Buitenland Buitenland

Buitenland

dc

dc

14-07-2012 om 01:36

Zo trots - rapport zoon

Mijn zoon van 6 heeft zijn eindrapport van year 1 vandaag gehad. Alles was echt supergoed. En dat terwijl hij 2 jaar geleden nog geen engels sprak.

Ik vind het echt zo knap hoe snel hij zich een andere (derde!) taal eigen heeft gemaakt (met een oxford's accent, ik zie de nederlandse docenten hem later al corrigeren, grin), en het zo goed doet!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

14-07-2012 om 11:48

Goed kunnen ze dat, hè?

Kan er weleens jaloers op zijn, zelf heb ik jaren Spaanse cursussen gevolgd om mezelf enigszins verstaanbaar te maken.
Van mijn dochter hoorde ik eens van schermutselingen tussen een Spaanse juf en een Engels jochie. Dat ze zijn uitspraak corrigeerde, pffff.

dc

dc

15-07-2012 om 09:22

Inderdaad

Ik kan best goed engels hoor, maar ik zal toch altijd een accent houden. Zelfde met frans. En zij kunnen het gewoon, zonder uren woordjes hoeven te stampen.

Echt, ik zie nu eerstehand hoe makkelijk kleine kinderen een andere taal kunnen leren, waarom doen ze dat niet standaard op de lagere school in plaats van de middelbare?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2012 om 17:44

'Echt, ik zie nu eerstehand hoe makkelijk kleine kinderen een andere taal kunnen leren, waarom doen ze dat niet standaard op de lagere school in plaats van de middelbare?'
Simpel, omdat de basisschooldocenten het niet kunnen. Ik zie het aan mijn oudste kinderen die Engels krijgen in de groepen 7 en 8, niveau 0, echt waar. Jammer maar helaas. Ik probeer zelf maar wat meer Engels met de kinderen te praten (ik beheers het wel goed), maar dat valt niet mee in een volledig Nederlands omgeving.
Aagje

Maylise

Maylise

15-07-2012 om 18:30

Een paar uurtjes per week Engelse les vanaf groep 1 zet niet zoveel zoden aan de dijk. Jouw kinderen zitten de hele dag in een volledig Engelstalige omgeving op school waarbij het zwemmen of verdrinken is. Daarnaast komen ze buiten school neem ik aan ook wel eens bij een vriendje, clubje, winkel of iets dergelijks waarbij ze ook Engels spreken. Het geleerde wordt dus de hele dag in verschillende situaties in de praktijk gebracht.

Je kan best kinderen op een Nederlandstalige basisschool een aantal uur per dag Engelse les geven (als je daar de docenten voor zou kunnen vinden) maar ik denk niet dat ze dan echt vloeiend Engels leren. Daarvoor is de situatie in de klas te kunstmatig. En zodra het pauze is wordt er natuurlijk weer volop Nederlands gesproken met de vriendjes.

Mijn oudste kinderen zaten op een basisschool waar ze Italiaans kregen (niet heel verwonderlijk wat de school was in de buurt van de Italiaanse grens) maar ondanks dat de docent een native speaker was en Italiaans ook een stuk dichter bij het Frans staat dan Nederlands bij Engels leerden de kinderen echt geen vloeiend Italiaans. Terwijl mijn kinderen dan nog wel elke week een keer in Italie kwamen en het daardoor in de praktijk konden brengen. Aan het eind van de basisschool zag je duidelijk dat de kinderen die vloeiend Italiaans konden de kinderen waren die ook een Italiaanse ouder hadden of die gewoon heel veel met Italie te maken hadden. kinderen die nooit aan de Italiaanse kant van de grens kwamen spraken niet vloeiend Italiaans. Natuurlijk konden ze zich wel enigszins redden maar echt vloeiend zeker niet.

Op sommige scholen in Nederland wordt ook Engelse les vanaf de kleuterschool aangeboden. Zelfs hier in Frankrijk heb je scholen die dat aanbieden Klinkt allemaal heel aardig maar ik ben absoluut niet overtuigd van de meerwaarde. Ik denk dat het alleen werkt als je a) native speakers hebt als docenten
b) veel engelstalige kinderen in de klas zodat de kinderen onderling ook deels Engels zullen spreken
c) je echt de halve dag in het Engels lesgeeft want anders beklijft het gewoon niet.

dc

dc

16-07-2012 om 12:44

Wat ik niet snap

Als je ervam uitgaat dat het praktisch onmogelijk is om in een nederlandstalige omgeving een andere taal vloeiend te leren, waarom wordt het dan wel op de middelbare school verwacht? En tegen die tijd zijn kinderen veel minder goed in het leren van een vreemde taal.

Voor mij is dat dus eigenlijk geen argument. Ook al zijn ze na de lagere school niet vloeiend, het zou beter zijn dan wanneer er pas serieus op de middelbare school begonnen wordt.

Persoonlijk denk ik niet dat de paar woordjes leren zoals dat nu gaat op de lagere school (neem aan dat er op dat gebied weinig veranderd is sinds dat ik jong ben), niet veel helpt. Het lijkt me handiger om, op de manier van een europese school, gewoon een tijd lang een paar dagen les te krijgen van een engelstalige (of?) docent. Maar goed, ik denk niet dat het ooit zal gebeuren. Ik vind het alleen wel zonde.

dc

dc

16-07-2012 om 12:49

Aagje

Ik snap dat het niet makkelijk is, ik probeer mijn kinderen nederlands te leren in een engelstalige omgeving. Ze begrijpen alles, maar het actief praten is wat lastiger. Dat doen ze alleen als ze familie die geen engels spreek aan de telefoon hebben

Wat helpt is regelmatig een dvd in het nederlands opzetten, nederlandse boekjes lezen, dat soort dingen. In het weekend doen we vaak een dag dat iedereen nederlands moet praten (inclusief mijn man, echt leuk) (of een franse dag). Voor hen is het een soort spel, misschien kun je zoiets proberen bij jou thuis?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.