Buitenland Buitenland

Buitenland

Esjee

Esjee

28-02-2009 om 04:08

Nederlands kind op nederlandse engelstalige school?

Onze dochter is 5 en leert dit jaar lezen, schrijven en rekenen in het Engels. Dat gaat af en toe moeizaam. Als Nederlandse vind ik 5 jaar ook te jong om dit te leren maar zo is het nu eenmaal.

Zijn er hier ouders die ervoor gekozen hebben om hun kind naar een Engelstalige school te laten gaan (in Nederland).

Na alle moeite om het lezen en schrijven in het Engels onder de knie te krijgen (en zeker omdat dit nog niet allemaal vloeiend gaat) weet ik niet of het verstandig is om komend jaar te beginnen met het leren lezen en schrijven in het Nederlands.

Dochter heeft nooit in Nederland gewoond. We weten niet hoe lang we in Nederland blijven maar waarschijnlijk toch wel 3 a 4 jaar.

Wie heeft ervaringen met een Nederlands kind op een Engelstalige school in Nederland?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-03-2009 om 17:57

Met oudere kinderen wel

Toen wij naar Nederland terugkwamen was ons idee ook om voor 3 jaar of zo in Nederland te blijven. ik heb toen ook een internationale school overwogen. Uiteindelijk wegens de kosten en logistiek niet gedaan. Ik bedacht dat het ook een mooie gelegenheid was voor de kinderen om goed te integreren in Nederland, zich de taal en dergelijke goed eigen te maken. Daarnaast leek het me voor hun ook veel leuker om naar de buurtschool te gaan zodat ze echt vriendjes in de buurt kregen waarmee ze gewoon konden spelen na school. Een groot nadeel van een internationale school vond ik dat het verder weg was en dat andere kinderen ook enorm verspreid wonen en dat er veel gewissel is. Kinderen die na een of twee jaar weer weg gaan en zo.
Ik heb geen spijt gehad van de beslissing om mijn kinderen van toen 10,8 en 5 naar een gewone Nederlandse school te laten gaan. Dat hielp met de integratie. Daarnaast zijn we ook langer gebleven dan we oorspronkelijk hadden gedacht (10 jaar al weer) omdat we allemaal hier uiteindelijk goed onze draai vonden. Zeker geen spijt dus.

Niettegenstaande heb ik de drie oudste kinderen die al ver op de middelbare school zaten (17, 15 en 15 toen) wel naar een internationale school laten gaan. Op die leeftijd vond ik het wel cruciaal dat ze naar een school gingen waar veel expertise was op gebied van schoolveranderingen en waarin ze in hun "eigen" taal (in ons geval frans) examen konden doen. Dat was een prima ervaring. Ze kregen daar ook Nederlandse les wat voor de oudste wel cruciaal was (hij kon het alleen een beetje verstaan) maar ook voor de tweeling uiteindelijk positief is geweest om even wat ervaring met het Nederlands schrijven te krijgen. Oh ja op die school kregen ze les in het engels maar konden hun internationale bac in het frans afleggen.

Dit is echter wel heel anders dan jouw situatie dus daar heb ik helaas geen advies voor. Toch zou ik denk ik kiezen voor een Nederlandse school en dan eventuele engelse les op de woensdagmiddag of zo.

Maylise

Dure grap

Je dochter beheerst het Engelse lezen nu voldoende (ik neem aan dat ze al haar Jolly Phonics gehad heeft?), dus volgend jaar is een heel goed moment om te leren lezen in het Nederlands. Ook als je in Engeland gebleven was.

Ik zou in jullie geval, als je toch 3 a 4 jaar in Nederland blijft gewoon naar een Nederlandse school gaan,, eentje lekker in de buurt, zodat ze het Nederlandse leven goed leert kennen.

Je zou kunnen overwegen een school te zoeken die werkt met het IPC (International Primary Curriculum), steeds meer basisscholen in Nederland en Engeland gebruiken dit, en ook meerdere Internationale Scholen.

e Stichting NOB kan je vertellen waar in Nederland je scholen vindt.

Esjee

Esjee

05-03-2009 om 11:44

School

Dankje Maylise voor je bericht. Het is inderdaad nooit zeker hoe lang je in Nederland blijft dat maakt het alleen maar moeilijker. De juf die ´Engels-als-een- tweede-taal-les' geeft zei; als je in Nederland blijft ga dan naar een Engelstalige school, als je weer weg gaat ga dan naar een Nederlandstalige school.

