Buitenland Buitenland

Buitenland

Terug naar Nederland, hoe bevalt dat?

Na vele jaren, nooit gedachten, Toch bespoken were trig te gaan naar Nederland. Wie heeft hier ook ervaring mee? Ik dscht dat Dirksmama een aantal keren terug is geweest in Nederland. Maar ja, met de wetenschap weer te vertrekken, is dat misschien toch anders.

Wat viel je op bij terugkeer, hoe zoek je een school voor je kind, hoe zit het met het inpassen op school? Aansluiting met leeftijdgenootjes?

Bedankt,

Ann Gee

Dalarna

Dalarna

08-09-2013 om 10:12

Vraag

Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

Maylise

Maylise

08-09-2013 om 17:08

Gedaan

Wij zijn meer dan 13 jaar geleden van Frankrijk naar Nederland 'terug'gegaan. We hebben ruim 10 jaar in Nederland gewoond en zijn inmiddels weer naar Frankrijk gegaan. Toen we naar Nederland teruggingen hadden we geen idee voor hoe lang het zou zijn. In eerste instantie dachten we voor 2 of 3 jaar. Daarna zijn we dus gebleven en eigenlijk was het min of meer de bedoeling om gewoon in Nederland te blijven. Toen toch nog door de omstandigheden weer weggegaan.

Terugkomst in Nederland was heel chaotisch. We hadden een tijdelijk huis in eerste instantie. Omdat we wisten dat het tijdelijk was hebben we de kinderen op de dichtsbijzijnde school ingeschreven zonder verder daar heel erg over na te denken. Was ook een prima school verder. Het was alleen niet zo leuk voor de kinderen dat ze daar na een paar maanden weer weg moesten. Dat laatste zou ik in elk geval proberen te vermijden. Je hebt misschien niet gelijk een huis naar keuze maar probeer in elk geval van te voren zekerheid te hebben wat betreft de buurt zodat de kinderen niet nog een keer hoeven te wisselen.

Toen we eenmaal in ons permanente huis zaten zijn we de scholen in de buurt afgegaan en hebben daar de school gekozen waar we het beste gevoel over hadden en waar ze wat ervaring hadden met het aanleren van Nederlands aan allochtone kinderen. Onze kinderen spraken prima Nederlands maar schrijven was niet even goed dus een school met wat ervaring op dat gebied is dan wel goed.

Onze middelste kinderen (toen 10 en 8) hadden het meest lastig met de verhuizing en hun plaats opnieuw te vinden.

Hibiscus

Hibiscus

09-09-2013 om 10:50

onze ervaring

Wij zijn na anderhalf jaar buitenland nu weer bijna 2 jaar terug in Nederland. We zijn een paar keer eerder uit NL weggeweest en teruggekomen, maar dat was zonder kinderen. Toen we terug kwamen waren ze 8 en 11. Wij zijn natuurlijk niet zo lang weggeweest maar we gingen wel in een heel ander plek in NL wonen, alles dus toch nieuw.

Ik ben eerst op zoek gegaan naar een school. Dat was voor mij prioriteit #1. Toen ik een keuze had gemaakt voor een goede basisschool met keuze voor goede middelbare in de buurt voor het jaar daarop (oudste ging eerst nog een paar maanden naar groep 8 ) hebben we een cirkel getrokken voor een huis. Eerst hebben we een half jaar gehuurd, toen een huis gekocht, opgeknapt en daar wonen we nu alweer een jaar.

Wij hebben gekozen voor een internationale omgeving en daar zijn we erg dankbaar voor. Voor de kinderen was het terugkomen niet zo'n probleem, wij hadden het lastiger. We missen ons andere land. Gelukkig vond ik heel snel een baan, dat maakte de reïntegratie makkelijker. Het feit dat oudste op de middelbare school van zijn keuze zit maakt ook een hoop goed.

Mijn advies is dus om eerst voor een zachte landing voor je kinderen te zorgen. Als het kan, ga bij een paar scholen langs on een goede keuze te kunnen maken. Een fijne woonplek is een tweede. Wij huurden in de vrije sector. Wel duur maar als je dat kan betalen is een prettige woning een groot voordeel. Maar we voelden ons pas echt een beetje thuiskomen toen we in onze koopwoning konden. Na 3 jaar huren misten we toch erg het bezit van een eigen woning. Maar goed, dar zal voor iedereen anders zijn.

Waar kom je vandaan en hoe oud zijn je kinderen? Waar in Nederland wil je heen?

Hibiscus

Ann Gee

Ann Gee

10-09-2013 om 05:54 Topicstarter

nog veel onzeker

We wonen nu in de VS. De oudste komt komende zomer van high school. Die zal waarschijnlijk toch nog terug naar school moeten in NL om door te kunnen stromen naar een vervolgopleidong. Dat zal volwassenen onderwijs worden. Nummer twee zal ergens half middelbare school moeten instappen, moeilijk dus. Nummer drie is dan oud genoeg voor brugklas. En de jongste is een vroege leerling en zal op de lagere school ik denk in groep vijf passen.

Omgeving weten we nog niet, hangt van werk af. Waarschijnlijk midden Nederland of Noord Brabant.

Ann Gee

Hibiscus

Hibiscus

10-09-2013 om 09:49

Na mijn highschool

Ik heb ook high school in de VS gedaan. Toen ik terug kwam, moest ik naar 4 VWO. Maar dat was lang geleden, in 1986. Ik ben toen naar een gewone middelbare school gegaan, maar ik was ook pas 17.

Hibiscus

wist ik niet hoor

Alle keren dat ik terugkwam wist ik niet dat ik weer weg zou gaan hoor! Was wel blij als ik weer wegkon. Ik kom nu regelmatig in Nederland, maar moet er de komende jaren toch niet aan denken er permanent te zijn.

Wat je oudste betreft: als ze op highschool een aantal AP's doet (vooral Math, Calculus, Science en English of een andere taal) dan kan ze waarschijnlijk gewoon toegelaten worden op een vervolgopleiding in Nederland.
Bij mijn weten heb je voor TU Delft iets van 3 of 4 AP's nodig, voor KU Tilburg 2 of 3. Kwestie van even checken bij eventuele opleiding van haar keuze.

Voor nummer drie zou je een Internationale Schakelklas kunnen overwegen, of groep 8 op een goede school.

Ann Gee

Ann Gee

13-09-2013 om 22:19 Topicstarter

geen AP

Helaas zitten mijn kinderen niet in AP klassen. De klassen zitten snel vol met leerlingen die vanuit het buitenland naar deze school komen om zo hun kans op een plek bij een topuniversiteit te vergroten. Leuk dat die school zo goed is, niet zo leuk dat voor gewone kinderen als die van mij eigenlijk veel niet toegankelijk is daardoor.

Jammer

Kun je niet naschools nog wat AP's doen via online learning? Want het scheelt je straks enorm veel moeite, tijd en geld in Nederland!

Wisselend

Nu al weer zes jaar geleden zijn wij teruggegaan naar Nederland, na in totaal 5 jaar buitenland. De jongste ( toen 5) en middelste (groep 8) hebben er lang over gedaan voor ze weer gewend waren. De oudste (14) was heel snel gewend. Ook wijzelf waren vrij senl weer in de nederlandse routine ( we werken beiden, fulltime). Zelf dromen we nog regelmatig van opnieuw weggaan, of zelfs teruggaan naar waar we vandaan kwamen. Onze kinderen weten alldrie zeker dat ze zeker niet altijd in NL zullen blijven. We zien wel wat de toekomst went. Maar al met al pasten wij onz allemaal redeelijk snel aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.