Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lynna

Lynna

16-11-2009 om 10:27

Achteraf betaalde bijdrage terugvorderen?

Mijn bijna-ex heeft in het laatste stadium van het echtscheidingsgebeuren bedacht dat hij de afgelopen 2 jaar te veel betaald heeft aan bijdrage voor de kinderen en het huishouden. Nu wil hij dat terugvorderen, hij heeft een heel overzicht gemaakt. Daar ga ik samen met een goede vriend nog naar kijken, er valt sowieso op zijn overzicht nog heel wat af te dingen.

Ik ga hem geen geld teruggeven, het is vantevoren niet afgesproken dat het een voorschot was en ik heb het gewoon uitgegeven aan normale kosten voor de kinderen. Desnoods schakel ik toch een advocaat in. Liever niet natuurlijk.

Maar heeft hij recht hiertoe? De mediator had zijn twijfels hierover en zei dat hij hierdoor het hele proces alleen maar vertraagde.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-11-2009 om 10:39

Op welke grond?

Zolang de echtscheiding nog niet is uitgesproken is het toch een beetje 'grijs gebied'? Volgens mij heb je dan nog de reguliere onderhoudsverplichting naar je ex en de kinderen. Ik ken veel gevallen waar beide bijna-expartners aan de vaste lasten zijn blijven bijdragen terwijl een van de twee al uit het huis vertrokken was. Dat gaat dan bijna altijd om bedragen die een stuk hoger zijn dan de daarna vastgestelde alimentatie. Nog nooit gehoord dat er daarna iets terug betaald is.

Nee

Nog even daargelaten dat er kennelijk nog geen echtscheiding is, maar een van de dogma's in alimentatieland is dat eenmaal betaalde alimentatie niet kan worden teruggevorderd, omdat deze immers al is opgesoupeerd aan het levensonderhoud van (in dit geval) de bloedjes van kinderen.

Daarom wordt alimentatie ook maar zelden met terugwerkende kracht verlaagd, en gebeurt dat toch, dan wordt gewoonlijk bepaald dat 'wat al is betaald niet onverschuldigd is betaald'(en dus niet kan worden teruggevorderd - sorry voor het juristenjargon).

Ex kan de boom in.

Groeten,

Temet

Lynna

Lynna

16-11-2009 om 20:39

Boom

Wat mij betreft kan mijn ex ook de boom in.

Tot nu toe zijn wij bij een mediator en die kon er niet zoveel over zeggen, behalve dan dat het geen handige zet is en dat de scheiding daardoor vertraagd zal worden.

Kan ik nu toch beter een advocaat inschakelen? Ik heb zitten zoeken op internet, naar dat " wat al is betaald niet onverschuldigd is betaald" en ik kom niet uit al dat juristenjargon wat dan gebruikt wordt.

Hij wil zo'n 10000 euro terughebben.....

Ander conflict

Maak het niet tot een conflict met je man, want het gaat om de vraag of er een juridische grondslag voor is. Temet is daar duidelijk over. De mediator had simpelweg kunnen zeggen: meneer dat kan niet, en dan overgaan tot het volgende put. Niks vertraging van de echtscheiding. Ik zou van de mediator vragen of hij/zij de volgende keer een duidelijk verhaal heeft over de juridische grondslag en een afspraak maken voor twee weken later. Als daar geen duidelijk verhaal opkomt moet je een andere mediator zoeken, eentje met verstand van juridische zaken.

Tsjor

Vfas

Bij een echtscheiding zou ik altijd kiezen voor een mediator die ook advocaat is. Ten eerste omdat die verstand heeft van de juridische ins en outs (met name bij regelingen rond alimentatie en scheiding/deling van de boedel van groot belang) en ten tweede omdat die dan ook meteen de procedure kan doen. Daar heb je namelijk altijd een advocaat voor nodig, en als je mediator geen advocaat is moet je dus een externe inhuren.

Er is een vereniging van advocaten/ echtscheidingsbemiddelaars, en die mensen hebben een stevige opleiding gevolgd (er zijn trouwens ook advocaat/mediators buiten die vereniging). Die club heeft een site: http://www.verenigingfas.nl

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.