Buitenland Buitenland

Buitenland

Alison

Alison

17-06-2009 om 13:10

Hamburg

Mijn vriend heeft via zijn werk een baan aangeboden gekregen in Hamburg. En hij voelt er veel voor om op deze geweldige aanbod in te gaan. We hebben samen 1 dochtertje van 2 jaar. En ik voel er trouwens ook veel voor om naar Hamburg te verhuizen. Zijn hier trouwens mede forummers die ook in Hamburg wonen of in de omgeving ? Zou graag wat informatie willen over wonen in Hamburg en hoe de voorziengen zijn voor jonge gezinnen kinderopvang, scholen en vrije tijd etetc.

Groet,
Alison

mirreke

mirreke

18-06-2009 om 06:52

Augsburg

Vrienden van ons wonen in Augsburg. Zij zijn heel erg tevreden, maar moesten in het begin wel enorm wennen. Augsburg is ongeveer een half uur met auto of trein van Hamburg af. Hij werkt in Hamburg en gaat met de trein, is goed te doen. Augsburg is ook een grote stad met mooie en goede voorzieningen, veel vrijstaande huizen en zo, goede scholen. De omgeving is daar erg mooi, parkachtig. Augsburg heeft ook een goede internetsite.
Je kunt op het internet zoeken, er zijn ook fora van expats per grote stad. Kun je kijken of er meer Nederlanders wonen, maar dat zal vast wel.
In verband met scholen (van iets latere zorg maar toch) moet je je even oriënteren of er inmiddels vrije schoolkeuze is of niet. Ik weet niet of dat nu in alle Bundesländer het geval is. Anders zou ik, als je lang wilt blijven, eerst een goede school uitzoeken (via rondvragen op het internet) en dan in die wijk een huis.

mirreke

mirreke

18-06-2009 om 12:34

Oh, kinderopvang

Kinderopvang is in Duitsland nog helemaal niet goed geregeld, er zijn nog erg weinig kinderdagverblijven. Maar het kan zijn dat je daar in een grote stad minder last van hebt. Ook moeten de Kindergärten sinds kort ook kinderen vanaf 2 jaar kunnen opvangen, maar ik weet niet of dat in alle Lánder gelijk geregeld is.

Harmy

Harmy

19-06-2009 om 07:08

Mirreke (beetje o.t.)

Hè, Augsburg ligt toch in Beieren? En Hamburg in het noorden? Zo'n 900 km van elkaar dacht ik? Als de trein er echt zo snel over doet, wil ik wel graag weten hoe die rijdt, ben ik snel van Frankfurt in Nederland

Harmy

SB

SB

19-06-2009 om 21:44

Harmy (ook ot)

Ik dacht hetzelfde gisteren als jij. Maar als je even op de kaart kijkt zie je dat er inderdaad bij Hamburg een klein plaatsje ligt dat Augsburg heet. Stom he, het was makkelijker geweest als het bv Augsburg im Norden of zo zou hebben geheten...

Sam

Harmy

Harmy

19-06-2009 om 21:53

Ach jammerjammerschade

Dacht al, als er zo'n snelle trein bestaat hoef ik niet meer uren te reizen om naar NL te gaan .

Groetjes uit het buurdorp,

Harmy

mirreke

mirreke

20-06-2009 om 12:48

Ha ha! (het blijft ot)

Ja, ik heb ook zitten kijken... Ik zag ook dat er in de buurt van Hamburg een Kranenburg zit, terwijl hier vlak aan de grens met Nederland ook al een Kranenburg zit.
Geen supersnelle trein, helaas....

Crystal

Crystal

26-03-2014 om 13:59

Augsburg

Hallo, ik ben net verhuisd naar Augsburg.
Ik heb een dochter van 15 maanden en ben opzoek naar een playgroup engelstalig mijn duits is nog niet top, om wat andere moeders te leren kennen. heeft iemand enig idee?

@Crystal, komt goed!

Hoi,

wij wonen in het midden/zuiden van Duitsland en hier lossen we het soms zo op, dat wij Engels praten en de Duisters Duits. Veel Duitsers verstaan prima Engels, zeker als ze jonger dan 40 zijn. Ook kun je zoeken op tweetalig onderwijs, zweisprachige Schulen of Kindergarten, daar zijn vaak andere expats en Duitsers die goed Engels kunnen. Je kan daar vast een briefje ophangen en die kinderen daar hebben weleens een kleiner broertje of zusje.

En als jullie langer gaan blijven, gewoon in het diepe springen toch? Je moet dat Duits dan toch leren? Op de Volkshochschule worden vaak cursussen Duits aangeboden. En er zijn ook leuke Duitser bij hoor ,

Peuterzwemmen, massage, muziek voor peuters bij de lokale muziekschool, voorlees uurtje in de bibliotheek, hebben ze hier allemaal ook. En de gemeenten bieden vrij veel aan, kijk daar even, op de website bedoel ik. Vaak is er ook een lokaal sufferdje, zo een krantje, daar staan vaak ook dingen in.

En als jij goed Engels kan, kun je bijles geven, ontmoet je misschien wel een leuke oppas. Gewoon briefje in de supermarkt ophangen.

Hopelijk heb je er wat aan,

groetjes,

Frau Antje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.