Over het verre reizen; we hebben nog geen huis en kunnen dus in principe gaan wonen waar een school is.
Inderdaad is het probleem dat er maar weinig Engelstalige scholen zijn (ik kan er 8 vinden vinden). Ik zal dus inderdaad niet snel kiezen voor een echte internationale school ivm leerlingen die vaak wisselen. De scholen waar ik nu naar kijk zijn verbonden aan een Nederlandstalige basisschool.

Mijn reden is echt dat ik het voor juist het verkeerde jaar vind om te wisselen. Op school doen ze heel veel moeite om het Engels bij te brengen qua lezen en schrijven. Iedere dag wordt ze met een groepje bijgespijkert. Ik zou het zo sneu vinden dat ze alles weer opnieuw moet gaan leren en evt de problemen tegen te komen die in de berichten hierboven beschreven staan.

Om het bij te houden is Engelse les een goede mogelijkheid. Ze heeft per dag straks in Nederland veel meer tijd. Nu bus om 7.10 en na huis werk klaar rond 16.45.

Ik heb gekeken naar de Europese school in Bergen. Leek me een goede oplossing met zowel Engels als Nederlands. Maar ja, een huis in Bergen....

Dat je je oudere kinderen op de internationale school hebt gedaan snap ik, lijkt me dan echt belangrijk dat ze binnen hetzelfde systeem blijven.

Esjee

Esjee

05-03-2009 om 11:51

Lezen

Het lezen en schrijven gaat echt nog niet makkelijk. Is jouw ervaring dat dit al wel zo zou moeten zijn na 7 maanden year 1? Jolly Phonics ken ik niet. Heb wel gezien dat er een lerares beschikbaar is waar wij wonen. Zal het eens met de EAL juf overleggen.
Een school in de buurtwil ik zeker, maar we wonen nog niet in NL en het is vanuit het buitenland best moeilijk om een woonplaats met goede school met open plaatsen uit te zoeken. Nee ik zie het zeker niet als een grap.
Ik zag op de website dat er in NL zeker 30 IPC scholen zijn. Ik kon alleen geen adressen vinden, ik zal stichting NOB schrijven. Bedankt voor de tip!

7 maanden

7 maanden is heel kort, op Engelse scholen doen ze eeeeeuwen over wat kinderen op een Nederlandse school in groep 3 tussen zomervakantie en kerstvakantie leren.

De Engelse manier van leren lezen is nl. i.v.m. de geringe klank-teken koppeling en hun traditie vele malen omslachtiger als de Nederlandse aanpak.

Jolly phonics wordt vrijwel overal ter wereld in Engelstalige scholen gebruikt, het zijn bewegingen die aan de klanken gekoppeld zijn (dus de bij de M wrijf je over je buik van mmmmmm).

Ik vermoed dat je dochter op een Nederlandse school de boel snel zal oppikken. In de periode van het echte aanvankelijk leesproces (zomervakantie tot kerstvakantie ruwweg) zou ik het Engels lezen en schrijven even laten liggen. Als je dochter AVI 2 a 3 leest (loop groep 3) of liever als ze naar groep 4 gaat, kun je het Engelse schrijven weer oppikken. Het Engels spreken kun je wel bijhouden natuurlijk.

In Rotterdam heb je de Blijberg, dat is een Nederlandse school met Engelstalige afdeling.
Daarnaast heb je in Rotterdam het Early Bird project op verschillende basisscholen. Op die scholen krijgen de kinderen elke dag 1 uur les van een native speaker.

Dat zijn veel betaalbaarder oplossingen dan Europese of Internationale scholen. Die hebben ook nog eens als nadeel dat ze een beetje buiten het Nederlandse leven staan, vind ik.

Dirksmama aanvulling (ot)

Het komt vooral omdat in Engeland kinderen veel vroeger beginnen met lezen. Ze zijn vaak net 4, dat betekent dat hun hersenen nog niet voldoende ontwikkeld zijn. als je een jaar later begint scheelt dat al heel veel.

Verder: Jolly phonics wordt niet op alle scholen gebruikt, bij onze school wel, maar er zijn ook wat scholen die het perse niet willen gebruiken.

En: 'De Engelse manier van leren lezen is nl. i.v.m. de geringe klank-teken koppeling en hun traditie vele malen omslachtiger als de Nederlandse aanpak'

volgens mij heeft dat te maken met het feit dat zo vreselijk veel engelse woorden niet uitgesproken worden als ze geschreven worden. Ik had het er pas over dat mijn zoontje (5) veel woorden 'herkent' en dus kan lezen ipv spellend lezen, maar volgens een paar kenners is dat in het engels juist heel handig omdat zoveel woorden niet 'spellend' te lezen zijn vanwege de totaal andere uitspraak.

