kent om je wegwijs te maken, maar als je wel zulke contacten hebt is het uitermate comfortabel. Wij gingen een keer met de nachttrein naar Xi'an (waar het 'stenen leger' staat), dat was 12 uur treinen. Het was een chaos (in onze ogen) op treinstation West, maar toen we eenmaal in de trein zaten ging alles vanzelf. Bij aankomst was alles weer zo toeristisch dat het ook weer vanzelf ging. Ook hebben we vliegvakanties in China gehad, dat is ook redelijk eenvoudig. Maar zelf autorijden kan niet/nauwelijks. Hoewel dat voor expats waarschijnlijk anders ligt.

Zelf heb ik ook nog diverse provincies van binnen gezien voor mijn werk en ben ik veel de 'bush' in geweest. Dat is natuurlijk helemaal fantastisch. Maar dat hebben mijn kinderen niet gedaan.

Het klimaat in Beijing is extreem koud in de winter, het begint mooier weer te worden in maart/april (maar dan kan het ook nog flink koud zijn), dus mooiste maanden zijn mei en juni, en vanaf juli wordt het bloedheet en heb je ook veel heftige onweer- en regenbuien (bij ons stond het parket in de flat toen decimeters opgebold, het water van de regen stroomde dwars door de airco de slaapkamer binnen). Maar doorgaans is de lucht vrij droog en is de hitte best te doen. Ik had bijna nooit de airco aan (ik hou niet van koudblazende lucht).

Nou, wat kan ik nog meer vertellen. We hebben een fantastische tijd gehad en we zouden zo nog een keer willen gaan

Margje

Tweetalig?

Ik zou nog eens nadenken over tweetalig middelbaar onderwijs.
Ik ben momenteel een beetje aan het rondkijken, heb ook lessen bijgewoond, maar mijn observatie is dat tweetalig VWO kwa taalcomponent waarschijnlijk echt te simpel is voor kinderen die echt Engelstalig onderwijs gehad hebben.

Om aansluiting bij terugkeer makkelijker te maken: in Beijing is een NTC school. Gegevens kun je vinden via de website van de Stiching NOB.

denkster

denkster

21-06-2010 om 08:42 Topicstarter

Onderwijs bij terugkomst idd tweetalig

welk onderwijs we ook kiezen bij terugkomst, het moet goed passen bij de (on)mogelijkheden van onze kinderen, de een is dan meteen toe aan middelbaar onderwijs, de ander mag nog een jaar groep 8 doen ongeveer. Ik zal zeker even kijken naar de ntc! (maar er is nog niets besloten!) Bedankt allemaal!!

Mie

Mie

22-06-2010 om 18:16

Beijing

Hallo, ook wij hebben een tijd in China gewoond en ik haalde veel informatie van een Yahoo groep: Beijing Cafe. Er zijn ontzettend veel buitenlanders in Beijing lid van deze groep en je kunt er info vinden over alle mogelijke zaken en ook vragen stellen.

Stuur een email naar [email protected] en er zal een wereld van info voor je open gaan.

Moet zeggen dat sommige mensen wel aparte vragen stellen (bijv waar kun je deze suiker vinden voor dit (Amerikaanse) gerecht of mijn kind kan niet zonder Halloween waar wordt dit gevierd? Maar goed...)

Nog een info groep, over gezond leven in Beijing. Altijd makkelijk voor info over airpurifiers, biologische groente en vlees en waterpurifiers etc.

http://groups.yahoo.com/group/beijing_organic_consumers/
Kon hier geen adres vinden om aan te melden dus misschien hoeft dat niet.

Veel succes en Beijing is heel erg leuk.
Denk goed na over waar je wilt wonen: buiten de stad in een groot huis (dicht bij de WAB, school waar meeste Nederlanders naar toe gaan) of in een appartement in de stad (ook veel goede scholen zie bijv Yew Chung, BCIS, evt British school maar heeft niet alle leeftijdsgroepen in de stad). Wij woonden in Sanlitun, was super.

Groet,
Mie

Margje

volgens mij heeft Margje in China gewoond. Wie weet kan die (een deel van) je vragen beantwoorden.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.