Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Advocaat kosten aftrekbaar?

Ik heb op het internet gelezen dat bepaalde kosten voor het verkrijgen van alimentatie aftrekbaar zijn voor de belasting.

Quote:
>>• Wanneer u partneralimentatie ontvangt, dan zijn de kosten die u moet maken om de partneralimentatie te verkrijgen, te verhogen of te behouden ook aftrekbaar als kosten voor het verkrijgen van een inkomen. Het kan hier proceskosten, portokosten, reiskosten en kosten van juridische hulp betreffen.< <<

Mijn advocaat stuurt nogal onoverzichtelijke rekeningen. Er staan vooral veel posten op met "overleg", "correspondentie" onderhoud client. Enzovoorts

Wie heeft dit aan de hand gehad en kan het uitleggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat is niet onoverzichtelijk

Ik snap dat het misschien onoverzichtelijk lijkt, maar dat is het niet. De advocaat legt uit wat hij/zij precies in jouw zaak heeft gedaan en wanneer. Uiteindelijk is de vraag die de fiscus interessant vindt: waar heeft die zaak betrekking op? Want kosten van een advocaat zijn aftrekbaar als ze zijn gemaakt voor behoud of verhoging van inkomen, zoals bij alimentatiezaken. (en bijvoorbeeld niet, vziw,in omgangszaken)
Als jouw advocaat dus bovenaan de nota zet dat de werkzaamheden zijn verricht in de zaak Jansen/De Vries en duidelijk maakt dat het een alimentatiezaak is, is alles fiscaal gezien ok. Of er brieven geschreven zijn, is getelefoneerd of dat een alimentatieberekening gemaakt is doet verder niet ter zake. Het valt allemaal onder de 'kosten van juridische hulp' (idem griffiegelden etc. )

Groeten,

Temet

Mamasan

Mamasan

17-11-2008 om 09:51

Verboden

"Het is niet verboden een aftrekpost op te voeren die later niet (helemaal)geaccepteerd wordt."
De eerste keer dat je daarop wordt 'betrapt' zal het waarschijnlijk alleen gecorrigeerd worden. Als het daarna nog een keer gebeurt kun je een boete krijgen, oplopend tot 100% van het ontdoken belastingbedrag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.