7 maanden dirksmama en esjee?

ik snap niet helemaal wat dirksmama bedoeld met "7 maanden is heel kort, op Engelse scholen doen ze eeeeeuwen over wat kinderen op een Nederlandse school in groep 3 tussen zomervakantie en kerstvakantie leren"

Zoon (5) zit in reception en kan korte zinnen lezen en schrijven. dat heeft hij geleerd tussen de zomervakantie en nu. Volgens mij is hij een gemiddelde leerling. Ik merk aan hem dat hij ook wel nederlandse woordjes begitn te herkennen (koe enzo) Wij doen daar niet actief iets mee, ik weet niet hoe dat met jouw dochter is Esjee?
Als er een manier is om het engels als taal op peil te houden (omdat jullie waarschijnlijk niet permanent blijven) zou ik denk ik toch voor een Nederlandse school gaan. volgens mij veel leuker voor het kind omdat je 'in de buurt' woont. Probleem op internationale scholen is ook dat kinderen vaak verhuizen, dus de vriendschapsband wat anders is.
succes.

Annet

Annet

05-03-2009 om 22:22

Het leren lezen gaat echt geen probleem zijn

Jouw kind is al verder dan het gemiddelde. Leren lezen in het Nederlands is een stuk eenvoudiger dan in het Engels. Jouw kind is al veel meer gewend aan opdrachten, huiswerk, op de stoel zitten, etc.
Dus dat leren komt wel goed.
De Nederlandse taal kan moeilijk zijn. Ik vind jouw idee van die Amsterdamse lijst heel goed. Probeer alvast te starten met Nederlandse software voor kinderen, zoals Robbie Konijn, Ambrasoft, internetsites. Misschien ook Nintendo spellen in het Nederlands?
Het Engels komt wel na een tijdje. Mijn dochter is in groep 3, 2e helft, begonnen met het leren lezen van Engels (tweetalig t/m reception). Het scheelde wel dat ze verder was dan gemiddeld en toe was aan extra uitdaging. Maar zoals Dirksmama schrijft: vanaf groep 4 kun je dan weer aandacht besteden aan het leren lezen van het Engels. (Dirksmama is overigens leerkracht en heeft ervaring met internationale scholen).
Je kunt ook veel hebben aan engelstalige cdroms, dvd's, internet. Mijn dochter heeft Robbie Konijn in het Engels gedaan. Erg goed voor haar Engels....
Het belangrijkste wordt toch het wennen aan het Nederlandse systeem. In Nederland zijn er veel minder regels. Kinderen mogen praten in de rij, er is geen uniform, kinderen krijgen veel meer ruimte dan in Engeland/Britse systeem.
Probeer zo snel mogelijk speelafspraken te maken, vraag de juf met welke kinderen het klikt, etc.

Annet

Annet

05-03-2009 om 22:30

Kroet

In Nederland leren kinderen de basis van leren lezen in 7 maanden. In Engeland beginnen ze veel vroeger en doen ze er totaal veel langer over die basis.
Dat komt door het verschil van woordherkenning en fonetisch leren lezen. Als een kind in Nederland (lees Nederlands) het systeem van leren lezen eenmaal snapt, gaat het heel snel. Een kind in Engeland (lees Engels) moet veel meer stappen maken om te kunnen lezen. Ze oefenen lang alleen met woorden die precies passen in de woordbeelden of phonics die ze aanleren.
Mijn dochter kon in reception ook aardig lezen op school. Maar dat hield op bij precies de woorden die ze geleerd had en geen stap verder.
Toen ze daarna in NL leerde lezen ( nou ja, het eigenlijk zelf leerde) ging dat heel anders. Dan zie je het verschil tussen kunnen reproduceren en snappen hoe lezen werkt.

Roet

"En: 'De Engelse manier van leren lezen is nl. i.v.m. de geringe klank-teken koppeling en hun traditie vele malen omslachtiger als de Nederlandse aanpak'

volgens mij heeft dat te maken met het feit dat zo vreselijk veel engelse woorden niet uitgesproken worden als ze geschreven worden.
"

Eh da's precies hetzelfde, met andere woorden...

