Buitenland Buitenland

Buitenland

Collegegeld

Even aansluitend op draadje bij Jongvolwassenen...wat zijn eigenlijk in woonlanden van OO-ers de kosten van een college education?
Is Nederland cht zo goedkoop als het lijkt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
neteret mut

neteret mut

16-09-2012 om 11:38

Belgie

hogeschool en universiteit hebben een normaal tarief van ergens tussen de 500 en 600 euro. Maar als je recht hebt op studietegemoetkoming daalt het. Mijn zoon betaalt nog geen 100 euro per jaar. Ik weet wel van een andere instelling die meer particulier is, die vraagt meer omdat ze geen subsidies ontvangen. kindergeld ( =kinderbijslag) loopt door tot 25, komt op bankrekening van de ouders. Studietegemoetkoming kan al aangevraagd worden voor lagere schoolleerlingen ( mogelijk ook voor kleuters) en middelbare schoolleerlingen. Het bedrag hangt af van het inkomen van de ouders, wordt elk jaar opnieuw berekent. Bij een student komt het op zijn rekening, voor jongere kinderen op die van de ouders. Ook verschil in thuiswonend of op kamers ( "kotstudent"). De studietegemoetkoming hoeft niet terugbetaald te worden , het is een gift.
Kosten van zoon waren bijna 100 euro aan college en examengeld, 160 voor een treinabonnemt, 30 voor een busabonnemet en dan wat boeken (gokje ook een 100 euro). Hij hield over van de studietegemoetkoming. ( studietegemoetkoming = beurs) Ziektekostenverzekering hoeven ze ook pas zelf te regelen op hun 25ste , tot dan bij de ouders op de gezinsverzekering.

Schotland

Hier betaalt de overheid het universitaire collegegeld voor max 4 jaar. Er kan dan een bachelor en honours degree behaald worden. Als een jaar niet gehaald wordt, moeten voor dat herhalingsjaar, ALS er al toestemming verkregen wordt van de faculteit, de fees, ca. £1800, zelf betaald worden. Er is verder geen beurs/OV jaarkaart of andere tegemoetkoming gedurende de 4 studiejaren.

Studenten uit gezinnen met een minimum inkomen/ uitkering kunnen een beurs aanvragen.

Een master kost £7000 : zelf betalen.

Voor o.a geneeskunde ligt de situatie anders, maar daar ben ik niet bekend mee.

Er wordt dus veel geleend.

Neteret mut

Ik snap dat jullie nog even in Belgie blijven wonen :o)

Hier houdt Child Benefit op met 18.
Ziektekostenverzekekering kennen we niet (NHS). Dokterskosten incl medicijnen zijn ( momenteel weer) gratis, tandarts controles ook , maar alle andere behandelingen alsook brillen moeten ( boven de 18 jaar) volledig zelf betaald worden.

neteret mut

neteret mut

16-09-2012 om 20:09

Shonagh

Ik wil hier idd nog niet weg, zeker ivm die lage studiekosten ( en een jongste die nog maar in klas 1 middelbaar zit) maar ook omdat ik in NL niets meer te zoeken heb.
De huisarts en de tandarts moeten meteen betaald worden en dan krijg je een betaalbweijsje dat ingeleverd moet worden bij de verzekering ( uitbetaling binnen 3 dagen), maar afhankelijk van een aantal zaken is je eigen bijdrage laag of heel laag. Medicijnen zit ook wel eens een eigen bijdrage op. Brillen moet je bijna helemaal zelf betalen, beugels worden grotendeels betaald. Supermarkten maar ook bv hema zijn duurder dan NL. Voordeel hier is dan dat er bij berekening van de belasting er naar het salaris gekeken wordt in combinatie naar hoeveel mensen ervan moeten leven ( wij betalen op dit moment geen belasting, te laag inkomen voor het aantal "personen ten laste").

Maylise

Maylise

17-09-2012 om 13:14

Frankrijk

Studeren aan de openbare universiteit kost minder dan 200 euro per jaar aan inschrijfgeld. Daar komt dan in de meeste gevallen nog een verplichte verzekering bij voor zorgkosten. Ik weet niet precies hoe hoog het dit jaar is maar dit is meestal rond de 400 euro voor een jaar. Je betaald beide bedragen in een keer tijdens de inschrijving. Wie nog via de ouders verzekerd is hoeft uiteraard de verzekeringskosten niet te betalen.

Wie ouders heeft die weinig verdienen kan een beurs krijgen van maximaal rond de 500 per maand afhankelijk van het inkomen van je ouders. Verder worden in dat geval ook je inschrijfkosten vergoed.

Op kamers wonen kan deels via de CROUS, een organisatie die oa studenten accomodatie aanbiedt. Dat kan heel goedkoop zijn maar dan zit je wel in oude gebouwen die sinds de jaren 60 niet meer zijn opgeknapt of wat duurder in mooie nieuwe gebouwen. Mijn dochter had een ensuite kamer met kitchenette voor 320 euro in de maand; alles inclusief en daarnaast nog 150 euro huursubsidie waardoor ze dus minder dan 200 euro betaalde in de maand. Alles net nieuw. Mijn dochter was de eerste bewoner. Wie particulier huurt betaald uiteraard flink meer maar kan wel huursubsidie krijgen

Studeren kan hier dus heel goedkoop.

Het kan ook duurder want er zijn er talloze prive opleidingen die wel flinke bedragen vragen. Dat kan inderdaad wel eens 10.000 euro per jaar zijn. Verschilt heel erg per opleiding.

