Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Suzanne swenko

Suzanne swenko

02-05-2009 om 05:57

1 ouder gezin, zwaar met opvoeden

ik heb 3 kinderen ( meiden ) in de leeftijd 11, 7 en 3.
zijn lieve meiden maar ik moet alles alleen doen na een zware relatie van 12 jaar met mishandelingen en intimidatie.
mijn meiden en ik zijn tot rust gekomen inmiddels maar ik heb het nogal zwaar met de opvoeding.
De meiden luisteren slecht naar mij en missen een vader figuur.
Ik zou graag tips willen van ouders zodat ik een goeie vader en moeder tegelijk kan zijn.
het gaat om het volgende.
ze luisteren niet als ik niet in de buurt ben bij bv andere als we op visite zijn bij mijn enige vrienden. Dit steld mij erg teleur.
De middelste besmet de jongste erg met stiekem dingen te doen en aan te leren. het probleem hierbij is dat ik in een 4 kamer woning woon en de jongste en de middelste een kamer delen, wel met een muurtje er tussen maar toch is het 1 kamer.
de oudste heeft haar privacy nodig want die gaat puberen.

er is laatst iets stuk gemaakt bij die vrienden wat nogal emotionele waarde betreft. de meiden hebben daarvoor straf gekregen maar zijn het weer heel snel vergeten. hoe kan ik dat nou het beste aanpakken?

graag tips.

groetjes suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

02-05-2009 om 09:39

Suus

Hoi Suus,

Het is denk ik heel zwaar om je kinderen alleen te moeten opvoeden terwijl je zelf eigenlijk ook nog goed aan je zelf moet werken (verwerking e.d.) Misschien is voor jezelf een therapie o.i.d. mogelijk. Bij een therapeut kan je trouwens ook dit soort dingen meteen bespreken, kan heel verhelderend zijn.
Voor nu zou ik met de twee oudsten om de tafel gaan zitten en vertellen wat je nu merkt. Dat ze dus wel luisteren als jij erbij bent maar dat ze dat blijkbaar niet doen als je weg bent. Vraag of dit klopt en vraag waarom ze dit doen. Laat ze daarna een oplossing bedenken over hoe dit in het vervolg beter kan. Kom tevens met voorbeelden over hoe middelste kind met jongste omgaat. Vertel dat dit écht niet kan en benoem eventuele sancties als dit in het vervolg weer gebeurt en hou je daar dan wel aan (dus niet nu dreigen met een straf die je naderhand niet uitvoert)
Vertel ze ook wat wél goed gaat en dat je dat zo fijn vindt. En als het dan eens een paar uurtjes goed is gegaan, verzin dan een beloning (bijvoorbeeld samen een half uurtje langer tv kijken samen met mama) of iets anders waarvan je weet dat ze dat erg leuk vinden.
Dat met die vrienden, misschien had je de kinderen een excuusbrief kunnen laten schrijven aan de vrienden of persoonlijk excuus aanbieden? Meestal maakt dat meer indruk dan alleen straf van mama. (Heb hier ervaring mee toen mijn zoon de schutting van de buren moedwillig beschadigd had)

Veel sterkte
Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.