Sylvia

Sylvia

06-03-2009 om 12:44

Op een vlaamse school

Onze dochter (nu 7 jaar) heeft in Amerika Engels leren lezen en schrijven. Dat koste wel iets meer moeite dan bij een native engelssprekend kind maar aan het einde van 1st grade kon ze toch aardig lezen. Begin dit jaar zijn we verhuisd naar Belgie en nu zit ze op een nederlands-vlaamse school in de 2e klas (groep 4 dus). Alhoewel ze vantevoren geen woord Nederlands kon lezen, las ze binnen 3 weken al AVI2-3 boekjes. OK, het schrijven gaat iets moeizamer maar ik heb er alle vertrouwen dat ze het snel zal oppikken.
Maak je niet al te veel zorgen; kinderen zijn erg flexibel en op die leeftijd passen ze zich makkelijk aan aan een nieuwe situatie of taal. Het zijn vaak de moeders die het somberder in zien.
Succes met verhuizen

Engelandvaarder

Engelandvaarder

07-03-2009 om 13:41

Hou op, schei uit!

Ik had af en toe wel spijt dat we niet terug naar Nederland zijn gegaan onze oudste de schoolleeftijd bereikt had. Ik herken veel in je verhaal Esjee, frustratie omdat mijn veel te jonge zoon al zo snel moest leren lezen en schrijven. Het ging allemaal maar erg langzaam en moeizaam. Achteraf bleek hij behoorlijk dyslectisch te zijn wat wel een hoop verklaart (hoeft natuurlijk helemaal niet te spelen bij jullie dochter).
Mijn dochter (ook 5, zit in Reception) huppelt door de stof, kan nu, na 7 maanden op school al heel behoorlijk lezen, schrijven en rekenen. Ze gaat trouwens wel naar een andere school dan mijn zoon destijds, deze school heeft een veel speelsere benadering. Mijn zoon moest meteen al thuis rijtjes met woordjen leren toen hij 4 was en dat was erg slecht voor zijn zelfvertrouwen omdat het gewoon nog niet goed ging.
Als je dochter geen natuurtalent is in lezen en schrijven denk ik dat het fijner zou zijn om gewoon over te stappen op het Nederlands omdat het makkelijker te leren is. Het kon wel eens een hele verademing voor haar zijn.
Het Engels kun je een beetje bijhouden als je het belangrijk vind, maar als je dochter in een paar jaar een taal heel behoorlijk kan lezen en schrijven kon het tegen die tijd wel eens een stuk makkelijker worden om de tweede taal te leren.
Wij leren onze zoon nog niet Nederlands lezen en schrijven, omdat de Engelse basis er nog steeds niet goed inzit. Ik denk dat we volgend jaar eens gaan kijken of we beide kinderen tegelijk kunnen laten beginnen. Overigens vind ik dit niet zo belangrijk, want het ziet er niet naar uit dat we terug gaan naar Nederland.
groeten,
Jose

Dirksmama

helemaal gelijk, had het anders gelezen dan er stond!!!!

Annet

hmm, ik snap wat je bedoeld, maar dat klopt dus niet bij iedereen. Mijn zoon zou dan toch geen nederlandse woorden herkennen, want die leert hij niet op school. verschilt misschien per kind....

Esjee

Esjee

09-03-2009 om 06:35

Rotterdam

Dankjewel voor alle info, zeker over dat het wat langer duurt in het Engels om goed te leren lezen en schrijven. En dat het in het Nederlands dus iets makkelijker zou moeten gaan. Dan is ze natuurlijk ook al weer een jaar ouder. Ik vind zoiezo dat ze wel veel vragen van die jonge kinderen. Lange lesdagen (5 x 8 tot 3), iedere dag een uur huiswerk. Sommetjes al tot 100 (+ en -). Al moeten kunnen tellen per 2, 5 en 10 etc. Bijna iedere dag een nieuw leesboekje mee. Ik ben blij als het straks in Nederland allemaal iets rustiger gaat en dan is ze natuurlijk ook alweer 6.

Zou voor ons ideaal zijn dat Early bird project in Rotterdam. Ik denk echter niet dat we daar gaan wonen maar goed om te weten.

Dirksmama weet je iets over die Nederlandse basisschlen met een internationale afdeling? Dat is waar ik in eerste instantie ook naar keek. Denk je dat de nadelen van een internationale school (geen NEderlands leren, vaak wisselende kinderen etc) minder groot zijn op deze scholen? Ik zag in Rotterdam dat de kinderen er maar 4 jaar naar toe mogen dat is dus niet geschikt voor ons (je weet inderdaad nooit hoe lang je blijft). Ik moet er waarschijnlijk gewoon eens gaan kijken....

