Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gianna

Gianna

02-07-2011 om 21:43

Advies gevraagd kinderalimentatie < => uithuisplaatsing

Ik heb even advies nodig van (ervarings)deskundigen, want ik heb weer iets nieuws.

Inmiddels ex ging er tweeënhalf jaar geleden ineens vandoor met collega. Binnen twee maanden waren we gescheiden en de alimentatie e.d. is vastegeld in een convenant. Oudste zoon flipte al die tijd en is dit keer voor de derde keer blijven zitten, spijbelt, ontwikkelde game-verslaving enz. Zoon en ex boycotten hulp, vorig jaar. "Niks aan de hand," vulden ze in op de vragenlijsten van de psycholoog. Inmiddels is het mij teveel geworden (ik heb nog meer kinderen dan oudste zoon in leven en gelukkig te houden en mijzelf en mijn baan ook om in de gaten te houden). Dus uiteindelijk heb ik zoon na weer een ontsporing met spijbelen, gamen en huiselijk geweld drie weken geleden met inschakeling van Bureau Jeugdzorg, Centrum Jeugd en Gezin en Politie uit huis laten plaatsen. Hij kon kiezen uit bij vader gaan wonen (dat weigerde hij altijd pertinent) of een peeggezin (crisisopvang). Zoon heeft ernstig hulp nodig en pas als dat geruime tijd in gang is gezet wil ik zijn bezoek aan mijn huis weer overwegen.

En ja; ik kon erop wachten, wist ik 20 dagen geleden al. Vader heeft deze maand gelijk het bedrag ingehouden voor zoons alimentatie op het totaalbedrag. En dat terwijl hij zoon gewoon bij mij wil dumpen in de vakantie; een zoon is nl. geen handig accessoire en er is immers niet iets vreselijks aan de hand hier.

Mijn vraag; wat moet ik in de gaten houden? Vader wil nog steeds zoon bij mij kwijt en wil tot het uiterste gaan, qua stalkende en dwingende gesprekstechnieken. Tegelijkertijd houdt hij zoons deel kinderalimentatie in. En ik neem aan dat hij vervolgens alimentatie van mij wil voor zoon. En waarschijnlijk ook nog de kinderbijslag die hij dan over de balk kan gooien (en die ik uit veiligheidsoverwegingen al vanaf zoons babytijd voor een evt. studie spaar...)

Neem van mij aan dat zoon niet zomaar het huis uit moet. Jaren van investering en ellende gaan er vooraf, voor de andere kinderen is dat ook erg zwaar geweest.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leandra

Leandra

03-07-2011 om 00:54

Waar woont je zoon nu dan?

Dat haal ik niet letterlijk uit je bericht. Omdat je schrijft over bij jou dumpen in de vakantie, denk ik bij ex? Als dat zo is, lijkt het me logisch dat hij geen ka meer betaalt voor hem.Lijkt mij ook dat hij dan alles betaalt voor zoon. Als hij daar blijvend woont, kunnen jullie de ka verrekenen en krijg jij denk ik nog een klein deel voor de andere kinderen. En dan heeft hij recht op kinderbijslag voor zijn zoon, wat logsch is. Dan moet hij hem officieel bij hem inschrijven. Wat is je bezwaar hiertegen? Als zoon niet meer bij jou woont, heb je hier ook geen recht op.
Als zoon in pleeggezin zit, heb ik geen idee wat je met allimentatie moet. Ik neem aan dat je nog wel kosten voor zoon hebt dan? En blijft hij bij jou ingeschreven staan en houd jij kb. Maar hoe uod is zoon? Drie keer blijven zitten op de middelbare school, dan is hij toch bijna 18, of reken ik verkeerd. Vanaf zn 18e moet hij nml zelfde de ka met pa regelen.
Sterkte, groet Leandra

Gianna

Gianna

03-07-2011 om 11:21

Klopt

Dank je wel voor je reactie, Leandra! Ik wilde gisteravond mijn posting al weghalen, want ik heb aan alle kanten informatie gezocht en gevonden en ik weet inmiddels genoeg. Zoon verblijft sinds drie weken bij vader en die wil hem eigenlijk niet hebben en weer bij mij droppen. Daar komt het op neer. Maar ik komt er wel uit hoor; stapje voor stapje.

Vic

Vic

03-07-2011 om 12:11

Pfff

Misschien is het een idee om je ex eens niet als vijand te behandelen. Je hebt werkelijk geen goed woord voor hem over, hij vindt zijn zoon 'geen handige accessoire' en wil de kinderbijslag over de balk gooien. Je ex zou hier zo een verhaal kunnen neerzetten over zijn ex die klakkeloos haar zoon op straat zet en ook de kinderbijslag wil houden.
Kan je zoon niet in aanmerking komen voor iets als begeleid wonen? Dat lijkt me voor hem ook fijner dan bij twee ouders die hem niet willen.

Wat een lullige reactie

Jeetje, wat een lullige reactie! Mij lijkt dat als de problemen van/met je kind zo erg zijn dat je overweegt/beslist het uit huis te laten plaatsen, dit echt niets met 'je kind niet willen' te maken heeft. Weet niet wat je zelf voor kinderen hebt, maar ik kan je wel vertellen dat een kind met ernstige gedragsproblemen je hele gezin(sleven) volledig kapot kan maken. En dan moet je op een gegeven moment keuzes maken die je als ouder nooit zou willen maken.

Vic

Vic

03-07-2011 om 15:24

Emine

Eens. Maar het is ook niet bepaald constructief om je ex de zwarte piet toe te spelen. Het lijkt me ook dat het welbevinden van je kind belangrijker is dan de kinderbijslag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.