Dan heb je nog de 'grandes ecoles', vaak beter aangeschreven dan de universiteit en vaak ook met overheidssubsidie. Voor sommige van deze scholen betaal je inschrijfgeld. Dat kan wel een aantal 1000 zijn. Voor andere van deze scholen betaal je dezelfde kosten als de universiteit en op weer andere van deze school ben je als student al ambtenaar van de staat en krijg je dus een salaris (dit gaat maar om enkele scholen)

In elk geval is studeren hier dus niet erg duur. Iets wat heel prettig is. Mijn oudste kinderen hebben in nederland gestudeerd en met studie financiering en bijbaantjes ging dat ook prima wat betreft de kosten maar op kamers wonen was er niet bij. Het geeft wel wat meer lucht dat ze hier in Frankrijk goedkoper kunnen studeren, eindeloos kunnen studeren en ook nog eens van studie kunnen wisselen als ze een studie niet bevalt. Verder kan je hier goed stapelen. Je kan korte studies stapelen en zo uiteindelijk ook een master krijgen.

Hier genoeg studenten die eindeloos over hun studie doen. Dat komt trouwens ook door het systeem. De overgangseisen naar een volgend studiejaar zijn erg streng en dus is het vrij normaal dat studenten een jaar overdoen omdat ze het niet gehaald hebben. Bij studies als geneeskunde gaat gemiddeld rond de 3% a 4% van de studenten over van het eerste jaar naar het tweede jaar. Bij rechten is het op onze faculteit rond de 55%. Een jaar over doen is dus redelijk gewoon hoewel het later uiteraard wel tegen je kan werken bij het zoeken van een baan.

Tanneke

Tanneke

17-09-2012 om 21:40

College

Hier (USA) kost college tussen de 15.000 en 36.000 dollar per jaar. 15.000 is dan een public school en 36.000 voor prive onderwijs/school. Bedragen grof genomen dan.

Zelfde geldt voor universiteit, maar kan enorm verschillen per universiteit.
Mensen leggen hier vaak al geld opzij voordat hun kind geboren is. Dat was wel duidelijk he? Echt zo duur.

Dan kun je natuurlijk nog beurs krijgen,maar dit kost het zonder in elk geval. In mijn geval heb ik "maar" 1 zoon!
Moet je nagaan als je drie kinderen hebt!

Tanneke

Klopt het dat daar dan wel de huisvesting bij in zit ? En misschien ook nog het eten op de campus ?
Maar het blijft een hoop geld hoor :o)

Tanneke

Tanneke

18-09-2012 om 19:24

Nee

Dat is puur en alleen het bedrag voor de educatie.
Huisvesting, eten, alle andere uitgaven zijn voor eigen rekening.
Alleen de lessen dus. Verder niks.
Overbodig om te melden dat ik voorlopig nog een hele tijd in mijn oude autootje blijf tuffen en dat we al een hele poos geld opzij leggen.

Als hij besluit om niet naar de universiteit te gaan , dan kunnen we in elk geval de eerste 20 jaar iedere zomer heel ruim op vakantie,haha.

tonny

tonny

25-09-2012 om 20:07

Wat een enorme verschillen

en wat bijzonder dat er in de USA nog steeds studenten bestaan, middenin de crisis. Ongelooflijk. Hoe doen ze dat.

dirksmama

dirksmama

26-09-2012 om 09:23 Topicstarter

Geen langstudeerboete

Denk dat een belangrijke factor is dat er in andere landen geen langstudeerboete bestaat, dus jezelf door college werken en langer over een studie doen, zonder die enorme druk heb je niet.

Enge van Nederlandse systeem vind ik toch vooral dat je alles zo jong mogelijk en zo snel mogelijk doen moet. Wat je in Australië ziet: undergraduate doen, paar jaartjes werken, honours doen, werken en dan na je dertigste een masters of phd, vind ik relaxter en gezonder.

Tanneke

Tanneke

26-09-2012 om 21:01

Beurs

Als je voor je school voortdurend "straight A's" haalt en top student bent, kun je een beurs krijgen. (scholarship).
Of je kunt een beurs krijgen via de sport die je voor de school doet , zoals Football.

Ook als je activiteiten hebt gedaan zoals redactie op de (school)krant, studenten orgaan, allerlei buiten en na-schoolse activiteiten; hoe meer ervaring je hebt, hoe meer kans op een scholarship.

Het is echt niet normaal hoeveel huis werk de kinderen hier krijgen, als je vergelijkt met Nederland. Iemand die hier nieuwsgierig naar is, kan eens zoeken op de film "race to nowhere". Echt schokkend.
En dan nog de sportclubs, allerlei verenigingen. Het houd niet op.

Tanneke

Tanneke

26-09-2012 om 21:06

Eens met dirksmama

Hier een paar vriendinnen die pas hun thesis hebben ingeleverd en nu "pas" de Phd hebben gehaald.
Zijn dus achter in de 30 en begin 40.
Undergraduate gedaan, vrij lang gewerkt en dan verderop, wanneer er weer wat is gespaard en ervaring is opgedaan.
Het hoeft idd niet allemaal achter elkaar.

En veel mensen kunnen het inderdaad niet betalen. Dan is het of kei en keihard werken om een beurs te bemachtigen (competitie van honderd duizenden ultra studenten) of aan de slag eerst en sparen.

We zien hier wel waar het schip strand. Mensen met of zonder diploma's, phd, wat dan ook; er zijn mensen nodig in alle vormen en levels in de maatschappij. Ik hoop maar dat hij iets kan gaan doen dat hem gelukkig maakt en dat hij elke dag opstaat en fluitend aan de dag kan beginnen. Voor het geval dat dat met de universiteit te maken heeft: we sparen hard door

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.