Esjee

Esjee

09-03-2009 om 06:39

Dankje

Dankje Annet voor je berichtje. Robbie Konijn is een goed idee. Wat ik hierboven ook schrijf, er is best weinig tijd om eens rustig naar haar Nederlands te kijken en eraan te werken. Maar in de zomervakantie kunnen we best aan de slag. Alhoewel terug verhuizen ook wel de nodige energie zal vragen.

Esjee

Esjee

09-03-2009 om 06:42

Flexibel

Ja, dat klopt waarschijnlijk vind ze het geweldig op een Nederlandse school. Alleen nu nog een goede school vinden met plaats. Ik lees altijd over al die wachtlijsten en dan weten we nog niet eens waar we gaan wonen.

Esjee

Esjee

09-03-2009 om 07:02

Engelandvaarder en nederlandse school vinden

Bedankt voor je bericht. Het is inderdaad erg frustrerend al die tijd en moeite die erin gaan zitten om het Engels te leren schrijven en lezen met 5 jaar. Op school en thuis, er wordt continu geoefend en gewerkt. Daarom dacht ik juist dat het zo sneu zou zijn om in augustus te zeggen, oke je hebt goed je best gedaan, je kunt nu bijna lezen en schrijven in het Engels, nu gaan we over in het Nederlands! Voelt een beetje als verspilde energie. Met dyslectie moet dat allemaal wel heel moeilijk zijn. Misschien moeten we daar ook eens naar kijken. Veel succes met jouw zoon. En ja als je niet terug naar Nederland gaat dan is het veel belangrijker dat hij de Engelse taal eerst goed beheerst daar zal hij toch mee verder moeten de komende jaren.

Ik ga zeker kijken naar Nederlandse scholen. Als iemand tips of suggesties heeft, ze zijn erg welkom want ik weet niet zo goed waar te beginnen. Ik denk dat veel mensen toch de verhalen horen over scholen van vrienden en bekenden voordat ze een keuze maken. Of bij hun in de buurt kijken naar geschikte scholen. Dat geldt bij ons niet. Ook even overkomen om te kijken is moeilijker door tijdsverschil (7 uur).

Op de onderwijsinspectie site staan wel de plussen en minnen van iedere school. Maar dan nog.

mirreke

mirreke

09-03-2009 om 18:17

Heb je al enig idee waar in nl je gaat wonen?

Zolang je dat niet weet heeft een school zoeken geen zin natuurlijk. Oh, en de meeste scholen hebben vziw geen wachtlijst hoor, dat geldt vooral in grote steden.
Ik zou haar gewoon op een NL talige school doen. Bovendien, vergis je niet, het onderwijs in Nl is veel speelser dan in bv. Engeland, terwijl de resultaten echt niet minder zijn. Ik denk het je het een wereld van verschil zult vinden, en je dochter ook.
Maak je niet teveel zorgen.
Ik zou haar juist NL laten leren vooral omdat je meerdere jaren in NL blijft, en zelf het Engels proberen bij te houden.

Mari

Mari

09-03-2009 om 20:31

Esjee

In Hilversum heb je de Violenschool, dat is een nederlandse basisschool met een internationale afdeling, maar er zijn wel eisen aan verbonden. Mijn zus heeft daar contact mee gehad toen er sprake was dat zij misschien een jaar naar Nederland zouden komen.
http://www.ipsviolen.nl/

gr. Mari

Rotterdam

Als we in Nederland zijn wonen we in de regio Rotterdam, daar heb ik ook gewerkt en daar heb ik mijn contacten. Dus eigenlijk weet ik daar het meeste van.

In de regio Amsterdam en Den Haag heb je wel internationale scholen, maar veel IS hebben die 4-jaarseis in Nederland. Nadeel van een IS is dat het schreeuwend duur is. En de kwaliteit van leerkrachten op Nederlandse IS is niet altijd op z'n allerhoogst. I.v.m. de Nederlandse wetgeving mogen buitenlandse leerkrachten niet meer verdienen dan de Nederlandse onderwijs CAO aangeeft. Dat schrikt veel buitenlanders af, omdat ze in veel andere landen simpelweg het dubbele kunnen verdienen.

Maar goed, als je toch nog niet weet waar je wonen gaat, waarom niet eens in Rotterdam en omgeving je licht opsteken? Ligt ook in de Randstad, en heeft prima OV voorzieningen (en relatief lage huizenprijzen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.